Ολοκληρώθηκε το βράδυ του Σαββάτου η συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, με την ομόφωνη έγκριση (εκτός λίγων λευκών) του κειμένου πολιτικής απόφασης. Το κείμενο στηρίχτηκε στην εισήγηση των Δημήτρη Τζανακόπουλου και Ευκλείδη Τσακαλώτου προς το Πολιτικό Συμβούλιο και την Πολιτική Γραμματεία, στο οποίο έγιναν αρκετές τροποποιήσεις. Ανάμεσα σε αυτές, ξεχωρίζει η διατύπωση για την επανεξέταση ορισμένων σημείων του τρομονόμου.
Σε γενικές γραμμές, η τελευταία ΚΕ του κόμματος πριν τις διακοπές του Αυγούστου φαίνεται ότι κύλησε σε χαμηλούς τόνους. Ωστόσο, προγραμματίζεται μια ακόμη Κεντρική Επιτροπή για τις αρχές του Φθινοπώρου, καθώς αναζητείται η περαιτέρω εμβάθυνση του πολιτικού σχεδίου του κόμματος για τα επόμενα δύο χρόνια διακυβέρνησης.
Επικρίσεις Τσακαλώτου για συντονισμό και τηλεοπτικές άδειες
Επικριτικός, σύμφωνα με πληροφορίες, στάθηκε στην ομιλία του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη καλύτερου συντονισμού της κυβέρνησης, ενώ εξέφρασε και τη διαφωνία του για τους χειρισμούς που έχουν γίνει στο θέμα των τηλεοπτικών αδειών.
Δραγασάκης: Κόμμα, κοινωνική συμμαχία και συνασπισμός εξουσίας
“Για να υπηρετήσουμε το στόχο μας χρειαζόμαστε ισχυρό αριστερό κόμμα, καθώς κι έναν αστερισμό κοινωνικών, κινηματικών, ερευνητικών και άλλων υποκειμένων που θα συγκροτούν το ιστορικό μπλοκ, μια πλατιά κοινωνική συμμαχία και ένα μεγάλο συνασπισμό εξουσίας” φέρεται να είπε ο Γιάννης Δραγασάκης.
Ευκαιρία το θετικό οικονομικό κλίμα να μετουσιωθεί και σε θετικό πολιτικό κλίμα
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν, πάντως, αρκετά σημεία της εισήγησης Τζανακόπουλου-Τσακαλώτου (το τελικό κείμενο πολιτικής απόφασης αναμένεται να καθαρογραφεί και θα δοθεί στη δημοσιότητα πιθανότατα τη Δευτέρα).
Για παράδειγμα στο κείμενο επισημαίνεται ότι “είναι η πρώτη ευκαιρία και ίσως από άποψη χρόνου η μοναδική στη σημερινή διακυβέρνηση που υπάρχουν προϋποθέσεις και κυρίως το θετικό οικονομικό κλίμα, για να υλοποιηθεί το κυβερνητικό σχέδιο της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. Τώρα είναι η στιγμή που πρέπει το θετικό οικονομικό κλίμα να μετουσιωθεί και σε θετικό πολιτικό κλίμα”.
Πιθανή ένταξη στο QE μετά από δύο τρεις εξόδους
Προβλέπεται, ακόμη ότι “υπό όρους, δύο-τρεις επιτυχημένες απόπειρες εξόδου στις αγορές μπορούν να αποτελέσουν τεκμήριο για την ένταξή μας στο πρόγραμμα νομισματικής χαλάρωσης (QE) την επόμενη περίοδο”.
Πίεση για αποσαφήνιση ρόλου ΔΝΤ και μετά μνημόνιο εποχής
Μεγάλο βάρος δίνεται στη διαδικασία που θα ακολουθήσει το τέλος του τρέχοντας προγράμματος, με το κόμμα να εξαγγέλλει ότι το επόμενο διάστημα θα πιέσει για την αποσαφήνιση της: “Στο σημείο αυτό και καθώς εισερχόμαστε στον επίλογο των μνημονίων πρέπει να επιδιωχθεί η αποσαφήνιση όλων των παραμέτρων που αφορούν την οριστική έξοδο από τα μνημόνια και τη μετάβαση στη νέα εποχή”.
