Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, ήταν ομοτράπεζος του μητροπολίτη Ιωνίας και Νέας Φιλαδελφείας Γαβριήλ, στην ΕΡΤ1, το βράδυ της Πέμπτης, και δήλωσε: «Λέμε όχι στον δρόμο της σύγκρουσης, λέμε ναι στον δρόμο του διαλόγου. Να έχει διακριτό ρόλο ο ένας θεσμός από τον άλλο». Επιπλέον, διευκρίνισε ότι ο διαχωρισμός της Εκκλησίας από το κράτος είναι μια συζήτηση πολλών δεκαετιών, αλλά που δυστυχώς γίνεται όχι με όρους πρακτικούς, αλλά κυρίως ιδεολογικούς.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανέφερε ότι «ως κυβέρνηση είμαστε υποχρεωμένοι να δούμε τον συγκεκριμένο τρόπο ενίσχυσης των διακριτών ρόλων, αυτό είπαν ο πρωθυπουργός και ο μακαριώτατος, και αυτό είναι η ουσία όλων των ρυθμίσεων που γίνονται.
Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι εδώ υπάρχει ένα εξαιρετικά συγκεκριμένο πλαίσιο και το οποίο αρχίζουμε να το συγκεκριμενοποιούμε, διότι δεν μπορεί να υπάρχει διάλογος από μηδενική βάση. Δεν μπορεί να ισχύσει αυτό. Ο διάλογος γίνεται με βάση κάποιες ιδέες και πάμε στη διευκρίνισή τους, στη συγκεκριμενοποίησή τους, και όπως προχωράμε».
Μάλιστα, εξέφρασε την επιθυμία να τονίσει ότι «εδώ υπάρχει ένα σύνολο προτάσεων, αυτές οι προτάσεις ενισχύουν πάρα πολύ τον διακριτό ρόλο Πολιτείας και Εκκλησίας και είναι και η πρώτη φορά που είναι ένα κείμενο και μια διαδικασία που λέει πώς πρέπει να γίνονται αυτές οι διευθετήσεις. Γιατί υπάρχει και ένας άλλος δρόμος: ο δρόμος της σύγκρουσης. Εμείς λέμε όχι στον δρόμο της σύγκρουσης. Εμείς λέμε ναι στον δρόμο του διαλόγου και λέμε ότι εδώ είναι ένα πρώτο ιστορικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση».
Εξάλλου, υπογράμμισε ότι «Δείξαμε έναν απόλυτο σεβασμό σε αυτόν τον θεσμό.
Εμείς λέμε ότι υπάρχουν ιστορικοί λόγοι, πολύ σοβαροί, λόγοι που δημιούργησαν παραδόσεις, λόγοι που έχουν δημιουργήσει συγκεκριμένες πρακτικές και συγκεκριμένες σχέσεις. Αυτά δεν μπορείς να τα ξεχωρίσεις με το πάτημα ενός κουμπιού. Αυτό όμως που μπορείς να ξεχωρίσεις είναι ο ένας θεσμός να έχει διακριτό ρόλο από τον άλλο θεσμό. Και αυτό είναι ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση και είναι ένα βήμα που θέλουμε να γίνει με διάλογο και όχι με σύγκρουση».
Σημείωσε ότι «η σχέση ιστορικών θεσμών δεν μπορεί να αλλάξει με ένα νόμο ή με μια ρύθμιση. Οι ιστορικοί θεσμοί και οι σχέσεις μεταξύ τους δημιουργούν και ιστορικές εκκρεμότητες. Η Πολιτεία έχει πάντα την ευθύνη να κοιτάει την ιστορία και να μπορεί να ρυθμίσει τις εκκρεμότητες που έχουν προκύψει.
Έχουμε την κυβέρνηση η οποία, χωρίς να υποχρεωθεί, χωρίς να πιεστεί από κάτι εξωτερικό, είπε ότι είναι μέσα όχι μόνο στις προθέσεις της, αλλά και στην πολιτική της να διευθετήσει ιστορικές εκκρεμότητες. Αυτό το βλέπετε και με τη συμφωνία των Πρεσπών.
Είναι μια καλή περίοδος, που οι προϋποθέσεις που θέτει κατά μία έννοια είναι και εγγύηση για το τι θα γίνει και στο μέλλον».
Αναφορικά με το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, τόνισε ότι «εδώ και ένα χρόνο μαζί με τον κ. Χαρίτση με την προηγούμενη ιδιότητά του, άρχισε η καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας, συναινετικά με την Εκκλησία. Αρχίσαμε με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και προχωράμε, 23 μητροπόλεις δέχτηκαν να συμμετέχουν εθελοντικά σε αυτό το πρόγραμμα. Δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα μπορούσε σε 1-1,5 χρόνο να ολοκληρωθεί. Η καταγραφή δεν έχει καμία αρνητική επίπτωση στο να προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο».
