Κυκλοφόρησε από το γερμανικό Tagesspiegel το κείμενο 47 σελίδων που απέστειλε την περασμένη Δευτέρα η ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς. Προβλέπει:
Πρωτογενές πλεόνασμα στο 0,6 % για φέτος ,1,5% το 2016, 2,5% το 2017 και 3.5% το 2018, έκτακτη εισφορά στις μεγάλες επιχειρήσεις, αναλυτικά τα προσδοκώμενα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις , τρεις συντελεστές ΦΠΑ και διατήρηση της εισφοράς αλληλεγγύης .
Φόρος στις μεγάλες επιχειρήσεις για άντληση 1,064 δισ
* Εκτακτη εισφορά στα κέρδη των μεγαλύτερων επιχειρήσεων με προσδοκώμενα έσοδα 1 δισ. Από 5% έως 10% στις επιχειρήσεις με καθαρά κέρδη άνω των 10 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον έσοδα 220 εκατ. ευρώ προβλέπονται από την αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα με συντελεστές που φτάνουν έως και το 8% για εισοδήματα άνω των 500.000 ευρώ.
Ειδικότερα, οι συντελεστές που προτείνονται είναι 0,7% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% (από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω.
* Αύξηση του φόρου πολυτελείας από το 10% στο 13% για αυτοκίνητα άνω των 2.5 κ.ε αεροπλάνα , ελικόπτερα , σκάφη άνω των 10 μέτρων και πισίνες.
* ΦΠΑ: Τρεις συντελεστές 6, 11 και 23%. Στο 6% τα φάρμακα, βιβλία και εισιτήρια θεάτρου. Στο 11% τρόφιμα, εφημερίδες, περιοδικά , ενέργεια, νερό, εστίαση και ξενοδοχεία. Στο 23% όλα τα υπόλοιπα αγαθά και υπηρεσίες.
Ειδικότερα, η ελληνική πρόταση, φέρνει στο 23% περίπου το 28% των τροφίμων μεταξύ των οποίων θαλασσινά (όχι ψάρια), έτοιμα γλυκίσματα και μαρμελάδες, επεξεργασμένο ψωμί και ζυμαρικά, σάντουιτς, προψημένα φαγητά, σοκολάτες, έτοιμες σάλτσες κ.α.
* Φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Αυτό είναι και το σχέδιο-συμφωνίας των δανειστών
Το πακέτο σκληρών μέτρων που περιλαμβάνει το σχέδιο συμφωνίας που κατέθεσαν στον Αλέξη Τσίπρα οι δανειστές οδηγεί σε μέτρα ύψους 3,5 δισ για να αποφευχθεί το πρωτογενές έλλειμμα. Μεταξύ αυτών επιπλέον έσοδα 1,8 δισ από τον ΦΠΑ και περιστολή 1,8 δισ ευρώ από το ασφαλιστικό μέσα στο 2016.
Το σχέδιο -συμφωνίας των δανειστών προς την Αθήνα αποτελείται από δυο κείμενα: το πρώτο τιτλοφορείται «Δεσμεύσεις Πολιτικής» (GREECE – POLICY COMMITMENTS) και είναι 5 σελίδες, ενώ το δεύτερο κείμενο είναι ο πίνακας προαπαιτούμενων ενεργειών (Prior Actions) 7 σελίδων.
Στο κείμενο που αποκάλυψε το vima.gr η πρόβλεψη των δανειστών είναι για πρωτογενές έλλειμμα 0,66% του ΑΕΠ το 2015 αν δεν ληφθούν νέα μέτρα. Γεγονός που μεταφράζεται σε μέτρα 1,66% του ΑΕΠ δηλαδή ύψους 3 δισ. ευρώ για να πιαστεί ο νέος στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 1% του ΑΕΠ το 2015.
ΦΠΑ
Για τον ΦΠΑ οι δανειστές ζητούν επιπλέον έσοδα 1% του ΑΕΠ ύψους 1,8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και δυο συντελεστές :βασικό συντελεστή στο 23% και μειωμένο συντελεστή 11% για τρόφιμα, φάρμακα και ξενοδοχεία και κατάργηση του μειωμένου συντελεστή για τα νησιά με παράλληλο εξορθολογισμό των εξαιρέσεων.
Συντάξεις
Ζητείται πλήρης εφαρμογή των ασφαλιστικών νόμων του 2010 και του 2012 και «περαιτέρω άμεσα βήματα για τη βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος» ετήσιας απόδοσης 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ).
Συγκεκριμένα προτείνουν:
-Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ (“phasing out non-pension solidarity grant”).
-Aύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
-Σημαντική αυστηροποίηση κανόνων για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
-Νομοθέτηση τον Σεπτέμβριο για την ενοποίηση Ταμείων και τη δημιουργία ενός νέου συστήματος που θα συνδέει στενότερα τις εισφορές με τις παροχές.
Τι αναφέρεται στο Policy Commitments
Δημοσιονομικές προκλήσεις
Προτείνεται κλιμακωτή εφαρμογή των στόχων για πρωτογενές πλεόνασμα 1% ,2%, 3% και 3,5% για τα χρόνια 2015 2016 2017 2018 και αναφέρει πως για να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι με βιώσιμο τρόπο η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε δημοσιονομικές δομικές μεταρρυθμίσεις περιλαμβανομένων των τομέων του ΦΠΑ, να βελτιώσει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα.
Πρέπει να υιοθετηθεί ένας συμπληρωματικός προϋπολογισμός του 2015 προκειμένου να πιαστούν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Παράλληλα η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να παρακολουθεί γεγονότα που μπορεί να επηρεάσουν την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού όπως δικαστικές αποφάσεις και να είναι έτοιμη να λάβει μέτρα αν χρειαστεί.
Αντιμετώπιση κοινωνικής κρίσης και ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να ξεκινήσει μια ενδελεχή έρευνα για το σύστημα κοινωνικών παροχών στο οποίο θα περιλαμβάνεται και έλεγχος των οικογενειακών επιδομάτων και επιδομάτων σε αναπήρους σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα η οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως τον Οκτώβριο του 2015 με στόχο να εξοικονομηθούν ετησίως έσοδα 0,5% του ΑΕΠ . Εσοδα που θα χρησιμοποιηθούν ως βάση για τον επανασχεδιασμό του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και της υιοθέτησης του σχεδίου για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα τον Ιανουάριο του 2016.
Επίσης η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της εργασίας με ένα σχέδιο για 50 χιλιάδες θέσεις σε δημόσια έργα, ιδιαίτερη μέριμνα για νέους γυναίκες και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα και τους μακροχρόνια άνεργους.
ΦΠΑ
Μεταρρυθμίσεις στο ΦΠΑ. Η Ελλάδα έχει ένα κατακερματισμένο σύστημα ΦΠΑ. Με στόχο την βελτίωση των εσόδων από το ΦΠΑ περίπου 1% του ΑΕΠ ετησίως, οι αρχές θα πρέπει να εφαρμόσουν δύο κλίμακες ΦΠΑ, μια στο 23% και μια μειωμένη στο 11% για τα τρόφιμα, τα φάρμακα και τα ξενοδοχεία. Στη πρόταση προβλέπεται η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή για τα νησιά με παράλληλο εξορθολογισμό των εξαιρέσεων. Αυτές οι αλλαγές θα πρέπει να υποστηριχθούν από διοικητικά μέτρα, με έμφαση στην καταπολέμηση της απάτης και την αύξηση της συμμόρφωσης.
Συνταξιοδοτικό
Συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση. Οι μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 μπορούν να βελτιώσουν τη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος μακροπρόθεσμα και οι αρχές δεσμεύονται να τις εφαρμόσουν πλήρως.
Αλλά το συνταξιοδοτικό σύστημα απαιτεί σημαντικά ετήσιες μεταφορές από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι αρχές θα εφαρμόσουν πλήρως το νόμο του 2010 που αφορά τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό και τη μεταρρύθμιση του 2012 και θα κάνει περαιτέρω άμεσα βήματα για να βελτιώσει το συνταξιοδοτικό σύστημα, που αναμένεται να αποδώσουν περίπου 1% του ΑΕΠ εξοικονόμηση κάθε χρόνο από το 2016-2017. Μεταξύ αυτών ο σημαντικός περιορισμός των κανόνων για πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, η αύξηση της συμμετοχής στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για τους συνταξιούχους και η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ. Νομοθέτηση τον Σεπτέμβριο για την ενοποίηση Ταμείων και τη δημιουργία ενός νέου συστήματος που θα συνδέει στενότερα τις εισφορές με τις παροχές.
Φορολογικές μεταρρυθμίσεις
Η ελληνική κυβέρνηση θα υιοθετήσει νομοθεσία για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης Αρχής Φορολογικών Εσόδων η οποία θα είναι πλήρη λειτουργική τον Ιούνιο του 2026. Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να πάρει μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της απάτης. Θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στη νομοθεσία για τις δόσεις – τις 100 – προκειμένου να εξαιρεθούν αυτοί που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να υιοθετηθεί η απαίτηση να γίνει πιο σύντομος ο χρόνος αποπληρωμής και μάλιστα με επιτόκια της αγοράς.
Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει ως το Σεπτέμβρη του 2015 να ελέγξουν όλους τους μεγάλους οφειλέτες σε ότι αφορά τις φορολογικές τους υποχρεώσεις και τις υποχρεώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία με χρέη άνω του 1ενός εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να εξακριβωθεί η δυνατότητα όλων όσων χρωστούν να εξοφλήσουν τα χρέη τους.
Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να μην θεσμοθετήσουν νέο πρόγραμμα δόσεων ή φορολογικής αμνηστίας, αν μην μεταβάλουν το παρόν σύστημα επεκτείνοντας τις προθεσμίες.
Διαχείριση δημοσίων Οικονομικών
Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις με στόχο να βελτιωθεί η διαδικασία εκτέλεσης του προλύπολογισμού και ελέγχου των δαπανών. Το δημοσιονομικό συμβούλιο θα πρέπει να γίνει πλήρως λειτουργικό και πρέπει να κατατεθεί εκ μέρους της κυβέρνησης σχέδιο για την αποπληρωμή των χρεών του δημοσίου έναντι ιδιωτών ως το τέλος του 2016.
Η κυβέρνηση θα εξασφαλίσει ότι οι εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία θα καταβάλλονται στην ώρα τους καθώς να πληρώνονται στην ώρα τους τα νοσοκομεία και οι προμηθευτές υγείας.
Προασπίζοντας την δημοσιονομική σταθερότητα
Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να προασπίσουν την ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος στη βάση των κανόνων του ευρωσυστήματος. Θα γίνει σεβαστή η ιδιωτική διοίκηση των ελληνικών τραπεζών και η ελληνική κυβέρνηση δεν θα αναμιγνύεται με κανένα τρόπο στις αποφάσεις που αφορούν στην καθημερινότητα αλλά και στη διοίκηση των τραπεζών που πρέπει να λειτουργούν με βάση τις αρχές των αγορών. Οι διοικήσεις και τα μέλη του ΔΣ θα πρέπει να ορίζονται σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η ανεξαρτησία του ΤΧΣ θα γίνει σεβαστή και η διοικητική του διάρθρωση θα μείνει αμετάβλητη. Δεν θα λαμβάνονται δημοσιονομικά μέτρα τα οποία θα δημιουργούν πρόβλημα στη ρευστότητα των τραπεζών.
Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας
Αγορά εργασίας: Δεν θα ματαιωθούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις του παρόντος προγράμματος που στοχεύουν στο να γίνει η αγορά εργασίας περισσότερο ευέλικτη και αποτελεσματική. Οι αρχές θα αρχίσουν μια διαδικασία διαβούλευσης, στην οποία θα εξεταστούν τα νομικά πλαίσια άλλων χωρών της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τις ομαδικές απολύσεις, τις απεργίες και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Διεθνείς οργανισμοί θα μπορούν να συνεισφέρουν στην διαδικασία και το τελικό κείμενο θα τεθεί ενώπιον των Θεσμών. Καμία αλλαγή στις συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν θα γίνει πριν από το τέλος του 2015 και έως τότε κάθε αλλαγή θα πρέπει να γίνει με τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ. Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναλάβουν δράση για την αδήλωτη εργασία προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα, να προστατευτούν οι εργαζόμενοι αλλά και να διαφυλαχθούν τα έσοδα από την φορολογία εισοδήματος και τα ασφάλιστρα.
