Τον κορυφαίο Έλληνα συνθέτη Νίκο Σκαλκώτα τιμά η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από τον θάνατό του το 2019 αφιερώνει στο έργο του τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο.
“Θεωρήσαμε χρέος μας να αφιερώσουμε τη φετινή περίοδο στον μέγιστο Έλληνα συνθέτη και επιφανέστερο μέλος της ΚΟΑ” λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας Στέφανος Τσιαλής, ο οποίος διευθύνει την εναρκτήρια συναυλία του κύκλου “Ο Σκαλκώτας και οι σύγχρονοί του” αύριο στις 8.30 μ.μ. στο Μέγαρο Μουσικής.
«Έχουμε ένα διαμάντι στην Ελλάδα, το οποίο δεν έχουμε τιμήσει όπως και όσο του αξίζει” λέει ο Στέφανος Τσιαλής αναγνωρίζοντας ότι “ενώ είναι συνθέτης διεθνούς βεληνεκούς, παραμένει σχετικά άγνωστος, και στην Ελλάδα, η οποία θα όφειλε να τον τιμήσει περισσότερο”. Ως προς τούτο η ΚΟΑ “ανταποκρίνεται στο χρέος της”, αφού εκτός των αφιερωματικών συναυλιών έχει ήδη ηχογραφήσει έργα του για τη Γερμανική Ραδιοφωνία, ενώ τον επόμενο Απρίλιο αναμένεται να κυκλοφορήσει από τη “Νάξος” το CD με τα έργα του “Μικρή Συμφωνία”, “Κλασική Συμφωνία” για ορχήστρα πνευστών, κοντραμπάσα, δύο άρπες και κρουστά, “Τέσσερις Εποχές” και “Αρχαίο Ελληνικό Εμβατήριο” μας ανακοινώνει ο γνωστός μαέστρος λίγο πριν μπει στην πρόβα για την αυριανή συναυλία με τον Νταβίντ Γκέρινγας, από τους σπουδαιότερους τσελίστες της εποχής μας, που συμπράτει στο “Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε σι ελάσσονα, έργο 104” του Αντονίν Ντβόρζακ. Σ’ αυτή την πρώτη συναυλία θα παρουσιαστεί η “Κλασική Συμφωνία” του Σκαλκώτα, την οποία ο συνθέτης είχε αφιερώσει “στη μουσική τελειότητα που χαρακτηρίζει μια κλασική συμφωνία”, καθώς επίσης και η δραματική “Πασακάλια για Ορχήστρα, έργο 1” του Άντον Βέμπερν.
Στον συγκεκριμένο θεματικό κύκλο συναυλιών παρουσιάζονται έργα “των μεγάλων εκπροσώπων της λεγόμενης Δεύτερης Σχολής της Βιέννης, της οποίας εκπρόσωπος ήταν και ο ίδιος ο Σκαλκώτας”. Για τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΚΟΑ “είναι ένα τόλμημα, γιατί η μουσική γραφή αυτών των συνθετών αντιστοιχεί λίγο – πολύ στο πέρασμά τους στην ατονικότητα και στο δωδεκαφθογγικό σύστημα. Θέλουμε να επισημάνουμε με αυτό τον θεματικό κύκλο τον τρόπο με τον οποίο ο Σκαλκώτας βρέθηκε στην πρωτοπορία της εποχής και συνομίλησε με τους ομοτέχνους του διεθνώς”.
Ο Στέφανος Τσιαλής μιλάει με ενθουσιασμό για το γεγονός ότι “ο Σκαλκώτας γίνεται αφορμή να υποδεχτεί η ΚΟΑ έναν από τους μεγαλύτερους τσελίστες του κόσμου. Είναι χαρά και τιμή μας να παίζουμε με τον Νταβίντ Γκέρινγας και μάλιστα σταθήκαμε πολύ τυχεροί που αυτός ο σπουδαίος σολίστας αντικατέστησε στη συναυλία τη Νατάλια Γκούτμαν, που για λόγους υγείας δεν μπόρεσε να έρθει στην Αθήνα”.
Ο μεγάλος τσελίστας Νταβίντ Γκέρινγας στην Αθήνα, την Παρασκευή
Ο 72χρονος Λιθουανός τσελίστας ξεκίνησε τη διαδρομή του με το χρυσό βραβείο στον διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι το 1970, ενώ υπό τον διπλό ρόλο του μαέστρου και σολίστ έχει συνεργαστεί με μερικές από τις σημαντικότερες ορχήστρες διεθνώς. Από ένα ατύχημα βρέθηκε στην τάξη του Μστισλάβ Ροστροπόβιτς. Όταν ένας μαθητής του θρυλικού τσελίστα και μαέστρου χτύπησε το χέρι του, κέρδισε την επίζηλη θέση. “Με εσάς συνέβη κάποιο λάθος, πρέπει να σας πάρω στην τάξη μου” του είπε ο Ροστροπόβιτς όταν τον άκουσε για πρώτη φορά.
Ο ίδιος θυμάται εκείνη την περίοδο ως μια διαδικασία διαρκούς έμπνευσης. “Ήταν σαν ένας κομήτης που πετούσε με την ταχύτητα του φωτός και εμείς οι μαθητές ήμασταν οι κομήτες” έχει πει χαρακτηριστικά. “Ο Ροστροπόβιτς έφερνε μαζί του νέα κομμάτια, στα οποία έκανε πρόβα. Για παράδειγμα, το 2ο Κοντσέρτο για τσέλο του Σοστακόβιτς παιζόταν στην τάξη μας πριν ακόμα ολοκληρωθεί”. Πέραν, όμως, των έντονων μουσικών βιωμάτων που αποκόμισε στο Κονσερβατόριο της Μόσχας, εκεί γνώρισε την Τατιάνα Σατζ, με την οποία πρώτα έγιναν -ιδιαίτερα επιτυχημένο- δίδυμο επί σκηνής και στη συνέχεια ζευγάρι στη ζωή. Παρά τα 72 του χρόνια παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις στη μουσική, δίνοντας και συναυλίες με ηλεκτρονικό τσέλο. “Οι κοσμογονικές αλλαγές στο τσέλο αποκαλύπτουν έναν καινούργιο κόσμο” που επιτρέπει “στον σολίστα να δίνει την αίσθηση ενός ροκ μουσικού που παίζει δυνατά, εμποδίζοντας την ορχήστρα να τον καλύπτει όπως συχνά συμβαίνει”.
Ο Γκέρινκας έχει βραβευτεί επίσης για τις ηχογραφήσεις του, που πλησιάζουν τις 100, μεταξύ άλλων με το Grand Prix du Disque για την καταγραφή των 12 κοντσέρτων για τσέλο του Λουίτζι Μποκερίνι, αλλά και για τις ηχογραφήσεις του έργων μουσικής δωματίου, ενώ έχει ηχογραφήσει εις διπλούν το σύνολο των έργων του Μπετόβεν.
ΠΗΓΗ: avgi.gr