Η πόρτα του ιστορικού ξενοδοχείου Εσπέρια της οδού Σταδίου 22, με τις art deco διακοσμήσεις, τα βιτρό και την επενδυμένη από ξύλο τριανταφυλλιάς ρεσεψιόν, που, θύμα της κρίσης, παρέμενε κλειστό από τα τέλη του 2010, άνοιξε χθες για να υποδεχθεί τους καλλιτέχνες, τους ιστορικούς τέχνης, τους γκαλερίστες και τους δημοσιογράφους που προσήλθαμε στην πρώτη γνωριμία με την 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ, η οποία εγκαινιάζεται σήμερα αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο, όπως ανακοίνωσαν οι επιμελητές της, καθώς, όπως εξήγησαν, είχε δημιουργήσει σε αυτήν δυο με τρεις performances.
“Δίνοντας ζωή στα δημόσια κενά κτήρια γύρω από την παλαιά Βουλή η Μπιενάλε, τα φέρνει στην καθημερινότητα της πόλης μέσω της βιωματικής εμπειρίας της επαγρύπνησης των αισθήσεων και της σκέψης που χαρακτηρίζουν τις δράσεις της διοργάνωσης, έτσι ώστε τα κτήρια αυτά παύουν να είναι άδεια κουφάρια που οι περαστικοί προσπερνούν αδιάφορα και αποκτούν ξανά αξία”, δήλωσε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου προσθέτοντας πως “αυτό το ξενοδοχείο αποτέλεσε από το 1963 κέντρο τουριστικής, οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής ζωής του τόπου κι έχει κι έναν παραπάνω συμβολισμό καθώς δίπλα του συνέβη κι η δολοφονία ενός νέου διαδηλωτή της δημοκρατίας, του Σωτήρη Πέτρουλα, το 1965, θυμίζοντας ότι η δημοκρατία δεν ήταν πάντα δεδομένη σε αυτόν τον τόπο και χρειάστηκαν αγώνες για να κατακτηθεί”.
Η υπουργός ανέφερε πως “η Μπιενάλε εστιάζει στην καρδιά της τραυματισμένης πόλης για την οποία όλοι υποφέραμε τα προηγούμενα χρόνια και τα τραύματα της οποίας προσπαθούμε να επουλώσουμε. Τραύματα της κρίσης ήταν και το νεκρό κτηριακό δυναμικό, τα ερειπωμένα, ανενεργά κτήρια που σήμερα αναζωογονούνται δίνοντας ζωή σε ολόκληρες περιοχές”.
Tori Wranes, “Ancient Baby”, 2017
Έκανε λόγο για την “αξιοποίηση των ακινήτων με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης, δηλαδή άμεσα κοινωνικά οφέλη, για την πόλη, τους κατοίκους, θέσεις εργασίας, άμεσα έσοδα στα δημόσια ταμεία”. Τόνισε συγκεκριμένα: “Αλλάξαμε όλο το νομοθετικό πλαίσιο, το απλοποιήσαμε, προκειμένου τα βραχυχρόνια καλλιτεχνικά εγχειρήματα να στεγάζονται και να φιλοξενούνται στους χώρους μας, και μια συμβολική και ουσιαστική κίνηση εξάλειψης της γκρίζας ζώνης των κλειστών ακινήτων του ιστορικού κέντρου σήμερα αφορά περισσότερο από εβδομήντα ακίνητα. Είναι μια εξέλιξη που μας επιτρέπει να μπορούμε να επεκτείνουμε αυτό το πρόγραμμα, στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, το Βόλο αλλά και την Ελευσίνα καθώς παραχωρούμε σημαντικά βιομηχανικά διατηρητέα ακίνητα, ιδιοκτησίας του υπουργείου Εργασίας, για να συμβάλουμε στην υπόθεση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021”. Μίλησε, τέλος, για εμβληματικά κτήρια, όπως τα νεοκλασικά της Πινδάρου, της Κανάρη (πρώην Ταινιοθήκη), της Ζαλοκώστα και το Ambassadeurs στην Ομόνοια.
