Η αρχή ενός λευκού καπνού φαίνεται πως ξεπροβάλλει για τις Γαλλικές φρεγάτες τύπου «Belhara», για τις οποίες πολύς λόγος έχει γίνει εδώ και δυο χρόνια. Το θέμα, πάντως, προσώρας προκύπτει από κυβερνητικές διαρροές και δεν έχει έρθει προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Οι Γάλλοι «διακρίνεται» πως εξασφάλισαν μια πρώτη, σύμφωνα με πληροφορίες, Ελληνική υπογραφή, όμως μη δεσμευτική, όπως μαθαίνουμε με την οποία στο Παρίσι ξεκίνησε το «κυνήγι» της χρηματοδότησης από τοπικά πιστωτικά ιδρύματα. «Letter of intent», τ’ ονομάζουν οι Γάλλοι αυτό που πήραν στα χέρια τους, ωστόσο δεν είναι με την καθεαυτού έννοια αυτό που δεσμεύει την χώρα μας, σ’ αυτή τη φάση με την Γαλλία ή κλειδώνει την τελική συμφωνία. Σίγουρα αποτελεί μια θετική έκβαση των τόσων συζητήσεων που έχουν γίνει και των διαπραγματεύσεων για τις οποίες έχει δώσει μάχη κυρίως ο Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές από κύκλους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας πρόκειται για το έγγραφο που εδώ και καιρό είχαν ζητήσει οι Γάλλοι. * Την πρώτη φορά που το είχαν ζητήσει, όπως και τις επόμενες δεν το είχαν κάνει επειδή ήθελαν να τρέξουν στις Γαλλικές τράπεζες προς άγρα δανείου, αλλά και για να το επιδεικνύουν στη διεθνή αγορά, ως διαπιστευτήριο ώστε να δελεάσουν περισσότερους αγοραστές για τη νέα ψηφιακή φρεγάτα.
Το να έχουν ένα τέτοιο χαρτί στα χέρια τους για τη διεθνή αγορά, από το Πολεμικό Ναυτικό μιας παραδοσιακής ναυτικής δύναμης με μεγάλη αναγνωσιμότητα και υψηλό status, για τους Γάλλους μόνο κέρδος είναι καθώς το νέο τους προϊόν προσπαθούν να το προωθήσουν και να κονταροχτυπηθεί ευθέως με άλλους εξοπλιστικούς γίγαντες. Οι διαπραγματεύσεις άρα ξεκινούν επί Γαλλικού εδάφους, με εγγυητές το Γαλλικό δημόσιο.
Ο πελάτης της Γαλλικής τράπεζας θα είναι η χώρα μας που θ’ αποπληρώνει σε βάθος χρόνου τις δόσεις για τις φρεγάτες, αν δεν βρεθεί η χρυσή τομή των κερδών από τα Ελληνικά ομόλογα, πράγμα που απαγορεύουν οι θεσμοί. Η παραγγελία στην εταιρία κατασκευής θα γίνει μέσω του Γαλλικού Ναυτικού και η Ελλάδα θα πάρει στη συνέχεια τα πολύτιμα για το Πολεμικό Ναυτικό καράβια. Η διαδικασία αυτή θυμίζει βέβαια τα διακρατικού τύπου FMS.
Το αρχικό σχέδιο για το οποίο είχαν συζητήσει οι δυο πλευρές, ήταν η κατασκευή δυο πλοίων στη Γαλλία και δυο ακόμη ως opiotion. Το σκεπτικό είχε να κάνει, πως βάζεις τώρα τις δυο για το μέλλον έως ότου να έρθουν οι πρώτες φρεγάτες και μέχρι να φτάσουν τα αρχικά (μέχρι το 2025) τότε ευελπιστείς πως τα οικονομικά δεδομένα θα έχουν πάρει θετική πορεία, άρα δημιουργείς πολύ πιο άνετα το μέλλον για το κύριο όπλο του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι πρόσφατες συζητήσεις στην Γαλλία, με την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη έλεγαν πως στον τομέα των φρεγατών, κλείνουν με θετικό πρόσημο και φαίνεται ότι εκείνες οι πηγές, ήξεραν πως τα όσα είχε πει ο πρωθυπουργός στην ηγεσία του Ελληνικού πενταγώνου θα πραγματοποιούνταν.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως τόσο ο πρωθυπουργός όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχουν καταλάβει πως στο μέλλον το Πολεμικό Ναυτικό θα χει ν’ αντιμετωπίσει πάρα πολλές προκλήσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με το περιβάλλον ασφαλείας στην Αν. Μεσόγειο και στα ενεργειακά. Μπορεί η Πολεμική Αεροπορία να παίξει κι εκείνη καταλυτικό ρόλο, όμως το θαλάσσιο περιβάλλον απαιτεί την ισχυρή παρουσία του Πολεμικού Ναυτικού με σύγχρονα μέσα ώστε η παράδοση της ναυτικής Ελλάδας να συνεχιστεί.
