Στόχος κριτικής έγινε τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση σχετικά με τη στάση που τήρησε έναντι του σχεδίου για Κοινή Δήλωση της ΕΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα ατην Κίνα.
Ερωτηθείς για το θέμα ο εκπρόσωπος Τύπου του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, πάντως, επιδοκίμασε τη στάση ευρωπαϊκών χωρών που διαφροροποιήθηκαν από την σκληρή γραμμή άλλων χωρών κατά της Κίνας.
Δείτε στα αγγλικά την απάντηση του εκπροσώπου Τύπου του κινεζικού Υπ.Εξ:
Ερώτηση δημοσιογράφου: In the EU today, Greece blocked a planned statement by the EU that would condemn China’s human rights record. Has China communicated with Greece on this issue or the EU more broadly to block this statement? Do you have any comment on Greece’s decision to stop that statement?
Απάντηση: The Chinese side has noted relevant reports. China’s position on the issue of human rights is quite clear-cut. We maintain that all relevant parties should conduct constructive dialogue and exchanges on human rights and oppose politicizing the issue of human rights and interfering in the internal affairs and judicial sovereignty of other countries under the pretext of human rights.
The Chinese side stands ready to, on the basis of equality and mutual respect, strengthen exchanges and cooperation in the field of human rights with all relevant parties including the European Union (EU) to learn from each other, achieve common progress and make concerted efforts to contribute to the development of the cause of international human rights.
Regarding the discussions on this issue within the EU, I don’t know relevant details. What I can tell you is that we applaud relevant EU country(ies) for sticking to the right position.
Αναφορικά με πρόσφατα δημοσιεύματα περί αδυναμίας διαμόρφωσης ομοφωνίας, λόγω της ελληνικής στάσης, για σχέδιο Κοινής Δήλωσης ΕΕ στο πλαίσιο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών, διπλωματικές πηγές σημαιώνουν τα εξής:
Η Ελλάδα ασκεί ανεξάρτητη και όχι ετεροκατευθύνομενη εξωτερική πολιτική. Η ισότιμη συμβολή της χώρας στη διαμόρφωση των σχετικών θέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχει ως σκοπό την ικανοποίηση εσωτερικού ακροατηρίου, όπως συνήθως συμβαίνει σε άλλες χώρες μέσω της διατύπωσης αυστηρών επικρίσεων εις βάρος ορισμένων χωρών.
Οι επιδόσεις της Κίνας στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μπορεί να προαχθούν όχι μέσω πιέσεων αλλά μέσω της ειλικρινούς ανταλλαγής απόψεων και της κατανόησης των ιδιαιτεροτήτων της χώρας αυτής. Το σχήμα του θεσμοθετημένου Διαλόγου ΕΕ-Κίνας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα είναι το πλέον κατάλληλο φόρουμ για να εκτεθεί ο ευρωπαϊκός προβληματισμός επί των συγκεκριμένων θεμάτων και να συζητηθούν πρακτικά μέτρα και λύσεις, οικοδομώντας συγχρόνως μια σχέση εμπιστοσύνης και καλής πίστης.
Άλλο η άσκηση εποικοδομητικής κριτικής για τη βελτίωση της κατάστασης στον τομέα των δικαιωμάτων του ανθρώπου και άλλο η επιλεκτική άσκηση επικρίσεων, πρακτική η οποία τείνει να προωθείται συστηματικά από ορισμένες χώρες έναντι συγκεκριμένων χωρών. Για παράδειγμα, η Κίνα στηλιτεύεται οξύτατα, ενώ αντιθέτως, κράτη με χειρότερες επιδόσεις, όπως το Πακιστάν, αντιμετωπίζονται με σαφώς περισσότερη επιείκεια.
Η Ελλάδα, λόγω του πολιτισμού, της ιστορίας και της γεωγραφικής θέσης της, έχει τη δυνατότητα να κατανοήσει πληρέστερα τις ανάγκες και τις θέσεις χωρών, όπως η Κίνα, με τις οποίες μοιράζεται μακραίωνες πολιτιστικές εμπειρίες. Ισχυρισμοί περί εξάρτησης της Ελλάδας έναντι της συγκεκριμένης χώρας λόγω των διμερών οικονομικών σχέσεων είναι απολύτως κακεντρεχείς και κακόπιστοι.
Τέλος, ως προς διάφορες απίστευτες αναφορές περί δήθεν ανάγκης για πιστή αναπαραγωγή από την Ελλάδα -λόγω του μεγέθους της- της κεντρικής γραμμής που τείνει να διαμορφώνεται ενδοκοινοτικά, υπογραμμίζεται ότι η ελληνική διπλωματία, γνωρίζοντας ότι λειτουργεί ως ίσος έναντι ίσων, αρνείται την άκριτη υιοθέτηση κεντρικών – και εν πολλοίς, αυτοματοποιημένων- θέσεων και επιδιώκει να λειτουργεί επωφελώς για το σύνολο της ΕΕ, αναζητώντας δημιουργικές λύσεις στα διάφορα ζητήματα, πέρα από συμπλεγματικές λογικές.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ευρωπαϊκής στάσης έναντι της Αιγύπτου που από την αρχικά ακραία και αντιπαραγωγική επικριτική στάση – με την οποία διαφωνούσε κάθετα η Ελλάδα – η ΕΕ μετατοπίστηκε προς την ελληνική θέση περί ανάγκης ενίσχυσης των σχέσεων ΕΕ-Αιγύπτου, αφού συνειδητοποίησε ότι η Αίγυπτος δεν πρέπει να εξελιχθεί σε Συρία και ότι όταν είναι σταθερή, είναι και ισχυρός εταίρος της ΕΕ και σε θέση να διασφαλίσει και καλύτερα τις συνθήκες ζωής των πολιτών της.
SZ:Οι επενδύσεις της Κίνας στην Ελλάδα και τη Ν.Ευρώπη απαλύνουν τις συνέπειες της κρίσης
Σε δημοσίευμά της η γερμανική εφημερίδα «Sueddeutsche Zeitung» γράφει ότι «Tο Πεκίνο γίνεται μέτοχος στη νότια Ευρώπη της κρίσης. Τώρα η Ελλάδα μπλοκάρει την καταδίκη της ΕΕ στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (στην Κίνα)».
Σύμφωνα με τον συντάκτη του άρθρου, είναι η πρώτη φορά που εμφανίζονται διχασμένοι για το ζήτημα αυτό οι Ευρωπαίοι στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών.
Και εκτιμά ότι «το γεγονός αυτό αποτελεί έμμεση συνέπεια της συνεχιζόμενης κρίσης στη νότια Ευρώπη και της πολιτικής περικοπών που ακολουθεί η ΕΕ. Κάθε χρόνο η Κίνα επενδύει στην υπερχρεωμένη Ελλάδα πολλά χρήματα, απαλύνοντας σημαντικά της συνέπειες της ένδειας. Το 2016 ένας κινεζικός κολοσσός υπηρεσιών logistics αγόρασε ένα πλειοψηφικό πακέτο στο λιμάνι του Πειραιά- ένα βήμα που είχε προετοιμαστεί από διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις. Αλλά και οι επενδύσεις στην Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ιταλία αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Το ενδιαφέρον του Πεκίνου για τις χώρες της κρίσης στη νότια Ευρώπη πρέπει να ιδωθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο: πρόκειται για το γιγαντιαίο σχέδιο που ονομάζεται Νέος Δρόμος του Μεταξιού, για το οποίο η κυβέρνηση του Πεκίνου έχει συστήσει ένα ταμείο ύψους 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων»