Πως θα «βαθμολογούνται» οι δημόσιοι υπάλληλοι και πως θα επιλέγονται οι προϊστάμενοι στις υπηρεσίες.
Το νέο σύστημα «στοχοθεσίας» στη δημόσια διοίκηση
Η νέα διαδικασία για τις προσλήψεις
Σε κεντρική προτεραιότητα αναδεικνύεται για την κυβέρνηση η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης.
Η Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κα. Όλγα Γεροβασίλη , έχει ήδη ετοιμάσει το τελικό σχέδιο για την «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση» για την περίοδο 2017 -2019, το οποίο δημοσιεύει σήμερα κατά αποκλειστικότητα η «Νέα Σελίδα» .
Στενοί συνεργάτες της κας. Γεροβασίλη αναφέρουν στη «ΝΣ» πως είναι «πρώτη φορά» που διαμορφώνεται μία «στρατηγική διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων στο Δημόσιο» και, μάλιστα, με «ολιστική προσέγγιση».
Και αυτό με στόχο την «ορθολογική ανακατανομή του προσωπικού».
Οι ίδιες πηγές ανάφεραν πως «δύο είναι τα βασικά προβλήματα», τα οποία καλείται να λύσει η σημερινή κυβέρνηση στο Δημόσιο.
Το πρώτο είναι η «γήρανση» στις τάξεις των δημοσίων υπαλλήλων και το δεύτερο είναι η «απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού σε πόστα», τα οποία είναι «άσχετα» με τα προσόντα τους.
Οι βασικοί πυλώνες της «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση» είναι η «διοικητική ανασυγκρότηση» και η «ηλεκτρονική διακυβέρνηση», τονίζουν οι ίδιες πηγές.
Στον πρώτο πυλώνα (σ.σ. διοικητική ανασυγκρότηση) υπάγεται βασικά η αξιολόγηση του προσωπικού, η κινητικότητα (δηλ. το νέο σύστημα μετατάξεων -αποσπάσεων), το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων (γενικών, διευθυντών, τμηματαρχών) και το Μητρώο επιλογής επιτελικών στελεχών (γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων). Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν, μάλιστα, στη «Νέα Σελίδα» πως η ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης είναι «μέρος της παραγωγικής ανασυγκρότησης»
Στον δεύτερο πυλώνα (σ.σ. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση) υπάγεται η απλοποίηση των διαδικασίων συναλλαγής του δημοσίου με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και τα «ανοιχτά δεδομένα».
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στη «Νέα Σελίδα» συνεργάτες της κας. Γεροβασίλη, στόχοι και των δύο βασικών πυλώνων της «Εθνικής Στρατηγικής» για το δημόσιο είναι η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης αλλά και της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Παράλληλα, μέλημα της κυβέρνησης είναι να γίνει το Δημόσιο «εγγυητής» της «εμπέδωσης» ενός «κοινωνικού» και «πολιτικού περιβάλλοντος» που θα είναι «φιλικό προς τις επενδύσεις».
Έξι είναι οι βασικοί άξονες της «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση»:
1) [ ΑΞΟΝΑΣ : ] Διαμόρφωση και υλοποίηση πολιτικών
[ΔΡΑΣΕΙΣ : ] > ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ, ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ
– Έχει συσταθεί η Γενική Γραμματεία Συντονισμού του κυβερνητικού έργου
– Από το 2016 τέθηκε σε εφαρμογή νέο σύστημα στοχοθεσίας στη δημόσια διοίκηση.
Σύμφωνα με αυτό εντός της 1ης εβδομάδας του Οκτωβρίου, ο Υπουργός ή το όργανο διοίκησης κάθε φορέα γνωστοποιεί τους στόχους της υπηρεσίας για το επόμενο έτος.
Εντός της 1ης εβδομάδας του Νοεμβρίου, ο αρμόδιος Υπουργός ή το μονομελές όργανο διοίκησης σε συνεργασία με τους προϊσταμένους γνωστοποιεί στοσε κάθε γενική διεύθυνση ή διεύθυνση τους στόχους αυτούς.
Εντός της 2ης εβδομάδας του Δεκεμβρίου, ο προϊστάμενος της τμήματος παρουσιάζει στην ολομέλεια του τμήματος τους εν λόγω στόχους.
2) [ ΑΞΟΝΑΣ : ] Δομές και Διαδικασίες
[ΔΡΑΣΕΙΣ : ] > ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ, ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
– Επίκειται άμεσα η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και του ανασχεδιασμού όλων των Υπουργείων , αλλά και των υπόλοιπων φορέων της δημόσιας διοίκησης.
– Τα οργανογράμματα αυτά θα δημοσιοποιηθούν και θα καταρτισθεί ένα σχέδιο δράσης για την εφαρμογή προτύπων διοίκησης ποιότητας στις δημόσιες οργανώσεις . Έπειτα θα εφαρμοστεί σχέδιο και προτυποποίηση υπηρεσιών βάσει του νέου πλάνου ποιότητας .
3 ) [ΑΞΟΝΑΣ : ] Διαχείριση και απλοποίηση διαδικασιών
[ΔΡΑΣΕΙΣ : ] > ΔΙΑΣΥΔΕΣΗ ΚΕΠ ΜΕ ΚΑΘΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ , ΨΗΦΙΑΚΟ «ΚΕΠ»
– Έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την αναπροσαρμογή των παραβόλων υποβολής αίτησης συμμετοχής και ένστασης για διαδικασίες αρμοδιότητας του ΑΣΕΠ.
-Απλουστέυθηκαν επιλεγμένες διοικητικές διαδικασίες που αφορούν σε παροχή υπηρεσιών για την περαιτέρω διευκόλυνση των επαγγελματιών.
– Θα προχωρήσει η ανάπτυξη ολοκληρωμένης μεθοδολογίας για την ανάλυση, χαρτογράφηση και ανασχεδιασμό διαδικασιών, θα προωθηθεί νομοθετική ρύθμιση για τη δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου απλουστεύσεων των διοικητικών διαδικασιών και θα διοργανωθούν σεμινάρια για την προώθηση της συνεργασίας με τις διευθύνσεις ή οργάνωσης των υπουργείων.
– Παράλληλα, θα προχωρήσουν οι διαδικασίες οι οποίες διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά μέσω διασύνδεσης του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΜΗΣ -ΚΕΠ» με το πληροφοριακό σύστημα του καθ΄ύλην αρμοδίου φορέα. .
Θα ολοκληρωθεί η ανάπτυξη Μητρώου Διαδικασιών στους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης.
– Θα υπάρξει πλήρης μετάβαση στο «ψηφιακό ΚΕΠ»
4) [ΑΞΟΝΑΣ: ] Ανθρώπινο Δυναμικό
[ΔΡΑΣΕΙΣ : ] > ΣΥΝΔΕΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΟΥ -ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ, ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ , ΝΕΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ
– Έχει περάσει νομοθεσία για τη σύνδεση βαθμολογίου–μισθολογίου.
Έχει ψηφιστεί ένα νέο συστήμα κινητικότητας στο δημόσιο τομέα.
Με τις διατάξεις του σχετικού νόμου προβλέπεται :
* Η αναμόρφωση του υφιστάμενου συστήματος αποσπάσεων–μετατάξεων των υπαλλήλων του Δημοσίου.
* Η σύσταση Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας η οποία, λαμβάνοντας υπόψη το ψηφιακό Οργανόγραμμα συντονίζει και επιβλέπει την εφαρμογή του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και αξιολογεί τα αιτήματα των φορέων για την αναγκαιότητα διενέργειας αποσπάσεων, λόγω σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών. Επίσης, η Επιτροπή αυτή γνωμοδοτεί για την κατανομή των αιτούμενων υπαλλήλων για συνυπηρέτηση, για αιτήματα υπαλλήλων για απόσπαση ή μετάταξη για αποδεδειγμένα ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους υγείας, για την ανακατανομή του προσωπικού σε υπηρεσίες του Δημόσιου μετά από αναδιάρθρωση υπηρεσιών, συγχώνευση φορέων ή μεταβολή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των φορέων και εν γένει για ζητήματα σχετικά με την πολιτική κινητικότητας και τη στελέχωση του Δημόσιου.
Το νέο σύστημα κινητικότητας θα στηρίζεται στα νέα περιγράμματα θέσεων που καταρτίζονται για τις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ η εφαρμογή του Ψηφιακού Οργανογράμματος θα είναι διαδικτυακή και ελεύθερα προσβάσιμη από τους δημόσιους υπαλλήλους, ούτως ώστε να υφίσταται άμεση ενημέρωση για τις κενές θέσεις και το περίγραμμα αυτών, καθώς και ενιαίος συντονισμός και αξιολόγηση των αναγκών στελέχωσης υπηρεσιών του Δημόσιου.
Προωθείται η διαχείριση υψηλόβαθμων διοικητικών στελεχών:
Στην κατεύθυνση της αποκομματικοποίησης του συστήματος στελέχωσης των ανώτερων θέσεων στη διοικητική ιεραρχία, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των αρχών της αξιοκρατίας, της αμεροληψίας και της διαφάνειαςπραγματοποιήθηκαν δυο ιδιαίτερα σημαντικές θεσμικές αλλαγές:
* Η σύσταση μητρώου επιτελικών στελεχών για τη στελέχωση των θέσεων επιπέδου Διοικητικού Γραμματέα, Αναπληρωτή Διοικητικού Γραμματέα, Τομεακού Γραμματέα, καθώς και μελών διοικήσεων Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. του δημόσιου τομέα.
Η σύσταση Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Διοικήσεων (Ε.Σ.Ε.Δ 8
Θεσπίστηκε νέο σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων
Η σύνταξη των Εκθέσεων Αξιολόγησης των Υπαλλήλων από τους ρητά προβλεπόµενους Αξιολογητές περιέχει απολύτως καθορισµένα κριτήρια, όπως η γνώση του αντικειµένου,το επιδεικνυόµενο ενδιαφέρον, η δηµιουργικότητα, οι υπηρεσιακές σχέσεις και συµπεριφορά προς τους πολίτες– διοικούµενους και η αποτελεσµατικότητα.
Ανάλογη διαδικασία καθορίζεται και για την αξιολόγηση των Προϊστάµενων οργανικών µονάδων.
Ο Προϊστάµενος, επίσης, αξιολογείται και από τους υφισταµένους του.
Πριν την ολοκλήρωση της αξιολόγησης ο άµεσα ιεραρχικά Προϊστάµενος, ως πρώτος Αξιολογητής, καλεί τον αξιολογούµενο υπάλληλο, προκειµένου να συζητήσει µαζί του τρόπους βελτίωσης της απόδοσής του και καλύτερης αξιοποίησης και ανάπτυξης των ικανοτήτων του προς όφελος τόσο του ιδίου όσο και της λειτουργίας και απόδοσης της οργανωτικής υπηρεσιακής µονάδας στην οποία υπηρετεί (συµβουλευτική συνέντευξη).
Προγραμματισμός προσλήψεων
Θα διαμορφωθεί μία ολοκληρωμένη πρόταση για την ανάσχεση της δημογραφικής γήρανσης του δημοσίου τομέα και την προσέλκυση νέων επιστημόνων.
5) [ΑΞΟΝΑΣ :] Διαφάνεια, λογοδοσία και ανοιχτή διακυβέρνηση
> [ΔΡΑΣΕΙΣ: ] ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΑΝΟΙΧΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Στον άξονα αυτό συγκαταλέγονται το σύνολο των πολιτικών και δράσεων που αφορούν τη συμμετοχή των πολιτών στη διοικητική διαδικασία, αλλά και την πρόσβαση των πολιτών σε δεδομένα, στοιχεία και πληροφορίες των δημόσιων υπηρεσιών. Οι τομείς του εν λόγω άξονα είναι οι ακόλουθοι:
Συμμετοχική διοίκηση
-νέος νόμος για την ανοιχτή και συμμετοχική διακυβέρνηση
-ανάπτυξη εφαρμογής e-goal setting tool για την αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες
-βελτίωση διαδικασιών ανοιχτής διαβούλευσης opengov.gr
-θέσπιση και λειτουργία θεσμικής διαμεσολάβησης
-ψηφιακό αποθετήριο μελετών δημοσίου
* Προσβασιμότητα στη δημόσια πληροφορία – Πολιτική ανοικτών δεδομένων
-βελτίωση διαδικασιών συλλογής -επεξεργασίας δεδομένων
-αύξηση του αριθμού των συνόλων δεδομένων που έχουν αναρτηθεί στο κεντρικό αποθετήριο www.data.gov.gr.
-βελτίωση της λειτουργίας της ελληνικής πύλης των ανοιχτών δεδομένων
6) [ ΑΞΟΝΑΣ : ] Ρυθμιστική Διακυβέρνηση
> [ΔΡΑΣΗ :] ΕΘΝΙΚΗ ΠΎΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΩΔΙΚΟΠΟΊΗΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΊΑΣ
Οριστικοποιούνται οι τομείς πολιτικής που πρέπει να κωδικοποιηθούν
Ολοκληρώνεται το έργο «Εθνική Πυλη για την Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας
Γαλλική αρωγή στη μεταρρύθμιση
Προκειμένου να υλοποιηθούν οι μετραρρυθμιστικές δράσεις που σχεδιάζονται από την κυβέρνηση, καθώς και εκείνες που περιλαμβάνονται στο Μνημόνιο συμφωνήθηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Υποστήριξη των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων, η παροχή τεχνικής βοήειας.
Η Επιτροπή αυτή ανέθεσε στην γαλλική “Expertise France” την παροχή της τεχνικής βοήθειας στον τομέα των διοικητικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα μεταξύ 2 Μαίου 2016 – 31 Οκτωβρίου 2017.
Η Γαλλία αναφέρεται ως “reform partner” και εκπροσωπείται από τον κο. Jean Pierre Jochum ο οποίος επιβλέπει, εκ μέροτς, της γαλλικής κυβέρνησης, την παροχή της τεχνικής βοήθειας.
Ποιες είναι οι βασικές αδυναμίες στη λειτουργία του Δημοσίου
Σύμφωνα με το σχέδιο της «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Ανασυγκρότηση» επτά είναι οι βασικές αδυναμίθας στη λειτουργία της ελληνικής δημόσιας διοίκησης :
1)Αδυναμία σχεδιασμού και εφαρμογής δημοσίων πολιτικών
Έλλειψη συντονισμού
Ανεπαρκής αξιοποίηση και ανορθολογική κατανομή ανθρωπίνου
Προβληματικό ρυθμιστικό πλαίσιο
Υστέρηση σε ζητήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
Απουσία συγχρόνων μεθόδων, τεχνικών και εργαλειών διοίκησης
Μεταρρύθμιση και Δημοσίου Τομέα και Δημοσιονομική Προσαρμογή
Η συνολική αρνητική μεταβολή στο τακτικό προσωπικό της δημόσιας διοίκησης για τα έτη 2009 -2016 ανέρχεται σε ποσοστό 18,4% ( 127.236 λιγότεροι υπάλληλοι)
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, προκύπτει ότι η απασχόληση στο δημόσιο τομέα ως ποσοστό της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα βρίσκεται χαμηλότερα σε σχέση με το μέσο όρο των κρατών του ΟΟΣΑ.
Την περίοδο 2013 -2014, οι γενικές διευθύνσεις μειώθηκαν κατά 23%, οι διευθύνσεις κατά 38% και τα τμήματα κατά 35%.
Ο μέσος όρος ηλικίας του ανθώπινου δυναμικού του ελληνικού δημοσίου (πλην ΝΠΙΔ) ανήλθε από τα 43,1 έτη το 2012 στα 45,3 έτη το 2016.
Πηγή: Νέα Σελίδα