Η βούληση για την παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας και μετά την 31/12 που λήγει ο νόμος Κατσέλη – Σταθάκη είναι δεδομένη. Η εφαρμογή της όμως προϋποθέτει ένα σωστό σχεδιασμό καθώς αφορά ένα εργαλείο κοινωνικής πολιτικής αλλά περνά και από την σταθερότητα των τραπεζών που πασχίζουν να πιάσουν τους στόχους για μείωση των κόκκινων δανείων.
Το μεγάλο στοίχημα, είναι το υπουργείο οικονομίας να αποδείξει ότι το υπόλοιπο των 135.000 εκκρεμών αιτήσεων του νόμου Κατσέλη θα μειωθούν δραστικά μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Οι καθυστερήσεις που έχουν καταγραφεί με την δικαιοσύνη στην εφαρμογή του νόμου δεν είναι με το μέρος της ελληνικής ομάδας.
Όπως αναφέρει το news247.gr στις πρώτες συζητήσεις που έγιναν στην αρχή του μήνα οι εκπρόσωποι της Κομισιόν τόνισαν ότι 18 δισ. από τα συνολικά 86 δισ. ευρώ παραμένουν παγωμένα σήμερα λόγω του συγκεκριμένου νόμου, ενώ θα μπορούσαν να εκκαθαριστούν.
Στην έκθεση για την πρώτη αξιολόγηση με βάση το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, η Επιτροπή ζητά από την ελληνική πλευρά να βιαστεί. Ειδικότερα, στην έκθεσή της η επιτροπή επισημαίνει ότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα και να παρουσιάσει μια πρόταση για το διάδοχο καθεστώς που θα πρέπει να συμβαδίζει με τρία κριτήρια:
- Να επικεντρώνεται στους πραγματικά οικονομικά αδύναμους να ανταποκριθούν ώστε να βοηθά ουσιαστικά αυτούς που έχουν ανάγκη . Στην κατεύθυνση αυτή υιοθετεί εν μέρει και την πρόταση των τραπεζών για μείωση του ορίου των 220.000 αντικειμενικής αξίας που ισχύει και στον περιορισμό εισοδηματιών και περιουσιακών κριτηρίων.
- Να μην αφήσει νέους διαδρόμους για νέους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
- Να μειώσει ταχύτερα το στόκ των εκκρεμών αιτήσεων του νόμου Κατσέλη – Σταθάκη που έχει μειωθεί μεν αλλά έχει υπόλοιπο 135.000 υποθέσεων που θα πρέπει να μηδενιστούν ως το 2021.
Από την πλευρά του, το υπουργείο οικονομίας και ανάπτυξης αναζητά ένα συνολικό σχέδιο που δεν θα επηρεάζει την διαδικασία μείωσης των δανείων αλλά δεν θα μειώνει – ή τουλάχιστον δεν θα μειώνει πολύ το σημερινό όριο.
Κάτι τέτοιο προϋποθέτει και την συνεργασία των τραπεζών οι οποίες θα πρέπει να είναι πιο ανοιχτές σε κουρέματα στεγαστικών δανείων ώστε να πρασινίσουν άμεσα και να μην χρειαστεί η τράπεζα να πουλήσει το δάνειο χάνοντας ένα πολύ μεγάλο μέρος του κεφαλαίου του.
Παράλληλα θα πρέπει να ενεργοποιηθεί και η διάταξη του νόμου Σταθάκη για συνδρομή του δημοσίου σε ειδικές περιπτώσεις πραγματικής ένδειας ακόμη και στις δόσεις στεγαστικού δανείου.
Υπενθυμίζεται ότι για τον σκοπό αυτό έχουν δεσμευτεί από τον προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ τα οποία δεν έχουν διατεθεί από το 2016 που ισχύει ο νόμος. Αυτό που εξετάζεται τώρα είναι τα κριτήρια που θα κλείνουν το δρόμο σε νέους στρατηγικούς κακοπληρωτές και θα έχουν κριτήρια που θα προστατεύουν τους πραγματικά αδύναμους.