Εκτός από κορυφαίο έργο είναι και ένα pop icon της Γαλλίας και του κόσμου. Ο μικρός πρίγκιπας του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί βρίσκεται πάντα στη λίστα με τα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία πό παιδιά και μεγάλους. Φέτος συμπληρώθηκαν 70 χρόνια από την πρώτη έκδοσή του, το 1946 και η μορφή του συγγραφέα-αεροπόρου Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί τιμήθηκε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια τελετής στο Πάνθεον με την ευκαιρία των 70 χρόνων από την έκδοση στη Γαλλία του “Μικρού πρίγκιπα”, ενός παραμυθιού που γνώρισε παγκόσμια επιτυχία.
“Ουμανιστής ακτιβιστής” για τον υπουργό Άμυνας Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν, συγγραφέας που θεωρούσε “τη δέσμευση για την πατρίδα κάτι πασιφανές” σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού Οντρέ Αζουλέ, ο “Σεντ-Εξ” (1900-1944) δοξάστηκε χθες στο μνημείο που τιμά τις μεγάλες προσωπικότητες που σημάδεψαν την ιστορία της Γαλλίας, με τη χώρα να του αποτίει φόρο τιμής.
“Με την πάροδο των ετών, το έργο του Σεντ-Εξιπερί έγινε οικουμενικό αγγίζοντας όλες τις νεολαίες στον κόσμο και η υποδειγματική δέσμευση που επέδειξε στην εποχή του παραμένει πηγή έμπνευσης για τις σημερινές και επόμενες γενιές”, υπογράμμισε ο Λε Ντριάν, ενώ η υπουργός Πολιτισμού υπενθύμισε την έκκληση που είχε απευθύνει ο Σεντ-Εξιπερί από τη Νέα Υόρκη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τρεις εβδομάδες μετά τη συμμαχική απόβαση στη Βόρεια Αφρική το 1942: “Γάλλοι, ας συμφιλιωθούμε για να υπηρετήσουμε”. “Ήταν από αυτούς τους καλλιτέχνες, αυτούς τους συγγραφείς που θεωρούν τη δέσμευση για την πατρίδα τους κάτι πασιφανές”, υπογράμμισε ο υπουργός.
Ο “διοικητής-ποιητής” χάθηκε εν πτήσει στις 31 Ιουλίου του 1944 στ’ ανοιχτά της Μασσαλίας, στη νότια Γαλλία, ενώ πραγματοποιούσε αποστολή για την προετοιμασία της απόβασης των Συμμάχων στην Προβηγκία.
Τα συντρίμμια του αεροπλάνου του, ενός Lightning P38, βρέθηκαν το 2004, αλλά η εξέτασή τους δεν επέτρεψε να διαπιστωθούν τα αίτια της συντριβής.
Ο «Μικρός Πρίγκιπας» ήταν ένας μελαγχολικός άνθρωπος
Το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του Εξιπερί αφιερώθηκε στην κατάκτηση των αιθέρων της πολιτικής αεροπορίας, της οποίας είναι ιστορικά απ’ τους μεγάλους προδρόμους , ήταν ηγετικός παράγων της δημιουργίας της πρώτης διεθνούς γαλλικής εμπορικής εταιρείας από την οποία ξεπήδησε η Air France, ήταν δοκιμαστής αεροπλάνων της Air France και πολέμησε στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, στην πτώση της Γαλλίας, όπου και παρασημοφορήθηκε για να σκοτωθεί τελικά το 1944. Η Γαλλία και οι γαλλόφωνες χώρες τιμούν με το όνομά του σωρεία δρόμων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Το διεθνές αεροδρόμιο της Λυών ονομάζεται Σαιντ-Εξυπερύ.
Το 1931 γνώρισε την Κονσουέλο Σουνσίν, μία γυναίκα που τον εντυπωσίασε και αποφάσισε να την κατακτήσει σε μια ασυνήθιστη πτήση πάνω απ’ το Μπουένος Άιρες. Την παντρεύτηκε σύντομα αν και διέφεραν ως χαρακτήρες παρόλο που ενώ κι εκείνη σύχναζε σε φιλολογικούς κύκλους την ενδιέφεραν περισσότερο οι πεζές πραγματικότητες της ζωής και δεν κατάφερε ποτέ να αποτελέσει την μούσα μιας ψυχής σαν του Εξυπερύ. Το 1933 η Αεροποστάλ αντιμετώπισε οικονομική κρίση και αγοράστηκε από ένα όμιλο, ο οποίος μετονομάστηκε σε Air France. Ο Εξυπερύ δεν συμφώνησε με την τότε διοίκηση και αποφάσισε να φύγει αν και αυτό σήμαινε ότι άρχιζαν γι αυτόν οι οικονομικές δυσκολίες. Θα αποφασίσει να βρει διέξοδο στα βιβλία του και συγγράφει το έργο του «Νυχτερινή Πτήση» που αποσπά λογοτεχνικό βραβείο και ένα συμβόλαιο για μια παραγωγή του Χόλλυγουντ, ταινία που γυρίζεται με πρωταγωνιστή τον Κλαρκ Γκαίημπλ με τον εμπορικότερο τίτλο: «Άνεμος, Άμμος και Άστρα».
Ένα ατύχημα στη Γουατεμάλα τον φέρνει πολύ κοντά στον θάνατο. Πέρασε πολύ καιρό σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης για να ανακάμψει και καθώς η περαιτέρω συνέχιση των αεροπορικών περιπετειών του φάνηκε να απομακρύνεται, αποφάσισε να συνεχίσει αποκλειστικά με τα βιβλία του. Ένας μικρός όμιλος Γάλλων επιχειρηματιών και φίλων της τέχνης που ζούσαν στην Αμερική του συμπαραστάθηκαν πολύ. Εκείνη την περίοδο γράφει τα δύο αριστουργήματά του, την «Γη των Ανθρώπων» και τον «Μικρό Πρίγκιπα». Το 1938 επιστρέφει στη Γαλλία και εργάζεται ως δημοσιογράφος – πολεμικός ανταποκριτής στον εμφύλιο πόλεμο της Ισπανίας. Τα άρθρα του είναι υπέρ των φιλοκυβερνητικών δυνάμεων κι εναντίον του Φράνκο. Το 1939 τα δύο τελευταία του βιβλία του εξασφαλίζουν ένα ακόμα βραβείο από τη Γαλλική Ακαδημία.
Από μια τυχαία φράση που βρέθηκε ανάμεσα στα τελευταία του χειρόγραφα και έλεγε: …«Κάποια μέρα θα χαθώ πάνω σε έναν μαρτυρικό σταυρό που θα είναι η Μεσόγειος»… σχεδόν όλοι πίστεψαν ότι ο Εξυπερύ αυτοκτόνησε καθώς ήταν πολλαπλά λυπημένος απ’ την απώλεια των συντρόφων του, την αδιαφορία της γυναίκας του και την στάση του Στρατηγού Ντε Γκωλ, ο οποίος είχε πεισματωθεί από την αρχική άρνηση του συγγραφέα να ενταχθεί στο Γκωλικό στρατόπεδο.
Μεταφρασμένος σε 270 γλώσσες, ο “Μικρός Πρίγκιπας”, ένα αριστούργημα γεμάτο ανθρωπισμό και πίστη στα ιδεώδη, έχει πωληθεί σε περισσότερα από 145 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.
Ο “Μικρός Πρίγκιπας” γράφτηκε στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της εξορίας του συγγραφέα-αεροπόρου το 1942. Εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη το 1943, πριν εκδοθεί στη Γαλλία το 1946.