Στο κείμενο του προσχεδίου του προϋπολογισμού προς στις Βρυξέλλες προτάσσεται το σενάριο της μη περικοπής των συντάξεων και της εφαρμογής των μέτρων ύψους 1,1 δις ευρώ που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός από την ΔΕΘ. Διατηρεί όμως για λόγους διαπραγματευτικής πολιτικής και το «σενάριο βάσης» όπως λέγεται που περιλαμβάνει την περικοπή των συντάξεων και την εφαρμογή του συνόλου των κοινωνικών αντίμετρων αφού δεν υπάρχει τελική συμφωνία για την αλλαγή του.
Ως εδώ το κείμενο που θα μελετήσουν οι Βρυξέλλες είναι ίδιο με αυτό που κατατέθηκε στην Βουλή την 1η Ιουλίου . Εκεί που διαφέρουν τα δύο κείμενα είναι στο σημείο του συνολικού κόστους που θα έχει η μη περικοπή των συντάξεων και η εφαρμογή της νέας σειρά ελαφρύνσεων.
Η εκτέλεση του προϋπολογισμού με την περικοπή των συντάξεων έχει ως στόχο ένα πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ αρκετά υψηλότερο από το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ.
Αντιστοίχως το σενάριο με τις μη περικοπές των συντάξεων έχει ως στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% μόλις 0,06% του ΑΕΠ ( 122 εκ ευρώ ) πάνω από το στόχο . Στις πρώτες συζητήσεις στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης μετά το μνημόνιο οι επικεφαλής των θεσμών οι ελληνικές προβλέψεις αμφισβητήθηκαν. Οι εκπρόσωποι των δανειστών θεώρησαν ότι με τα δεδομένα των ελληνικών η μη περικοπή των συντάξεων θα είναι οριακά στο στόχο ή και λίγο χαμηλότερα.
Το κείμενο του προσχεδίου που θα διαβάσουν οι Βρυξέλλες αναμένεται ότι θα δίνει μια παραπάνω υπέρβαση του στόχου κατά 200 -250 ευρώ με μια πιο ακριβή κοστολόγηση των μέτρων και μιας αναθεώρησης του καθαρού δημοσιονομικού αποτελέσματος από την περικοπή των συντάξεων που στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής υπολογίζονταν στο 2,,065 δις ευρώ.
Την κίνηση αυτή προανήγγειλε άλλωστε και το κείμενο του προσχεδίου το οποίο στην αρχή της ελληνικής πρότασης έλεγε ότι «η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου».
Με τον τρόπο αυτό θεωρείται ότι θα κατευνάσουν τους φόβους που εκφράζονται κυρίως από την ΕΕ ότι σε μια εκλογική χρονιά όπως το 2019 δεν θα υπάρξει ενδεχόμενο χαλάρωσης σε βαθμό που η Ελλάδα να αποκλίνει από το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Παράλληλα, εκτός κειμένου θα σταλεί και μια σειρά προβολών που θα δείχνει ότι και χωρίς την περικοπής συντάξεων η Ελλάδα θα βρίσκεται εντός στόχων όχι μόνο το 2019 αλλά για το σύνολο της δύσκολης περιόδου ως το 2022 . Τούτο με δεδομένο ότι η αναστροφή του μέτρου των συντάξεων είναι μόνιμο μέτρο και η αναστροφή του θα φέρει αλλαγές όχι μόνο για το 2019 αλλά και για όλα τα επόμενα χρόνια.
Θετική προς την κατεύθυνση αυτή είναι και η στάση του ΔΝΤ που επιλεγεί καθώς φαίνεται την σιωπηρή ανοχή στις αλλαγές που θέλει να κάνει η Ελλάδα ( παρότι υποστηρίζει την εφαρμογή της περικοπής ) κάνοντας ως πρώτο βήμα καλής θέλησης την αναθεώρηση των προβλέψεων του για ανάπτυξη και πρωτογενή πλεονάσματα που είδαμε πριν λίγες μέρες.
Με την κατάθεση του προσχεδίου προϋπολογισμού στις Βρυξέλλες το θέμα των συντάξεων μπαίνει στην τελική ευθεία. Τις επόμενες εβδομάδες θα κλείσουν όλα τα κενά ώστε η έκθεση της επιτροπής για την πρώτη αξιολόγηση μετά το μνημόνιο να εκφράζει την υποστήριξη της για την μη περικοπή των συντάξεων.
Από εκεί και πέρα το συμβούλιο των υπουργών θα πρέπει να αποφανθεί τον Δεκέμβριο όχι τόσο για την αναστολή του μέτρου – δεν έχει πια τέτοια αρμοδιότητα – αλλά για την έμμεση επικύρωση του. Την παραδοχή δηλαδή ότι η Ελλάδα τηρεί τα συμφωνηθέντα που συνεπάγεται και την εκταμίευση των πρώτων 600 εκ ευρώ από τα ANFA και SNP’s προς την Ελλάδα.
ΠΗΓΗ: news247.gr