Ολοκληρώνεται η συζήτηση του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου, μετά τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών και αναμένεται αργότερα, απόψε, η ψήφιση του νομοσχεδίου για την Παιδεία.
Ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και επί ορισμένων άρθρων, έχει ζητήσει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.
Μητσοτάκης: Όρος εθνικής επιβίωσης η επένδυση στην Παιδεία
Με αναφορά στη χθεσινή συμφωνία Ελλάδας-Ιταλίας για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών ξεκίνησε την ομιλία του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Μία θετική εξέλιξη εθνικών διαστάσεων επιβάλλει να αρχίσω σήμερα την ομιλία μου με αυτή. Χθες η Ελλάδα υπέγραψε την πρώτη στην ιστορία της συμφωνία για καθορισμός ΑΟΖ. Με οδηγό τόσο το διεθνές δίκαιο, όσο και το δίκαιο της θάλασσα, αναγνωρίστηκε ότι τα νησιά έχουν κυριαρχικά δικαιώματα, όπως και τα χερσαία. Η συμφωνία αποτελεί ένα υπόδειγμα συνεννόησης Ελλάδας και Ιταλίας. Είναι και ένα διεθνές γεγονός «Ιστορικό, πολιτικό και νομικό δεδομένο για ολόκληρη την περιοχή». Τέτοιες συνθήκες διμερείς εύχομαι να βρουν γόνιμη συνέχεια και με άλλα κράτη της περιοχής μας. Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει μαζί της το διεθνές δίκαιο. Έχει δίπλα της πολλούς και ισχυρούς συμμάχους,. Έχει τη δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματα της όπου πρέπει και όπως πρέπει», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ευχαριστώντας τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους φοιτητές και τους γονείς τους που κράτησαν ζωντανή τη μάθηση μέσα στην υγειονομική καταιγίδα. «Ό,τι δεν μπορεί να αλλάζει παραλύει» τόνισε.
«Στη διάρκεια της κρίσης ο κόσμος της γνώσης στην Ελλάδα έδειξε πρωτοφανή προσαρμοστικότητα στις έκτακτες συνθήκες. Διδασκόμενοι αλλά κυρίως διδάσκοντες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Για να κάνουν πράξη την εξ αποστάσεως εκπαίδευση» σημείωσε ο πρωθυπουργός.
«Η πανδημία δημιούργησε μια παρακαταθήκη γνώσης αλλά και γνωστικού αντικειμένου πάνω στην οποία πρέπει να χτίσουμε για να δυναμώσουμε κι άλλο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είτε μιλάμε για τη συμπληρωματική επιμόρφωση μαθητών και φοιτητών είτε μιλάμε για την ουσιαστική επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών», είπε.
«Μιλώντας για την παιδεία, δεν μπορώ παρά να ξεκινήσω λέγοντας ένα προσωπικό ευχαριστώ σε γονείς, μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς που κράτησαν ζωντανή τη μάθηση μέσα στην υγειονομική καταιγίδα», επισήμανε.
«Προσπαθώ να καταλάβω για τους έξι πυλώνες του νομοσχεδίου, πού στηρίζονται οι ενστάσεις της αντιπολίτευσης. Ξεκινάμε από κάτω προς τα πάνω. Για παιδιά που θα μπουν στην Α’ Δημοτικού το 2020 και θα ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους το 2032. Θα πρέπει όλοι μαζί να σχεδιάζουμε γι αυτό το μέλλον αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. Να εμπλουτίσουμε το γνωσιακό επίπεδο, τι και πώς διδάσκουμε τα παιδιά μας», πρόσθεσε.
Αλ.Τσίπρας: Μίξη συντηρητισμού και παρωχημένου ελιτισμού
«Μίξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού», χαρακτήρισε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κατά την ομιλία του στη Βουλή.
Ο ίδιος μάλιστα πρόσθεσε ότι «η μεγάλη πλειοψηφία των φορέων της εκπαίδευση διαφωνεί με το εν λόγω νομοσχέδιο» και πως «οι μόνοι που συμφώνησαν με αυτό είναι οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων και ιδιωτικών σχολείων», γεγονός το οποίο συνδέεται με την αύξηση των κερδών τους.
