Στη Ρώμη, οι αστικές συγκοινωνίες είναι δημοτικές. Επειδή, όμως, δεν εκπληρούν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα και ταλαιπωρούν τους πολίτες βρίσκονται προ μιας θηριώδους ποινής από το κράτος. Το πρόστιμο αφορά την ασυνέπεια στην πραγματοποίηση αστικών σιδηροδρομικών συνδέσεων. Είναι ύψους ύψους 3,6 εκατομμυρίων ευρώ και το επέβαλε η ιταλική κρατική αρχή για τον αδιάβλητο ανταγωνισμό και κατά των τραστ στην δημοτική εταιρία αστικών συγκοινωνιών της Ρώμης, Atac, επειδή «δεν πραγματοποιήθηκαν πάρα πολλά δρομολόγια».
Η είδηση έχει ενδιαφέρον ιδιαίτερα εάν την δει κανείς σε σύγκριση με τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών στην Ελλάδα και δη στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται για τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ. Εκεί, ένα ιδιωτικό μονοπώλιο με κρατική επιδότηση και εξασφαλισμένη κερδοφορία (ύψους 16,5 εκατ. ευρώ ετησίως) για τους μετόχους δεν επιτελούσε στοιχειωδώς για πολλά χρόνια το κοινωνικό του καθήκον. Παρόλα αυτά οι κυβερνήσεις εξασφάλιζαν ασυλία και κερδοφορία στους ιδιώτες μετόχους.
«Στο διαδίκτυο και στους διάφορους σταθμούς παρουσιαζόταν μια συνεχής προσφορά δρομολογίων, ενώ στην πραγματικότητα συστηματικά δεν πραγματοποιούνταν πολλές συνδέσεις και δεν ενημερώνονταν εγκαίρως οι πολίτες» αναφέρει στην απόφασή της η ιταλική αρχή για την προστασία του ελεύθερου και αδιάβλητου ανταγωνισμού.
Η Atac κατηγορείται ότι από το 2010 μέχρι σήμερα οδήγησε τους κατοίκους της Ρώμης, σε λήψη λανθασμένων αποφάσεων σε ό,τι αφορά τις καθημερινές μετακινήσεις τους.
Όπως υπογραμμίζεται, το πρόστιμο είναι σχετικά περιορισμένο, διότι λαμβάνει υπόψη την ιδιαίτερα προβληματική οικονομική κατάσταση της εταιρίας αστικών συγκοινωνιών της Αιώνιας Πόλης.
Για να μπορέσει να βγάλει τα οριστικά αυτά συμπεράσματά, η δημόσια αρχή κατά των τραστ βασίσθηκε και σε έρευνα της ιταλικής οικονομικής αστυνομίας, της Guardia di Finanza.