Στα 10 δισ. ευρώ μειώνεται συνολικά η περίμετρος των δανείων που θα μπορούν να λάβουν την προστασία της πρώτης κατοικίας. Σύμφωνα με το capital.gr, με υπουργική απόφαση αναμένεται μία ακόμη βελτίωση στο νέο πλαίσιο προστασίας, η οποία θα αφορά στον τρόπο καταβολής της επιδότησης από το Δημόσιο. Προκειμένου η καταβολή να μην θεωρηθεί κρατική επιδότηση εμπίπτοντας στις διατάξεις περί state aid, οι “θεσμοί” ζήτησαν να είναι ξεκάθαρος ο τρόπος απόδοσης της επιδότησης, απευθείας στον δανειολήπτη.
Έτσι, η επιδότηση θα γίνεται αυτόματα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσδιοριζόμενη βάσει κλίμακας εισοδήματος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχει υπολογιστεί ότι η επιδότηση θα διαμορφώνεται από 15% έως 50% της μηνιαίας δόσης και μεσοσταθμικά 33%.
Χθες το βράδυ, στο προς ψήφιση πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας επήλθαν δύο νομικοτεχνικές βελτιώσεις: στο ύψος δανεισμού για την κατηγορία των επιχειρηματικών δανείων και στον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας.
Η μείωση του κριτηρίου επιλεξιμότητας για τα επιχειρηματικά δάνεια σε ύψος συνολικής οφειλής 100.000 ευρώ αντί των 130.000 που προβλέπεται ως γενικό όριο υπαγωγής για τα στεγαστικά δάνεια, καθώς και ο ορισμός της αντικειμενικής αξίας στις 175.000 ευρώ αντί του γενικού ορίου των 250.000 ευρώ, αναμένεται ότι θα μειώσει στο 1,5 δισ. ευρώ από 2 δισ. αρχικά, τα επιχειρηματικά δάνεια που θα μπορούν να ενταχθούν στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Όπως είχε γράψει σε παλαιότερο ρεπορτάζ του το Capital.gr, από τη συνολική πίτα των 2,678 δισ. ευρώ επαγγελματικών δανείων που υπολογιζόταν να μπουν στον νέο προστατευτικό νόμο, το 1,5 δισ. ευρώ αντιστοιχεί σε 39.000 επαγγελματίες που έχουν δανειστεί έως 100.000 ευρώ. Δάνειο μέχρι 150.000 ευρώ έχουν 43.000 άτομα και η κατηγορία αυτή καλύπτει τα 2 δισ. ευρώ από τα συνολικά 2,678 δισ. ευρώ επαγγελματικών δανείων που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη.
Τελικώς η κυβέρνηση παρουσίασε ένα πλαίσιο προστασίας για τα επιχειρηματικά δάνεια με πλαφόν προστατευόμενης αντικειμενικής αξίας 175.000 ευρώ. Η πρόβλεψη της διαφορετικής αξίας ακινήτων έγινε με το σκεπτικό ότι η προστασία της κύριας κατοικίας συνεπάγεται περιορισμούς και στα δικαιώματα προστασίας τρίτων πιστωτών (να μπορούν να επισπεύσουν αναγκαστική εκτέλεση) και στην περίπτωση οφειλέτη – επιχειρηματία οι τρίτοι πιστωτές είναι συνήθως εργαζόμενοι και προμηθευτές.
Η μείωση του κριτηρίου της αντικειμενικής αξίας συνοδεύτηκε χθες και από τη μείωση του κριτηρίου συνολικού δανεισμού για την παροχή προστασίας της πρώτης κατοικίας στα επιχειρηματικά δάνεια. Σημειώνεται, πάντως, ότι παρά τα μειωμένα όρια η ένταξη επιχειρηματικών δανείων σε καθεστώς προστασίας αποτελεί πανευρωπαϊκή εξαίρεση, όπως άλλωστε ισχύει και για το συνολικό πλαίσιο προστασίας αδύναμων δανειοληπτών με σύμπραξη τραπεζών και Δημοσίου.
Όσον αφορά τον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας στη βάση της οποίας θα γίνεται το “κούρεμα” οφειλής (σχέση Loan to Value 120%, δηλ. το δάνειο να ανέρχεται στο 120% της αξίας του ακινήτου, οπότε να κουρεύεται αναλογικά το επιπλέον οφειλόμενο ποσό), αποτελούσε αίτημα όχι μόνο των τραπεζών, αλλά και των Ενώσεων Καταναλωτών.
Από πλευράς τραπεζών, το ζητούμενο για σαφή προσδιορισμό της εμπορικής αξίας (είχε ζητηθεί ως τέτοια να ορίζεται η αξία με την οποία είναι εγγεγραμμένη στα βιβλία των τραπεζών η κύρια κατοικία, στις 31/12 του τελευταίου έτους) είχε να κάνει με την αποτροπή ενστάσεων δανειοληπτών στη διαδικασία των ρυθμίσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να μπλοκάρουν την εκτέλεση αναγκαστικών μέτρων (πλειστηριασμός).
Η πρόταση των τραπεζών έγινε αποδεκτή και στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας θα ορίζεται ότι η εμπορική αξία αυτής θα λογίζεται όπως έχει καταχωρηθεί στα βιβλία του πιστωτικού ιδρύματος. Ο δανειολήπτης θα φέρει το βάρος της απόδειξης ότι η εμπορική αξία της κύριας κατοικίας του είναι διαφορετική από αυτήν που αναγράφεται στα βιβλία των τραπεζών.
ΠΗΓΗ: capital.gr