Πολιτικές σκοπιμότητες στην αντιπολίτευση για διατήρηση υψηλών τόνων κι ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις οι οποίες κατέστησαν διάτρητο το σύστημα εποπτείας κι ελέγχου της καταλληλότητας των πλοίων, καταλόγισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ η Νέα Δημοκρατία ζήτησε ξανά την παραίτηση του Παναγιώτη Κουρουμπλή, καταλογίζοντάς του ανικανότητα η οποία οδήγησε στην καταστροφή του Σαρωνικού.
Κατά την συζήτηση επερώτησης 23 βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας για το θέμα του ναυαγίου του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, όλοι οι επερωτώντες μίλησαν για «τραγελαφική αντιμετώπιση και πολιτικό Βατερλό της κυβέρνησης και του υπουργού» και καταλόγισαν προσωπικώς στον υπουργό Ναυτιλίας παραπλάνηση του ελληνικού λαού και της ίδιας της Βουλής, με «ασύστολα ψεύδη».
Οι τόνοι όμως ανέβηκαν στα ύψη όταν ο κ. Κουρουμπλής προσωποποίησε τις ευθύνες και κατονόμασε τον Άδωνι Γεωργιάδη ότι είναι εκείνος που ως υφυπουργός Ναυτιλίας μετέβαλε το καθεστώς του νηογνώμονα που χορηγεί τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. «Η απόφαση του κ. Γεωργιάδη είναι μνημείο, κατήργησε την απόφαση που οδηγούσε στη διαφάνεια για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας προκαλώντας την αντίδραση του αντιπροέδρου της ΝΔ, ο οποίος αφενός υπεραμύνθηκε της απόφασής του, αφετέρου κατηγόρησε την κυβέρνηση γιατί δεν την άλλαξε δυόμισι χρόνια τώρα, εφόσον δεν την θεώρησε ορθή. «Αν εγώ μπορούσα σε 99 μέρες να βγάλω μια κακή απόφαση -αν και κανονικά ήταν ορθή και έσπασε ένα μονοπώλιο- εσείς σίγουρα μπορούσατε να την αλλάξετε σε δυόμιση χρόνια», είπε χαρακτηριστικά ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Εξάλλου, σφοδρή αντιπαράθεση εξελίχθηκε μεταξύ του υπουργού και του αντιπροέδρου της ΝΔ, όταν ο Άδωνις Γεωργιάδης επικαλούμενος έγγραφα αναφορικά με το στίγμα του μισθωμένου από Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Προστασία στη Θάλασσα (EMSA) απορρυπαντικό πλοίο, δήλωσε πως το ΑΚΤΕΑ ήταν στο Πέραμα από το μεσημέρι της 11/09 το βράδυ και όχι το βράδυ τις 13/09 όπως είχε αναφέρει ο υπουργός. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας απάντησε στον κ. Γεωργιάδη προσκομίζοντας αντίγραφο από το ημερολόγιο του πλοίου σύμφωνα με το οποίο το πλοίο ήταν στην Δραπετσώνα στις 13 Σεπτεμβρίου.
Όπως απέδειξε ο κ. Δρίτσας, με βάση το ημερολόγιο της γέφυρας απελευθερώθηκε την Τρίτη το βράδυ με Τετάρτη πρωί γιατί μάζευε τα πετρέλαια του Πάτμος, όπως προβλεπόταν στη σύμβαση, επανήλθε στο θέμα και ο υπουργός Ναυτιλίας.
Εγώ δεν είπα πότε έκανε το πλοίο την τελική εκφόρτωση αλλά πότε έφτασε στο Πέραμα δηλαδή στις 11 Σεπτεμβρίου. Βεβαίως είχε φτάσει έμφορτο… Βάσει του συμβολαίου του, είναι υποχρεωμένος ο πλοιοκτήτης να δίνει το πλοίο στο κράτος- μέλος εντός 24 ωρών. Αν δηλαδή είχε κάνει ορθή εκτίμηση του κινδύνου ο κ. Κουρουμπλής, θα είχε κάνει το αίτημα από 10/9 και στις 11/9 θα ήταν υποχρεωμένος ο πλοιοκτήτης 14.42 να ξεφορτώσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα», απάντησε από την πλευρά του ο κ. Γεωργιάδης.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, προανήγγειλε την κατάθεση διάταξης, με εντολή πρωθυπουργού, που θα περιορίζει την ηλικία των πλοίων και τον Οκτώβριο θα φέρει την υπουργική απόφαση για την αλλαγή των όρων λειτουργίας των εταιρειών. Ανακοίνωσε ακόμα ότι ετοίμασε μηνυτήρια αναφορά στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου, με την οποία ζητεί να επανεξεταστούν όλες οι αθωωτικές αποφάσεις περί λαθρεμπορίου των τελευταίων 10 χρόνων, και για να μην υπάρξει ζήτημα παραγραφής ζητεί να ερευνηθούν ως εγκλήματα και ως ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
«Θα τη στείλω τη Δευτέρα σε όλα τα κόμματα, να δω ποιος θα την υπογράψει. Ελπίζω να την συνυπογράψετε όλοι και να την καταθέσουμε όλοι μαζί» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός προς την αντιπολίτευση, προσθέτοντας:« Αυτή τη στιγμή κάνουμε πόλεμο. Θα έρθει και η ώρα και των ευθυνών».
