Η έγκυρη λίστα παρουσιάζει τους 100 ισχυρότερους επιχειρηματίες μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται 15 Έλληνες. Το ελληνικό εφοπλιστικό λόμπι δε, αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά ένα από τα ισχυρότερα, με μεγάλη επιρροή στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Ο Τσου Λιρόνγκ, o πρόεδρος της China COSCOShipping θεωρείται ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη επιρροή στον ναυτιλιακό κλάδο. Στη δεύτερη θέση η Hanjin ενώ στην τρίτη θέση ακολουθούν: RobertUggla και Soren Skou της Maersk, η οικογένεια Saade της γαλλικής CMA και στην 5η θέση ο Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, για την επιρροή του στο διεθνές εμπόριο πετρελαίου.
Οι 10 μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές:
Γιάννης Αγγελικούσης
Στην κορυφή της λίστας των Ελλήνων και 7ος ισχυρότερος εφοπλιστής στον κόσμο είναι ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου καθαρά ιδιωτικού στόλου παγκοσμίως. Παρότι ο όμιλος Αγγελικούση πορεύεται τον παλιό παραδοσιακό δρόμο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει αναζητήσει χρηματιστηριακά κεφάλαια για τις επενδύσεις του, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις άλλες επιχειρηματικές επιλογές, που αποδεικνύονται, εκτός από τολμηρές, και επικερδείς. Όπως, για παράδειγμα, το άνοιγμα στην αγορά του LNG, που είναι απόρροια μιας γρήγορης απόφασης για την απόκτηση δύο πλοίων το 2004. Έκτοτε η μεταφορά υγροποιημένου αερίου έχει αναδειχθεί σε έναν από τους βασικούς πυλώνες δραστηριότητας, με τον στόλο της Maran Gas να αριθμεί 32 πλοία. Σημειώνεται ότι ο όμιλος Αγγελικούση έχει περιορίσει το ρίσκο της έκθεσης στην αγορά του LNG με την κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει με την καταριανή Nakilat. Τον τελευταίο Δεκέμβριο ο όμιλος Αγγελικούση προχώρησε σε ακόμα ένα επωφελές deal, αγοράζοντας 7 νεότευκτα φορτηγά capesize στα 35 εκατ. το καθένα, με έκπτωση της τάξης των 20 εκατ. δολαρίων από την τιμή παραγγελίας. Τέλος, η Maran Tankers, που διαθέτει στόλο μεγάλων τάνκερ σε λειτουργία, έχει πρόγραμμα για 10 VLCCs και 6 suezmax τάνκερ που έχουν παραγγελθεί από την Daewoo.
Γιώργος Προκοπίου
Ο Γιώργος Προκοπίου βρίσκεται στο Στο Νο 12 παγκόσμιας λίστας και είναι ο δεύτερος πιο ισχυρός Έλληνας. Έχει αποδείξει πολλάκις ότι δεν διστάζει να αναλάβει επιχειρηματικά ρίσκα. Όπως συνέβη το 2006-2007 με τα νεότευκτα πλοία LNG νέας τεχνολογίας ή με τα παγοθραυστικά τάνκερ, που ουσιαστικά άνοιξαν το βόρειο διάδρομο. Ακόμα και μέχρι το τέλος του 2016, η Dynagas παρέμενε η μόνη εταιρεία με δυνατότητα μεταφοράς LNG από τη βόρεια διαδρομή, με τα πλοία της να έχουν ναυλοσύμφωνα με ενεργειακούς κολοσσούς όπως οι Gazprom, Shell, Statoil, για τη μεταφορά αερίου από ένα από τα μεγαλύτερα πεδία αερίου, όπως το Yamal. Ταυτόχρονα, ο Γ. Προκοπίου είναι από τους παίκτες που είδαν πρώτοι την ευκαιρία των πλωτών σταθμών LNG, συμμετέχοντας σε τουλάχιστον δύο projects, με την τελευταία εν αναμονή παραγγελία σε κινεζικό ναυπηγείο τον περασμένο Ιούνιο να μην έχει ακόμη ενεργοποιηθεί. Πρόσφατα ο Έλληνας εφοπλιστής έκλεισε και την πρώτη χρηματοδοτική συμφωνία, ύψους 195 εκατ. δολαρίων, με την China Export-Import Bank για την επένδυση 6 suezmax τάνκερ.
