“Ο Νίκος Σκαλκώτας, η Ευρώπη και η Δημοκρατία”. Αυτόν τον γεμάτο συμβολισμούς τίτλο επέλεξε ο σπουδαίος μαέστρος Ντάνιελ Μπάρεμποϊμ, για το αφιέρωμα 10 συναυλιών στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη, που ξεκινάει σήμερα και αύριο, συνδέοντας δύο κορυφαίους γερμανικούς μουσικούς οργανισμούς.
“Θέλουμε να σας παρουσιάσουμε τον Νίκο Σκαλκώτα ως έναν μείζονα εκπρόσωπο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και με τη μουσική μας εστίαση τους προσεχείς μήνες να συνεισφέρουμε στην ενίσχυση και την εκτίμηση που τρέφουμε σ’ αυτή τη θαυμαστά πολύπλευρη κληρονομιά του” δηλώνει χαρακτηριστικά ο Μπάρεμποϊμ για το συγκεκριμένο αφιέρωμα που πραγματοποιούν η Κρατική Όπερα του Βερολίνου, της οποίας είναι καλλιτεχνικός διευθυντής, και η περίφημη Αίθουσα Πιερ Μπουλέζ που, σχεδιασμένη από τον αρχιτέκτονα Φρανκ Γκερύ, εγκαινιάστηκε πέρσι προκειμένου να στεγάσει την Ακαδημία Μπάρεμποϊμ – Σαΐντ. Είναι γνωστή η σχέση τού εβραϊκής καταγωγής μαέστρου με τον Παλαιστίνιο διανοητή. Με την ίδρυση της Ακαδημίας ο Μπάρεμποϊμ τιμά τη μνήμη και την παρακαταθήκη του Παλαιστίνιου φίλου του εμπράκτως, μέσω του εκπαιδευτικού αυτού οργανισμού που επικεντρώνεται στις ανθρωπιστικές επιστήμες και τις μουσικές σπουδές.
Μ’ αυτόν τον τρόπο ο Μπάρεμποϊμ αποφάσισε τιμήσει έναν δημιουργό που ενώ στο εξωτερικό αναγνωρίζεται ως κορυφαίος το έργο του στην Ελλάδα παραμένει ανέκδοτο και σε μεγάλο βαθμό ανεκτέλεστο. Για το αφιέρωμα ο δημοφιλής μαέστρος ζήτησε τη συμβολή του Έλληνα συναδέλφου του Νίκου Χριστοδούλου, που έχει κάνει την κριτική επιμέλεια του μεγαλύτερου μέρους των έργων του Σκαλκώτα που θα παρουσιαστούν.
“Επιστροφή του Οδυσσέα”
Δεν είναι τυχαίο που το πολύπλευρο αυτό αφιέρωμα, στο οποίο θα εκτελεστεί μεγάλο μέρος του σκαλκωτικού corpus, ξεκινάει με την “Επιστροφή του Οδυσσέα”, μείζον έργο του Σκαλκώτα, που δεν έχει παιχτεί ποτέ στην Ελλάδα. Η Ορχήστρα της Κρατικής Όπερας του Βερολίνου, υπό την διεύθυνση του Ντάνιελ Μπάρεμποϊμ, παρουσίασε χθες και επαναλαμβάνει απόψε την πανηγυρική συναυλία της με το συγκεκριμένο έργο στην αίθουσα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου.
Στο αφιέρωμα θα διευθύνει επίσης την Ορχήστρα της Κρατικής Όπερας στη “Μικρή Σουίτα για έγχορδα” (13,14/5), ενώ ο ίδιος θα συμμετάσχει ως πιανίστας στη συναυλία του “Μπουλέζ ανσάμπλ”, όπου, υπό τον τίτλο “Ελλάδα”, θα παρουσιαστούν το “Οκτέτο” και η “Σονάτα για σόλο βιολί” του Σκαλκώτα, η οποία θα δοθεί στην “Pier Boulez Saal”, και θα παρουσιαστούν επίσης τα εμπνευσμένα από τη χώρα μας έργα “Μήδεια” του Χοσοκάβα, “Προμηθέας” του Σούμπερτ και το ομώνυμο έργο του Βολφ, “Χορεύτριες των Δελφών” και “Σύριγξ” του Ντεμπισί κ.ά.
Στην αίθουσα Πιερ Μπουλέζ η πιανίστα Γιουλιάννα Αβντέεβα θα ερμηνεύσει τη “Σουίτα Ν.3” (13/10), ενώ το αφιέρωμα θα συνεχιστεί με τις “Μικρές σουίτες για βιολί και πιάνο” αρ. 1 και 2, με σολίστ την Κορεάτισα βιολονίστα Γ. Λί και τον πιανίστα Τζουζέπε Γκουαρέρα (2/2). Ο Λεωνίδας Καβάκος και ο πιανίστας Ενρίκο Πάτσε θα ερμηνεύσουν το ίδιο έργο στις 19 Φεβρουαρίου, ενώ στις 30 Μαΐου η ομποΐστα Κριστίνα Γκόμες Γκόντοϊ και ο πιανίστας Μίκαελ Λίφιτς θα παρουσιάσουν το “Κοντσερτίνο για όμποε και πιάνο”.
Το αφιέρωμα συμπληρώνεται με την παρουσίαση τριών οπερών με ελληνικό θέμα, στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου. Πρώτος τη σκυτάλη του κύκλου πήρε ο Ντάνιελ Μπάρεμποϊμ που την Κυριακή διεύθυνε τη “Μήδεια” του Κερουμπίνι, ενώ ακολουθούν το “Ιππόλυτος και Αρικία” του Ραμώ, υπό την διεύθυνση του Σάϊμον Ρατλ, τον Νοέμβριο και Δεκέμβριο, και η “Ηλέκτρα” του Στράους, που θα διευθύνει επίσης ο Μπάρεμποϊμ τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο.
ΠΗΓΗ: avgi.gr