Την ψήφο και κομμάτων της αντιπολίτευσης εξασφάλισε το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Μετά από βελτιωτικές τροποποιήσεις που επέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το νομοσχέδιο ψήφισαν επί της αρχής και η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι.
Η ΝΔ καταψήφισε επί της αρχής το σχέδιο νόμου αν και αναγνώρισε, στο κλείσιμο της συζήτησης, ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποδέχθηκε αρκετές προτάσεις και κατέθεσε τις αναγκαίες προσθήκες και βελτιωτικές τροποποιήσεις. Με βάση αυτή την παραδοχή, και όπως είπε ο Χ. Αθανασίου, η ΝΔ δίνει σε επιμέρους άρθρα θετική ψήφο. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων. Παρών δήλωσε η Χρυσή Αυγή.
Λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός είπε ότι σήμερα γίνεται μια θεσμική τομή που αποτελούσε διεκδίκηση των νησιωτών εδώ και πολλά χρόνια αλλά κανείς άλλος δεν τόλμησε να το προχωρήσει.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν διαχρονικά προγραμματική θέση της αριστεράς, ήταν προεκλογική θέση του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015, στο παράλληλο πρόγραμμα, ήταν δέσμευση του πρωθυπουργού στη Νίσυρο το 2016, και αυτές είναι πολιτικές εδαφικής συνοχής, είπε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και πρόσθεσε ότι ο Μηχανισμός που δημιουργείται είναι καινοτόμος σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς σε άλλες χώρες της Ευρώπης το Μεταφορικό Ισοδύναμο αφορά μόνο επιβάτες και όχι τη μεταφορά προϊόντων που περιλαμβάνει το ελληνικό σχέδιο.
Υπό την έννοια αυτή το νομοσχέδιο είναι και αναπτυξιακό αφού αίρει τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα των επιχειρήσεων και επιπλέον δίνει κίνητρα στους νησιώτες να φτιάξουν νέες επιχειρήσεις.
Τι είναι και πώς ευνοεί τους νησιώτες
Στόχος του ευνοϊκού μέτρου είναι να αποτρέψει αυξήσεις κυρίως σε βασικά αγαθά μετά την αύξηση του ΦΠΑ στο 24% και να διευκολύνει τους νησιώτες στις μετακινήσεις τους.
Η οικονομική ενίσχυση θα αποτελεί ουσιαστικά ένα βοήθημα για όσους ταξιδεύουν από και προς τα νησιά με το φθηνότερο μέσο μεταφοράς προκειμένου να μη χρεώνονται περισσότερα από αυτόν που ταξιδεύει για παράδειγμα με το υπεραστικό λεωφορείο.
Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να πάει προς το μέρος του που είναι η ίδια απόσταση 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελεί τη διαφορά.
Τα νησιά στα οποία θα εφαρμοστεί αρχικά είναι τα εξής: Σαμοθράκη, Λήμνος, Ικαρία, Αγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Οινούσσες, Φούρνοι, Θύμαινα, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάσος, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Πάτμος, Χάλκη, Λειψοί, Ψέριμος, Αγαθονήσι, Λέβιθα, Καστελόριζο, Αρκοί, Γυαλί, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Κίναρος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως , Λέρος, Μαράθι.
Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας σημείωναν ότι η φιλοσοφία του μέτρου που θα εφαρμοστεί μόνο για τους νησιώτες και τα εμπορεύματα είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής χώρας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές αντίστοιχες με αυτές των κατοίκων της υπόλοιπης χώρας με επιδότηση του κόστους. Την ευθύνη για την υλοποίηση του μέτρου έχει η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα διασφαλίζει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας.
«Ελεγκτικός μηχανισμός» θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης που θα ελέγχει τις τιμές μέσω δειγματοληπτικών ελέγχων σε προϊόντα που μεταφέρονται προς τα νησιά κυρίως σε είδη πρώτης ανάγκης. Σχετικά με τη μεταφορά καυσίμων εξετάζεται σε δεύτερη φάση να γίνεται επιδότηση στην εταιρεία μεταφοράς ενώ θα δημοσιοποιείται και η επωνυμία της επιχείρησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του Απριλίου αναμένεται να ψηφιστεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο ενώ η πρώτη «πιλοτική» φάση του προγράμματος θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε ορισμένα νησιά και σε πλήρη μορφή θα υλοποιηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2019. Εντός των προσεχών ημερών αναμένεται να γίνει γνωστό το περιεχόμενο της μελέτης που έχει εκπονηθεί για το θέμα από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Το κόστος στην 1η φάση αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 50.000.000 ευρώ και θα τριπλασιαστεί από την 1.1.2019. Τα χρήματα προς τους επιβάτες αναμένεται να δίνονται μέσω του Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ενώ για τη μεταφορά εμπορευμάτων θα γίνεται από τους ενδιάμεσους φορείς που υπάρχουν για τα προγράμματα του επιχειρησιακού προγράμματος ανταγωνιστικότητας, ενώ εξετάζεται η συγχρηματοδότηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση.