Τις επόμενες μέρες ο διαχειριστής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θα απαντήσει στα ερωτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης των ΕΝΑΕ. Η Ε.Ε. έστειλε επιστολή στη μόνιμη ελληνική αντιπροσωπεία, ζητώντας διευκρινίσεις με την πώληση κάποιων περιουσιακών στοιχείων, αλλά και με την τήρηση κάποιων αρχών που πρέπει να διέπουν τη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» προβλήματα έχουν προκύψει από το γεγονός ότι κάποια από τα περιουσιακά στοιχεία είχαν μηδενική αξία, καθώς δεν πληρούσαν τους όρους –εφόσον ήταν ακίνητα – της αρτιότητας. Ετσι έπρεπε να συνενωθούν ακίνητα ώστε να είναι εμπορεύσιμα.
Να σημειωθεί πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί να μάθει τι ποσοστό του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του ναυπηγείου αποτελεί καθένα από τα περιουσιακά στοιχεία που εκποιείται.
Κάποια από αυτά τα οικόπεδα –στο μεγαλύτερο μέρος τους– είχαν παραχωρηθεί στα ΕΝΑΕ από το κράτος, στα τέλη δεκαετίας του ’50.
Κατά τη διάρκεια της εκποίησης των ναυπηγείων την περίοδο του 2000-2001, κάποιοι από τους υποψήφιους αγοραστές είχαν εκδηλώσει την πρόθεση να επιστρέψουν αυτά τα ακίνητα στο Δημόσιο.
Ομως, η Επιτροπή σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες εγκαλεί το ελληνικό Δημόσιο και για το γεγονός ότι δεν έχει διασφαλίσει πως τα 64,5 εκατ. ευρώ (συν τόκοι) που κερδήθηκαν από τα ΕΝΑΕ στο διαιτητικό δικαστήριο των Παρισίων «δεν θα χρησιμοποιηθούν για συμφέροντα διαφορετικά από εκείνα των ζωτικών αμυντικών συμφερόντων της χώρας».
Σε διαφορετική περίπτωση, μια πιθανή διάθεση αυτών των κεφαλαίων σε άλλες δραστηριότητες της επιχείρησης θα αποτελούσαν σαφή ένδειξη συνέχειας προηγούμενων δραστηριοτήτων των ΕΝΑΕ «που δεν συνάδουν με τις ζωτικές αμυντικές ανάγκες της χώρας».
Νομικοί κύκλοι έλεγαν στην «Κ» ότι η παράγραφος αυτή καθιστά σαφές πως ο εκτροχιασμός του ποσού σε άλλες δραστηριότητες θα «αποτελούσε συνέχεια της παράνομης πρακτικής των κρατικών ενισχύσεων».
Στον διαγωνισμό για την πώληση αμυντικών περιουσιακών στοιχείων επισημαίνεται ότι «συμβόλαια και προσωπικό δεν θα πρέπει να μεταφερθούν στον μελλοντικό ιδιοκτήτη των περιουσιακών στοιχείων που συνδέονται με την άμυνα». Η επισήμανση αυτή καθιστά αδύνατη, εφόσον μετατραπεί σε πραγματικότητα, την απασχόληση του σημερινού προσωπικού των ναυπηγείων από τον μελλοντικό αγοραστή. Δηλαδή, οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων θα βρεθούν στον αέρα μετά την πώληση των ΕΝΑΕ.
Κύκλοι του σωματείου των εργαζομένων δήλωναν στην «Κ» άγνοια, παρά το γεγονός ότι από τις 18 Φεβρουαρίου 2019 που έχει φτάσει το έγγραφο από τη Γενική Επιτροπή Ανταγωνισμού (DGComp) στη μόνιμη ελληνική αντιπροσωπεία, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν συναντηθεί δύο φορές με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης κ. Στέργιο Πιτσιόρλα.
Πάντως, από την έρευνα που έκανε η «Κ» για τους αγοραστές των περιουσιακών στοιχείων των ΕΝΑΕ, δεν προκύπτει σχέση μεταξύ των αγοραστών των στοιχείων αυτών (γερανοί, οικόπεδα, ρυμουλκά) με τους προηγούμενους ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, την Privinvest του Γαλλολιβανέζου Ισκαντάρ Σάφα και τη γερμανική TKMS. Από την πλευρά του, ο κ. Σάφα φαίνεται να επικεντρώνεται στο ειδικό δικαστήριο που προβλέπει την προστασία των διεθνών επενδύσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» η δίκη ολοκληρώθηκε στο Λονδίνο με την κατάθεση δεκάδων μαρτύρων μεταξύ των οποίων και των πρώην υπουργών Ευ. Βενιζέλου, Λ. Κατσέλη και Πάνου Μπεγλίτη.
Ο «λογαριασμός» για το Δημόσιο μπορεί να φθάσει τα 550 εκατ. ευρώ
Μετά την ήττα του Δημοσίου ακόμα και στο Εφετείο Αθηνών (δικαστές Αννα Πελεκούδα, Αικατερίνη Χρυσικοπούλου και Γεωργιος Ακτύπης) με την απόρριψη της προσφυγής του κατά της διαιτητικής απόφασης του διεθνούς εμπoρικού επιμελητηρίου ICC, η κυβέρνηση ετοιμάζεται για την απόφαση του δικαστηρίου και την εφαρμογή της σύμβασης για την προστασία των επενδύσεων. Η πολιτική ηγεσία από την πλευρά της ήλπιζε ότι τα πράγματα δεν θα έφταναν σε δικαστικές αποφάσεις, αλλά ότι ίσως ο κ. Σάφα θα δεχόταν να ξανασυζητήσει κάποιους όρους για την επιστροφή του στο ναυπηγείο.
Μόνο που ο κ. Σάφα διακηρύσσει σε όλους τους τόνους ότι δεν επιθυμεί να διαπραγματευθεί με οποιονδήποτε έπειτα από πολλά χρόνια άκαρπων διαπραγματεύσεων με διαδοχικές κυβερνήσεις και υπουργούς Αμύνης.
Πηγές, μάλιστα, της προηγούμενης διοίκησης των ΕΝΑΕ σημείωναν ότι αν δεν γίνονταν οι κατασχέσεις από τρίτους έναντι χρεών το 2014, τότε ο κ Δ. Αβραμόπουλος δεν θα είχε προχωρήσει στη συμφωνία για τα υποβρύχια, ένα μορατόριουμ του κ. Σάφα που άφησε να κατασκευάζονται και να επισκευάζονται τα υποβρύχια έναντι της ανάληψης υποχρέωσης του Δημοσίου να συνεχίσει τη μισθοδοσία των εργαζομένων.
Πηγές της επιτροπής που ήρθαν σε επαφή με την ελληνική κυβέρνηση ανέφεραν στην «Κ» πως το υπουργείο Ανάπτυξης έχει παραδεχθεί ότι δεν υπάρχει αγοραστής για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και πως η διαδικασία της ειδικής διαχείρισης είναι «μονόδρομος» με πιθανότερη εξέλιξη να μείνει το κομμάτι που συνδέεται με τις αμυντικές παραγγελίες στα χέρια του κράτους.
«Η ιστορία αυτή μπορεί να συσσωρεύσει συνολικές απαιτήσεις 550 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο αν επιδικασθούν τα 345 εκατ. που διεκδικεί ο Σάφα για την παραβίαση της συνθήκης για την προστασία των επενδύσεων» εκτίμησε στην «Κ» νομική πηγή που γνωρίζει την υπόθεση, δουλεύοντας για την ελληνική κυβέρνηση.
Συνολικά 200 εκατ. ευρώ καταλόγισε το διαιτητικό δικαστήριο στο Δημόσιο –εκ των οποίων 64 εκατ. προέρχονται από τα προγράμματα των υποβρυχίων– αλλά η Ε.Ε. επιμένει τα χρήματα από τη διαιτησία να μείνουν στα χέρια του «στρατιωτικού ναυπηγείου».
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Καθημερινή