Παραθέτω επιστολή που μου έστειλε ο Πέτρος Δούκας για την υπόθεση των ομολόγων -με αφορμή τις εξελίξεις στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή- μαζί με σχετική επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής. ‘Εχει ενδιαφέρον και αποκαλύπτει μερικές άγνωστες πτυχές της υπόθεσης.
Τι αναφέρει ο πρώην υπουργός:
” Στα μεσάνυχτα της τετραήμερης απεργίας των ΜΜΕ (που άρχισε την Πέμπτη 7 Απριλίου) το ΠΑΣΟΚ ‘απέσυρε και έθεσε στο Αρχείο’ το πόρισμά του στην Εξεταστική για τα Ομόλογα (Την Παρασκευή 8 Απριλίου, την επόμενη ημέρα).
– Πως Δικαιοσύνη και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ απέρριψαν το διάτρητο, αναξιόπιστο «Πόρισμα» των 10 βουλευτών του Κινήματος. Γιατί έγινε η αυτοπαραίτηση και η αυτοακύρωση.
– Ανύπαρκτα και ανυπόστατα και όχι «παραγεγραμμένα» τα δήθεν αδικήματα πολιτικών της ΝΔ κατά τη Δικαιοσύνη.
Τελικά, που είναι τα «μαύρα ταμεία» της Ρηγίλλης από τα Ομόλογα του 2005-2007; Που είναι τα «χαμένα-κλεμμένα» δισ. και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τα Ασφαλιστικά Ταμεία; Που είναι οι ένοχοι Υπουργοί και Υφυπουργοί Οικονομικών και Απασχόλησης της «ΝΔ»; Που βρίσκονται, εάν υπήρξαν πότε τα δήθεν «τοξικά ομόλογα», του Ελληνικού Δημοσίου;
Όλα αυτά –και πολλά- τα απέσυραν, τα κατάπιαν, «τα λούστηκαν» πολιτικά. Συκοφαντικές επινοήσεις από τον Μάρτιο του 2007, ανεύθυνες και δημαγωγικές, σε μια αντιπολίτευση, τύπου-ΠΑΣΟΚ, χωρίς αρχές…
Όλα αυτά όχι μόνο κατέρρευσαν πολλαπλά, αλλά και αποσύρθηκαν μέσα στο σκοτάδι της ντροπής. Όρισαν να διεξαχθεί η Συζήτηση του Πορίσματος της Εξεταστικής για τα Ομόλογα για την Παρασκευή 8 Απριλίου, δεύτερη ημέρα της τετραήμερης γενικής απεργίας. Χωρίς καμιά δημοσιότητα από το κυβερνητικό κόμμα και τους μηχανισμούς του.
1. Έτσι, η Κυβερνητική πλειοψηφία ηττήθηκε πολλαπλά, γιατί:
α) παρότι είχε την ατελή πλειοψηφία δεν έθεσε καν σε ψηφοφορία έγκρισης το πόρισμα των 10 βουλευτών του της εξεταστικής. Υπήρξε κλίμα απροθυμίας και απαξίωσης για ένα τέτοιο «εγχείρημα- εμπάθειας» (όπως το καταγράφουν όλα τα ΜΜΕ από ρεπορτάζ στην Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ).
β) Δεν προχώρησε –πώς άλλωστε; στη σύσταση νέας Προανακριτικής Επιτροπής, αν και είχε την τυπική αριθμητική πλειοψηφία. Δεν τόλμησε. Πολύ περισσότερο όταν τα κόμματα της Αριστεράς ζήτησαν τη σύσταση Προανακριτικής για τα ομόλογα για τρία πλέον θέματα, που το ΠΑΣΟΚ κράτησε εκτός της έρευνας της Εξεταστικής (Υπόθεση Goldman Sacks, Ομόλογο Παπακωνσταντίνου- ΤΕΟ, Ομόλογα και απώλειες σε Χρηματιστήριο επί διακυβέρνησης Κ. Σημίτη). Συνεξέταση που είχαν ζητήσει, εξαρχής, η ΝΔ και το ΛΑΟΣ.
2. Η συνεδρίαση της Παρασκευής 8ης Απριλίου υπήρξε από τις πλέον υποβαθμισμένες στην Ολομέλεια της Βουλής. Ούτε και οι δέκα «εισαγγελείς» του ΠΑΣΟΚ μίλησαν, ενώ οι παρόντες στην αίθουσα βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κυμαίνονται στους 7-8 βουλευτές. Κανείς άλλος βουλευτής του Κινήματος δεν θέλησε να λάβει και πολύ περισσότερο να υπερασπιστεί το πόρισμα(!) Στα υπουργικά έδρανα ολομόναχη παρούσα η Υπουργός Εργασίας Λούκα Κατσέλη (η οποία δεν θέλησε να λάβει θέση επί του περιεχομένου του πορίσματος του ΠΑΣΟΚ) για να την αντικαταστάσει σε μέγα μέρος της «αμήχανης συζήτησης» στην Ολομέλεια η Υπουργός Άννα Νταλάρα…
3. Η συνεδρίαση έγινε κάτω από τη βαριά σκιά τριών καταλυτικών δεδομένων. Το πόρισμα του ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δεν μπόρεσε να τεκμηριώσει ενοχές για «μαύρο πολιτικό χρήμα», «παράβαση καθήκοντος» και άλλες, που δεν υπόκεινται σε καμιά παραγραφή.
4. Δεν υπήρξε κανένα θέμα παραγραφής. Η Δικαιοσύνη διερεύνησε την Υπόθεση αυτή και κατέληξε στο συμπέρασμα πως δεν προέκυπτε από καμία κατάθεση, μαρτυρία, στοιχείο, έστω και απλή ένδειξη εμπλοκής πολιτικού προσώπου ή υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών.
Διαφορετικά, με την παραμικρή αναφορά η ένδειξη εμπλοκής πολιτικών προσώπων η Δικαιοσύνη θα είχε αποστείλει την όλη υπόθεση στη Βουλή, όπως έπραξε σε τόσες άλλες περιπτώσεις. Ουδέποτε κάτι τέτοιο συνέβη.
Επιπλέον και το κυριότερο «το πόρισμα των 10» του ΠΑΣΟΚ ολοκληρώθηκε τέλη Νοεμβρίου 2009 και «συζητήθηκε σε μεσάνυχτα δημοσιότητας (δηλαδή αποσύρθηκε , αυτοακυρώθηκε τελικά) στις 8 Απριλίου. Περίπου μετά τέσσερις μήνες- καθυστέρηση πρωτοφανής.
5) Όμως, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, όπως και των κομμάτων, γνώριζαν ότι όλο το υλικό της Εξεταστικής για την υπόθεση των Ομολόγων και το Πόρισμα απεστάλη αμέσως στη Δικαιοσύνη και τις αρμόδιες ανακριτικές αρχές, οι οποίες έκριναν και πάλι ότι δεν τεκμηριώνονται ενοχές και ευθύνες οποιουδήποτε πολιτικού προσώπου. Δεν προέκυπταν σύμφωνα με νομικά και όχι κομματικά κριτήρια. Η Δικαιοσύνη δηλαδή έκρινε, για άλλη μια φορά, ότι τα δήθεν «παραγεγραμμένα αδικήματα» πολιτικών προσώπων είναι ….ανύπαρκτα. Είναι κατασκευασμένα. Δεν μπορούν να παραγραφούν δηλαδή γι’ αυτό τον θεμελιώδη λόγο και όχι λόγω του νόμου περί Ευθύνης Υπουργού. Δεν παραγράφονται, γιατί η Δικαιοσύνη έκρινε ότι αυτά ήταν ανυπόστατα (!)
6) Στη συνεδρίαση, εντύπωση και πολλά θετικά σχόλια προκάλεσε αποστροφή της αγόρευσης του Απόστολου Κακλαμάνη ότι «ευθύνες προκύπτουν ποινικές για
στελέχη» και όχι για πολιτικούς άνδρες, που βαρύνονται με (γενικές) πολιτικές ευθύνες.
στελέχη» και όχι για πολιτικούς άνδρες, που βαρύνονται με (γενικές) πολιτικές ευθύνες.
Η Αριστερά επέμενε στην άποψη ότι το «σκάνδαλο των Ομολόγων είναι διακομματικό και διαχρονικό» επειδή το Κράτος δεν χρηματοδοτούσε επαρκώς τα Ταμεία και
επειδή την 30-ετία 1960-90 οι αποδόσεις στα αποθεματικά των ταμείων ήταν χαμηλότερες από τις αποδόσεις στην αγορά! Το ΛΑΟΣ αποχώρησε από την συνεδρίαση, διαμαρτυρόμενο για τον ευτελισμό- απαξίωση Επιτροπών και πορισμάτων της Βουλής.
