Η χθεσινή θετική εξέλιξη για την μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό που αποτελεί και αιχμή πιέσεων από τους δανειστές σημειώθηκε κατά την συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων με τα μέλη να αποφασίζουν ομόφωνα και έπειτα από τρίωρη συζήτηση, χωρίς μεγάλες διαφωνίες, την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την επένδυση που συζητείται ατέρμονα επί πολλά χρόνια.
Ωστόσο, το αντικείμενο του Συμβουλίου ήταν πιο συγκεκριμένο, καθώς τα μέλη κλήθηκαν να απαντήσουν κατά πόσο το Σχέδιο προκαλεί βλάβη στα χαρακτηρισμένα “νεώτερα μνημεία” στο Ελληνικό και δεν συζήτησαν καθόλου το ζήτημα της κήρυξης ή μη του αρχαιολογικού χώρου που απασχόλησε προχθές το ΚΑΣ, με τις γνωστές εμπλοκές και την αδυναμία λήψης απόφασης.
Τα νεώτερα μνημεία στο Ελληνικό αποτελούν τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι το κτίριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006, γιατί ανήκει σε μια ειδική κατηγορία οικοδομημάτων με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής. Το κτίριο προβλέπεται στο ΣΟΑ να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.
Πάντως, και κατά την χθεσινή, αισιόδοξη από μιαν άποψη, εξέλιξη της υπόθεσης, εκφράσθηκαν ενστάσεις από την πλευρά των εκπροσώπων της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού (“του μεγαλύτερου στην Ευρώπη”, όπως είχε σπεύσει να υποσχεθεί ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης μετά το κλείσιμο του αεροδρομίου και την έναρξη λειτουργίας του “΅Ελευθέριος Βενιζέλος”), πλέον μαχητική εκπρόσωπος του οποίου είναι ή πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νάντια Βαλαβάνη, η οποία ζήτησε ν’ αναβληθεί η απόφαση του ΚΣΝΜ, μέχρι να υπάρξει οριστική απόφαση του ΚΑΣ για το εάν και κατά πόσο ο χώρος του Ελληνικού και πάντως σημαντικό τμήμα του χαρακτηρισθεί “αρχαιολογικός χώρος”, καθώς επίσης και πριν συζητηθεί το θέμα στο ΣτΕ (η συζήτηση έχει οριστεί για τις 4 Οκτωβρίου) για να διατηρηθούν ως έχουν μνημεία που θα έπρεπε να έχουν κηρυχτεί διατηρητέα και τα οποία σήμερα δεν προστατεύονται.
«Οι άλλες διοικητικές εκκρεμότητες δεν αποτελούν κώλυμα στο Συμβούλιό μας να γνωμοδοτήσει για τα ερωτήματα που τίθενται σε εμάς» απάντησε ο Γιώργος Γκανασούλης, που εκπροσωπεί το υπουργείο Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Και τελικά, τα μέλη του ΚΣΝΜ υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, ωστόσο θέτει ορισμένους όρους. Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο ζητάει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.
Ποια εμπόδια παραμένουν
Σε κάθε περίπτωση και παρά την χθεσινή θετική εξέλιξη, τα εμπόδια για την εμβληματική αυτή επένδυση παραμένουν, και φορτίζουν αρνητικά τις τελευταίες επικοινωνιακές δηλώσεις πίστεως του πρωθυπουργού στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα.
Χαρακτηριστικό της ανησυχίας που εξακολουθεί να υφίσταται είναι ότι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού κ. Μαρία Ανδρεάδη-Βλαζάκη που μετείχε στην κρίσιμη προχθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, κάποια στιγμή μέσα στη νύχτα και καθώς δεν σημειωνόταν πρόοδος στην προσπάθεια άρσεως του αδιεξόδου, έλαβε ένα τηλεφώνημα στο κινητό της (μέσω του οποίου ενημέρωνε “κάποιους” με μηνύματα κατά την διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης), και αμέσως μετά από αυτό, ζήτησε να διακοπεί η άκαρπη συνεδρίαση “λόγω του προχωρημένου της ώρας”, όπως και έγινε. Η επόμενη προγραμματισμένη συνεδρίαση του ΚΑΣ, θα γίνει σε δύο εβδομάδες. Ικανός χρόνος για να μεσολαβήσουν παρασκηνιακές διαβουλεύσεις…