Αγορές αγαθών: Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει τις προσπάθειές της για περισσότερες ανοικτές αγορές χωρίς μονοπωλιακές πρακτικές και συγκεκριμένα να εφαρμόσει όλες τις συστάσεις από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, να «ανοίξει» όλα τα εναπομείναντα κλειστά επαγγέλματα, να μειωθεί η γραφειοκρατία και να περιοριστούν οι πρακτικές που πλήττουν τον ανταγωνισμό.
Ιδιωτικοποιήσεις: Οι ελληνικές αρχές καλούνται να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις και να κάνουν τα απαραίτητα βήματα για την μεταβίβαση του Ελληνικού και των τοπικών αεροδρομίων, την μεταφορά των μετοχών του ΟΤΕ που κατέχει το δημόσιο στο ΤΑΥΠΕΔ, να οριστικοποιήσουν τους όρους πώλησης του ΟΣΕ, των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης. Για τα ακίνητα του δημοσίου το ΤΑΥΠΕΔ θα πρέπει αν θέτει ετήσιους στόχους.
Ενέργεια: Η Ελληνική κυβέρνηση θα υιοθετήσει μεταρρυθμίσεις στην αγορά φυσικού αερίου, θα επανεξετάσει τις χρεώσεις της ΔΕΗ σε σχέση με το κόστος, θα προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και στην σύσταση της «μικρής ΔΕΗ». Η κυβέρνηση θα πρέπει να αποπληρώσει τις οφειλές του δημοσίου προς τη ΔΕΗ και να ενισχύσει νομοθετικά την ανεξαρτησία των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας.
Δημόσιος Τομέας, Δικαιοσύνη και μεταρρυθμίσεις κατά της διαφθοράς
Η αδυναμία και αναποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης υπήρξε ένας παράγοντας κλειδί που οδήγησε στην οικονομική κρίση και δυσχεραίνει την ανάπτυξη και την ανάκαμψη, αναφέρει το κείμενο.
Υπάρχει ανάγκη να ενδυναμωθούν θεσμοί-κλειδιά και να διασφαλιστεί ότι ο δημόσιος τομέας θα είναι αποτελεσματικός και θα στοχεύει στη βέλτιστη πρακτική.
Δημόσια Διοίκηση: Το κείμενο αναφέρει ότι οι ελληνικές αρχές θα υιοθετήσουν σχέδιο για ένα Ενιαίο Μισθολόγιο, με βάση τους συμφωνημένους στόχους, συμπεριλαμβανομένης της «αποσυμπίεσης» της κατανομής των μισθολογικών κλιμακίων «και προς τις δύο κατευθύνσεις» σε σχέση με τις ικανότητες, την απόδοση και την υπευθυνότητα του προσωπικού. Στο κείμενο γίνεται ακόμη λόγος για εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων
Δικαστήρια: οι αρχές θα νομοθετήσουν και θα εφαρμόσουν το νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, όπως προβλέπουν προηγούμενες συμφωνίες. Θα προτείνουν περαιτέρω δράσεις για την τη μείωση των εκκρεμών υποθέσεων σε διοικητικά δικαστήρια και θα εισάγουν μια επιλεκτική αύξηση των δικαστικών τελών.
Δράσεις κατά της διαφθοράς: οι αρχές θα ενημερώσουν και θα δημοσιεύσουν το εθνικό πλάνο κατά της διαφθοράς. Οι αρχές θα συμπληρώσουν και θα εφαρμόσουν το νομικό πλαίσιο για τις δηλώσεις περιουσίας και την χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και θα υιοθετήσουν νομοθεσία για να προστατεύσουν τις έρευνες που αφορούν το οικονομικό έγκλημα και τις έρευνες κατά της διαφθοράς από πολιτικές παρεμβάσεις σε μεμονωμένες υποθέσεις. Την ίδια στιγμή θα διασφαλίσουν τον απαραίτητο συντονισμό και την ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στα σώματα έρευνας.