Παράλληλα, ο Αλ.Τσίπρας αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για την Παιδεία δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι «πίσω από την εικόνα ενός δήθεν εκσυγχρονισμού κρύβεται μια αναχρονιστική και βαθιά συντηρητική εκπαίδευση που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό».
Επιπλέον, ο Αλέξης Τσίπρας απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας, Ν.Κεραμέως αναφέρθηκε στις «σοβαρές διαφορές στα θέματα Παιδείας», μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, σημειώνοντας ότι βασική διαφορά αποτελεί «ο τρόπος που θέτουμε τα ζητήματα Παιδείας στον δημόσιο διάλογο»
«Προσπαθείτε επιμελώς να καλλιεργήσετε μια επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης», σχολίασε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και κατηγόρησε τη ΝΔ ότι χαρακτηρίζει αναχρονιστές όσους διαφωνούν με τις αλλαγές που προτείνει η κυβέρνηση.
«Η επιστροφή στο εξεταστικοκεντρικό σχολείο και στις πολυπληθείς αίθουσες διδασκαλίας μόνο εκσυγχρονιστικό δεν είναι», τόνισε ο ίδιος αναφορικά με τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην Παιδεία.
«Προτείνετε λέτε τα αυτονόητα, αλλά δεν είναι αυτονόητο ότι τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά πρέπει να λειτουργούν με τον μικρότερο αριθμό μαθητών; Εσείς αυξάνεται το όριο από τους 22 στους 25 μαθητές. Προτείνετε την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο, αυτό δεν είναι αυτονόητο κατά τη γνώμη μας. Είναι αυτονόητο ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να γονατίζουν από την εντατικοποίηση των μαθημάτων; Εσείς αυξάνεται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο από τα 4 στα 7. Επαναφέρεται την τράπεζα θεμάτων που οδήγησε σε μεγάλη αύξηση την μαθητική διαρροή», υπογράμμισε ο Αλ.Τσίπρας.
Επιπλέον, ο Αλέξης Τσίπρας αναφερόμενος σε κρούσμα κορωνοϊού καθηγητή αγγλικών στην Ξάνθη ο οποίος διδάσκει σε τέσσερα σχολεία, υπενθύμισε τις διαφωνέις που εξέρφρασε η αντιπολίτευση στο άνοιγμα των σχολείων και ειδικότερα στα δημοτικά κάνοντας λόγο για «αχρείαστο ρίσκο» που πήρε η κυβέρνηση με σκοπό «την επιστροφή σε μια επίπλαστη κανονικότητα η οποία όμως δεν είναι κανονικότητα».
Φ. Γεννηματά: Χρειαζόμαστε ουσιαστική μεταρρύθμιση
Για κυβερνητική «πρόταση φτωχή σε παιδαγωγικό και αξιακό περιεχόμενο» έκανε λόγο στη Βουλή η Φώφη Γεννηματά, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναβάθμση του σχολείου.
Όπως είπε, «για μία ακόμη φορά δεν μιλάμε για το σχολείο που θέλουμε: Ένα σχολείο που θα καλλιεργεί την ανθρωπιστική παιδεία και θα προβάλλει αρχές αξίες και πρότυπα. Που θα διαμορφώνει πολίτες που θα αναπνέουν ελεύθερα. Που δεν θα επιτρέπει το γόνατο της βίας και του ρατσισμού στο λαιμό των ανθρώπων. Ένα σχολείο που θα ανοίγει το δρόμο για τον επόμενο Διαφωτισμό, που θα είναι Ψηφιακός».
Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής σημείωσε πως «οφείλουμε να ανοίξουμε επιτέλους διάλογο για τα στρατηγικά ζητήματα: ποια θα είναι η εκπαίδευσή μας μέσα σε ένα νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον που καλούνται τα παιδιά μας να αντιμετωπίσουν; Τι σχολείο και τι πανεπιστήμιο θέλουμε; Μπορούμε να συμφωνήσουμε στους στόχους και τη στρατηγική; Είναι μείζον εθνικό ζήτημα. Ή θα συνεχίσουμε το ράβε ξήλωνε στην πλάτη της νέας γενιάς;
Εμείς απαντάμε: Θα έπρεπε να συζητάμε το σχέδιο αντιμετώπισης της μαθησιακής κρίσης που επηρεάζει την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα. Έπρεπε να μας απασχολεί κατά προτεραιότητα η διαπίστωση ότι το 2018 οι επιδόσεις των μαθητών της χώρας μας υπολείπονταν κατά πολύ των επιδόσεων όμορων χωρών. Και μάλιστα με πτωτική τάση σε σχέση με τα αποτελέσματα του 2014 (Pisa 2018). Θα έπρεπε να υπάρχει σχέδιο να βοηθηθούν οι μαθητές παντού, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια. Να ενσωματώνονται βέλτιστες πρακτικές των πειραματικών και προτύπων ως καινοτομίες στα δημόσια σχολεία».
