Με νέα πρόταση «κατεβαίνει» στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η εταιρεία παραγωγής που ζητάει τη χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου, στο πλαίσιο γυρισμάτων τηλεοπτικής σειράς μικρής διάρκειας του BBC, βασισμένης στο έργο του γνωστού συγγραφέα Τζον Λε Καρέ «Η Μικρή Τυμπανίστρια», σε σκηνοθεσία του διάσημου Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ.
Όπως έγινε χτες γνωστό, η εταιρεία παραγωγής θα ζητήσει να γίνουν μόνο πρωινά γυρίσματα, με το θέμα να ξανασυζητείται στο ΚΑΣ τη Μ. Τρίτη, 3 Απριλίου. Η “επιστροφή” της βρετανικής εταιρείας που εκπροσωπεί το BBC με νέα πρόταση δείχνει αφενός τον υψηλό βαθμό επαγγελματισμού του διεθνούς τηλεοπτικού δικτύου, αφετέρου πόσο κρίσιμες θεωρούν για τη δομή της μεγάλης τηλεοπτικής σειράς τις εικόνες από την Ελλάδα και ειδικότερα από το Σούνιο.
Η σειρά πάνω στο διάσημο βιβλίο του Τζον Λε Καρέ θα προβληθεί σε 80 χώρες του κόσμου και θα μεταφέρει την εικόνα της Ελλάδας, ενώ αναμένεται να εργασθούν πάνω από 1.000 δευτερεύοντες Έλληνες ηθοποιοί (κομπάρσοι) και εκατοντάδες τεχνικοί. Έχει υπολογιστεί ότι για τη φιλοξενία του προσωπικού και όλων όσων θα εργασθούν, στις λίγες εβδομάδες των γυρισμάτων, θα απαιτηθούν 4.000 διανυκτερεύσεις που θα ενισχύσουν οικονομικά μεγάλα και μικρότερα ξενοδοχεία της ευρύτερης περιοχής (Σούνιο, Λαύριο, Ανάβυσσος, Λαγονήσι κ.ά).
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τρίτη, 27 Μαρτίου, τα μέλη του ΚΑΣ, με οριακή πλειοψηφία, δεν συναίνεσαν στη χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου στις 12 Απριλίου 2018 για τα γυρίσματα της σειράς, με την αιτιολογία ότι η μεγάλη χρονική έκταση (η κινηματογράφηση θα γινόταν αυθημερόν από τις 7 το πρωί ως τις 7 το βράδυ), ο μεγάλος αριθμός προσωπικού του κινηματογραφικού συνεργείου, που θα έλεγχαν τη ροή των επισκεπτών, ενίοτε εμποδίζοντάς της, και ο βαρύς εξοπλισμός, δυσχεραίνουν υπέρμετρα τη λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου σε μια περίοδο αιχμής.
Η παραπάνω γνωμοδότηση πυροδότησε πολλές αντιδράσεις, όπως του γενικού γραμματέα Ενημέρωσης Λευτέρη Κρέτσου, που έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, ότι η παραπάνω γνωμοδότηση «αναδεικνύει για μία ακόμα φορά τις παθογένειες που έχουμε ως χώρα», καθώς και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, που τόνισε ότι «η εξέλιξη της συνεδρίασης του ΚΑΣ, την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018, ως προς την συγκεκριμένη παραγωγή, σε μια στιγμή που η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργαλείων (ενεργό Film Commission, επενδυτικό κίνητρο), δημιουργεί εμπόδια στην προσπάθεια να γίνει επιτέλους πράξη η “προσέλκυση διεθνών παραγωγών”».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα μέλη του ΚΑΣ τοποθετήθηκαν ποικιλοτρόπως, με τη μειοψηφία να προτείνει τα γυρίσματα να γίνουν δυο μέρες, εκτός ωραρίου λειτουργίας ή νωρίς το πρωί, οπότε η κίνηση είναι μειωμένη, ενώ υπήρξε και η τοποθέτηση ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν «συνάδει» με τον χώρο!
