Τις αλλαγές που θα αποκαταστήσουν την εκπαιδευτική και παιδαγωγική διάσταση της Γ΄ Λυκείου, θα δώσουν κύρος στο απολυτήριο του Λυκείου και να ανοίξουν τον δρόμο για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την νέα της αρχιτεκτονική ακόμη και χωρίς Πανελλήνιες εξετάσεις ανέπτυξε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Δημήτρη Κουκλουμπέρη. Ξεκαθάρισε εξάλλου ότι δεν υπάρχει καμία αλλαγή για τα Πρότυπα Σχολεία.
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που δόθηκε στη δημοσιότητα χτες «σχετίζεται πάρα πολύ με τη νέα αντίληψη για την Γ΄ Λυκείου», καθώς σήμερα «βαθμιαία έχει εξαφανιστεί η εκπαιδευτική και παιδαγωγική διάστασή της. Ουσιαστικά δεν έχουμε Γ΄ Λυκείου και η κοινωνία έχει εναποθέσει τις ελπίδες και την εμπιστοσύνη της για το πώς θα πάνε τα παιδιά στο πανεπιστήμιο σε έναν θεσμό εκτός της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, σε μία δημοκρατική χώρα», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου.
«Το πρώτο λοιπόν που θέλουμε είναι να ξαναφτιάξουμε την Γ΄ Λυκείου και όχι “στα χαρτιά”. Τα παιδιά πρέπει στην Γ΄ Λυκείου να κάνουν αυτό που κάνουν σε όλα τα μέρη του κόσμου: η τελευταία τάξη του Λυκείου είναι μεταβατικό στάδιο ανάμεσα στις εγκύκλιες σπουδές και την προετοιμασία για την επόμενη βαθμίδα. Τι λέμε εμείς; Η Γ΄ Λυκείου πρέπει να έχει πολύ λίγα μαθήματα, αλλά πολλές ώρες το κάθε μάθημα, ώστε οι καθηγητές να έχουν την άνεση στην τάξη, τα παιδιά να μπορούν να εμβαθύνουν και σιγά-σιγά να αποκτήσει κύρος η Γ΄ Λυκείου, να παίζει τον ρόλο που θέλουμε».
Αναφέρθηκε επίσης στα μαθήματα που θα περιλαμβάνονται στην Γ΄ Λυκείου και θα είναι:
Τρία ανά ομάδα προσανατολισμού:
• Ανθρωπιστικές σπουδές: Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία
• Θετικές σπουδές: Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά
• Σπουδές Υγείας: Φυσική, Χημεία, Βιολογία
• Σπουδές Οικονομίας & πληροφορικής: Μαθηματικά, Ανάπτυξη εφαρμογών, Οικονομία
Ειδικό Μάθημα που θα πρέπει να πάρει ο μαθητής υποχρεωτικά, από: Ξένες Γλώσσες, Λατινικά και Σχέδιο
Συν Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία για όλους ανεξαιρέτως, μαζί με δύο ώρες γυμναστικής και μία θρησκευτικών.
«Μιλάμε για τέσσερα μαθήματα, με έξι ώρες το κάθε μάθημα», όπως είπε. Διευκρίνισε ωστόσο ότι «η ύλη δεν αυξάνεται αναλογικά, εάν ένα μάθημα από τις τρεις ώρες πάει στις έξι δεν σημαίνει ότι διπλασιάζεται η ύλη … θα έχουν άνεση οι εκπαιδευτικοί να κάνουν επαναλήψεις, ασκήσεις, να ανοίξουν παρενθέσεις, να συζητήσουν με τα παιδιά».
Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε και στην αναστήλωση του κύρους του απολυτηρίου του Λυκείου, που σήμερα λαμβάνεται «με τρόπο που δεν μας τιμά, ως κοινωνία. Εμείς λέμε: ομάδες σχολείων θα εξετάζονται με τα ίδια θέματα, που θα τα βάζουν εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων. Τα γραπτά μαθητών ενός σχολείου θα διορθώνονται από τους εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων της ίδιας ομάδας» για τις απολυτήριες εξετάσεις. «Θα υπάρξει παραπάνω αντικειμενικότητα και λιγότερη πίεση στους καθηγητές από ό,τι σήμερα. Ελπίζουμε να φέρει μία κανονικότητα όπου δεν θα είναι όλα τα απολυτήρια με 20, ενώ τα θέματα που θα μπαίνουν θα αναβαθμίσουν το απολυτήριο». Θύμισε μάλιστα ότι «σήμερα στο Δημόσιο υπάρχουν θέσεις που τις παίρνεις με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου του Λυκείου. Δεν μπορεί να υπάρχει αυτή η ισοπέδωση». Υπογράμμισε επίσης ότι στην διάρκεια της γραπτής εξέτασης ο επιτηρητής δεν θα είναι από το σχολείο και αυτό θα ισχύσει και στα ιδιωτικά σχολεία -αντίστοιχα οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών θα κάνουν επιτήρηση σε δημόσια σχολεία. «Θα πρέπει να φύγουμε από τη λογική του “εντάξει, και να του βάλω 20 δεν είναι το τέλος του κόσμου” … θα πρέπει να σοβαρευτούμε ως προς τον τρόπο που αποκτούμε το απολυτήριο», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Διευκρίνισε μάλιστα σε άλλο σημείο ότι «βεβαίως» θα είναι καλυμμένα τα στοιχεία των μαθητών στις εξετάσεις για το απολυτήριο. «Όταν έρθετε να διορθώσετε τα γραπτά των δικών μου μαθητών στο σχολείο μου, δεν θα ξέρετε ποιου είναι το γραπτό που διορθώνετε».
«Το σημαντικότερο», συνέχισε ο κ. Γαβρόγλου, «για πρώτη φορά, ακόμη και πολύ πριν την Μεταπολίτευση, δίνεται η δυνατότητα να μπαίνεις σε τμήματα πανεπιστημίου μόνο με το απολυτήριό σου. Τον Οκτώβριο θα συμπληρώνουν οι μαθητές ένα δελτίο και εάν ένα τμήμα με 100 θέσεις έχει ζήτηση από 90» θα μπορούν να περάσουν μαθητές χωρίς εξετάσεις. Είναι «στρεβλή η άποψη ότι το κύρος ενός τμήματος εξαρτάται από τις βάσεις, τον χαμηλότερο βαθμό εισαχθέντος. Το κύρος όμως είναι από τα παιδιά που το επιλέγουν στις πέντε π.χ. πρώτες επιλογές τους. Αυτό δίνει κύρος σε ένα τμήμα». Σε αυτό το δελτίο λοιπόν τον Οκτώβριο «θα έχετε έξι τμήματα που πρέπει να περάσετε τις Πανελλήνιες για να μπείτε και π.χ. τέσσερα με ελεύθερη πρόσβαση. Τον Φεβρουάριο θα πρέπει να επιλέξετε ένα από τα τέσσερα» και θα ακολουθήσει η εισαγωγή με βάση το απολυτήριο. Αντίθετα, εάν τελικά ο μαθητής επιλέξει τελικά να διαγωνιστεί στις Πανελλήνιες τον Φεβρουάριο, «δεν αλλάζει τίποτε σε σχέση με το σημερινό καθεστώς».
Οι αλλαγές αυτές «αφορούν τα παιδιά που είναι σήμερα στην Β΄ Λυκείου και τον Σεπτέμβριο θα πάνε στην Γ΄ Λυκείου», όπως διευκρίνισε ο κ. Γαβρόγλου. Για τις Πανελλήνιες, «όπως τις ξέραμε θα είναι, θα μπαίνουν με τον ίδιο τρόπο τα θέματα. Έχουμε ανακοινώσει την ύλη, με την λελογισμένη αύξησή της, για τον Ιούνιο του 2020. Και τον Σεπτέμβριο του 2020 τα παιδιά θα έχουν μπροστά τους την ολοκλήρωση της νέας αρχιτεκτονικής στην ανώτατη εκπαίδευση … θα έχουν καινούργια τμήματα, τμήματα στελεχωμένα (γιατί έχουμε ήδη δώσει θέσεις σε αυτά και έχουμε αυξήσει την χρηματοδότηση), θα δουν μία νέα κατάσταση στα πανεπιστήμια».
Απαντώντας σε ερώτηση ακροατών, ο ίδιος αναφέρθηκε στα Πρότυπα Σχολεία, λέγοντας ότι «δεν καταλαβαίνω γιατί από χτες υπάρχει μία αναστάτωση. Θα βγάλουμε στην διαβούλευση τμήμα του νομοσχεδίου που έχει σχέση με τα Πειραματικά Σχολεία. Τα πρότυπα δεν τα αγγίζουμε, ό,τι ήταν, θα είναι».
Σε άλλες ερωτήσεις για τα Καλλιτεχνικά και το Σχέδιο, διευκρίνισε ότι «στο πρόγραμμα των τεσσάρων μαθημάτων θα υπάρχει και ένα επιπλέον Ειδικό Μάθημα, που θα πρέπει να το παίρνεις υποχρεωτικά: Ξένες Γλώσσες, Λατινικά και Σχέδιο. Παιδιά που θέλουν να μπουν στην Αρχιτεκτονική ή την Καλών Τεχνών, θα έχουν την δυνατότητα να πάρουν από την επιλογή αυτό το μάθημα». Προσέθεσε ωστόσο ότι «το Σχέδιο δεν θα είναι σε όλα τα σχολεία, μπορεί να είναι σε Ομάδες Σχολείων, αλλά σίγουρα θα δοθεί ό,τι χρειάζεται κανείς για να μπει με τα Ειδικά Μαθήματα».