Το…παρελθόν
Η υπόθεση των γαλλικών φρεγατών δεν είναι ασφαλώς καινούρια. Το θέμα είχαν συζητήσει εκτενώς οι Εμανουέλ Μακρόν και Αλέξης Τσίπρας και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες, αναμένοντας, ωστόσο, την έξοδο από τα μνημόνια ώστε να μην προβεί σε μια μεγάλη δαπάνη που θα έθετε σε κίνδυνο το οικονομικό πρόγραμμα.
Ο τότε αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Φώτης Κουβέλης, μάλιστα, είχε προαναγγείλει την ενοικίαση γαλλικών φρεγατών τύπου Fremm για να ξεσηκώσει την αντίδραση της Ν.Δ.
«Μόλις προ τεσσάρων ημερών η Κυβέρνηση, μέσω του νέου Αναπληρωτή Υπουργού Άμυνας κ. Φώτη Κουβέλη, ανακοίνωσε ότι, ύστερα από συνεννόηση των κ. Τσίπρα και Μακρόν, δύο γαλλικές φρεγάτες τύπου FREMΜ, όχι μόνον συμφωνήθηκε να αποκτηθούν από την Ελλάδα, αλλά και ότι “θα πλεύσουν το καλοκαίρι στο Αιγαίο”».
Αυτό σχολιάζει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της η Νέα Δημοκρατία, μετά τη σημερινή δήλωση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας, πως η Γαλλία δεν προτίθεται να ενοικιάσει καμία φρεγάτα στη χώρα μας.
«Με δήλωσή της η Υπουργός Άμυνας της Γαλλίας κ. Φλοράνς Παρλί έκανε γνωστό ότι η χώρα της δεν προτίθεται να νοικιάσει καμία φρεγάτα στην Ελλάδα», αναφέρει εν συνεχεία το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και προσθέτει:
«Η Κυβέρνηση που, ως φαίνεται, αντιμετωπίζει με παροιμιώδη ερασιτεχνισμό ακόμη και την άμυνα της χώρας, μπορεί επιτέλους να ενημερώσει υπεύθυνα τους πολίτες τι ακριβώς έχει συμφωνήσει -αν έχει συμφωνήσει κάτι- με τη Γαλλία;».
Η απάντηση του (τότε)Μαξίμου
Την άμεση αντίδραση του Μαξίμου προκάλεσε η ανακοίνωση της ΝΔ, σημειώνοντας πως «καλό θα ήταν η ΝΔ επιτέλους να σοβαρευτεί και να σταματήσει να προσπαθεί διαρκώς να αξιοποιεί για μικροκομματικά οφέλη ζητήματα που άπτονται σε μείζονος σημασίας αποφάσεις για την εθνική άμυνα και την εξωτερική πολιτική της χώρας».
«Σε κάθε περίπτωση», όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού «η κυβέρνηση ενεργεί με πλήρη συναίσθηση της εθνικής ευθύνης και δεν πρόκειται να προχωρήσει σε καμία συμφωνία, χωρίς να ενημερώσει διεξοδικά το Κοινοβούλιο και τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές εντός των προβλεπόμενων διαδικασιών».
Τα 4 ερωτήματα της ΝΔ
Σύμφωνα με την ΝΔ, “η Κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει αναλυτικά για τις πτυχές αυτής της συμφωνίας, καθώς υπάρχουν τέσσερα εύλογα ερωτήματα:
«1. Ποιοι είναι οι οικονομικοί όροι αυτής της συμφωνίας και για πόσα χρόνια θα γίνει η εκμίσθωση των φρεγατών;
2. Γιατί δεν ενημερώθηκε η Βουλή όταν μόλις προ δεκαπενθημέρου συνεδρίασε η Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων;
3. Είναι ή δεν είναι αρμόδιος για μια τόσο σημαντική συμφωνία ο Υπουργός Αμύνης Πάνος Καμμένος και γιατί επέλεξε και σήμερα την αφωνία, εκχωρώντας τις αρμοδιότητές του στον κ. Φώτη Κουβέλη;
4. Τελευταίο και σημαντικότερο: Tι άλλαξε, άραγε, από το 2013, όταν ο κ. Τσίπρας κατήγγειλλε μια ανάλογη πρόταση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας υποστηρίζοντας ότι “υποκρύπτει σκοπιμότητες και μίζες” και χαρακτηρίζοντας τις ίδιες ακριβώς φρεγάτες “ακατάλληλες” για το Αιγαίο;
Η κυβέρνηση οφείλει, επιτέλους, να σοβαρευτεί και να συνειδητοποιήσει ότι, για τόσο σημαντικά θέματα, πρέπει να υπάρχει πλήρης και έγκαιρη ενημέρωση της Βουλής”.
Πηγή: hellasjournal.com