Από την Μάε Γουέστ μέχρι την Εύα Γκριν ο κινηματογράφος χρησιμοποιεί πάντα το αρχέτυπο της μοιραίας γυναίκας που έχει συναρπάσει ακροατήρια όλων των ηλικιών κυρίως στη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ. Σχεδόν έναν αιώνα πριν η Σάρον Στόουν ως Κάθριν Τραμέλ στο Βασικό Ένστικτο ξελόγιαζε κάθε άντρα που την κοίταζε, η ηθοποιός του βωβού κινηματογράφου Θέντα Μπάρα ήταν το πρώτο σύμβολο του σεξ που κυριολεκτικά υπνώτιζε τους θεατές με το σατανικό της βλέμμα, το vampy μακιγιάζ, και τα σκανδαλώδη ρούχα.
Γεννημένη στις 22 Ιουλίου, 1890 στο Cincinatti του Ohio, ως Θεοδοσία Γκούντμαν, η μετέπειτα Θέντα Μπάρα ήταν η κόρη ενός φτωχού Εβραίου ράφτη. Στην ηλικία των 18, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη με όνειρο να γίνει ηθοποιός, αλλά το Μεγάλο Μήλο ήταν γεμάτο κορίτσια που είχαν τα ίδια όνειρα. Η Γκούντμαν με τα άγρια ατίθασα μαλλιά της και φυσικές καμπύλες δεν ήταν σαν τα άλλα κορίτσια που χάνονταν εύκολα στα στενά της μεγαλούπολης. Καθώς τα πρότυπα ομορφιάς της βικτοριανής εποχής είχαν αρχίσει να αλλάζουν, το 1915 κατάφερε λέγοντας ψέματα για την ηλικία της (ότι ήταν μόνο 25 ενώ ήταν ήδη 29) να πάρει ένα ρόλο στο A Fool There Was. Η ιστορία φορούσε έναν αφοσιωμένο οικογενειάρχη ο οποίος ταξίδευε σε ένα πλοίο για την Αγγλία όταν συνάντησε ένα μυστηριώδες πλάσμα το οποίο υποδυόταν η Θέντα Μπάρα, που διέφθειρε την ψυχή του, κατέστρεψε την οικογένειά του τον αποστράγγιξε από όλα του τα χρήματα και την αξιοπρέπεια και τελικά τον οδήγησε στο θάνατο.
Τα στούντιο της Φοξ έκαναν μια πρωτοφανή καμπάνια για τη νέα τους σταρ και δημιούργησαν την εικόνα μιας μοιραίας γυναίκας, με διάφανα ρούχα, γούνες, κοσμήματα και βαριά βαμμένα μαύρα έντονα μάτια με κολ. Το Χόλιγουντ εφηύρε ένα σωρό ιστορίες για να εδραιώσουν το μύθο της όπως ότι προερχόταν από μια αραβική χώρα, ή ότι γεννήθηκε κάτω από τη σκιά της Αιγυπτιακής Σφίγγας, αποκρύπτοντας την εβραϊκή της ταυτότητα. Με τον ίδιο τρόπο κατασκεύαζαν ένα σωρό ερωτικές εξίσου μυστηριώδεις περιπέτειες. Καθώς το περιβάλλον των στούντιο αλλά και της αμερικανικής κοινωνίας ήταν αντισημιτικό υποστήριζαν ακόμα ότι η γέννησή της ήταν προϊόν του έρωτα ενός Γάλλου καλλιτέχνη με μια αραβίδα ερωμένη. Το κόλπο λειτούργησε και η Θέντα Μπάρα έγινε σταρ “σε μια νύχτα”. Ακόμα και στις συνεντεύξεις της φορούσε πέπλα και έκρυβε το πρόσωπό της. Ο τύπος την αποκάλεσε «The Vamp» και έτσι έγινε γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Θέντα Μπάρα είχε χιλιάδες θαυμαστές και χιλιάδες προτάσεις γάμου αλλά και χιλιάδες γράμματα μίσους, στα οποία την κατηγορούσαν ότι διαλύει τα ευτυχισμένα νοικοκυριά.
Η ίδια αποκρούοντας τις επιθέσεις δήλωνε ότι είναι απλώς μια εργαζόμενη γυναίκα. Το φαινόμενο Θέντα Μπάρα εμφανίστηκε στα πρώτα χρόνια του γυναικείου κινήματος. Παρόλο που είχε δημιουργηθεί και infographic, στην Evening World για το πως να εντοπίζουν και να αποφεύγουν οι άντρες “τέτοιες γυναίκες”, η ακτινοβολία της βοήθησε στη δημιουργία αυτού που ονομάστηκε από τα τέλη του του δέκατου ένατου αιώνα, “New Woman”, της οποίας η παρουσία έξω από το σπίτι φαινόταν να απειλεί το αντρικό κατεστημένο.
“Το βαμπίρ που παίζω είναι η εκδίκηση του φύλου μου κατά των εκμεταλλευτών του. Βλέπετε, έχω το πρόσωπο ενός βαμπίρ, αλλά την καρδιά μιας φεμινίστριας” έλεγε.
Μεταξύ του 1915 και του 1919 η Θέντα Μπάρα είχε πρωταγωνιστήσει σε σαράντα ταινίες. Έπαιξε όλους τους ρόλους γυναικών που διαδραμάτισαν με μοναδικό τρόπο ρόλο στην οικοδόμηση της γυναικείας ταυτότητας όπως η Κλεοπάτρα, η Σαλώμη, και Κάρμεν. Η μόδα άλλαζε πάλι και τα νέα κορίτσια δεν ήταν πια μυστηριώδη, ήταν αυτά της διπλανής πόρτας όπως η Κλάρα Μπόου και η Μαίρη Πίκφορντ. Η Θέντα Μπάρα αποσύρθηκε το 1926 και κανένας ποτέ στο σινεμά δεν άκουσε τη φωνή της αφού δεν εμφανίστηκε ποτέ σε ταινία με ήχο. Πέθανε στις 7 Απριλίου 1955. Με τραγικό τρόπο η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών της χάθηκε όταν πήρε φωτιά το 1937 η Φοξ.
Σήμερα τα λίγα πλάνα που έχουν μείνει θεωρούνται σχεδόν γελοία, αλλά εκείνη την εποχή εξέφρασε όσο καμία το σύμβολο της σκοτεινής σεξουαλικότητας. Η προσωπικότητά της μέχρι σήμερα αποτελεί ένα άλυτο αίνιγμα και μια πολύ μυστηριώδης γυναίκα.