Το «The Little Drummer Girl» είναι ένα κατασκοπικό θρίλερ με πρωταγωνιστές έναν παλαιστίνιο τρομοκράτη, έναν κατάσκοπο των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών και μια βρετανίδα ηθοποιό διπλή πράκτορα. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο διάσημος νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Παρκ Τσαν Γουκ (γνωστός από τις ταινίες «Oldboy», «Stoker», «Η Υπηρέτρια», «Η εκδίκηση μιας κυρίας») και στο καστ είναι οι ηθοποιοί Αλεξάντερ Σκάρσγκααρντ, Μάικλ Σάνον και Φλόρενς Πιου.
Το έργο εκτυλίσσεται και στην Ελλάδα, και όπως ειπώθηκε στη συνεδρίαση, ήταν ο ίδιος ο Παρκ Τσαν Γουκ που ζήτησε να γίνουν τα γυρίσματα στον χώρο του Σουνίου, καθώς, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος της παραγωγής, ο σκηνοθέτης γνωρίζει πολύ καλά το Σούνιο, το οποίο έχει «την πιο ισχυρή εικόνα από οπουδήποτε αλλού».
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κατά του ΚΑΣ
«Το ΕΚΚ γνωρίζει και παρακολουθεί εδώ και καιρό τα βήματα που έχει ακολουθήσει η εταιρεία παραγωγής για την απόκτηση αδειών για τα γυρίσματα της σειράς στην Ακρόπολη και στο Σούνιο, έχει προσκομίσει όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα και έχει ενθαρρύνει τους εκπροσώπους της εταιρείας να πραγματοποιήσουν παράσταση στη συνεδρίαση του ΚΑΣ για την υποστήριξη του αιτήματός τους.
Ένα χρόνο μετά την σύσταση του Hellenic Film Commission, της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΕΚΚ για την προβολή της Ελλάδας και την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, αρνητικές αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέναντι σε αντίστοιχα αιτήματα, τόσο υψηλού κύρους, δυσχεραίνουν το έργο του.
Η εξέλιξη της συνεδρίασης του ΚΑΣ, την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018, ως προς την συγκεκριμένη παραγωγή, σε μια στιγμή που η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργαλείων (ενεργό Film Commission, επενδυτικό κίνητρο), δημιουργεί εμπόδια στην προσπάθεια να γίνει επιτέλους πράξη η “προσέλκυση διεθνών παραγωγών”.
Ένα από τα βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα μιας χώρας, σαν την Ελλάδα, είναι οι αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι της (δεκαοχτώ από τους οποίους προστατεύονται από την UNESCO). Οφείλει, λοιπόν, να τους αξιοποιήσει, να τους αναδείξει και να τους προβάλει μέσα από την οπτικοακουστική βιομηχανία, εκμεταλλευόμενη στο έπακρο τη χρησιμότητά τους στο χτίσιμο του branding μιας χώρας φιλικής προς τις κινηματογραφικές παραγωγές.
Τον Νοέμβριο του 2017, σε εκδήλωση του European Film Commissions Network στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η κ. Petra Kammerevert, ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας, δήλωσε: “Το 2018 θα είναι Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Δεν ήταν εύκολο να το κερδίσουμε. Οι αρχαιολογικοί χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς θα έπρεπε να αξιοποιούνται περισσότερο στις ταινίες διότι εκεί αναδεικνύονται με εκπληκτικό τρόπο και δημιουργούν συναισθηματικούς δεσμούς με το κοινό”.
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Hellenic Film Commission, από το καλοκαίρι του 2017, έχει εισηγηθεί προς τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού τις προτάσεις τους, για μια νέα διαδικασία αδειοδότησης κινηματογράφησης σε αρχαιολογικούς χώρους και μια νέα λογική στον καθορισμό των αντίστοιχων τελών, σεβόμενοι τόσο το πολιτιστικό απόθεμα της χώρας, όσο και τις δυνατότητες που παρέχονται για την προβολή και αξιοποίησή του, μέσω των οπτικοακουστικών παραγωγών, στην κατεύθυνση της ευρύτερης ανάπτυξης της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
Εν κατακλείδι, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αναμένει την επικείμενη οριστικοποίηση και υπογραφή των Υ.Α. και Κ.Υ.Α. (αδειοδότησης και καθορισμού των τελών κινηματογράφησης αντίστοιχα) συμβάλλοντας με την τεχνογνωσία του στη διαμόρφωση μιας ενιαίας στρατηγικής της χώρας, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος της προσέλκυσης διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών».