Σύμφωνα με ρεπορτάζ του paraskhnio.gr η εταιρία «Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης ΑΕ – ΕΕΑΑ» εδώ και 10 χρόνια έχει εισπράξει 213.000.000 €, αλλά παρανόμως παρακρατά και δεν αποδίδει 87.000.000 € στους Δήμους.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι τόσα πολλά χρήματα δεν έχουν πάει στα ταμεία των Δήμων (δηλαδή του δημοσίου) χωρίς την κάλυψη από δημόσιους λειτουργούς και όχι μόνο.
Ποιο το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ανακύκλωσης συσκευασιών:
Καταρχήν υπάρχει ο νόμος 2939/2001 (ΦΕΚ 179 Α/2001) που αφορά στην ανακύκλωση των συσκευασιών και ορίζει ότι όλες οι επιχειρήσεις που παράγουν και πουλάνε προϊόντα σε συσκευασία υποχρεούνται να συμβάλλονται με συλλογικά συστήματα ανακύκλωσης και να καταβάλλουν σε αυτά σημαντικό «φόρο ανακύκλωσης». Επίσης, ο νόμος ορίζει ότι ο φόρος αυτός πληρώνεται από τις επιχειρήσεις σε συλλογικά συστήματα που έχουν λάβει έγκριση, έως το 2017 από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και από 2017 και μετά από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), που ανήκει και εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ένα τέτοιο συλλογικό σύστημα είναι της εταιρίας «Ελληνικής Εταιρίας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης Α.Ε.» (ΕΕΑΑ ΑΕ) που έχει το σύστημα με τους μπλε κάδους.
Οι εγκρίσεις του συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ και η υποχρέωση καταβολής χρημάτων στους Δήμους:
Με την υπ’ αριθμ. 106453/2003 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας & Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 391 Β/2003) εγκρίθηκε το συλλογικό σύστημα της ΕΕΑΑ ΑΕ.
Στη συνέχεια, με την υπ’ αριθμ. 118019/2009 απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 634 Β/2009) ανανεώθηκε η έγκριση του συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη την υπ’ αριθμ. ΔΠΣ 190326/2008 υποβολή του τελικού αναθεωρημένου φακέλου αυτού.
Στην υπουργική απόφαση ανανέωσης της έγκρισης της ΕΕΑΑ ΑΕ, σύμφωνα με την οποία λειτουργεί έως σήμερα το συγκεκριμένο συλλογικό σύστημα, αναφέρεται ρητώς ότι:
«Η ανανέωση της έγκρισης του συστήματος γίνεται με τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις: …
5) Το Σύστημα ενισχύει οικονομικά τους ΟΤΑ για τη συλλογή / αποκομιδή των μπλε κάδων. Η ενίσχυση ανά ΟΤΑ που θα χορηγείται από το Σύστημα είναι κλιμακωτή και υπολογίζεται με βάση την ποσότητα αποβλήτων που συλλέγεται ανά κάτοικο σε ετήσια βάση».
Αντίστοιχα, στο εγκεκριμένο υπ’ αριθμ. ΔΠΣ 190326/2008 επιχειρησιακό σχέδιο της ΕΕΑΑ ΑΕ (Κεφάλαιο 8β: ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΟΤΑ, σελίδες 57-59), βάσει του οποίου εγκρίθηκε η ανανέωση αλλά και συνεχίζει να λειτουργεί έως σήμερα η ΕΕΑΑ ΑΕ, έχει προσδιοριστεί το ύψος της κλιμακωτής οικονομικής ενίσχυσης που υποχρεούται να καταβάλλει η ΕΕΑΑ ΑΕ στους Δήμους, επειδή οι Δήμοι κάνουν τη συλλογή/αποκομιδή του μπλε κάδου.
Πιο συγκεκριμένα, η οικονομική ενίσχυση των Δήμων από την ΕΕΑΑ ΑΕ ξεκινά από (ελάχιστη) 30€ ανά συλλεγόμενο τόνο, εφόσον ο μέσος όρος των συλλεγόμενων ποσοτήτων από τους μπλε κάδους είναι από 0 – 8 κιλά ανά κάτοικο ανά έτος έως (μέγιστη) 70€ ανά συλλεγόμενο τόνο, εφόσον ο μέσος όρος των συλλεγόμενων ποσοτήτων από τους μπλε κάδους είναι μεγαλύτερος από 30 κιλά ανά κάτοικο ανά έτος.
