Αναδημοσίευση από το protothema.gr
Η θρυλική παραλία στα «Αστέρια» Γλυφάδας αποτέλεσε το σκηνικό όπου γυρίστηκαν μερικές από τις πιο σημαντικές ταινίες του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου. Από την πλαζ της παρέλασε το εγχώριο και διεθνές τζετ σετ της εποχής.
Τα σχέδια για την ανάπλαση της περιοχής βρίσκονταν στα συρτάρια του ομίλου Παπαθεοχάρη εδώ και καιρό. Σχεδόν από την ημέρα που ο όμιλος ανέλαβε την εκμετάλλευση της έκτασης των 285 στρ., γνωστής ως «Αστέρια» της Γλυφάδας, προκειμένου να την αναπλάσει με εστιατόρια, παιδότοπους, καφετέριες και κέντρα διασκέδασης. Τώρα τα νέα σχέδια περιλαμβάνουν μέχρι και τη δημιουργία πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος, το οποίο θα περιλαμβάνει αυτόνομες βίλες, πισίνες, εγκαταστάσεις σπα, γκουρμέ εστιατόρια και αρκετούς χώρους αναψυχής που θα προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Βασικός σκοπός του ομίλου Παπαθεοχάρη είναι η πλήρης ανακαίνιση των 120 καμπανών που βρίσκονται μια ανάσα από τη θάλασσα και οι οποίες έπαψαν να λειτουργούν υπό τη μορφή ξενοδοχείου κάπου στο τέλος της δεκαετίας του 1990. Για να συμβεί όμως αυτό και να προχωρήσει η πολυέξοδη επένδυση, για την οποία προβλέπεται να δαπανηθούν εκατομμύρια ευρώ, έπρεπε να βρεθούν οι κατάλληλες συνθήκες και η κατάλληλη χρονική στιγμή. Αυτή εμφανίστηκε όταν ήρθε στη δημοσιότητα για πολλοστή φορά το θέμα της ανάπλασης του Ελληνικού, που είχε αίσια έκβαση. Φαίνεται λοιπόν πως η ανάθεση του έργου στη Lamda Development, η οποία σκοπεύει να χτίσει στα ερείπιά του το «Μονακό της Ελλάδας», με ξενοδοχεία, συγκροτήματα διαμερισμάτων, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια μέχρι και καζίνο αναθέρμανε το ενδιαφέρον των ανθρώπων του ομίλου Παπαθεοχάρη.
Δεν θα μπορούσε άλλωστε να υπάρξει καλύτερο τάιμινγκ, ειδικά από τη στιγμή που στην περιοχή αναμένεται να παραχωρηθεί, όπως όλα δείχνουν, άδεια για τη λειτουργία καζίνο. Τα σχέδια ανακαίνισης για τις καμπάνες και τη μετατροπή τους σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων βρίσκονται στο στάδιο της αδειοδότησης. Ωστόσο, για να προλάβει η τεχνική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο να το παραδώσει εντός των χρονικών ορίων που έχουν συμφωνηθεί, έχει ήδη βάλει μπρος τις διαδικασίες για τη διαμόρφωση των χώρων. Αυτές σε πρώτο στάδιο προβλέπουν την πλήρη ανακατασκευή του κέντρου διασκέδασης «Θάλασσα» με σκοπό να λειτουργήσει ως χώρος υποδοχής του ξενοδοχείου. Γι’ αυτό τον λόγο και δεν θα λειτουργήσει τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν.
Το κέντρο διασκέδασης «Θάλασσα» φέτος δεν θα φιλοξενήσει κάποιον γνωστό καλλιτέχνη,
αλλά θα διαμορφωθεί για να λειτουργήσει ως χώρος υποδοχής του παραθαλάσσιου ξενοδοχείου
Στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ένα νέο τοπίο αρχίζει να διαμορφώνεται στις παραλίες της Αττικής. Νέα δεδομένα στα πρότυπα του εξωτερικού αρχίζουν να ισχύουν και οι Αθηναίοι αισθάνονται σιγά-σιγά Ευρωπαίοι. Οι αχανείς παραλιακές εκτάσεις αποκτούν χρώμα και χαρακτήρα. Μπαίνουν αποδυτήρια, ντους, δημιουργούνται εστιατόρια, μπαρ, αλλά και καμπάνες για όσους διαθέτουν την οικονομική επιφάνεια να τις νοικιάσουν. Η Βουλιαγμένη εκείνη την εποχή, λόγω και της απόστασης, από το κέντρο αποτελεί προορισμό του Σαββατοκύριακου. Η Γλυφάδα όμως, που είναι και πιο κοντά βολεύει για τις μονοήμερες αποδράσεις. Στην παραλία της, οι αρχιτέκτονες Π. Βασιλειάδης, Π. Σακελλάριος, Ε. Βουρέκας υπό την εποπτεία της Εθνικής Τραπέζης Ελλάδος δημιουργούν το τουριστικό συγκρότημα «Αστήρ». Αυτό σχεδιάζεται σε ένα κομμάτι παραλίας που διέθετε εγκαταστάσεις, οι οποίες όμως είχαν όμως καταστραφεί στην Κατοχή.
Ο Κώστας Βουτσάς και η Μάρθα Καραγιάννη σε σκηνή από την ταινία «Νύχτα γάμου» γυρισμένη στα «Αστέρια» της Γλυφάδας. Η δεκαετία του ’60 ήταν η εποχή της μεγάλης αίγλης για το θρυλικό συγκρότημα και την παραλία, στην οποία σύχναζαν κυρίως οι γόνοι της αθηναϊκής ελίτ
Τα χρόνια της μεγάλης δόξας
Τα σχέδια των αρχιτεκτόνων μπαίνουν σε εφαρμογή με πρώτο σταθμό τα έργα υποδομής που θα προστατεύουν την ακτή από τα θαλάσσια ρεύματα. Δημιουργούνται δίκτυα αποστράγγισης, αποχέτευσης και λιμενοβραχίονες. Το συγκρότημα σχεδιάζεται για να μπορεί να φιλοξενήσει 200 άτομα και να εξυπηρετήσει άλλα 5.000 ημερησίως, καθώς τα Σαββατοκύριακα ο όγκος των λουομένων ήταν εξαιρετικά μεγάλος. Μαζί με τις καφετέριες, τα μπαρ και τους χώρους άθλησης δημιουργούνται και περισσότερες από 100 καμπάνες. Αυτές διαθέτουν υπνοδωμάτιο, λουτρό, αίθριο και μια μικρή κουζίνα. Βρίσκονται διάσπαρτες μέσα στο καλοκαιρινό τοπίο και προσφέρουν στον πελάτη την αίσθηση της ιδιωτικότητας και της απομόνωσης. Κατασκευαστικά, το συγκρότημα το χαρακτηρίζει η πρόσμειξη νέων και παραδοσιακών υλικών (ελαφριές κατασκευές από ξύλο, τοίχοι από πλάκες μαρμάρου στα αποδυτήρια και από μαρμαρόπετρα στα περίπτερα και στο εστιατόριο-χορευτικό κέντρο, δάπεδα από βότσαλο θαλάσσης και μάρμαρο) σε ένα ενιαίο περιβαλλοντικό σύνολο. Στην πλαζ πολύ γρήγορα θα παρελάσει το εγχώριο και διεθνές τζετ σετ.
Η έκταση των περίπου 285 στρεμμάτωνέχει αποτελέσει εδώ και δεκαετίες μήλον
της Εριδος Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών για την αξιοποίησή της
Ο κλασικός ελληνικός κινηματογράφος θα χρησιμοποιήσει την παραλία και τις εγκαταστάσεις της για να γυριστούν εκεί μερικές από τις πιο σημαντικές ταινίες στην ιστορία του. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 οι καμπάνες φιλοξενούν «όσους έχουν λεφτά για να ξοδέψουν», λένε οι θαμώνες τους. Γρήγορα όμως αποκτούν και τον χαρακτήρα καταφυγίου για όσους θέλουν να κρατήσουν τις επαφές τους, επαγγελματικές ή αισθηματικές, μακριά από τα περίεργα βλέμματα. Ετσι, πολλές επιχειρηματικές συμφωνίες αλλά και αρκετά κρυφά ροζ ειδύλλια αρχίζουν και τελειώνουν μέσα σε αυτές.
Το 1999, εν μέσω του χρηματιστηριακού παροξυσμού, η έκταση στα «Αστέρια» της Γλυφάδας πέρασε από τη θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας, ΑΞΕ ΑΣΤΗΡ, στην εταιρεία ΕΣΤΡΕΛΙΑ. Τότε η ΕΣΤΡΕΛΙΑ είχε ανακοινώσει ένα γιγάντιο πρόγραμμα εντατικής τουριστικής εκμετάλλευσης που προέβλεπε το χτίσιμο μιας μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας (850 κλίνες), δημιουργία πόλης διασκέδασης, δυο διώροφα συγκροτήματα για συνεδριακό κέντρο και καζίνο, εστιατόρια, πάρκινγκ 50 στρ. για 1.500 αυτοκίνητα κ.ά. Οπως ήταν επόμενο, το φαραωνικών διαστάσεων σχέδιο ακυρώθηκε και η έκταση των 285 στρ. πέρασε στην Εταιρία Τουριστικής Ανάπτυξης, η οποία συνέχισε τη σύμβαση με την ΕΣΤΡΕΛΙΑ. Την τελευταία εξαγόρασε ο όμιλος Παπαθεοχάρη, που σήμερα εκμεταλλεύεται την παραλία και τα διάσπαρτα κτίσματα που υπάρχουν σ’ αυτήν, έχοντας μετατρέψει πολλά απ’ αυτά σε εστιατόρια και καφετέριες. Κατά καιρούς έγιναν προσπάθειες για την ανακαίνιση και ανάπτυξη των εγκαταστάσεων. Για την παραλία φέρεται να είχε ενδιαφερθεί σοβαρά, πριν από περίπου τρία χρόνια, ο σεΐχης του Αμπού Ντάμπι, Ταχνούν Μπιν Σαγέντ Αλ Ναγιάν, όμως, απ’ ό,τι φάνηκε στην πορεία, το ενδιαφέρον του δεν ήταν και τόσο ισχυρό.
Τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου τα «Αστέρια» της Γλυφάδας ήταν το κατάλληλο σκηνικό για το γύρισμα καλοκαιρινών πλάνων, με αποτέλεσμα να γίνει το πιο δημοφιλές κομμάτι των παραλιών της Αττικής
Να σημειωθεί ότι το 1998, όταν και αποφασίστηκε να ανακαινιστούν μερικές από τις καμπάνες, τα συνεργεία που ανέλαβαν το έργο βρέθηκαν μπροστά σε μια ανακάλυψη: ένα νεκροταφείο της 3ης χιλιετίας π.Χ., καθώς και εργαστήρια της ίδιας εποχής για την επεξεργασία μεταλλεύματος κρύβονταν μέσα στις τουριστικές εγκαταστάσεις των «Αστεριών» της Γλυφάδας. Βρέθηκε μέχρι και αρχαίο νεκροταφείο της υστερορωμαϊκής περιόδου. Κοντά στους τάφους μάλιστα εντοπίστηκε και ένας μεγάλος λάκκος γεμάτος σπασμένα αγγεία που μπορούσαν να συγκολληθούν, ο οποίος θεωρείται ότι είχε σχέση με τελετουργίες. Λουόμενοι, θαμώνες των κέντρων διασκέδασης και αρχαία συνυπήρχαν στον ίδιο χώρο για πολλά χρόνια. Εκτοτε οι καμπάνες αφέθηκαν στο έλεος του χρόνου και της αλμύρας. Σήμερα η εικόνα που αντικρίζει ο επισκέπτης είναι αποκαρδιωτική, καθώς το παραθαλάσσιο ξενοδοχειακό συγκρότημα δεν θυμίζει σε τίποτα τις ένδοξες μέρες του παρελθόντος. Αυτή την εικόνα σκοπεύει να ανατρέψει πλήρως ο όμιλος Παπαθεοχάρη βάζοντας σε εφαρμογή το φιλόδοξο σχέδιο της ανακαίνισής τους. Βάσει του χρονοδιαγράμματος για την ολοκλήρωση του έργου, το ξενοδοχείο πέντε αστέρων θα είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του λίγο πριν από την έναρξη της επόμενης καλοκαιρινής σεζόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και σε άλλες εγκαταστάσεις που βρίσκονται στο συγκεκριμένο κομμάτι γης, όπως π.χ. το κέντρο διασκέδασης «Αστέρια», για το οποίο ακούγεται ότι θα βάλει οριστικό λουκέτο και πως στη θέση του θα δημιουργηθεί συνεδριακό κέντρο.