Αγγελική Φράγκου
Στο Νο 19 της παγκόσμιας λίστας και τρίτη ισχυρότερη ελληνική παρουσία είναι η επικεφαλής του ομίλου Navios Αγγελική Φράγκου η οποία την περασμένη χρονιά βρέθηκε να “παίζει άμυνα” απέναντι στις αναταράξεις που δέχτηκε η αγορά ξηρού φορτίου αλλά και τα φορτηγά μεταφοράς containers. Ο όμιλος Navios μπήκε στο 2017 χωρίς εκκρεμείς επενδύσεις, ενώ έχει προχωρήσει βήματα για τη μείωση των υποχρεώσεών του, με πιο πρόσφατη την επαναγορά εταιρικών ομολόγων ύψους 59 εκατ. δολαρίων. Ο μητρικός όμιλος Navios Group διατηρεί τέσσερις εισηγμένες θυγατρικές. Η μητρική εταιρεία Navios MaritimeHoldings κατέχει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου και λειτουργεί ακόμα 26 πλοία με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. H Navios Maritime Acquisition διαθέτει έναν στόλο 36 πετρελαιοφόρων, ενώ η MPL Navios Maritime Midstream κατέχει 6 VLCC. Εταιρεία του ομίλου είναι επίσης η Navios Maritime Partners, που κατέχει 32 πλοία (24 φορτηγά ξηρού φορτίου και 8 containerships).
Γιώργος Οικονόμου
Ο Γιώργος Οικονόμου βρίσκεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των Ελλήνων και στην 20ή θέση της παγκόσμιας λίστας. Προς τα τέλη της περασμένης χρονιάς η ομίχλη που επισκίαζε το μέλλον της DryShips άρχισε να διαλύεται. Τον Δεκέμβριο η εταιρεία, που επλήγη και εκείνη από την αναταραχή στο ξηρό φορτίο, ανακοίνωσε συμφωνία με την πλειονότητα των πιστωτριών τραπεζών έπειτα από διαπραγματεύσεις ενός έτους, που έφεραν το 90% του χρέους στα χέρια του ιδρυτή της εταιρείας. Ακόμα πιο πρόσφατη ήταν η συμφωνία που ανακοινώθηκε με την Kalani Invstements, που έφερε 100 εκατ. δολάρια στην DryShips με την έκδοση νέων μετοχών. Τα κεφάλαια αναμένεται να αξιοποιηθούν για γενικούς σκοπούς αλλά και απομόχλευση.
Πήτερ Λιβανός
Με παρουσία σε διάφορους κλάδους, ο Π. Γ. Λιβανός συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση, δίνοντας έμφαση στον ιδιαίτερα ανερχόμενο κλάδο της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Από την 23η θέση της λίστας και την 5η θέση μεταξύ των Ελλήνων, ο εφοπλιστής, έχοντας αποχωρήσει από το 2005 από τα τάνκερ, διατηρεί παρουσία μέσω της Drylog στο ξηρό φορτίο με 20 φορτηγά. Ο ίδιος, όμως, δεν κρύβει ότι θεωρεί το LNG το μέλλον της ναυτιλίας, βλέποντας θετικές προοπτικές ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία. Μέσω της Gaslog ο Πήτερ Λιβανός θεωρείται από τους trend makers της αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου, με 13 τάνκερ σε λειτουργία και 5 σε παραγγελία, ενώ μέσω της Gaslog Partners ελέγχει ακόμα 9 πλοία, που αναλογούν σε μερίδιο 5%-6% της συνολικής αγοράς του LNG.