Από τα ανωτέρω έγγραφα που παρουσιάζουμε σήμερα κατά αποκλειστικότητα προκύπτει ότι:
(1) Η ΕΕΑΑ ΑΕ έχει τη νομική υποχρέωση καταβολής οικονομικής ενίσχυσης προς τους Δήμους που ξεκινά σε (κατ’ ελάχιστον) 30€ ανά συλλεγόμενο τόνο ανά έτος, επειδή οι Δήμοι κάνουν τη συλλογή / αποκομιδή του μπλε κάδου,
(2) η ΕΕΑΑ ΑΕ έχει τη νομική υποχρέωση καταβολής οικονομικής ενίσχυσης προς τους Δήμους, η οποία ξεκινά από το έτος 2009 και ισχύει μέχρι σήμερα το έτος 2020,
(3) η υποχρέωση καταβολής οικονομικής ενίσχυσης από την ΕΕΑΑ ΑΕ στους Δήμους αποτελεί όρο και προϋπόθεση της υπουργικής απόφασης ανανέωσης της έγκρισης του συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ,
(4) η ανανέωση της έγκρισης της ΕΕΑΑ ΑΕ, αλλά και η διατήρηση σε ισχύ της εν λόγω ανανέωσης από τον ΕΟΑΝ, επιτρέπει στην ΕΕΑΑ ΑΕ να εισπράττει εκατομμύρια ευρώ χρηματικής εισφοράς από τους υπόχρεους διαχειριστές / επιχειρήσεις, ενώ μέρος των εν λόγω εσόδων πρέπει να καταβάλλεται στους Δήμους που πραγματοποιούν τη συλλογή/αποκομιδή του μπλε κάδου.
Ο ρόλος και οι ευθύνες του ΕΟΑΝ:
Σύμφωνα με το νόμο 2939/2001 ο ΕΟΑΝ έχει την ευθύνη ελέγχου της λειτουργίας του συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ αλλά και την ευθύνη εφαρμογής των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης του συγκεκριμένου συλλογικού συστήματος.
Πηγές της αγοράς, που ζήτησαν την ανωνυμία τους, μας τόνισαν ότι είναι αδύνατον όλο αυτό το σκάνδαλο να λαμβάνει χώρα επί τόσα χρόνια και να αφορά τόσα πολλά εκατομμύρια χωρίς να υπάρχει η συγκάλυψη από τους υπευθύνους μέσα από τον ΕΟΑΝ.
Σήμερα στο ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ αποκαλύπτουμε ότι ο νυν Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΟΑΝ, σε επιστολή που υπέγραψε στις 10 Μαρτίου 2020, απευθυνόμενη σε νέο Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΑΝ, ισχυρίστηκε ότι η Υπηρεσία του ΕΟΑΝ τον έχει ενημερώσει ότι στην 33η συνεδρίαση του ΕΟΑΝ, στις 27 Ιουνίου 2012, λήφθηκε απόφαση σχετικά με το θέμα της οικονομικής ενίσχυσης της ΕΕΑΑ ΑΕ προς τους Δήμους, ενώ περιέλαβε μόνο ένα απόσπασμα από το σχετικό Πρακτικό της συνεδρίασης του ΔΣ του ΕΟΑΝ.
Όμως σήμερα στο ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ αποκαλύπτουμε το σύνολο των Πρακτικών της 33ης συνεδρίασης του ΔΣ του ΕΟΑΝ. Ειδικότερα, στη 11η σελίδα των ως άνω Πρακτικών, αναφέρεται ρητά από την τότε Πρόεδρο του ΔΣ του ΕΟΑΝ ότι:
«Στόχος της σημερινής εισήγησης η οποία διαμορφώθηκε, ξαναλέω, μετά από συζήτηση με τους εμπλεκόμενους Φορείς, είναι να μπουν οι όροι οι οποίοι θα αποσταλούν στο Σύστημα και οι αποφάσεις μας πάνω στις οποίες θα πρέπει να κάνουν το επιχειρησιακό τους για να συζητηθεί, με όλη την άνεση χρόνου που πρέπει να υπάρχει για την εξέταση των επιχειρησιακών σχεδίων, σε επόμενο ΔΣ».
