Δυναμικές και σοβαρές ανακατατάξεις δρομολογούνται στο τηλεοπτικό πεδίο, το οποίο αναζητά νέες ισορροπίες, στην μετά τις άδειες εποχή. Οι ιδιοκτήτες και μέτοχοι των τηλεοπτικών σταθμών επιχειρούν τώρα να καταλάβουν τις θέσεις στη σκακιέρα, που θα τους επιτρέψουν στο μέλλον να πλασαριστούν από καλύτερες θέσεις στον πόλεμο με τους ανταγωνιστές τους. Ή ακόμη, να οδηγήσουν τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις στην κερδοφορία.
Επενδύσεις σε πρόγραμμα και σε εξοπλισμό, εξαγορές, συμμετοχές, νέα επιχειρηματικά σχήματα, αναπτυξιακά σχέδια και στρατηγικές συμμαχίες, βλέπουν το φως της δημοσιότητας ή προετοιμάζονται στο παρασκήνιο. Η τηλεοπτική αγορά βρίσκεται σε αναβρασμό και με ανοικτές τις προοπτικές, μετά από μια δεκαετία ύφεσης και συρρίκνωσης. Μόνο τον τελευταίο μήνα, οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που είδαν το φως της δημοσιότητας δείχνουν το μέγεθος της κινητικότητας στο πεδίο της τηλεόρασης.
* Η συμφωνία Βαρδινογιάννη – Κοντομηνά για την εξαγορά του 50% του Alpha από θυγατρική της Μότορ Όιλ αποτελεί κίνηση στρατηγικού χαρακτήρα: ενισχύει το κανάλι με ρευστότητα, διευκολύνει την αποπληρωμή χρεών και ταυτόχρονα προσφέρει “κάλυψη” στον Δ. Κοντομηνά, απέναντι στις ανοιχτές υποθέσεις με τη Δικαιοσύνη. Στην πλευρά Βαρδινογιάννη δίνει τη δυνατότητα επέκτασης των δραστηριοτήτων της, ενδεχομένως τη δημιουργία μιντιακού «πόλου» συμφερόντων απέναντι σε ανταγωνιστές, σε συνεργασία με έναν «παίκτη» από τους πιο δυνατούς σε επίπεδο τεχνογνωσίας.
* Η διεκδίκηση της 6ης άδειας από τον ΜαρινάκηΕκτός κύριας διαδικασίας, η Άλτερ Έγκο κατέθεσε αίτημα στο ΕΣΡ για μία εκ των δύο αδειών που δεν εκχωρήθηκαν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Είτε με στόχο να ρίξει τη «χούντα του ΣΥΡΙΖΑ», όπως αποκαλεί την κυβέρνηση, είτε για να προστατευθεί από τις ποινικές διώξεις που επικρέμαται, ο επιχειρηματίας φαίνεται διατεθειμένος να καταβάλει 35 εκατ. ευρώ για την άδεια συν το κόστος της επένδυσης για τη δημιουργία ενός τηλεοπτικού σταθμού από το μηδέν. Ο ίδιος είχε προσφέρει 72 εκατ. ευρώ προ διετίας, μόνο για την άδεια.
* Το OPEN με νέο πρόγραμμα Το κανάλι του Ιβάν Σαββίδη επαναλανσαρίστηκε δυναμικά με ποικιλία νέων παραγωγών και ένα εν πολλοίς ολοκληρωμένο πρόγραμμα, που επιχειρεί να μπει στον ανταγωνισμό και να διεκδικήσει μερίδια επί ίσοις όροις. Παρά ταύτα, δεν έχει κατορθώσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τηλεθέασης.
Και εάν οι επικείμενες εκλογικές αναμετρήσεις το 2019 θα μπορούσαν να δώσουν μια απάντηση στο ερώτημα «και γιατί τέτοια… πρεμούρα» για την τηλεόραση, υπάρχουν ένα σωρό λόγοι ακόμα, οι οποίοι ερμηνεύουν γιατί ξύπνησαν τώρα οι επιχειρηματίες της τηλεόρασης και… σκορπάνε λεφτά:
** Η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών Για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια, το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι σταθερό, μετά την εκχώρηση των τηλεοπτικών αδειών από το ΕΣΡ. Πέντε τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν λάβει νόμιμη άδεια λειτουργίας. Το τοπίο είναι στέρεο για τα επόμενα 10 χρόνια.
** Η μείωση του εργασιακού κόστους Η δεκαετία της κρίσης οδήγησε στην έξοδο από την εργασία μεγάλο μέρος του προσωπικού των τηλεοπτικών επιχειρήσεων, ενώ οι αμοιβές για το εναπομείναν προσωπικό έχουν μειωθεί τουλάχιστον κατά 30%. Την ίδια ώρα, και τα συμβόλαια με το τηλεοπτικό σταρ σύστεμ περιλαμβάνουν όρους γειωμένους στην πραγματικότητα. Η ύφεση έχει οδηγήσει στη μείωση του κόστους και των εξωτερικών παραγωγών.
** Κίνητρα για την τόνωση της οπτικοακουστικής παραγωγής Ολοκληρωμένο πακέτο συνδυασμένων μέτρων για την αγορά των οπτικοακουστικών (κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές παραγωγές, animation) δημιουργεί εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους για επενδύσεις στον κλάδο, αλλά και για την προσέλκυση ξένων παραγωγών:
– Δεσμευμένα κονδύλια από το ΠΔΕ, ύψους 450 εκατ. ευρώ, για το διάστημα 2017-2022, που έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Οι εταιρείες παραγωγής έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν νέα πρότζεκτ, η αλυσίδα της παραγωγής έχει μπει μπροστά. Η επιδότηση παραγωγών (cash rebate) με 35% αφορά και τηλεοπτικές παραγωγές, σειρές, σίριαλ μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ (όχι όμως ριάλιτι ή τηλεπαιχνίδια).
– Ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο της ευρύτερης οπτικοακουστικής βιομηχανίας, με την επιδότηση μέχρι και 55% για την κατασκευή κινηματογραφικών υποδομών και στούντιο. Η επιδότηση περιλαμβάνει κτηριακές υποδομές, αγορά καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, μισθώματα χρηματοδοτικής μίσθωσης, δαπάνες εκσυγχρονισμού ειδικών εγκαταστάσεων, εγκατάσταση λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης, αλλά και το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου.
– Ενίσχυση της οικονομικής ρευστότητας των επιχειρήσεων με το πρόγραμμα εγγυοδοσίας, συνολικού ύψους 25 εκατ. για οπτικοακουστικές παραγωγές, και δημιουργία του πρώτου επενδυτικού ταμείου για την οπτικοακουστική παραγωγή με τη μορφή Venture Capital Fund. Αναμένεται να εφαρμοστεί στο τέλος του 2018 – αρχές του 2019.
Οι «βαρώνοι» του παλαιού Mega έχουν αποχωρήσει από το μιντιακό σκηνικό, το οποίο αναζητά νέα ισορροπία. Η πλευρά Βαρδινογιάννη προχώρησε ήδη σε μια κίνηση πυγμής, με προοπτικές για ηγεμονία στον χώρο. Η πλευρά Μαρινάκη – Αλαφούζου μένει να ισχυροποιηθεί, ώστε να αποτελέσει αντίπαλο επιχειρηματικό πόλο, ενώ ο Κυριακού του ΑΝΤ-1 φαίνεται να διατηρεί την αυτονομία του.
Η αναμενόμενη νέα αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης θα διευκολύνει τους σχεδιασμούς όλων, ωστόσο η απάντηση μπορεί να έρθει μόνο με τη φυγή προς τα εμπρός: Θα τολμήσουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί να αναπτύξουν ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, βασισμένο σε υψηλού επιπέδου παραγωγές, ικανές να γίνουν εξαγώγιμες; Και να έχουν πολλαπλά οφέλη; Θα προχωρήσουν σε συμπαραγωγές με το εξωτερικό; Θα επενδύσουν στο περιεχόμενο στα σοβαρά; Τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα κίνητρα είναι στη διάθεσή τους.
Τα θαλασσοδάνεια που μετέτρεψαν γενιές μιντιαρχών σε εκβιαστές ή υπηρέτες του πολιτικού συστήματος ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ., γενιές επιχειρηματιών σε μαλθακούς ουραγούς των ευρωπαϊκών εξελίξεων και κρατικοδίαιτους κεφαλαιοκράτες, εκείνα τα θαλασσοδάνεια έχουν σήμερα στερέψει.
ΠΗΓΗ: avgi.gr