Η ανάδειξη του Πειραιά ως αρχαιολογικού χώρου από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το πόσο μπορεί να επηρεάσει τα σχέδια της COSCO, προκαλεί προβληματισμό. Τα νομικά εμπόδια ίσως δεν σταματήσουν εδώ, καθώς σε δύο ημέρες θα εκδικαστεί στο ΣτΕ η προσφυγή κατασκευαστικών εταιρειών κατά των όρων του διαγωνισμού ανάπτυξης της νέας βάσης της κρουαζιέρας συνολικού προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ.
Η πρόταση της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την κήρυξη – οριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου στον Πειραιά έλαβε το «πράσινο φως» από το ΚΑΣ. Σύμφωνα με αυτήν, κηρύσσεται ως αρχαιολογικός χώρος η εντός των τειχών αρχαία πόλη του Πειραιά που οριοθετείται, κυρίως, από την αρχαία οχύρωση και την ακτογραμμή. Εξαιρούνται η θαλάσσια περιοχή του κεντρικού λιμένα και οι σύγχρονες επιχώσεις, ενώ εντός κήρυξης παραμένουν οι δυο πλαζ (Βοτσαλάκια και Φρεαττύδα), καθώς και η Ηετιώνεια Πύλη. Επίσης, σε επόμενη συνεδρίαση του ΚΑΣ θα συζητηθεί ειδική κήρυξη για τα Μακρά Τείχη.
Ως αρχαιολογικός χώρος κηρύσσονται το 1ο, 2ο και μικρό τμήμα του 3ου δημοτικού διαμερίσματος του Πειραιά, ενώ όσον αφορά στα υπόλοιπα δημοτικά διαμερίσματα (υπόλοιπο 3ου, 4ο και 5ο) θα συνεχιστεί ο έλεγχος των εκσκαφών και όπου χρειαστεί θα υπάρξουν μικρότερες ή σημειακές κηρύξεις.
Το ΚΑΣ συζήτησε το Αρχικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan), στάδιο α’ και στάδιο β’, του ΟΛΠ και εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τον μεγάλο κατασκευαστικό όγκο των έργων που προβλέπονται στο επενδυτικό σχέδιο Αγκάθι φέρεται να αποτελεί η παλαιά αποθήκη σιτηρών κοντά στην πύλη Ε2, με το ΚΑΣ να προτείνει σύμφωνα με πληροφορίες να χρηματοδοτήσει ο ΟΛΠ την μετατροπή της σε μουσείο.
Σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, στη συνεδρίαση του ΚΑΣ ειπώθηκε ότι η κήρυξη του αρχαιολογικού χώρου του Πειραιά ήταν κάτι αναμενόμενο, πολύ περισσότερο τώρα που το master plan του ΟΛΠ συνιστά χωρική ρύθμιση, η θεσμική κατοχύρωση της έγκρισής του προϋποθέτει, σύμφωνα με τον νόμο, την οριοθέτηση περιοχών που περιέχουν αρχαιότητες ή ενδείξεις για αρχαιότητες.
Σημειώνεται ότι εντός του νέου αρχαιολογικού χώρου του Πειραιά περιλαμβάνονται σημαντικότατες αρχαιότητες, όπως οι οχυρώσεις της θεμιστόκλειας και κονώνειας περιόδου, τμήματα των Μακρών Τειχών, ο τάφος του Θεμιστοκλή, το ελληνιστικό Θέατρο της Ζέας, ιερά όπως της Κυβέλης και της Αρτέμιδος, κατάλοιπα των αρχαίων νεωσοίκων στα δυο λιμάνια της Ζέας και της Μουνιχίας (σημερινό Μικρολίμανο), οικιστικά κατάλοιπα από την κλασική ως την πρώιμη βυζαντινή περίοδο, δεξαμενές και λατομεία.
Η προσφυγή των κατασκευαστικών στο ΣτΕ
Όπως γράφει σήμερα η «Ν» στις 5 Απριλίου θα εξετάσει το ΣτΕ την προσφυγή κατασκευαστικών για τον διαγωνισμό ανάπτυξης της νέας βάσης της κρουαζιέρας συνολικού προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ. Το έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από την Κομισιόν. Σημείο- κλειδί των όρων του διαγωνισμού η πρόβλεψη ότι η συμμετέχουσα εταιρεία θα πρέπει να «μην έχει τιμωρηθεί η ίδια ή συνδεδεμένη με αυτήν εταιρεία για παραβίαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού ή να μην έχει στο πλαίσιο κίνησης εις βάρος της διαδικασίας παραβίασης των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού, αποδεχθεί δεσμεύσεις ή οριστική διευθέτηση της υπόθεσης η ίδια ή συνδεδεμένη με αυτήν εταιρεία.
Ακόμη δύο εμπόδια είναι η δυσκολία έγκρισης των περιβαλλοντικών μελετών για όλα σχεδόν τα project, αλλά και οι παρατηρήσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων για το σύνολο των έργων που θέλει να πραγματοποιήσει ο κινεζικός κολοσσός στο λιμάνι.