Με τεκμηριωμένο τρόπο και ισχυρά επιχειρήματα –πολλά εκ των οποίων πιο πάνω- διέλυσαν το εμπαθές και διάτρητο πόρισμα οι Προκόπης Παυλόπουλος, Νικ. Νικολόπουλος, Νικόλαος Δένδιας, Κων. Τζαβάρας, Κων. Κόλλιας, Στ. Γαληνός, Νικ. Παναγιωτόπουλος κ.α.”
επειδή την 30-ετία 1960-90 οι αποδόσεις στα αποθεματικά των ταμείων ήταν χαμηλότερες από τις αποδόσεις στην αγορά! Το ΛΑΟΣ αποχώρησε από την συνεδρίαση, διαμαρτυρόμενο για τον ευτελισμό- απαξίωση Επιτροπών και πορισμάτων της Βουλής.
Με τεκμηριωμένο τρόπο και ισχυρά επιχειρήματα –πολλά εκ των οποίων πιο πάνω- διέλυσαν το εμπαθές και διάτρητο πόρισμα οι Προκόπης Παυλόπουλος, Νικ. Νικολόπουλος, Νικόλαος Δένδιας, Κων. Τζαβάρας, Κων. Κόλλιας, Στ. Γαληνός, Νικ. Παναγιωτόπουλος κ.α.”
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ:
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΘΕΜΑ: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ
ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ 08/04/11
ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ 08/04/11
Παρακαλώ να κοινοποιηθεί σε όλους τους Βουλευτές
07/04/11
Κύριε Πρόεδρε,
Σας απευθύνω την Επιστολή αυτή, διότι δεν μου έχει επιτραπεί να μιλήσω κατά την συζήτηση του Πορίσματος της Εξεταστικής Επιτροπής για την Υπόθεση των Ομολόγων, παρά το ότι έχει γίνει αναφορά στο όνομά μου στο Πόρισμα αυτό.
Δυστυχώς, οι επιφυλάξεις μου, για την αποστολή, την σύνθεση και την έως τώρα λειτουργία της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Ομόλογα, δικαιώθηκαν. Η ανεπάρκεια γνώσεων για ένα τέτοιο θέμα των περισσότερων μελών της Επιτροπής, οι συνεχείς μεθοδευμένες διαρροές σχετικά με το τελικό βούλευμα της πλειοψηφίας του ΠΑΣΟΚ, για τις οποίες έχει επικριθεί προσωπικά ο ίδιος ο Πρόεδρος της Εξεταστικής ως κύριος δράστης, οι φραστικές επιθέσεις εναντίον όλων όσων δεν έλεγαν αυτά που μέλη της Επιτροπής ήθελαν να ακούσουν, η όλη μεθόδευση και ο τρόπος λειτουργίας της Επιτροπής και το ίδιο το κείμενο του Πορίσματος συνιστούν κατάχρηση εξουσίας, παράβαση του καθήκοντος και συκοφαντική δυσφήμηση.
Το Πόρισμα της πλειοψηφίας του ΠΑΣΟΚ με δόλιο τρόπο όχι μόνο δεν αναζήτησε την αλήθεια, αλλά συστηματικά την απέκρυψε.
Για να παραπλανήσει την κοινή γνώμη και την Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Πρωτόπαπας απέκρυψε πως ήδη η Δικαιοσύνη έχει ολοκληρώσει την εξαντλητική της έρευνα και έχει ήδη απευθύνει κατηγορίες σε πάνω από 40 χρηματιστές και μέλη των ΔΣ ασφαλιστικών ταμείων, αλλά σε κανένα στέλεχος ή υπάλληλο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.
Απέκρυψε πως αν είχε προκύψει οποιαδήποτε εμπλοκή πολιτικού προσώπου, έστω και με απλή αναφορά εμπλοκής του, ο σχετικός φάκελος θα είχε διαβιβασθεί ‘αμελλητί’ στη Βουλή, όπως έχει συμβεί σε άλλες περιπτώσεις. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, με συνέπεια στο Πόρισμα της πλειοψηφίας της Επιτροπής να αμφισβητείται άμεσα το έργο της Δικαιοσύνης. Η όλη σύσταση και λειτουργία και οι μεθοδεύσεις της Επιτροπής αποτελούν ΒΑΝΑΥΣΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ! [ΔΗΛΑΔΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΜΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ, ΓΙΑΤΙ Η ΙΔΙΑ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ 4 ΧΡΟΝΙΑ ΕΞΟΝΥΧΙΣΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΕΚΡΙΝΕ ΠΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΜΑ ΚΑΝΕΝΑ ΑΔΙΚΗΜΑ ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑ ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ! ΚΑΝΕΝΑ!]