Σύμφωνα με την κ. Γεννηματά, οι άριστοι μειώνονται και οι «αδύναμοι» πληθαίνουν. «Άρα, το πρώτο που χρειαζόμαστε είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, μια μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα» ανέφερε.
Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως είπε, το ΚΙΝΑΛ έχει ως στρατηγική και όραμα «ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και μείωση του μαθησιακού χάσματος με μετρήσιμους στόχους, μέσα από την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, αυτός ο στόχος αποτελεί τη βάση για νομοθετικές παρεμβάσεις».
Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής υποστήριξε πως με το νομοσχέδιο που εισάγει προς ψήφιση η κυβέρνηση, «αντί να επαναφέρει το Ολοήμερο Δημοτικό με το αναμορφωμένο πρόγραμμα, διατηρεί με προσχηματικές μικροαλλαγές τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που το υποβάθμισε.
Αντί να καταργήσει τον απαράδεκτο Νόμο ΣΥΡΙΖΑ για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών – τον οποίο η ΝΔ καταψήφισε – τον διατηρεί και τον εφαρμόζει πλήρως.
Και μάλιστα για τρίτη φορά και χρόνο ανανεώνει τη θητεία των αντισυνταγματικά εκλεγμένων διευθυντών εκπαίδευσης. Συνεχίζει να κρατά “τιμωρημένα” 900 στελέχη εκπαίδευσης (Σχολικούς συμβούλους, Διευθυντές εκπαίδευσης)που έχουν αξιολογηθεί και επιμορφωθεί.
Αντί να ολοκληρώσει την πιστοποίηση της Πληροφορικής και της Αγγλικής Γλώσσας στη Γ΄ Γυμνασίου, την εγκαταλείπει.
Αντί να ενισχύσει την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και να τη συνδέσει με τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας, αδιαφορεί πλήρως. Αντί να λύσει τα προβλήματα της ειδικής εκπαίδευσης, αδιαφορεί.
Αντί να δώσει πραγματικό περιεχόμενο στο εθνικό απολυτήριο – συνδέοντάς το με την εισαγωγή στα ΑΕΙ -, επιμένει στις δέσμες και το σύστημα εισαγωγής “ΣΥΡΙΖΑ”.
Αντί να προβλέψει την πρόσληψη κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων, δημιουργεί προβλήματα με τον ορισμό “εκπαιδευτικών εμπιστοσύνης”, που τώρα μετονομάζει σε “Σύμβουλο σχολικής ζωής”».
Για το θέμα της επαναφοράς της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, η κ. Γεννηματά το χαρακτήρισε ως «εντελώς αναχρονιστικό και αντιπαιδαγωγικό» μέτρο, καθώς «επιλέγει με όρους τιμωρητικούς να επαναφέρει το καθεστώς της αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο, μια παρέμβαση βαθιά συντηρητική».
Η Φώφη Γεννηματά ζήτησε ως «αναγκαία» την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, αρκεί να μην έχει «τιμωρητικό χαρακτήρα και να προβάλλεται ως μέσο επιβολής ή ως πανάκεια για την διόρθωση χρόνιων αδυναμιών και ελλείψεων», αλλά «να ενθαρρύνουμε έναν εκπαιδευτικό ελευθερίας και ευθύνης, δημιουργίας και πρωτοβουλίας».
Για τις κάμερες και την απ’ ευθείας μετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές αίθουσες, παρατήρησε πως «αυτή η συντηρητική στροφή είναι απόλυτα συμβατή με την αντίληψη που βλέπει τον υπολογιστή ως δάσκαλο».
