Απρόβλεπτες συνέπειες μπορεί να έχει για την ελληνική οικονομία ο “πανικός των αγορών” λόγω κοροναϊου αλλά και οι εγχώριες παρενέργειες. Το ΥΠΟΙΚ βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού και εκπονεί διαρκώς νέα σενάρια για την συρρίκνωση των προβλημάτων, ωστόσο ο συνδυασμός της κατάστασης αυτής με τα απρόσμενα απογοητευτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑ για τον ρυθμό ανάπτυξης δημιουργούν εξαιρετικά ανησυχητικές προοπτικές.
Ο μεγάλος εφιάλτης, βεβαίως, αφορά τον τουρισμό, ένας κλάδος που θα πληγεί παγκοσμίως, μαζί με τις αερομεταφορές και, φυσικά, τον υποτομέα της κρουαζιέρας. Το τελευταίο έχει σημάνει συναγερμό στα υπουργεία Οικονομίας και Τουρισμού, καθώς τις προηγούμενες χρονιές είχαμε αλματώδη αύξηση των τουριστών μέσω κρουαζιέρας και ο κλάδος συνεισφέρε μεγάλο μέρος του εθνικού εσόδου.
Μια καταβύθιση του κλάδου της κρουαζιέρας θα προκαλέσει μείζονα προβλήματα στην ελληνική οικονομία και σε συνδυασμό με τις ακυρώσεις που ήδη “πέφτουν βροχή” ενόψει Πάσχα αλλά και καλοκαιρινής περιόδου δημιουργούν έναν πραγματικό εφιάλτη που προσώρας δεν επιθυμεί να δημοσιοποιήσει η κυβέρνηση.
Ο εφιάλτης της καραντίνας στην κρουαζιέρα
Σε κομβικό σημείο βρίσκεται η δραστηριότητα της κρουαζιέρας και στην Ελλάδα, μετά τις αλλεπάλληλες πληροφορίες για μεμονωμένα κρούσματα κορωνοϊού (COVID-19) ανά την υφήλιο και τώρα και εδώ. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα προκαλεί αυξανόμενη ανησυχία τόσο στις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες διέρχονται τα κρουαζιερόπλοια, όσο και στους εν δυνάμει επιβάτες. Με δεδομένο πως ένας σημαντικός αριθμός των πλοίων που πραγματοποιούν πλόες στις ελληνικές θάλασσες προέρχεται από την Ιταλία, όπου η επιδημία βρίσκεται σε έξαρση, όλοι εκτιμούν πως είναι θέμα χρόνου έως ότου σημειωθούν πολλαπλά κρούσματα σε κάποιο από αυτά. Εξέλιξη που θα απειλούσε με επιμόλυνση τους κατοίκους στα λιμάνια που αυτά τα πλοία έχουν επισκεφθεί. Ετσι, ενώ η κρουαζιέρα έχει πρακτικά «πεθάνει» στην Ασία, και μαζί της και κάποιες πρώτες μικρές εταιρείες, οι εκκλήσεις για περιορισμό της και στην Ελλάδα είναι γεγονός.
ΥΠΟΙΚ: Έρχονται έκτακτα μέτρα για τον κοροναϊό -Αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων σε πληγείσες περιοχές
Η νευρικότητα που δημιούργησε η περίπτωση του κρουαζιερόπλοιου «MSC Opera» στην Ελλάδα είναι χαρακτηριστική: το πλοίο την Τετάρτη δεν κατέβασε κανέναν επιβάτη στον Πειραιά, εξαιτίας Αυστριακού που αποβιβάστηκε πριν από λίγες ημέρες και ο οποίος διαγνώστηκε θετικός στον COVID-19. Συγκεκριμένα, σε σχετική ανακοίνωση της η εταιρεία ανέφερε, ότι «ενημερώσαμε τις ελληνικές Αρχές για το περιστατικό ζητώντας τους κατευθύνσεις. Την ίδια στιγμή, ζητήσαμε από τους επιβάτες, σαν προληπτικό μέτρο, να παραμείνουν στο πλοίο».
Το περιστατικό δημιούργησε ανησυχία για το επόμενο λιμάνι της Κέρκυρας, όπου και τελικά κατέπλευσε χθες αποβιβάζοντας επιβάτες για τις προγραμματισμένες επισκέψεις. Κανείς δεν ασθενούσε σύμφωνα με τις ιατρικές υπηρεσίες του πλοίου, που όμως, κατά τους επιστήμονες, δεν είναι σε θέση να ξέρουν αν κάποιος είναι φορέας εάν δεν έχουν περάσει 14 ημέρες από την επιμόλυνση. Στην πραγματικότητα, όλοι γνωρίζουν πως εάν δεν υπήρχαν οι ταμειακές ροές που γεννούν αυτές οι επισκέψεις σε λιμενικά ταμεία και στην τοπική οικονομία, δύσκολα θα γινόταν δεκτό το «MSC Opera» στην Κέρκυρα. Αυτό άλλωστε συμβαίνει σε δεκάδες άλλα λιμάνια ανά τον κόσμο, σε ένα εκ των οποίων μάλιστα οι κάτοικοι δεν δίστασαν να πετροβολήσουν κρουαζιερόπλοιο που προσέγγισε εξαιτίας της υποψίας για επιβαίνοντες ασθενείς.