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ! [ΔΗΛΑΔΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΜΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ, ΓΙΑΤΙ Η ΙΔΙΑ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ 4 ΧΡΟΝΙΑ ΕΞΟΝΥΧΙΣΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΕΚΡΙΝΕ ΠΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΜΑ ΚΑΝΕΝΑ ΑΔΙΚΗΜΑ ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑ ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ! ΚΑΝΕΝΑ!]
Μάλιστα, όταν προσήλθα στην Εξεταστική Επιτροπή στις 20/10/10, δήλωσα πως θα καταθέσω με την «ρητή επιφύλαξη ότι η σύσταση και ο σκοπός της έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τη Δικαιοσύνη και τις έρευνες των αρμοδίων Εισαγγελέων εδώ και 3½ χρόνια, από τις οποίες δεν προέκυψε καμία ανάμιξη και ευθύνη πολιτικού προσώπου του Υπουργείου Οικονομικών».
Η πλειοψηφία της Επιτροπής με εξαίρεση την κα. Ελένη Παναρίτη, δεν περιελάμβανε κανένα άλλο από τα εννέα μέλη της με γνώση και εμπειρία στα θέματα διεθνών τραπεζικών συναλλαγών, διεθνών εκδόσεων ομολόγων και χρηματοδοτήσεων. Με λύπη μου σας επισημαίνω πως ανάμεσα στα εννέα μέλη της Επιτροπής υπήρχαν δύο γιατροί, μια κοινωνική λειτουργός, ένας μικροεπαγγελματίας, δύο δημοσιογράφοι (εκ των οποίων η μία του αθλητικού ρεπορτάζ), ένας δικηγόρος, ένας παλαιός συνδικαλιστής και ένας αγρότης! Ο δε κ. Πρωτόπαπας δέχθηκε να είναι Πρόεδρος της Επιτροπής, ενώ δεν γνωρίζει τίποτα από το αντικείμενο, με αποτέλεσμα να βγάλει απίθανα και συκοφαντικά συμπεράσματα.
Επίσης με ιδιαίτερη θλίψη μου διαπίστωσα ότι η πλειοψηφία των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που εκλήθη να ασκήσει τόσο σοβαρά δικαστικά καθήκοντα σε τόσο εξειδικευμένα θέματα διεθνούς χρηματοδοτικής, απαρτίζεται από πρωτοεκλεγέντες βουλευτές, δηλαδή θητείας ολίγων μηνών. Νομίζω ότι η εικόνα αυτή είναι εικόνα μεγάλης απαξίωσης.
Βαδίζοντας στον ίδιο ολισθηρό δρόμο της υπόθεσης του Βατοπεδίου, ο Πρόεδρος της Επιτροπής ευθύνεται και για μία σειρά άλλων θλιβερών γεγονότων, όπως για τις κατευθυνόμενες διαρροές, τις παρεμβάσεις και απειλές σε μάρτυρες και για την άρνησή του να εξετάσει ζητήματα όπως της περίπτωσης του τελευταίου Γεν. Διευθ. του ΠΑΣΟΚ κ. Γ.Παπακωσταντίνου, για την οποία ασκήθηκε τακτική δικαστική έρευνα και η οποία οδήγησε στην αναγκαστική παραίτηση του, την άνοιξη του 2007! Επανέλαβε δηλαδή το απαράδεκτο φαινόμενο της εξαίρεσης από οποιαδήποτε έρευνα πολιτικής και τυχόν ποινικής ευθύνης το ομόλογο του τ. Γεν Διευθυντού του ΠΑΣΟΚ, όπως ακριβώς συνέβη με την ειδική μεταχείριση των Υφυπουργών Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ κκ. Δρυ και Φωτιάδη στην Υπόθεση του Βατοπεδίου.
Ηθελημένα και δόλια η Επιτροπή αγνόησε όλες τις απαντήσεις που έδωσα αναλυτικά για όλα τα θέματα και δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα συγκεκριμένα στοιχεία και ντοκουμέντα που κατέθεσα.