Αντίστοιχη αναφορά υπάρχει και για το ξεκαθάρισμα του ρόλου του ΔΝΤ: “Μπορούμε να ζήσουμε με το ΔΝΤ και χωρίς το ΔΝΤ, αλλά η συνεχιζόμενη αναποφασιστικότητα του ΔΝΤ δεν είναι συμβατή με την έξοδο στις αγορές και από το μνημόνιο. Για αυτό πρέπει να πιέσουμε με όλα τα μέσα αυτή η απόφαση να παρθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται μετά από τις γερμανικές εκλογές”.
Ωστόσο, η εισήγηση προειδοποιεί ότι “η έξοδος όμως θέλει μια σταθερότητα” και ότι “δεν βοηθείται από την έλλειψη σταθερότητας στην κυβερνητική γραμμή και από διαφορετικές φωνές να εκπονούν διαφορετικό αφήγημα”.
Σύντομα… πλεονάζουσες επενδύσεις
Εντύπωση προκαλεί η πρόβλεψη ότι “σύντομα μπορεί να αντιστραφεί το πρόβλημα, δηλαδή να έχουμε μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον απ’ ότι είμαστε έτοιμοι να αφομοιώσουμε – τουλάχιστον με οργανωμένο σχέδιο και προτεραιότητες -, με γνώμονα τις ανάγκες των Περιφερειών και των κλάδων, τη μεγιστοποίηση των θέσεων εργασίας, το σεβασμό στο περιβάλλον. Με λίγα λόγια η επενδυτική μας πολιτική χρειάζεται να διαθέτει κριτήρια ώστε οι επενδύσεις να εξυπηρετούν το γενικό αναπτυξιακό σχεδιασμό”.
Αισιοδοξία για ανάπτυξη και υπερκάλυψη των στόχων
Αισιοδοξία υπάρχει και για το ότι “για τα επόμενα δύο χρόνια η προοπτική για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και την κάλυψη των δημοσιονομικών στόχων είναι καλή”, ενώ δεν αποκλείεται “μια υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων”, η οποία “αν εντοπιστεί εγκαίρως, μπορεί να δώσει μια παραπέρα ώθηση στην οικονομία με περισσότερες δαπάνες για το ΚΕΑ ή για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου”.
Οι σημαντικότεροι κίνδυνοι που υπάρχουν για την πορεία της οικονομίας θεωρούνται η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων, η έλλειψη ρευστότητας και οι εξωτερικοί κλυδωνισμοί.
Όχι δύσκολα τα επόμενα προαπαιτούμενα, συλλογική επιλογή των σημείων τριβής
Για τα εναπομείναντα προαπαιτούμενα σημειώνεται ότι «δεν εμπεριέχουν μεγάλες πολιτικές δυσκολίες, αλλά ξεκαθαρίζεται ότι απαιτούνται συλλογικές αποφάσεις για τα σημεία τριβής στο εξής: “Το κόμμα οφείλει να παρουσιάσει ένα σχέδιο για τους κινδύνους που πιθανά έχουμε μπροστά μας. Το σχέδιο αυτό οφείλει να λάβει υπόψη του τις κοινωνικές μας συμμαχίες, τους αναγκαίους συμβιβασμούς, αλλά και για το πού θα πρέπει να συγκρουστούμε. Είναι σημαντικό να πορευόμαστε με βάση το ότι οι ρήξεις και οι συμβιβασμοί που θα επιλέξουμε θα είναι προϊόν συλλογικής απόφασης και όχι επιμέρους και ευκαιριακών σχεδιασμών».
Στα πλαίσια αυτά επισημαίνεται ότι “η μείωση του βαθμού επιτήρησης δεν μπορεί να περιμένει το τέλος των μνημονίων” και “ιδιαίτερα αυτή η προσπάθεια πρέπει να συμπεριλαμβάνει την Παιδεία, όπου η επιτήρηση είναι εκτός των συμφωνηθέντων του μνημονίου”.
Ειδική ΚΕ για τα οικονομικά του κόμματος και τον Πουλαντζά
Στην εισήγηση υπήρχε, τέλος, η πρόταση να συζητηθούν σε ειδική συνεδρίαση της ΚΕ τα οικονομικά του κόμματος και ο ρόλος του Ινστιτούτου Πουλαντζάς.