Αύξηση των καινοτόμων επιχειρήσεων στη χώρα μας καταγράφηκε κατά την περίοδο 2016-2018, σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης & Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ). Το ποσοστό των καινοτόμων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, είτε στα προϊόντα τους είτε στις επιχειρησιακές τους διαδικασίες, ανήλθε στο 60,3%, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 2,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την περίοδο 2014-2016 και κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την περίοδο 2010-2012.
Πρόκειται για στατιστικά στοιχεία που αποστέλλονται από το ΕΚΤ στη Eurostat, στο πλαίσιο της επίσημης πανευρωπαϊκής έρευνας για την καινοτομία και τις καινοτομικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων στην ΕΕ (CIS – Community Innovation Survey). Στην Ελλάδα η έρευνα περιλαμβάνει 12.213 επιχειρήσεις, με δέκα απασχολούμενους και άνω, σε διάφορους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
Η βελτίωση των επιδόσεων των ελληνικών επιχειρήσεων ως προς την καινοτομία, αφορά τόσο τη Βιομηχανία όσο και τις Υπηρεσίες. Στον τομέα της Βιομηχανίας, το ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων την περίοδο 2016-2018 ανήλθε σε 62,3%, σε σχέση με 59,5% την περίοδο 2014-2016, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες. Το υψηλότερο ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων (62,9%) καταγράφηκε στον πολυπληθή κλάδο της Μεταποίησης.
Στον τομέα των Υπηρεσιών το ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων την περίοδο 2016-2018 ανήλθε σε 58,9%, σε σχέση με 56,5% την περίοδο 2014-2016, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,4 ποσοστιαίες μονάδες. Το υψηλότερο ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων (67,1%) καταγράφηκε στον κλάδο «Ενημέρωση και Επικοινωνία», τον κατεξοχήν κλάδο των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών.
Όσον αφορά το ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων ανά τάξη μεγέθους επιχείρησης, αυτό αυξήθηκε ανάλογα με την αύξηση του μεγέθους της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, για την περίοδο 2016-2018 ανήλθε στο 58% στις επιχειρήσεις με 10-49 απασχολουμένους, στο 70,4% στις επιχειρήσεις με 50-249 απασχολουμένους και στο 87,3% στις επιχειρήσεις με 250 και πλέον απασχολουμένους.
Την περίοδο 2016-2018, το ποσοστό επιχειρήσεων στην Ελλάδα με καινοτομίες προϊόντων ανήλθε σε 42,5%, σε σχέση με 30,7% την περίοδο 2014-2016, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11,8 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ σε σχέση με την περίοδο 2010-2012, το ποσοστό ήταν υπερδιπλάσιο.
Εξάλλου, την περίοδο 2016-2018, το 55,2% των ελληνικών επιχειρήσεων είχε εφαρμόσει νέες ή βελτιωμένες διαδικασίες σε επιχειρησιακές λειτουργίες, όπως η παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών, η εφοδιαστική, η οικονομική διαχείριση, οι εφαρμογές πληροφορικής, η οργάνωση της εργασίας και το μάρκετινγκ.
Τέλος, το ποσοστό των επιχειρήσεων που συνεργάστηκαν με άλλες επιχειρήσεις ή οργανισμούς για την υλοποίηση καινοτομικών δραστηριοτήτων, ανήλθε σε 20,8%. Οι μεγάλες επιχειρήσεις ανέπτυξαν καινοτομικές δραστηριότητες συνεργαζόμενες σε ποσοστό 59,2%, έναντι 18,2% των μικρών επιχειρήσεων και 31,2% των μεσαίων.