Κάποια από τα Πορίσματα της Επιτροπής παραβιάζουν βάναυσα το Σύνταγμα! Τα μέλη του Κοινοβουλίου οφείλουν να είναι το κάστρο της φύλαξης του Συντάγματος και των νόμων. Και όμως, κάποιοι, εν γνώσει τους επιχείρησαν να παραβιάσουν κατάφωρα το άρθρο 86 παρ.3 του Συντάγματος που προστάζει πως «η Βουλή μπορεί να ασκήσει δίωξη, ανάκριση, προανάκριση, ή προκαταρκτική εξέταση κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί μέχρι το πέρας της δεύτερης
τακτικής συνόδου της Βουλευτικής Περιόδου που ξεκινά μετά την τέλεση του αδικήματος.» Επομένως, η σύσταση της Εξεταστικής, και η τυχόν πρόταση για τη σύσταση Προανακριτικής συνιστούν παραβίαση του Συντάγματος και των νόμων. Το ότι αγνοούν την διάταξη, ή ότι δεν είναι δική τους δουλειά να συμμορφωθούν με την διάταξη αυτή του Συντάγματος, μόνο ως αστειότητα θα μπορούσε να εκληφθεί.
τακτικής συνόδου της Βουλευτικής Περιόδου που ξεκινά μετά την τέλεση του αδικήματος.» Επομένως, η σύσταση της Εξεταστικής, και η τυχόν πρόταση για τη σύσταση Προανακριτικής συνιστούν παραβίαση του Συντάγματος και των νόμων. Το ότι αγνοούν την διάταξη, ή ότι δεν είναι δική τους δουλειά να συμμορφωθούν με την διάταξη αυτή του Συντάγματος, μόνο ως αστειότητα θα μπορούσε να εκληφθεί.
Η Επιτροπή απέκρυψε πως δεν είχα καμία επαφή ή σχέση ή συνεργασία, με κανένα εμπλεκόμενο από τα ασφαλιστικά ταμεία, με κανένα χρηματιστή, ή την ΝΑΜ, είτε σε σχέση με την έκδοση του ομολόγου αυτού, είτε για οποιοδήποτε άλλο θέμα. Αυτό το κατέθεσαν επίσημα και όλοι οι χρηματιστές και όλοι οι παράγοντες των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά το αγνόησε η πλειοψηφία της Επιτροπής.
Απέκρυψε πως το Υπουργείο Οικονομικών δεν είχε και δεν θα μπορούσε να έχει ουδεμία αρμοδιότητα ή ανάμιξη (και δεν προέκυψε καμία τέτοια ανάμιξη μέχρι σήμερα), στις αγοραπωλησίες ομολόγων στη δευτερογενή αγορά (από ξένους επενδυτές, επενδυτικές τράπεζες, εμπορικές τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, κλπ.), όπως έχει εξηγήσει η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και η Τράπεζα της Ελλάδας με επίσημες ανακοινώσεις τους (και σύμφωνα με την παγκόσμια πρακτική στο θέμα αυτό), όπως δήλωσαν ΟΛΟΙ οι ‘εμπειρογνώμονες’ που κατέθεσαν στην Επιτροπή (τις γνωματεύσεις των οποίων δολίως απέκρυψε το Πόρισμα), και όπως έχει αποδειχθεί από τη δικαστική έρευνα. Είναι γνωστό σε όλους (εκτός από κάποια Μέλη της Επιτροπής), ότι μετά την έκδοση διαπραγμάτευση των ομολόγων στην δευτερογενή αγορά είναι απόλυτα ελεύθερη. Ακριβώς, γιατί αν δεν ήταν ελεύθερη, οι τίτλοι δεν θα ήταν ελκυστικοί αφού θα εστερούντο της στοιχειώδους εμπορευσιμότητας και ρευστότητας. Η ελευθερία διακίνησης εξασφαλίζει κάποια ρευστότητα και αυτό είναι προαπαιτούμενο για κάθε έκδοση. Ο δε αρμόδιος Υπουργός/ Υφυπουργός δεν συμμετέχει καν στη διαδικασία επιλογής και στις διαπραγματεύσεις. Η έλλειψη γνώσεων των περισσότερων ‘απόστολων της ηθικής’ για τα θέματα αυτά και η εμπαθής προσπάθεια στοχοποίησης πολιτικών τους αντιπάλων τους οδήγησε σε απίθανα συμπεράσματα.
Απέκρυψε ότι το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών, σήμερα, επί Υπουργίας κ. Παπακωνσταντίνου, στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, υποστήριξε επίσημα πως «μετά την αρχική πώληση του ομολόγου στην Πρωτογενή Αγορά απ’ ευθείας από το Ελληνικό Δημόσιο (εκδότη) και την αγορά του από τον αρχικό επενδυτή, η διαμόρφωσή της τιμής του ομολόγου στις επόμενες μεταπωλήσεις του, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στη Δευτερογενή Αγορά, εκφεύγει της αρμοδιότητας και του ελέγχου του Ελληνικού Δημοσίου»!
Απέκρυψε ότι για όλα τα ομόλογα που εκδόθηκαν ακολουθήθηκαν διαχρονικά οι ίδιες διαδικασίες, οι ίδιες μέθοδοι ανάθεσης και από τις ίδιες αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.
Απέκρυψε ότι το Βρετανικό Financial Securities Association (FSA), στο οποίο προσέτρεξε το 2007 για συνδρομή η ΑΔΕΔΥ, δεν βρήκε οτιδήποτε μεμπτό στα θέματα έκδοσης και αναδοχής.
Απέκρυψε ότι εγώ ως Υφυπουργός Οικονομικών όπως κατέθεσαν ΟΛΟΙ οι μάρτυρες(!), ουδεμία είχα ανάμιξη στην όλη διαδικασία κατάρτισης των όρων της σύμβασης και έκδοσης των ομολόγων ή στην επιλογή αναδόχου (όπως και όλοι οι προκάτοχοί μου με εξαίρεση την περίπτωση των συμβάσεων με την GOLDMAN SACHS (2001), σκάνδαλο που επίμονα αρνείται η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να εξετάσει, παρά την ρητή διαβεβαίωση του Πρωθυπουργού ότι θα εξετασθεί.)
Απέκρυψε ότι δεν υπήρχε καμία μα καμία υπηρεσιακή αντίρρηση στην έκδοση αυτού του ομολόγου. Η εισήγηση των υπηρεσιών ήταν ομόφωνη και ανεπηρέαστη όπως δήλωσε η ίδια η κα Σπυροπούλου (βλ. Πρακτικά). Και δεν μπορούσε να μην είναι, διότι οι ίδιες οι υπηρεσίες μου το πρότειναν και το έφεραν για υπογραφή (όπως
απαιτεί ο νόμος για τα αμυντικά δάνεια). Η μόνη επιφύλαξη αφορούσε το θέμα της ‘εμπιστευτικότητας’ και ΄μη δημοσιοποίησης’ της έκδοσης –κάτι που διευθέτησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες από μόνες τους. Δεν αφορούσε το αν έπρεπε να εκδοθεί ή όχι το ομόλογο. Φυσικά και έκριναν πως πρέπει να εκδοθεί. Γι’ αυτό και το έφεραν για υπογραφή με πλήρως θετική εισήγηση!
απαιτεί ο νόμος για τα αμυντικά δάνεια). Η μόνη επιφύλαξη αφορούσε το θέμα της ‘εμπιστευτικότητας’ και ΄μη δημοσιοποίησης’ της έκδοσης –κάτι που διευθέτησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες από μόνες τους. Δεν αφορούσε το αν έπρεπε να εκδοθεί ή όχι το ομόλογο. Φυσικά και έκριναν πως πρέπει να εκδοθεί. Γι’ αυτό και το έφεραν για υπογραφή με πλήρως θετική εισήγηση!
Απέκρυψε πως δεν ζήτησα εγώ την σύναψη του δανείου αυτού, ούτε είχα κάποια εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις. Ήταν υπηρεσιακό θέμα και οι υπηρεσίες το χειρίστηκαν άριστα. Τα ίδια έχουν καταθέσει και όλοι οι μάρτυρες από το Υπουργείο Οικονομικών.
Απέκρυψε πως το δάνειο ήταν εξαιρετικά επωφελές για το Δημόσιο (το όφελος σε τόκους ήταν περίπου το ισόποσο της κατασκευής 4 σχολικών κτιρίων.) Σήμερα ούτε στο όνειρό μας δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε τέτοιους όρους για τέτοια μέσο-μακροπρόθεσμη διάρκεια.
Απέκρυψε ότι όσα ταμεία ζήτησαν να επιστραφούν τα χρήματά τους (580 εκατ., συμπεριλαμβανομένων και των 280 εκατ. του σύνθετου ομολόγου της JP MORGAN), οι ανάδοχες τράπεζες τους τα επέστρεψαν στο ακέραιο. Τα υπόλοιπα ταμεία επέλεξαν τα ίδια να διακρατήσουν τα ομόλογα στα οποία είχαν επενδύσει, ως συμφέρουσα τοποθέτηση.
Απέκρυψε ότι το Υπουργείο Οικονομικών, σε όλες τις περιπτώσεις εισέπραξε για λογαριασμό του Δημοσίου όλη την αξία των εκδοθέντων ομολόγων. Το αναφέρω αυτό, διότι η προπαγάνδα του ΠΑΣΟΚ το 2007, είχε διασπείρει την συκοφαντία ότι η μεν ονομαστική αξία του ομολόγου της JP Morgan ήταν 280 εκατ. Ευρώ, αλλά το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε στα ταμεία του μόνο 240 εκατ. Ευρώ. Άθλια συκοφαντία που το ΠΑΣΟΚ αναγκάστηκε να αποσύρει ‘άρον-άρον’!