Επιπρόσθετα, σήμερα αποκαλύπτουμε και το υπ’ αριθμ. πρωτ. 780/13.7.2012 Έγγραφο του ΕΟΑΝ που είχε σταλεί προς την ΕΕΑΑ ΑΕ (μετά την 33η/27.6.2012 Συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΕΟΑΝ) με θέμα «Όροι και προϋποθέσεις τροποποίησης του επιχειρησιακού σχεδίου του ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ της ΕΕΑΑ ΑΕ». Ειδικότερα, στην 1η παράγραφο του ως άνω Εγγράφου αναφέρεται ρητά από την τότε Πρόεδρο του ΔΣ του ΕΟΑΝ ότι:
«Το Διοικητικό Συμβούλιου του ΕΟΑΝ στην 33η (27.6.2012) συνεδρίασή του αποφάσισε την έγκριση των όρων και των προϋποθέσεων για τη διαμόρφωση του τροποποιημένου επιχειρησιακού σχεδίου του ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ της ΕΕΑΑ ΑΕ», ενώ το εν λόγω έγγραφο τελειώνει ως εξής:
«Το Δ.Σ. του ΕΟΑΝ αναμένει το αναμορφωμένο, βάσει των ανωτέρω όρων και προϋποθέσεων, επιχειρησιακό σχέδιο του ΣΣΕΔ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ της ΕΕΑΑ ΑΕ».
Όμως, όπως επιβεβαιώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΟΑΝ, σε νεότερη επιστολή του στις 8.4.2020, ουδέποτε υποβλήθηκε νεότερο αναμορφωμένο επιχειρησιακό σχέδιο της ΕΕΑΑ ΑΕ για να τροποποιηθούν οι όροι και προϋποθέσεις της υπ’ αριθμ. 118019/2009 απόφασης έγκρισης του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 634 Β/2009).
Κατά συνέπεια, είναι σαφές με τα έγγραφα που αποκαλύπτει σήμερα το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ (και έχει στη διάθεσή του ο ΕΟΑΝ):
(1) Ουδέποτε υποβλήθηκε τροποποιημένο Επιχειρησιακό σχέδιο του Συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ,
(2) Ουδέποτε εγκρίθηκε η τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 118019/18.3.2009 υπουργικής απόφασης, με την οποία ανανεώθηκε η έγκριση του συλλογικού συστήματος της ΕΕΑΑ ΑΕ, και, άρα, ουδέποτε καταργήθηκε η εν λόγω οικονομική υποχρέωση.
Πηγές μας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, που μας ζήτησαν την ανωνυμία τους, τόνισαν ότι η ΕΕΑΑ ΑΕ δεν υπέβαλλε ουδέποτε το τροποποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο επειδή με τις εκλογές που διεξήχθηκαν στις 17.6.2012 αποχώρησε από Υπουργός Περιβάλλοντος ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου με τον οποίο είχε πολύ στενές σχέσεις η ΕΕΑΑ ΑΕ, οπότε ήταν αδύνατον να υπάρξει Υπουργός Περιβάλλοντος που να υπογράψει να σταματήσει να πληρώνονται οι Δήμοι από την ΕΕΑΑ ΑΕ, αφού συλλέγουν και κουβαλάνε το περιεχόμενο των μπλε κάδων σε Κέντρα Διαλογής της ΕΕΑΑ ΑΕ.
Τονίζεται ότι προς πλήρη επιβεβαίωση των σημερινών αποκαλύψεων από το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ, υπάρχει η από 3.4.2020 Εισήγηση της Υπηρεσίας του ΕΟΑΝ αναφορικά με το Συλλογικό σύστημα, όπου στην 3η σελίδα της Εισήγησης με τίτλο «Α. ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΓΚΡΙΣΕΩΝ» αναγράφεται ρητά ότι δεν έχει υπάρξει καμία τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 118019/18.3.2009 υπουργικής απόφασης του ΥΠΕΧΩΔΕ με την οποία αποφασίστηκε, ως όρος και προϋπόθεση έγκρισης της ΕΕΑΑ ΑΕ, η καταβολή οικονομική ενίσχυση των Δήμων με, τουλάχιστον, 30€ ανά συλλεγόμενο τόνο.
Άρα, τόσο η Υπηρεσία του ΕΟΑΝ όσο και όλες οι Διοικήσεις του ΕΟΑΝ από το 2011 μέχρι σήμερα, γνωρίζουν ότι η ΕΕΑΑ ΑΕ έχει την υποχρέωση καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης η οποία όμως δεν καταβάλλεται από το 2011 μέχρι σήμερα !