«Δεν είναι δυνατόν να ματαιώνονται συνέδρια μερικών εκατοντάδων ατόμων για να μην υπάρξει διάδοση και να επιτρέπεται σε πλοία που μεταφέρουν χιλιάδες περιορισμένους στους κλειστούς χώρους τους επιβάτες, να τους αποβιβάζουν αδιακρίτως», εξηγεί στην «Κ» επιδημιολόγος που δεν θέλει να κατονομαστεί για ευνόητους λόγους. «Είναι σαν να παίζεις στα ζάρια την επιμόλυνση περιοχών ολόκληρων», συμπληρώνει χαρακτηριστικά. Το ζήτημα στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται επί του παρόντος τουλάχιστον με την προαναφερθείσα ταμειακή λογική, αλλά στις ΗΠΑ ήδη ο αντιπρόεδρος Μάικ Πέινς, ο οποίος επιβλέπει την πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ για τον κορωνοϊό, θα συναντηθεί με κορυφαία στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας για να συζητήσει τον αντίκτυπο του ιού.
Το ραντεβού έχει κλειστεί για αύριο στη Φλόριντα. Η Carnival Corp, η Royal Caribbean Cruises και η Norwegian Cruise Line Holdings αναμένουν να χάσουν συνολικά 555 εκατ. δολάρια από τα κέρδη του 2020 ως αποτέλεσμα του ιού. Η χρηματιστηριακή αξία των τριών μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου διεθνώς έχει υποχωρήσει κατά ένα τρίτο μέσα σε μερικές εβδομάδες, αφού οι επενδυτές φαίνεται να ανησυχούν έντονα για κάτι για το οποίο ακόμα στην Ελλάδα επικρατεί σχετικός εφησυχασμός. Αντιθέτως, στα Νησιά Κέιμαν στην Καραϊβική απαγόρευσαν προ ημερών την προσέγγιση του «MSC Meraviglia» αποτρέποντας την αποβίβαση 4.600 επιβατών. Ανάλογες αποφάσεις λαμβάνουν και άλλα λιμάνια κατά περίπτωση, ενώ οι τρεις μεγάλοι της κρουαζιέρας έχουν απαγορεύσει τα ταξίδια προς και από την Κίνα και δεν παίρνουν επιβάτες που ήταν εκεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Ομως στην Κίνα οψίμως η διάδοση επιβραδύνεται εν αντιθέσει με την Ευρώπη και έτσι ήδη οι επιβάτες οι προερχόμενοι από Ιταλία δεν είναι «καλοδεχούμενοι» σε πολλά λιμάνια όπως του Ισραήλ. Η χειρότερη περίπτωση της επιδημίας μέχρι στιγμής στη θάλασσα έλαβε χώρα τον περασμένο μήνα στο «Diamond Princess» της Carnival που μπήκε σε καραντίνα στην Ιαπωνία για τρεις εβδομάδες, καθώς περισσότεροι από 700 επιβάτες μολύνθηκαν και τέσσερις πέθαναν.
Σε απομόνωση μέλη του πληρώματος και εργάτες σε πλοίο στο λιμάνι της Νάπολης
Εννέα μέλη του πληρώματος πλοίου που βρισκόταν υπό επισκευή έχουν τεθεί σε απομόνωση στο λιμάνι της Νάπολης, όπως προβλέπεται από τα μέτρα πρόληψης της μετάδοσης του ιού.
Το πλήρωμα ήρθε σε επαφή με 40χρονο επιβάτη θετικό στον κορωνοϊό, ο οποίος αποβιβάσθηκε σε λιμάνι της Τυνησίας.
Πρόκειται για το πλοίο Gnv Majestic και η πλοιοκτήτρια εταιρία έκανε γνωστό ότι μέχρι αυτή την στιγμή, στην Νάπολη, δεν έχουν διαγνωσθεί κρούσματα του ιού. Ωστόσο τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι μέρος του πληρώματος έχει παρουσιάσει ύποπτα συμπτώματα.
S&P: Ο κορωνοϊός μπορεί να κοστίσει 211 δισ. δολάρια στις οικονομίες Ασίας-Ειρηνικού
Ο κορωνοϊός θα μπορούσε να κοστίσει 211 δισεκ. δολάρια στις οικονομίες της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού φέτος και να οδηγήσει την ανάπτυξη στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και μια δεκαετία, προειδοποίησε σήμερα ο οίκος S&P Global Ratings, ενώ οι κυβερνήσεις της περιοχής κινητοποιούνται για να αντιμετωπίσουν την επιδημία.
Με βάση το χειρότερο σενάριο, η Κίνα θα μπορούσε να καταγράψει ανάπτυξη κάτω του 3%, ενώ οι οικονομίες της Ιαπωνίας, της Αυστραλίας και του Χονγκ Κονγκ μπορεί να «φλερτάρουν με την ύφεση», ανέφερε σε έκθεση του ο διεθνής οίκος.
Πηγή: Καθημερινή