Απέκρυψε ότι κανένας μάρτυρας και κανένας υπηρεσιακός παράγοντας του Υπουργείου Οικονομικών, δεν έχει καταθέσει πως εγώ τον επηρέασα, καθ’ οιονδήποτε τρόπο.
Απέκρυψε ότι κανένας μάρτυρας δεν κατέθεσε πως εγώ είχα οιανδήποτε συμμετοχή ή ανάμιξη, είτε στην διαδικασία έκδοσης του ομολόγου, ή επιλογής της αναδόχου τράπεζας.
Απέκρυψε ότι δεν βρέθηκε καμία μα καμία ροή πολιτικού χρήματος που να με αφορά. Δεν βρέθηκε γιατί δεν υπήρξε και δεν υπάρχει. Δεν έχει υπάρξει καν καταγγελία ή υπαινιγμός για κάτι τέτοιο.
Απέκρυψε ότι δεν είχα καμία επαφή, ούτε καν υπηρεσιακή με οποιονδήποτε επενδυτή ή ενδιαφερόμενο για την έκδοση του ομολόγου. Ούτε καν μου ζητήθηκε συνάντηση από ένα τέτοιο παράγοντα, που θα είχε κάθε δικαίωμα να το κάνει, έστω τυπικά, όπως προκύπτει από όλες τις δηλώσεις και καταθέσεις τους.
Απέκρυψε ότι σύμφωνα με όλους τους μάρτυρες, εγώ δεν είχα καμία γνώση, ή πληροφόρηση, ή ενημέρωση για οποιαδήποτε αγορά ή πράξη επί τέτοιου ομολόγου από οποιοδήποτε ταμείο.
[βλ. για παράδειγμα την κατάθεση του κ. Θεόδ. Πρινιωτάκη στην Επιτροπή σας (15/10/10): «εμείς ουδέποτε είχαμε ως ‘Ακρόπολις’ –και αυτό μπορώ να το βεβαιώσω και για τους υπολοίπους της ‘Ακρόπολις’- καμία γνώση ή καμία επικοινωνία με κανέναν μέσα από το Υπουργείο Οικονομίας-Οικονομικών ή Εθνικής Άμυνας». Μόνο ο κ. Παπαμαρκάκης κατέθεσε πως «ο μόνος Υπουργός που ήξερε ήταν ο κ. Χριστοδουλάκης» (βλ. παρακάτω)!]
Και όμως με προσωπική τους ευθύνη επιμένουν να με συκοφαντούν. Συκοφαντώντας εμένα, συκοφαντούν και όλα τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών που χειρίστηκαν την υπόθεση και με τα οποία ο σημερινός Υπουργός Οικονομικών συνεργάζεται.
Τα στελέχη του Υπουργείου έκαναν και κάνουν άριστα τη δουλειά τους και την περίοδο εκείνη και τα προηγούμενα χρόνια. Είναι άριστοι και ευσυνείδητοι επαγγελματίες.
Η αναγνώριση αυτή είναι οφειλόμενη και λυπάμαι που κάποια μέλη της Επιτροπής τους συμπεριφέρθηκαν κατά τρόπο μειωτικό και απρεπέστατο (βλέπε παρακάτω). Και δηλώνω ικανοποίηση που η δικαιοσύνη έκρινε ότι δεν έχουν καμία μα καμία εμπλοκή!
Η αναγνώριση αυτή είναι οφειλόμενη και λυπάμαι που κάποια μέλη της Επιτροπής τους συμπεριφέρθηκαν κατά τρόπο μειωτικό και απρεπέστατο (βλέπε παρακάτω). Και δηλώνω ικανοποίηση που η δικαιοσύνη έκρινε ότι δεν έχουν καμία μα καμία εμπλοκή!
Αυτά είναι πολύ παράξενα. Δεν μπορεί η Βουλή και τα μέλη της πλειοψηφίας να διακατέχονται από τόσο ερασιτεχνισμό. Να συκοφαντούνται πρώην συνάδελφοι με τόση ελαφρότητα. Να υποβιβάζεται το κύρος της Βουλής με τόση ελαφρότητα. Να καταντάνε οι Εξεταστικές τυφλά όργανα κομματικής αντεκδίκησης! Και ταυτόχρονα η ίδια τη
Βουλή να στέλνει μήνυμα σε όλα τα κράτη πως η Ελλάδα είναι μια διεφθαρμένη χώρα. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση για ‘σκάνδαλο’ στο οποίο όπως κατέδειξε η Δικαιοσύνη, δεν υπάρχει εμπλοκή Υπoυργού ή Υφυπουργού.