Εν συνεχεία, είπε ότι «Για την περιουσία, λέμε ότι πάρθηκε μια πρωτοβουλία να καταγραφεί με ένα σύγχρονο τρόπο η εκκλησιαστική περιουσία. Λέμε ότι αυτό το ταμείο που θα δημιουργηθεί θα είναι για όλη την εκκλησιαστική περιουσία.
‘Αρα, έχουμε ένα ταμείο για όλη την περιουσία, που θα προσπαθήσει να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με το 50-50, και εκεί θα ενταχθούν όσα είναι ώριμα στην αρχή και ό,τι ωριμάζει στη συνέχεια.
Για πρώτη φορά δίνουμε μια τέτοια δυνατότητα να μπορέσουν όλες οι μητροπόλεις να ολοκληρώσουν την καταγραφή, όποιες θέλουν εθελοντικά να βάλουν ό,τι είναι να βάλουν και κυρίως να αρχίσει η συζήτηση με ένα Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο θα έχει δύο άτομα που θα προτείνονται από την Εκκλησία, δύο από την κυβέρνηση και ένα κοινής αποδοχής και να μελετήσει την αξιοποίηση καθώς προχωράει και η καταγραφή».
Ο υπουργός Παιδείας ανέφερε πως υπάρχει ένα πλέγμα προτάσεων του πρωθυπουργού και του αρχιεπισκόπου που πρέπει να συζητηθούν και να συγκεκριμενοποιηθούν. «Αυτό γίνεται με μια συζήτηση που ακολουθεί η οποία είναι πράγματι σε έντονο τρόπο» . Εκτίμησε πως και οι δύο πλευρές παρουσίασαν τις προτάσεις και άρχισαν μια συζήτηση με την κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε πως ο ίδιος αρχίζει ένα κύκλο επαφών με τους ιεράρχες ενώ τόνισε πως με εντολή του πρωθυπουργού συναντήθηκε στο Φανάρι με τον Οικουμενικό Πατριάρχη το οποίο ενημέρωσε για τη συμφωνία . Η κοινωνία μας είναι έτοιμη για αυτό το βήμα, ανέφερε, έκανε λόγο για ιστορικό γεγονός και τόνισε πως ο πρωθυπουργός έκανε αυτό το ιστορικό βήμα να ανοίξει το θέμα.
Μητροπολίτης Γαβριήλ: ‘Ανοιξε ο δημόσιος διάλογος για τη ρύθμιση των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας
«’Ανοιξε ένας δημόσιος διάλογος χωρίς να έχει προηγηθεί κάτι αρνητικό για τη ρύθμιση των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας », τόνισε στην ΕΡΤ1 ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας Γαβριήλ, σχετικά με την καταρχήν συμφωνία Εκκλησίας – Πολιτείας, ενώ παράλληλα έκανε λόγο για εποχές του παρελθόντος, όταν προηγούνταν του διαλόγου ένα σκάνδαλο.
Επεσήμανε ότι ένα στοιχείο στην ταυτότητα του Έλληνα είναι η σχέση του με την Εκκλησία, αλλά και την ανάγκη να διευκρινιστεί και να διευθετηθεί το κομμάτι των διακριτών ρόλων Εκκλησίας και Πολιτείας «και τότε μπορεί να γίνει ένα πολύ καλό βήμα μέσα από τον διάλογο, ο οποίος να οριοθετήσει τις σχέσεις».
Σε ό,τι αφορά την εκκλησιαστική περιουσία, δήλωσε ότι είναι μύθος όσα λέγονται για αμύθητη περιουσία της Εκκλησίας και ότι η Εκκλησία δεν πληρώνει φόρους, αλλά και ότι «είναι ευκαιρία να το αποσαφηνίσουμε». Είναι δύσκολη η διαδικασία καταγραφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, τόνισε επ’ αυτού, ενώ επεσήμανε ότι «θέλουμε η αξιοποίηση να γίνει προς όφελος του λαού». «Ο αρχιεπίσκοπος ενημέρωσε την Ιεραρχία με κάθε λεπτομέρεια για την καταρχήν συμφωνία, όπως έκανε από το 2010 έως σήμερα για κάθε κίνησή του», υπογράμμισε ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας και διαβεβαίωσε ότι ο «μακαριώτατος δεν θα προχωρήσει κάτι μονομερώς».