Αφού, ο αρμόδιος υπουργός επανέλαβε πως θα χρησιμοποιηθούν τα πιο σύγχρονα μέσα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του ναυαγίου στο περιβάλλον, απευθύνθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση καλώντας σε αυτοέλεγχο «διαφορετικά θα ζει ένα συνεχές ναυάγιο». «Αυτά που λέτε είναι γκεμπελίστικα και τα λένε οι υποστηρικτές του Γκέμπελς».
Αναφορικώς με τα ερωτήματα των βουλευτών για το πόσοι τόνοι καυσίμου έχουν διαρρεύσει στην θάλασσα, ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε πως θα πρέπει να ολοκληρωθεί η απάντληση για να υπάρχει σαφή εικόνα.
«Αυτό το ατύχημα, θα έπρεπε να μην γίνει ευκαιρία να εξυπηρετηθούν πολιτικές σκοπιμότητες με φθηνό τρόπο, αλλά θα έπρεπε να επικρατήσει το αίσθημα ευθύνης και αίσθημα αυτοκριτικής αυτών που κυβέρνησαν τη χώρα και διεκδικούν μετά από αυτά που έχουν συμβεί να ξανακυβερνήσουν», είπε επίσης ο κ. Κουρουμπλής.
«Το μέγεθος και η ταχύτητα με την οποία λέτε ψέματα, ξεπερνάει την δυνατότητά μας να σας παρακολουθήσουμε», κατηγόρησε τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος μίλησε για «αξιοθρήνητη εικόνα του υπουργού κολλημένου στην καρέκλα», ενώ τον βαρύνουν «τεράστιες ευθύνες». «Δεν σας κατηγορούμε για το ναυάγιο. Σας κατηγορούμε για την διαχείριση, την ουσιαστική και την επικοινωνιακή μετά από αυτό» ξεκαθάρισε και σταχυολογώντας τις δηλώσεις του κ. Κουρουμπλή, υποστήριξε ότι αποδεικνύουν αφενός ότι ενημέρωνε ψευδώς τον ελληνικό λαό, την ίδια την Βουλή, αλλά και τους βουλευτές του κόμματός του, αφετέρου την «ανευθυνότητα», την «ανικανότητα», αλλά και την «ελαφρότητα» με την οποία αντιμετώπισε η κυβέρνηση την κατάσταση. «Ο λόγος για τον οποίο καταστράφηκε ο Σαρωνικός είναι γιατί υποτίμησαν το ατύχημα», ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης. Ακόμη, κατηγόρησε τον υπουργό ότι ενώ το ναυάγιο συνέβη την Κυριακή, εκείνος την Δευτέρα έφυγε από τη χώρα, ενώ απευθυνόμενος προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είπε πως έπρεπε να ζητήσουν οι ίδιοι την παραίτηση του υπουργού, αφού «κορόιδεψε» και τους ίδιους με τα «ασύστολα ψεύδη» του.
«Η τραγελαφική διαχείριση -και επιχειρησιακή αλλά κυρίως επικοινωνιακή- από πλευράς της κυβερνήσεως ανέδειξαν το πολιτικό Βατερλό και της κυβέρνησης, αλλά και του υπουργού, ο οποίος, βεβαίως, σε καμία περίπτωση δεν ανέλαβε τις πολιτικές του ευθύνες. Παράλληλα, ανέδειξε την αναποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού και κυρίως του μηχανισμού του υπουργείου Ναυτιλίας», σημείωσε ο πρώην πρόεδρος της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης.
Από την πλευρά της η Ντόρα Μπακογιάννη, αναφερόμενη στο ναυάγιο και τη διαχείριση της οικολογικής καταστροφής τόνισε ότι «η αντίδραση της κυβέρνησης χαρακτηρίζεται από άγνοια, αδράνεια, ανικανότητα, αδιαφορία, και αλαζονεία» και κατηγόρησε τον πρωθυπουργό για παντελή απουσία από τη διαχείριση του ατυχήματος.
