Υπογράφηκε το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Μεταφορών Ελλάδας και Βουλγαρίας, παρουσία των πρωθυπουργών των δύο χωρών Αλέξη Τσίπρα και Μπόικο Μπορίσοφ.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας χαρακτήρισε έργο στρατηγικής σημασίας τη σιδηροδρομική διασύνδεση Ελλάδας και Βουλγαρίας και σημείωσε ότι θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή. Στην πραγματικότητα ανοίγουμε νέους ευρωπαϊκούς δρόμους και συνδέουμε το Δούναβη με τη Μαύρη Θάλασσα, είπε μεταξύ άλλων ο κ. Τσίπρας.
«Στο μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφουμε σήμερα προβλέπεται και η δημιουργία κοινού φορέα υλοποίησης» είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός κάνοντας αναφορά στη στήριξη από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ίδιος υπογράμμισε πως η σιδηροδρομική διασύνδεση έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, για να μπορέσει να υποστηριχτεί και το λιμάνι της Καβάλας. Προσέθεσε δε πως το έργο θα αναβαθμίσει εμπορικά και τουριστικά την περιοχή.
«Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γοργούς ρυθμούς και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της χώρας και της περιοχής, και να προχωρήσουμε με εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό» είπε επίσης ο Έλληνας πρωθυπουργός.
«Με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό είμαστε σε κοινή γραμμή για να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες των δυο χωρών […] και θα αξιοποιήσουμε αυτή τη συνεργασία για τη σταθερότητα της περιοχής και την ευμάρεια των λαών μας» είπε μεταξύ άλλων ο Αλέξης Τσίπρας.
«Θα συνεργαστούμε στενά για την επιτυχία της βουλγαρικής προεδρίας καθώς τη νιώθουμε δίκη μας, είναι μια βαλκανική προεδρία» κατέληξε ο πρωθυπουργός ευχαριστώντας τον Βούλγαρο ομόλογό του για την παρουσία του στην Καβάλα.
https://www.facebook.com/tsiprasalexis/videos/10155767318573054/
Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Έχουμε όραμα να βγάλουμε τα Βαλκάνια μπροστά. Αυτή η περιοχή, (τα Βαλκάνια) είναι τα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης». Άλλωστε, όπως είχε επισημάνει σε άλλο σημείο των δηλώσεών του, οι Βαλκάνιοι περνούν το μήνυμα ότι έχουν άποψη και όραμα για την περιοχή. «Κοιτάμε μπροστά αλλά δεν μπορούμε να μην διδασκόμαστε από την Ιστορία».
«Είναι μια περιοχή με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία, και χωρίς τη συμβολή των χωρών μας η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις», υπογράμμισε επίσης ο πρωθυπουργός.
«Η Ελλάδα βγαίνοντας από την οικονομικη κρίση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Θέλουμε να έχουμε ένα θετικό ρόλο ως δυναμη ειρήνης και σταθερότητας, ως κόμβος ανάμεσα σε τρεις ηπείρους», διεμήνυσε ακόμη ο Αλ. Τσίπρας για να συμπληρώσει ότι η επιδίωξη αυτή ενισχύεται μέσω της πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής που έχει η Ελλάδα -«ένα δόγμα που εφαρμόζουμε τα τελευταία δυόμιση χρόνια και αποφέρει καρπούς»- αλλά και από τη διαρκή προσπάθεια να βγει η χώρα από την κρίση. Η οποία προσπάθεια, συνέχισε ο Έλληνας πρωθυπουργός, «να προσδώσει προστιθέμενη αξία σε όλη την Ε.Ε., όπως και στην προοπτική οικονομικής ανάκαμψης και επιτυχίας σε όλη την Ε.Ε. και την ευρωζώνη».