Η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου μίλησε για την ένταξη της Μπιενάλε στο ΠΕΠ Αττικής 2014-2020 και στην έγκριση προϋπολογισμού ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ για την 6η και την 7η διοργάνωση. “Η Μπιενάλε ανοίγει μια πάρα πολύ μεγάλη συζήτηση που μας αφορά όλους, κάποιοι θα πουν πως το ΑΝΤΙ, που πρέπει να μετουσιωθεί, είναι μόνο αντίδραση ή μόνο αντίθεση, εγώ ισχυρίζομαι ότι χρειαζόμαστε και τα δυο”, πρόσθεσε.
Η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά στο σημείωμά της που συνοδεύει τον έντυπο κατάλογο επισημαίνει μεταξύ άλλων: “Προσδοκούμε οι Μπιενάλε, όπως και τα φεστιβάλ στον κινηματογράφο, να αποτελέσουν κόμβους μιας νέας ανεξάρτητης πολιτικής για τον πολιτισμό, μακριά από πατερναλισμούς και αποκλεισμούς. Προσδοκούμε ο θεσμός να μην είναι βιτρίνα έκθεσης έργων, αλλά να παρακινεί και να διαμορφώνει τους νέους καλλιτέχνες να σκεφθούν ριζοσπαστικά και να τους ωθεί σε διάλογο μεταξύ τους αλλά και με τους πιο απίθανους συνομιλητές. Προσδοκούμε να μας δείξει η Μπιενάλε της Αθήνας τη σχέση της με την πόλη. Προσδοκούμε, τέλος, η Μπιενάλε να ανανεώσει το πολιτισμικό κεφάλαιο της χώρας, να στοχαστεί στο χθες και στο σήμερα, να μην είναι μια κλειστή ετεροτοπία, αλλά να ξαναφέρει την ουτοπία ως ανοιχτή δυνατότητα”.
Στην Μπενάκειο Βιβλιοθήκη, που ανήκει στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος της Βουλής και ανοίγει μετά από 15 χρόνια για να φιλοξενήσει έργα της Μπιενάλε, αναφέρθηκε η διευθύντριά της Έλλη Δρούλια, παρουσιάζοντας ένα σύντομο και εύληπτο ιστορικό. “Σύντομα, και με αφορμή την Μπιενάλε, την οποία ευχαριστούμε που μας ταρακούνισε, προσδοκούμε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, εργασίες και μετατροπές που αρμόζουν σε μια σύγχρονη βιβλιοθήκη που έχει να προσφέρει πολλά, ώστε να ανοίξει και πάλι την πόρτα της στο κοινό σε δυο χρόνια”, υπογράμμισε.
Signe Pierce, “A Glitch In The Echo Chamber”
Στο “υπεράνθρωπο εγχείρημα” αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων οι τρεις επιμελητές της Μπιενάλε, Stefanie Hessler, Κωστής Σταφυλάκης και Poka-Yio, που μίλησαν μέσα από ένα ρινγκ πυγμαχίας – σκάκι, έργο τέχνης που είχε στηθεί στην αίθουσα του πρώτου ορόφου, για την διοργάνωση “που μετά δέκα χρόνια βοήθησε να μπει η Αθήνα στον διεθνή χάρτη της τέχνης”, ενώ πολλοί καλλιτέχνες μετακόμισαν δημιουργώντας εδώ τα έργα τους, συνομιλώντας με τους χώρους. “Κάναμε την αντίδραση νέα δημιουργία”, υπογράμμισαν και πρόσθεσαν πως “το ΑΝΤΙ είναι μια έκθεση που προσπαθεί να επαναδιατυπώσει τους χώρους της καθημερινής μας ζωής γιατί η εναντίωση γίνεται συστατικό στοιχείο του εαυτού μας”.
Παρούσα και η Αφροδίτη Παναγιωτάκου διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, που υποστηρίζει την 6η Μπιενάλε της Αθήνας, διάρκειας έως και τις 9 Δεκεμβρίου, με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 διεθνών καλλιτεχνών, δημιουργών πολυμέσων και θεωρητικών. Οι χώροι διεξαγωγής, εκτός από το ξενοδοχείο Εσπέρια, είναι το κτίριο της Μπενάκειου Βιβλιοθήκης και του πρώην Μεγάρου ΤΣΜΕΔΕ της οδού Κολοκοτρώνη 4.
ΠΗΓΗ: avgi.gr