Στη δευτερολογία της, η τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της ΝΔ επιτέθηκε στον πρώην υπουργό Ναυτιλίας Θεόδωρο Δρίτσα, ο οποίος -όπως είπε η ίδια- χαρακτήρισε την πολιτική της ΝΔ υποκριτική και ανεύθυνη, σημειώνοντας ότι «η ΝΔ επέλεξε να αναδείξει το σύνολο των αδυναμιών της διαχείρισης αυτής της κρίσης και όφειλε να το κάνει ως αξιωματική αντιπολίτευση». «Δεν καταλαβαίνω πού βρίσκετε την υποκρισία», είπε και αναρωτήθηκε «μήπως ενοχληθήκατε επειδή ο Κυριάκος Μητσοτάκης πήγε στις περιοχές που επλήγησαν; Ενοχληθήκατε γιατί πήγε και μίλησε με τους ψαράδες; Η ΝΔ έκανε αυτό που η κυβέρνηση δεν έκανε».
Τέλος αφού υποστήριξε ότι στελέχη της ΝΔ θα διερευνήσουν όλους τους τρόπους χρηματοδότησης από ευρωπαϊκούς πόρους, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου υπογραμμίζοντας ότι «ο τρόπος χειρισμού του θέματος διακυβεύει τη δυνατότητα να ζητήσουμε αποζημιώσεις».
Ο Γιάννης Τραγάκης, έκανε λόγο για μια τραγωδία που έπληξε την Αττική και τους κατοίκους της, ωστόσο -όπως είπε- έγινε για ακόμα μια φορά πεδίο μικροπολιτικής και επικοινωνιακής διαχείρισης του πολιτικού κόστους και του πολιτικού μέλλοντος των αρμοδίων υπουργών οι οποίοι είναι ανίκανοι να αναλάβουν οποιαδήποτε ευθύνη.
«Δεν είναι μόνο η ανικανότητα του υπουργού και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας που μαύρισε τον Σαρωνικό. Είναι η ίδια ανικανότητα που και σήμερα προκαλεί προβλήματα. Έχετε προσπαθήσει να καλύψετε ότι οι αναμειγμένοι ήταν λαθρέμποροι καταδικασμένοι. Μια φορά δεν έχετε πει πώς βρέθηκε στη θάλασσα το πετρέλαιο. Πού είναι αυτές οι απαντήσεις όταν θέλετε να συγκρουστείτε και με τα συμφέροντα των πετρελαιάδων; Πού είναι η προσπάθειά σας ώστε να αποζημιωθούν οι επιχειρηματίες και οι ψαράδες; Σκεφτείτε που θα ήταν ο κ Τσίπρας αν ήταν αρχηγός της αντιπολίτευσης: Σε καϊκάκι στον Σαρωνικό με ταμπελίτσα “Σαρωνικός SOS”», είπε ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
«Είναι ολοφάνερο ότι η κατάσταση σας ξέφυγε από τον έλεγχο. Παραδεχτήκατε ότι δεν το περιμένατε. Γιατί; Ποιος σας οδήγησε σε λάθος εκτιμήσεις; Τα πράγματα είναι απλά. Ή θα αποδώσετε ευθύνες, ή θα αναλάβετε ευθύνες», ανέφερε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και ενέργειας της ΝΔ Κώστας Σκρέκας, ενώ ο αναπληρωτής τομεάρχης Κώστας Κατσαφάδος, ρώτησε τον υπουργό πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία απορρύπανσης, πότε θα αποζημιωθούν και από ποιούς οι επαγγελματίες, οι οποίοι επλήγησαν και οι δήμοι που είδαν τις προσπάθειές τους για καθαρές αρχές να καταστρέφονται.
«Τα πράγματα είναι απλά και η ουσία ξεκάθαρη, έξω από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας βυθίστηκε έμφορτο ένα δεξαμενόπλοιο και το πρώτο φράγμα ποντίστηκε οκτώ ώρες μετά. Δηλαδή πού θα έπρεπε να ναυαγήσει το πλοίο για να είναι άμεση η αντίδραση, μέσα στο γραφείο σας;», διερωτήθηκε ο Γιώργος Κουμουτσάκος, ο οποίος προσέθεσε ότι αυτό το οκτάωρο «απραξίας και αδράνειας» θα στοιχειώνει τον κ. Κουρουμπλή. Ο κ. Κουμουτσάκος κατηγόρησε επίσης τον υπουργό ότι με «πρωτόγνωρη πολιτική επιμονή και κυνισμό αρνείται να αναλάβει τις ευθύνες του».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΣΥ Ανδρέας Λοβέρδος ανέφερε χαρακτηριστικά «είπατε ψέματα, κάνατε τον Σαρωνικό μαύρη θάλασσα», ενώ η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου τόνισε πως δεν ελήφθησαν αμέσως τα αναγκαία μέτρα, χάθηκε πολύτιμος χρόνος ενώ και τα μέτρα που λήφθηκαν εκ των υστέρων ήταν ανεπαρκή. «Καθησυχάζετε και παραπλανάτε και το συνεχίζετε. Σας παίρναμε τηλέφωνο και μας λέγατε ότι μέσα σε δύο μέρες θα είναι όλα όπως θα είναι πριν», υπογράμμισε η κ. Μανωλάκου.