Στην αιχμή της πολιτικής αντιπαράθεσης βρίσκονται κυρίως οι διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα απονομής ιθαγένειας και διατάξεις που είναι σχετικές με την εξαίρεση των ΟΤΑ από την αναστολή των προσλήψεων κατά την προεκλογική περίοδο.
Eίναι χαρακτηριστική η παρότρυνση του υπουργού Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση, ιδίως προς τη ΝΔ, να γίνει μια συζήτηση στη βάση πολιτικών επιχειρημάτων και όχι με συνωμοσιολογίες. «Παρακαλώ πολύ, όσο αυτό είναι εφικτό, να υπάρξει πολιτική αντιπαράθεση, αλλά η αντιπαράθεση αυτή να έχει ιδεολογικό και πολιτικό περιεχόμενο. Όχι αντιπαράθεση στη σφαίρα της συνωμοσιολογίας», σχολίασε ο Αλέξης Χαρίτσης που είχε ακούσει νωρίτερα την κριτική του εισηγητή της ΝΔ, Μάκη Βορίδη, ότι «το νομοσχέδιο είναι ο ΣΥΡΙΖΑ στα… καλύτερά του», ότι η κυβέρνηση κάνει όλο και περισσότερες διευθετήσεις στην πορεία προς τις εκλογές και «κλείνει το μάτι» σε διάφορες ομάδες.
Ειδικά για τη φράση του κ. Βορίδη ότι η κυβέρνηση κάνει «επιστροφή στη δεκαετία του 80 και αντιγράφει το ΠΑΣΟΚ της εποχής εκείνης», ο υπουργός Εσωτερικών υπογράμμισε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ασκήσει κριτική στα πεπραγμένα των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ στη δεκαετία του ’80, ταυτόχρονα, όμως, δεν γίνεται να παραγνωριστεί ότι τη δεκαετία του ’80 υπήρξαν και πολύ θετικές παρεμβάσεις, ειδικά σε ζητήματα κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων, που, δυστυχώς, με την επέλαση του νεοφιλελευθερισμού, υποβαθμίστηκαν».
Ισότητα φύλων
Το νομοσχέδιο αρθρώνεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος εισάγει ρυθμίσεις για την ισότητα των φύλων, την πρόληψη και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας. «Εμείς δεν έχουμε καμία αυταπάτη ότι με ένα νομοσχέδιο θα επιλύσουμε όλες τις δομικές παθογένειες και τις νοοτροπίες που είναι κυρίαρχες σε σχέση με τα ζητήματα της ισότητας», είπε ο υπουργός Εσωτερικών, προσθέτοντας, όμως, ότι με τις παρεμβάσεις στο νομοσχέδιο που αφορούν «θετικές διακρίσεις υπέρ των γυναικών όπως τα ζητήματα της ποσόστωσης» και παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν με το ζήτημα της έμφυλης βίας και τους ξενώνες κακοποιημένων γυναικών, γίνονται ουσιαστικά βήματα που η κυβέρνηση θέλει τα υποστηρίξει και θεσμικά και διοικητικά. Υπογράμμισε, δε, ότι υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ μέχρι το τέλος του 2020 για τις συγκεκριμένες δομές, και θα γίνει μια πολύ σοβαρή συζήτηση με τους δήμους, ώστε να μην επιβαρυνθούν και η δημιουργία τέτοιων δομών να καλυφθεί από άλλους πόρους στο μέλλον.
«Για εμάς, τα ζητήματα της ισότητας είναι ζητήματα ταυτοτικά και θεωρούμε ότι κάνουμε ένα σημαντικό βήμα μπροστά», είπε ο υπουργός Εσωτερικών.
Ιθαγένεια
Αναφορικά με τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης, ιδίως της ΝΔ, στις διατάξεις για την ιθαγένεια, ο Αλέξης Χαρίτσης δεν αρνήθηκε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, «αλλά υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στις διαδικασίες απόδοσης ιθαγένειας στη χώρα μας» και όποιος τα αρνείται «δεν έχει επαφή με την πραγματικότητα».
«Θέτουμε ενιαίους κανόνες για όλους, δημιουργούμε ένα πιο αντικειμενικό, πιο διάφανο σύστημα, σε σχέση με αυτό που ίσχυε μέχρι σήμερα», είπε ο κ. Χαρίτσης και διαβεβαίωσε ότι «η κυβέρνηση δεν φέρνει ρυθμίσεις εν κρυπτώ».
«Αν πρόκειται να έρθει μια ρύθμιση η οποία θα αφορά τους ανθρώπους που μετά τον εμφύλιο πόλεμο απώλεσαν, με ευθύνη του ελληνικού κράτους, την ελληνική ιθαγένεια, τότε, αυτό θα γίνει με συζήτηση στη Βουλή, ανοιχτή, και η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει με τροπολογία της νύχτας για μια τόσο σημαντική διάταξη», είπε ο κ. Χαρίτσης.
Ιδίως για τις διατάξεις καθορισμού της ιθαγένειας, που ισχύουν σήμερα και αλλάζουν με το νομοσχέδιο, ο υπουργός είπε ότι το σύστημα σήμερα είναι ανορθολογικό ενώ, σε διάφορες ενστάσεις που προβάλλει η ΝΔ, είπε ότι «από το 1856 υπάρχει διαδικασία απόκτησης ελληνικής ιθαγένειας μέσω θανόντων ανιόντων», δηλαδή, για περιπτώσεις που έχουν πρόγονο Έλληνα.
Για τις διατάξεις περί καθορισμού ιθαγένειας ανιθαγενών Ρομά με μακρά ιστορική παρουσία στην Ελλάδα, ο υπουργός Εσωτερικών είπε ότι δεν μπορεί να διανοηθεί ότι στην Ελλάδα, το 2019, «θα υπάρχουν άνθρωποι που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα, άνθρωποι που ζουν στην Ελλάδα ή άνθρωποι των οποίων οι πρόγονοι έζησαν και ζουν στην Ελλάδα, και οι οποίοι, για την ελληνική διοίκηση, είναι αόρατοι».
«Δεν είναι ότι δεν έχουν ελληνική ιθαγένεια γιατί έχουν κάποια άλλη. Δεν έχουν καμία ιθαγένεια. Είναι αόρατοι», είπε ο υπουργός και αναρωτήθηκε γιατί είναι κακό να ξεκινήσει η καταγραφή αυτών των ανθρώπων και να ξεκινήσει η προσπάθεια να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.
Συνολικά για τα ζητήματα της ιθαγένειας, η κυβέρνηση έχει στόχο να περιορίσει στο βαθμό του εφικτού το στοιχείο του υποκειμενισμού, είπε ο υπουργός Εσωτερικών, σημειώνοντας ότι αυτό το στοιχείο υποκειμενισμού επιτρέπει στις επιτροπές πολιτογράφησης να αντιμετωπίζουν με δύο μέτρα και δύο σταθμά ανθρώπους που έχουν τα ίδια αντικειμενικά στοιχεία.
«Επιτέλους, θέλουμε η Ελλάδα να είναι κράτος δικαίου που οι κανόνες θα ισχύουν για όλους; Είναι ζήτημα που η χώρα μας έχει ακόμα να κάνει σημαντικά βήματα και με αυτό το νομοσχέδιο διανύουμε ένα σημαντικό βήμα», είπε ο υπουργός Εσωτερικών.
Αυτοδιοίκηση
Για τις αλλαγές στον Κλεισθένη, που προωθούνται με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου, ο Αλέξης Χαρίτσης είπε ότι τις περιμένει εδώ και καιρό η Αυτοδιοίκηση. «Ο Κλεισθένης ήταν μια πολιτική της κυβέρνησής μας, την οποία προφανώς υποστηρίζουμε και σήμερα. Από εκεί και πέρα, επειδή ο διάλογος ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν σταμάτησε ποτέ, προχωρούμε σε δύο αλλαγές και δεν υπάρχει κανένα στοιχείο αιφνιδιασμού. Πρόκειται για αλλαγές που τις περιμένει και τις έχει προεξοφλήσει ο χώρος της Αυτοδιοίκησης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Λίγο νωρίτερα, ο κ. Χαρίτσης είχε ακούσει τη ΝΔ να κατηγορεί την κυβέρνηση ότι με τις διατάξεις περί προσλήψεων κάνει διευθετήσεις ενόψει εκλογών. «Δεν μιλάμε για νέες προσλήψεις. Καμία πρόσληψη δεν γίνεται εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ. Φαντάζομαι πως δεν εννοείτε ότι πάμε να στήσουμε φωτογραφικές προσλήψεις και κομματικούς στρατούς μέσω του ΑΣΕΠ», είπε απευθυνόμενος στη ΝΔ και πρόσθεσε: «Δεν κάνουμε προσλήψεις προεκλογικές. Αυτά παραπέμπουν σε άλλες πολιτικές δυνάμεις, σε άλλες κυβερνήσεις που κυβέρνησαν τη χώρα για δεκαετίες».
Όπως ειδικότερα εξήγησε, οι διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν δύο κατηγορίες. «Αφορούν τους συμβασιούχους, καθώς η Αυτοδιοίκηση έχει δυνατότητα για εποχιακές προσλήψεις προκειμένου να καλυφθούν συγκεκριμένες ανάγκες (ναυαγοσώστες, πυροπροστασία κ.λπ.) και λέμε ότι για τις περιπτώσεις αυτές δεν ισχύει ο περιορισμός της προεκλογικής αναστολής προσλήψεων», ανέφερε και πρόσθεσε ως προς το μόνιμο προσωπικό: «Εμείς θεωρούμε ότι ένα από τα βασικά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης είναι η υποστελέχωση. Είναι τεράστιο ζήτημα και αφορά τη δυνατότητα της Αυτοδιοίκησης να καλύψει τις πολλές και κρίσιμες ανάγκες, ιδίως μετά τη μεταφορά αρμοδιοτήτων. Η κυβέρνηση πήρε γι΄ αυτό την πρωτοβουλία εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο να προχωρήσει σε προσλήψεις με διαδικασίες ΑΣΕΠ για καλυφθούν οι ανάγκες των δήμων».
Ο κ. Χαρίτσης επεφύλασσε ξεχωριστή αναφορά στην προκήρυξη για τις ανταποδοτικές ανάγκες των δήμων, λέγοντας ότι «δεν έχει υπάρξει ξανά τόσο μεγάλη προκήρυξη για την Αυτοδιοίκηση, είναι σημαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης και έχει αντιμετωπιστεί με ενθουσιασμό από την ίδια την Αυτοδιοίκηση» και «τώρα βρισκόμαστε στα τελευταία μέτρα αυτού του δρόμου», αλλά η ΝΔ λέει ότι «επειδή είμαστε σε προεκλογική περίοδο, πρέπει αυτοί οι άνθρωποι να εξακολουθήσουν να βρίσκονται σε καθεστώς ομηρείας και να περιμένουν και οι δήμοι για άλλους 6 μήνες, που οι ίδιοι πιέζουν να ολοκληρωθεί ομαλά αυτή η διαδικασία που δεν έχει καμία σχέση με ψηφοθηρικές προσλήψεις».
«Η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί και γι΄αυτό, μόλις ολοκληρώσει το ΑΣΕΠ την έκδοση οριστικών πινάκων, δίνουμε τη δυνατότητα να τοποθετηθούν αυτοί οι άνθρωποι στις δουλειές τους. Θα είναι μια τεράστια ένεση οξυγόνου στους δήμους να μπουν αυτοί οι άνθρωποι στις θέσεις τους, που είναι περισσότεροι από 8.000, και να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι υπηρεσίες καθαριότητας», είπε ο κ. Χαρίτσης.
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ
Η κυβέρνηση και το υπουργείο Εσωτερικών εισάγουν ένα νομοσχέδιο που κατοχυρώνει την ισότητα, πέρα από έμφυλους, εθνοτικούς και εθνικούς διαχωρισμούς και διακρίσεις, ανέφερε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Μαρία Θελερίτη, και, όπως είπε, με το νομοσχέδιο επιχειρείται επίσης να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες που αφορούν την πολιτογράφηση στην κτήση ιθαγένειας, λόγω γέννησης και φοίτησης, και ότι βελτιώνει τον Κλεισθένη, όσον αφορά το εκλογικό σύστημα. Επισήμανε εξάλλου ότι στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί και διατάξεις που βελτιώνουν την εργασιακή θέση των εργαζομένων στους ΟΤΑ.
Ειδικότερα σχετικά με τις διατάξεις για την ισότητα, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ υπογράμμισε ότι δημιουργούνται οι βάσεις και οι προϋποθέσεις ώστε εμπράκτως να κατοχυρωθεί η ουσιαστική ισότητα των φύλων σε όλα τα πεδία της δημόσιας, κοινωνικής και οικονομικής ζωής. «Προβλέπονται πολιτικές, μέτρα και δράσεις που θα υλοποιούνται και εκ μέρους της Πολιτείας και εκ μέρους της Κοινωνίας των Πολιτών και εκ μέρους των συλλογικών οργανώσεων», είπε η κ. Θελερίτη. Είπε, επίσης, ότι επιδιώκεται η θεσμοθέτηση και κατοχύρωση του δικτύου δομών που λειτουργούν στην Ελλάδα για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι να υπάρξουν εξειδικευμένοι κανόνες για την ισότητα των φύλων και να εξασφαλιστεί η ίση μεταχείριση και οι ίσες ευκαιρίες, έτσι ώστε να φτάσουμε κάποτε στην ουσιαστική ισότητα των φύλων, είπε η Μαρία Θελερίτη, σημειώνοντας ότι παρά την πρόοδο σε Ευρώπη και σε Ελλάδα για τη θέση των γυναικών, τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, δείχνουν ότι είναι αναγκαίες πολιτικές και μέτρα για την ενίσχυση της ουσιαστικής ισότητας.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε ενδεικτικά και σε στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η διοικητής του ΟΑΕΔ και της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία το 75% του συνολικού όγκου της μη αμειβόμενης εργασίας στο σπίτι επιτελείται από γυναίκα, ενώ χάσμα υπάρχει μεταξύ της γυναικεία και ανδρικής ανεργίας.
Αναφερόμενη στο δεύτερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου, που περιλαμβάνει ρυθμίσεις θεμάτων ιθαγένειας, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι κατά την εφαρμογή των υφιστάμενων διατάξεων διαπιστώθηκαν δυσλειτουργίες στην πολιτογράφηση και στην κτήση της ιθαγένειας για όσους έχουν γεννηθεί στη χώρα, φοιτούν σε ελληνικά σχολεία και διαμένουν νόμιμα σε αυτή. Η κ. Θελερίτη επισήμανε ότι πρόσφατα ψηφίστηκε και η Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας για να διευκολυνθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και ότι είναι αναγκαίες οι βελτιώσεις που εισάγονται με το νομοσχέδιο, διότι επιδιώκεται μία ομογενοποίηση των διαδικασιών μέσω τυποποίησης, και διότι επιχειρείται ο εξορθολογισμός και η αναβάθμιση των υπηρεσιών απονομής ιθαγένειας.
Επισήμανε εξάλλου, ότι εισάγονται και ρυθμίσεις που απαιτούνται και από τη νομοθεσία της ΕΕ και της Σύμβασης του ΟΗΕ για τους ομογενείς από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και για την επίλυση της ανιθαγένειας των Ρομά που έχουν μακρά, ιστορική πορεία στην Ελλάδα.
Ως προς τις βελτιώσεις στον Κλεισθένη, η εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ είπε πως η κυβέρνηση στηρίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση όχι μόνο με θεσμικές παρεμβάσεις αλλά και με αύξηση της χρηματοδότησης και με στοχευμένες προσλήψεις προσωπικού για την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Ειδικά για το ζήτημα των προσλήψεων, είπε ότι η μακρόχρονη αναστολή προσλήψεων στους ΟΤΑ, σε συνδυασμό με τις διοικητικές και οργανωτικές ανακατατάξεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει δημιουργήσει σοβαρά υπηρεσιακά και λειτουργικά κενά. Επισήμανε εξάλλου ότι το νομοσχέδιο δίνει κίνητρα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων στους δήμους.
Καταψηφίζει η ΝΔ
«Αυτό το νομοσχέδιο είναι ο ΣΥΡΙΖΑ στα καλύτερα του», σχολίασε ο εισηγητής της ΝΔ, Μάκης Βορίδης, και πρόσθεσε πως το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών «είναι νομοσχέδιο που περιέχει νομοθετικό ακτιβισμό χωρίς πραγματικό πολιτικό περιεχόμενο -νομοθετικό και ρυθμιστικό- είναι νομοσχέδιο το οποίο κλείνει ξεκάθαρα το μάτι σε συγκεκριμένες κατηγορίες και δεν διστάζει να θυσιάσει ακόμη και ένα ολόκληρο δίκαιο, τον αρμό και συνοχή του δικαίου της Ιθαγένειας, προκειμένου να υλοποιήσει στοχεύσεις με ταπεινά πολιτικά κίνητρα και είναι και ένα νομοσχέδιο διευθετήσεων που πυκνώνουν καθώς πλησιάζει ο χρόνος των εκλογών».
«Γεννιέται ένα μεγάλο πολιτικό ερώτημα», είπε ο κ. Βορίδης και απευθύνθηκε στα έδρανα της κυβερνητικής πλειοψηφίας, λέγοντας: «Καταλαβαίνω ότι στον ΣΥΡΙΖΑ βαδίζουν στον εκ-Πασοκισμό τους, με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Πρέπει, όμως, να σκεφτείτε ότι το ΠΑΣΟΚ, μετά από μια διαδρομή πολλών ετών, έχει φτάσει σε ένα ορισμένο επίπεδο αναστοχασμού των πολιτικών του. Εσείς δεν πάτε να συνδεθείτε με τη γνώση αυτή των 30 ετών, αλλά είστε πίσω στο ’80. Ξαναγυρνάμε, δηλαδή, στις χειρότερες πρακτικές που δημιούργησαν σειρά παθογενειών που μας έφεραν και στην πτώχευση και που ακόμη και σήμερα προσπαθούμε να διαχειριστούμε».
Ως προς το κεφάλαιο του νομοσχεδίου με τις διατάξεις για την ισότητα, ο εισηγητής της ΝΔ είπε ότι θα έπρεπε να δώσει τη δυνατότητα να ενώνει τις πολιτικές δυνάμεις και θα έπρεπε να εκκινεί από την καταγραφή και την κατάργηση όλων εκείνων των νομοθετικών φραγμών και ειδικών νομοθετικών μεταχειρίσεων, ώστε να κατακτηθεί η νομική ισότητα σε πρώτο επίπεδο. Τελικά, όπως τόνισε, το μόνο που καταφέρνει το νομοσχέδιο είναι να δημιουργήσει ένα νέο βαρύ γραφειοκρατικό μηχανισμό χωρίς συγκεκριμένη στόχευση, δηλαδή, πολιτικές φύλου που θα οδηγήσουν σε αποτελέσματα.
Ενδεικτικά, ο κ. Βορίδης αναφέρθηκε στη διάταξη για τη χρήση γλώσσας έμφυλης διάκρισης για να επισημάνει ότι, αν μια γλώσσα είναι προσβλητική, τότε, το συγκεκριμένο ζήτημα εμπίπτει στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα. «Πολλά λόγια, ανοιχτές διατυπώσεις, δομές επί δομών, αλλά πρακτικό αποτέλεσμα μηδέν», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βορίδης χαρακτήρισε τις παρεμβάσεις στο δίκαιο της Ιθαγένειας «αποθέωση της Συριζαϊκής νομοθεσίας» και υπογράμμισε ότι βασική αρχή της ιθαγένειας είναι ότι αποτελεί σκληρό πυρήνα του εσωτερικού δικαίου διότι απονέμει την ιδιότητα του πολίτη και ουδεμία σχέση έχει με τα ζητήματα της μετανάστευσης. «Αποτελεί απόφαση του κράτους ποιους θέλει να ορίσει ως πολίτες του», είπε ο κ. Βορίδης και αναφέρθηκε σε σειρά διατάξεων που «κλείνουν το μάτι». Μεταξύ αυτών, όπως είπε ο εισηγητής της ΝΔ, είναι και η δυνατότητα, που δίνεται με το νομοσχέδιο, στον εκάστοτε υπουργό να ορίσει το τεστ που θα περνάει κάποιος για την πολιτογράφηση.
Είπε, επίσης, ότι, ενώ μέχρι τώρα κρινόταν και το θέμα της ελληνομάθειας, με το νομοσχέδιο εγκαταλείπεται η κρίση για τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και αντικαθίσταται από «πιστοποιητικό επάρκειας της ελληνικής γλώσσας για πολιτογράφηση» και «ο υπουργός Εσωτερικών θα αποφασίσει ποιες θα είναι οι προδιαγραφές και οι προϋποθέσεις».
Ο βουλευτής της ΝΔ είπε ακόμη πως αποτελεί τρομερή καινοτομία το ότι το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα να καθοριστεί η ιθαγένεια και για κάποιον που έχει πεθάνει, αν το ζητήσει κάποιος που έχει έννομο συμφέρον. Για την αναγνώριση ιθαγένειας σε νεκρό, ο κ. Βορίδης σχολίασε δηκτικά ότι «αυτή είναι η κυβέρνηση πρώτη φορά Αριστερά», ενώ και για τον καθορισμό ιθαγένειας σε ανιθαγενείς Ρομά, ο βουλευτής της ΝΔ είπε ότι ανοίγει τρομερά ζητήματα.
Ως προς το μέρος του νομοσχεδίου που αλλάζει σειρά διατάξεων του Κλεισθένη, ο εισηγητής της ΝΔ, αφού σχολίασε ότι αλλάζουν περί τις 70 διατάξεις νομοθετήματος του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρθηκε ειδικότερα στις εξαιρέσεις των ΟΤΑ και την αναστολή των προσλήψεων λόγω εκλογών. «Η αναστολή προσλήψεων είχε γίνει για να μην υπάρχει πολιτική εκμετάλλευση των προσλήψεων από το κόμμα που τις διενεργεί. Η αναστολή των προσλήψεων λόγω εκλογών έχει προβλεφθεί για να μην φαλκιδεύεται το εκλογικό αποτέλεσμα», υπογράμμισε ο κ. Βορίδης και πρόσθεσε ότι το επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ για την κάλυψη αναγκών δεν έχει βάση διότι τέσσερις φορές η κυβέρνηση έχει παρατείνει συμβάσεις σε τομείς όπως η καθαριότητα και θα μπορούσε, συνεπώς, να τις παρατείνει και μία ακόμη φορά για να διαφυλάξει την ακεραιότητα της εκλογικής διαδικασίας.
ΠΗΓΗ: AΠΕ-ΜΠΕ