Βουλή να στέλνει μήνυμα σε όλα τα κράτη πως η Ελλάδα είναι μια διεφθαρμένη χώρα. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση για ‘σκάνδαλο’ στο οποίο όπως κατέδειξε η Δικαιοσύνη, δεν υπάρχει εμπλοκή Υπoυργού ή Υφυπουργού.
Υπάρχει και μια άλλη εξήγηση: Η Κυβέρνηση χρησιμοποίησε υποθέσεις όπως των ομολόγων, όχι μόνο για να φύγουν οι προβολείς από την αδυναμία της να ορθοποδήσουν τα οικονομικά, αλλά για να φύγουν οι προβολείς από τις μεγάλες αμαρτωλές υποθέσεις που την αφορούν. Υπόθεση Ζήμενς, υποβρύχια, πώληση ναυπηγείων, ελικόπτερα, ίδρυμα Καντάφι!!! Αν το ΠΑΣΟΚ ενδιαφερόταν για την διαφάνεια θα εξέταζε το πάρτι με τα Ολυμπιακά και τα δημόσια έργα και τα δισεκατομμύρια που έχουν χαθεί σε υπερκοστολογήσεις επί των ημερών του, το πάρτι με το Κτηματολόγιο, τον Κουρουπητό, τα Καζίνο, τις περίφημες «προγραμματικές συμφωνίες», τις εγκαταστάσεις για τον βιολογικό καθαρισμό, το πάρτι στις κατασκευές των νοσοκομείων, το πάρτι με τις προμήθειες φαρμάκων και νοσοκομειακού υλικού, τα εξοπλιστικά προγράμματα και το πως γινόταν ο δανεισμός για τη χρηματοδότηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, την κατασπατάληση του Β’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, τις δηλώσεις περί ‘Τιτανικού’ που ανέβασαν τα σπρέντς στις 900-1000 μ.β. και κόστισαν δισεκατομμύρια ευρώ σε όσους επένδυσαν σε ομόλογα του Δημοσίου (και στα ασφαλιστικά ταμεία)! Θα εξέταζε το πάρτι με τα SWAPS της GOLDMAN SACHS. Χάθηκε ένα δισεκατομμύριο σε συναλλαγματικές διαφορές και πληρώθηκαν 200 εκατ.δολάρια σε προμήθειες, αλλά κανένας ‘απόστολος της ηθικής’ δεν δείχνει το παραμικρό ενδιαφέρον για τις υποθέσεις αυτές. Το «να βρούμε την αλήθεια κι’ ας ματώσουμε» μοιάζει με κακόγουστο αστείο.
Με εκτίμηση
Πέτρος Γ. Δούκας
{Υ.Γ. στα Πρακτικά της συνεδρίασης της Επιτροπής σας της 24/11/10, ο κ. Πρωτόπαπας χαρακτήρισε «τα σύνθετα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου ως ανασφαλή και τοξικά». Δήλωσε δηλαδή πως η πατρίδα μας έχει εκδώσει τοξικά ομόλογα. Λόγω άγνοιας του αντικειμένου τα μπέρδεψε με άλλου τύπου σύνθετα και sub-prime χρεόγραφα που κυκλοφόρησαν εκτός Ελλάδος από άλλους εκδότες. Να σας θυμίσω επίσης πως όταν ήμουν Υφυπουργός Οικονομικών, είχαμε καταφέρει να δανείζεται το Ελληνικό Δημόσιο με το ίδιο κόστος με την Ιταλία, ενώ τώρα με 950 μ.β. ακριβότερα! Δανειζόμασταν με σπρέντ 29 μ.β. (0,29%) ακριβότερα από την Γερμανία, ενώ τώρα δεν μπορούμε καν να δανειστούμε ούτε με 1000 μ.β. ακριβότερα. Καταφέρναμε να δανεισθούμε για διάρκεια 30 και 50 ετών, ενώ τώρα με το ζόρι για έξι μήνες. Το όφελος του Δημοσίου από τα 30-ετή και 50-ετή δάνεια που συνάψαμε ξεπερνάει τα 8 δισεκ. ευρώ.}