Πέτρος Παππάς
Ο Πέτρος Παππάς βρίσκεται στην 35η θέση της λίστας και στην έκτη θέση μεταξύ των Ελλήνων. Η Star Bulk Carriers, εταιρεία που διαχειρίζεται από κοινού με τον μέτοχο πλειοψηφίας, την Oaktree Capital Management, προχώρησε σε σημαντική μείωση του στόλου της την περασμένη χρονιά, από τα 103 στα 73 πλοία, περιλαμβανομένων 5 υπό κατασκευή. Πολλά από τα πλοία ήταν μεγάλης ηλικίας που πουλήθηκαν για scrap. Αντίθετα, οι στόλοι των δύο άλλων εταιρειών, Oceanbulk Containers και Product Shipping, που επίσης ελέγχει από κοινού με την Oaktree, δεν παρουσίασαν αλλαγές.
Σημειώνεται ότι η Oceanbulk Containers ελέγχει έναν στόλο 13 πλοίων, ενώ με δεδομένη την αναταραχή στην αγορά των containerships, η αγορά αναμένει πώς θα διαχειριστεί τα 5 νέα πλοία, η παράδοση των οποίων ολοκληρώνεται μέσα στο 2017.
Από την άλλη πλευρά η Product Shipping με 17 τάνκερ μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων δεν εμφάνισε ουσιαστική δραστηριότητα αγοραπωλησιών, πέραν δύο πολύ μεγάλων τάνκερ VLCC’s που ελέγχονται από κοινού με την Monarch Alternative Capital και τα οποία πουλήθηκαν στη Euronav.
Νικόλας Τσάκος
Ο Νικόλας Τσάκος είναι ο 7ος ισχυρότερος Έλληνας και 42ος στην παγκόσμια λίστα. Η εταιρεία του Tsakos Energy Navigation, υλοποιεί ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα για 15 νεότευκτα, με τα μισά να έχουν παραδοθεί μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο. Με αυτά τα πλοία, ο στόλος της ΤΕΝ θα αποτελείται από 65 τάνκερ, εκ των οποίων τα 45 μεταφοράς αργού, τα 15 μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, 3 shuttle tankers (μεταφοράς πετρελαίου από θαλάσσιες εξέδρες) και 2 LNG.
Κωστής Κωνσταντακόπουλος
Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου είναι η μοναδική στο Top-10 των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στα containers η οποία δεν είχε ναυλωμένο τονάζ από τη Hanjin Shipping, η κατάρρευση της οποίας προκάλεσε έντονες αναταράξεις στον κλάδο. Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη Costamare προχώρησε σε εκτενή ανανέωση του στόλου της, παραλαμβάνοντας 5 μεγάλα πλοία 14,424 ΤΕU, τα οποία και απασχολούνται με 10ετή ναυλοσύμφωνα από την Evergreen. Το κόστος της επένδυσης ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια και κατέστη εφικτό με τη συνδρομή του fund York Capital.
Θεόδωρος Βενιάμης
Σύμφωνα με το “Lloyd’s List”, ο Θεόδωρος Βενιάμης, είναι ο πρόεδρος της σημαντικότερης εθνικής εφοπλιστικής ένωσης στον κόσμο, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Βρίσκεται στην 53η θέση της παγκόσμιας λίστας. Η εταιρεία του, Golden Union, διαθέτει 40 φορτηγά ξηρού φορτίου, ενώ σε παραγγελία από κινεζικά ναυπηγεία βρίσκονται ακόμα 7 μεγάλα τάνκερpanamax. Την περασμένη χρονιά η Golden Union υπερδιπλασίασε τον στόλο της σε σχέση με το 2014.
Πήτερ Γεωργιόπουλος
Ο Πήτερ Γεωργιόπουλος βρίσκεται στην 60ή θέση στην παγκόσμια λίστα και στη δέκατη μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών. Πέρυσι αποχώρησε από την προεδρία της εταιρείας που ίδρυσε, Genco Shipping and Trading, και πλέον επικεντρώνεται στην Gener8 Maritime, την εταιρεία με έναν από τους νεότερους ηλικιακά και πιο μοντέρνους στόλους πολύ μεγάλων τάνκερ VLCCs.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:
https://www.lloydslist.com/ll/news/top100/article545966.ece/binary/LL7top100A.pdf