Πριν ενάμισι μήνα ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας προανήγγειλε μείωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κατά 50% με εξαίρεση εκείνα που αφορούν τις παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη και οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.
Χθες, ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Μαυραγάνης εξέφρασε την πρόθεσή του να προωθήσει νόμο για τη σύνδεση του προστίμου με το εισόδημα του παραβάτη, επικαλούμενος, μάλιστα, την εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η συγκεκριμένη δήλωση σχετίζεται προφανώς με το συγκλονιστικό δυστύχημα στην εθνική οδό που στοίχισε τη ζωή σε τέσσερις ανθρώπους και στον απόηχο της δημόσιας συζήτησης που αυτό προκάλεσε. Για ακόμα μία φορά το κράτος αντιδρά επειδή κρίνει πως πρέπει να αντιδράσει εξαιτίας ενός “ερεθίσματος” και όχι στο πλαίσιο μιας καλά σχεδιασμένης εθνικής στρατηγικής- εν προκειμένω για την οδική ασφάλεια και για το γεγονός ότι κάθε χρόνο χάνεται στην άσφαλτο ένα…ελληνικό χωριό.
Κάποιοι έσπευσαν να αντιδράσουν το ίδιο ανόητα με τον τρόπο που αντέδρασε το κράτος. Καταλόγισαν στον υφυπουργό Μεταφορών προσέγγιση “ταξικής” αντιμετώπισης των προστίμων, επειδή, λένε, οι πλουσιότεροι θα πληρώνουν περισσότερα απ΄ ότι οι έχοντες χαμηλότερα εισοδήματα. Αυτό, όμως, είναι το ζήτημα;
Οι κ.κ Τόσκας και Μαυραγάνης διατύπωσαν δύο αντιφατικές μεταξύ τους απόψεις. Ο ένας επιδιώκει την μείωση των προστίμων για όσους παραβιάζουν όρια ταχύτητας, δεν φορούν ζώνη ή μιλούν ενώ οδηγούν στο κινητό τηλέφωνο κ.ο.κ, και ο άλλος θέλει να τα αυξήσει αλλά μόνο για εκείνους που έχουν οικονομική δυνατότητα.
Είναι αλήθεια πως σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Φινλανδία και η Ελβετία (εν μέρει και η Γερμανία) εφαρμόζουν την κλιμάκωση των προστίμων ανάλογα με τη φορολογική δήλωση του παραβάτη. Ακριβέστερα, το πρόστιμο είναι το ίδιο για όλους όταν π.χ παραβιάζουν το όριο ταχύτητας κατά 20 χιλιόμετρα και από εκεί και πάνω το ύψος του προστίμου λαμβάνει υπόψη μια σειρά από οικονομικά και άλλα κριτήρια.
Πρόσφατα, για παράδειγμα, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, στη Φινλανδία επιβλήθηκε πρόστιμο για παράβαση ορίου ταχύτητας 500.000 ευρώ σε μεγαλοστέλεχος της Nokia. Από την άλλη, στη Γερμανία τιμωρήθηκε με ισόβια κάθειρξη δύο νεαρός οδηγός που σκότωσε πεζό, οδηγώντας με ιλιγγιώδη ταχύτητα μέσα στην πόλη.
Η οδική ασφάλεια πρέπει να είναι ένας συνδυασμός μέτρων πρόληψης και καταστολής που να αποτελεί εθνική πολιτική, απαραβίαστη και άριστα επιτηρούμενη από τις αρμόδιες αρχές. Στην “αναρχία” των ελληνικών δρόμων και, ακόμα περισσότερο στην “αναρχία” της ελληνικής νομοθεσίας και των θεσμών, οι μεγαλόστομες διακηρύξεις καταλήγουν συναγωνισμός ανοησίας.
Πριν, λοιπόν, ο κ. Τόσκας εξαγγείλει μειώσεις προστίμων ή ο κ. Μαυραγάνης πρόστιμα με…εισοδηματικά κριτήρια, ας στρωθούν κάτω με τους ειδικούς ( ο Ιαβέρης, για παράδειγμα, είπε μερικά πολύ ενδιαφέροντα και αυτονόητα πράγματα με αφορμή το δυστύχημα της εθνικής οδού) για να εκπονήσουν ένα πραγματικά και εφαρμόσιμο σχέδιο.
Σ.Κ