Ο υπολογισμός του ποσού που δεν έχει αποδοθεί στους δήμους από την ΕΕΑΑ ΑΕ τα έτη 2011-2018
Από τις ετήσιες εκθέσεις απολογισμού 2011-2018 της ΕΕΑΑ ΑΕ, υπολογίζονται οι ποσότητες του μπλε κάδου που οι δήμοι συνέλεξαν και έπρεπε να είχαν ήδη πληρωθεί αλλά η ΕΕΑΑ ΑΕ παραναόμως παρακρατά τα σχετικά ποσά.
Παράλληλα, από την από 3.4.2020 εισήγηση του ΕΟΑΝ προκύπτει ότι τα χρήματα καταβλήθηκαν προς τους δήμους για τα έτη 2009 και 2010 (Πεδίο «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΣΥΛΛΟΓΗΣ»), αλλά μετά σταμάτησαν οι καταβολές, παρόλο που συνεχίζει να υπάρχει η σχετική νομική υποχρέωση.
Ως αποτέλεσμα, η ΕΕΑΑ ΑΕ θα έπρεπε να είχε καταβάλλει στους Δήμους ένα ποσό ξεπερνά τα 87.000.000 ευρώ για τα έτη 2011-2018, αλλά τα έχει παράνομα παρακρατήσει.
Η προσπάθεια του ΕΟΑΝ για έγκριση της ανανέωσης της ΕΕΑΑ ΑΕ χωρίς να ζητούνται να καταβληθούν νομίμως τα χρωστούμενα των 87.000.000 €:
Ενώ λοιπόν το σκάνδαλο της ΕΕΑΑ ΑΕ συνεχώς διογκώνεται, ο ΕΟΑΝ προσπαθεί να εγκρίνει την νέα ανανέωση της έγκρισης
Αναφορικά με την 116η/9.4.2020 Συνεδρίαση του ΔΣ ΕΟΑΝ, αρχικά στάλθηκε η υπ’ αριθμ. πρωτ. 1.037/2.4.2020 Πρόσκληση προς τα Μέλη του Δ.Σ. του ΕΟΑΝ για συνεδρίαση στις 9.4.2020, με:
1ο Θέμα της συνεδρίασης:
«1) Αξιολόγηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου του Φορέα Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) Συσκευασιών «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Α.Ε.» και λήψη απόφασης σχετικά με: 1) την έγκριση του αιτήματος του Φορέα κατά την παρ. 13 του άρθρου 4Α του Ν. 2939/2001, όπως ισχύει, που αφορά στο διοικητικό κόστος λειτουργίας των Φορέων ΣΣΕΔ,
2) την έγκριση του αιτήματος του Φορέα κατά την παρ. 14 του άρθρου 4Α του Ν. 2939/2001, όπως ισχύει, που αφορά στο ειδικό αποθεματικό των Φορέων ΣΣΕΔ,
3) τη συμμόρφωση κατά το άρθρο 23 του Ν. 4496/2017 και
4) την ανανέωση της έγκρισης του ΣΣΕΔ»
Η τότε συνεδρίαση αναβλήθηκε και 2 Μέλη του ΔΣ του ΕΟΑΝ αναγκάστηκαν να παραιτηθούν πριν τη συγκεκριμένη συνεδρίαση.
Όμως η τότε συνεδρίαση προγραμματίστηκε για την επόμενη Τετάρτη 13.5.2020 με την ίδια ημερήσια διάταξη.
Δηλαδή, γίνεται 2η απόπειρα για ανανέωση της έγκρισης του συστήματος των μπλε κάδων της ΕΕΑΑ, στηριζόμενη σε ψευδή εισήγηση που αποκρύπτει το τεράστιο σκάνδαλο της μη πληρωμής 87.000.000 ευρώ από την ΕΕΑΑ στους Δήμους της χώρας.
Οι πηγές μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος μας λένε ότι για το θέμα της παράνομης ανανέωσης έγκρισης των μπλε κάδων της ΕΕΑΑ πιέζει ασφυκτικά και εκτός κάθε πλαισίου ο γενικός γραμματέας διαχείρισης αποβλήτων του Υπουργείου Μανώλης Γραφάκος, προκαλώντας μεγάλες απορίες για τα κίνητρά του.
Και το ρεπορτάζ καταλήγει: Μετά τη σημερινή αποκάλυψη από το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ αναμένουμε την άμεση αντίδραση τόσο των αρμοδίων Υπουργών Χατζηδάκη και Θεοδωρικάκου αλλά και του Προέδρου της ΚΕΔΕ Παπαστεργίου, ενώ θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη του μεγάλου σκανδάλου και θα επανέλθουμε άμεσα.
Πηγή: paraskhnio.gr