Από την πλευρά του ο Μπόικο Μπορίσοφ απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου από τη Βουλγαρία, τόνισε ότι «είχαμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε με τον ομόλογο μου και χθες στο δείπνο για το πρόβλημα των Βαλκανίων. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι εάν κινηθούμε στο επίπεδο, ποια χώρα είναι η μεγαλύτερη (…) τότε το αποτέλεσμα είναι πολύ επικίνδυνο (…) Για αυτό με τη σεμνότητα που μας διακρίνει (σ.σ. μιλώντας για τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον εαυτό του) ξεκινάμε με πιο μικρά πράγματα», είπε ο κ. Μπορισοφ κάνοντας αναφορά στα έργα υποδομής σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικής σύνδεσης που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Εαν υπάρξουν τα έργα υποδομής ο Βούλγαρος πρωθυπουργός επεσήμανε ότι τότε το Αιγαίο θα μπορεί να συνδεθεί με το λιμάνι του Ρουσε (μέσω του λιμανιού της Καβάλας). «Εάν υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο, η Καβάλα θα μπορέσει να αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με το Ρούσε και με μια μεγάλη οικονομία της ενδοχώρας», πρόσθεσε.
Καταλήγοντας στην απάντησή του τόνισε ότι στην τριμερή της Θεσσαλονίκης (Ελλάδα-Βουλγαρία-Σερβία), «συζητήσαμε τη δυνατότητα να ενταχθεί και η Σερβία και να επεκταθεί το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης», ανακοίνωσε ο κ. Μπορισοφ και πρόσθεσε πως όταν ολοκληρωθεί το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί και η Ρουμανία.
«Για αυτό το λόγο πήραμε την απόφαση στις 3 Οκτωβρίου να συναντηθούμε στη Βαρνα και να πραγματοποιηθεί τετραμερής, με τη συμμετοχή Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας και να ολοκληρωθεί το εγχείρημα», κατέληξε.
Τι περιλαμβάνει το μνημόνιο
Σύμφωνα με πληροφορίες το μνημόνιο συνεργασίας περιλαμβάνει την προετοιμασία όλων των τεχνικών , οικονομικών και νομικών στοιχείων που απαιτούνται για τη δημιουργία διακρατικού Φορέα Υλοποίησης και διαχείρισης της σιδηροδρομικής γραμμής από τη Θεσσαλονίκη έως το Ρούσε της Βουλγαρίας.
Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή θα συνδέει τρία λιμάνια της Ελλάδας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης) με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε στον ποταμό Δούναβη).
Το έργο αυτό δίνει αναπτυξιακή πνοή στις περιοχές διέλευσης, αναπτύσσει τις εμπορευματικές μεταφορές και συμπεριλαμβάνει τα logistics center των Λιμανιών διέλευσης, αποτελεί ισχυρό μοχλό ανάπτυξης και διευκόλυνσης ροών στην ευρύτερη περιοχή, αποτελεί σημαντικό τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφοράς και αποδεικνύει τις δυνατότητες συλλογικής δραστηριοποίησης των Βαλκανικών χωρών και των χωρών μελών της ΕΕ.
Με την υπογραφή του μνημονίου αρχίζει η προετοιμασία για τη συγκρότηση μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου της κοινής ομάδας των δύο χωρών και αμέσως μετά της δημιουργίας ενός ισχυρού Διακρατικού Φορέα που θα υλοποιήσει το έργο, αξιοποιώντας κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια και θα αναλάβει τη διαχείριση του στη συνέχεια.
Ήδη έχουν γίνει από κοινού συνεννοήσεις σε επίπεδο Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει δοθεί και «πράσινο φως» από την αρμόδια Επίτροπο Μεταφορών για να προχωρήσουν οι διαδικασίες με εντατικούς ρυθμούς.
Το μνημόνιο αυτό και ο έργο που θα υλοποιηθεί απαντά σε ανάγκες δεκαετιών και από την πλευρά της κυβέρνησης της Βουλγαρίας και του αρμόδιου υπουργείου υπήρξε θέληση , αποφασιστικότητα και διάθεση έμπρακτης συνεργασίας.
Με την υπογραφή του μπαίνουν τα θεμέλια για περαιτέρω ενίσχυση των διακρατικών σχέσεων Ελλάδας-Βουλγαρίας και για μια συνεχή συνεργασία σε αναπτυξιακή και εποικοδομητική κατεύθυνση.