Όπως συμπλήρωσε, «υπήρχαν επιλογές για την υποστήριξη των μαθητών που δεν προσέρχονταν στο σχολείο, με τις σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους, όπως προτείναμε στο Κίνημα Αλλαγής. Δεν κάνατε αυτή την επιλογή όμως.
Δ. Κουτσούμπας: “Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο – Θα κάνουμε το παν να σας δυσκολέψουμε”
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας έκανε λόγο για “κακοπαιγμένη παράσταση με μοιρασμένους ρόλους και γνωστό σενάριο με τίτλο είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα” μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, επάνω στην προβληματική κατάσταση της εκπαίδευσης. Κατήγγειλε, θέτοντας συγκεκριμένα ζητήματα, τόσο την κυβέρνηση όσο και τον ΣΥΡΙΖΑ για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της.
Παράλληλα, είπε ότι η Νέα Δημοκρατία, με το νομοσχέδιο “έχει βρει την καραμέλα του ΟΟΣΑ και της ΕΕ που χρησιμοποιούσε και ο ΣΥΡΙΖΑ” και υποστηρίζει ότι “αξιολόγηση ίσον αναβάθμιση της ποιότητας“, ενώ επικαλείται “ψευδώς ότι δεν υπάρχει αξιολόγηση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα”.
Τόνισε ότι η κυβέρνηση θα οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου «τα σχολεία θα είναι και με τη βούλα σχολεία ημιμάθειας πολλών ταχυτήτων». Αναφερόμενος στο θέμα των «δεξιοτήτων» είπε ότι επ’ αυτού η κυβέρνηση έχει τη στήριξη και του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ «γιατί αυτό απαιτεί διακαώς και η ΕΕ».
Σημείωσε ότι η εμμονή με τις “δεξιότητες” δείχνει την αντιδραστικότητα του συστήματος, καθώς “είναι η απάντηση που δίνει ο καπιταλισμός στο τι άνθρωπο, τι εργαζόμενο θέλει να βγάλει το σχολείο. Για να είναι αποδοτικός και εκμεταλλεύσιμος, δηλαδή ακόμα πιο φθηνός για το μεγάλο κεφάλαιο. Για να καταπίνει αμάσητα τις φθαρμένες αξίες και να τις θεωρεί ότι είναι για το δικό του συμφέρον”.
Μιλώντας για τη “βιωματική μάθηση” και διάφορα προγράμματα κάλεσε, μεταξύ άλλων, την κυβέρνηση να δώσει ότι είναι αναγκαίο δωρεάν σε όλους, ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι η κυβέρνηση θέλει “σχολεία αυτόνομα κατ’ όνομα, αλλά στην πραγματικότητα απόλυτα εξαρτημένα από την τσέπη των γονιών και από κάποιους χορηγούς”.
Είπε ότι η Τράπεζα Θεμάτων “κατά την άποψή μας, κατά την άποψη της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι αντιπαιδαγωγικό μέτρο” γιατί θα αποθαρρύνει παιδιά που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τους ιδιαίτερα εντατικούς ρυθμούς, ή θα τα αναγκάζει να παπαγαλίζουν και να μην αφομοιώνουν τη γνώση.
“Και προφανώς αυτό έχει και κοινωνικό πρόσημο. Είναι κυρίως τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα φροντιστηρίων ή το σχολείο τους αντιμετώπισε πρόβλημα ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς. Σε κάθε περίπτωση είναι τα παιδιά που ξεκινούν από άλλη αφετηρία την εκπαίδευση» σημείωσε, προσθέτοντας οτι το Λύκειο “εκ των πραγμάτων μετατρέπεται ακόμα πιο έντονα σε προγυμναστή εξετάσεων. Και βέβαια, αυτό δεν θα περάσει”.
Αναφορικά με τα Πανεπιστήμια είπε ότι υπάρχει συνεχής γραμμή των νομοθετικών παρεμβάσεων όλων των υπουργών Παιδείας την τελευταία δεκαετία.
Είπε επίσης ότι η κυβέρνηση της ΝΔ “με το πρόσχημα της προσέλκυσης ξενόγλωσσων φοιτητών, ωσάν τα πανεπιστήμια να είναι tour operators, ανοίγει κι άλλο το δρόμο για να μπουν και να γενικευτούν τα δίδακτρα και στα προπτυχιακά, σε συνέχεια των αντίστοιχων ρυθμίσεων της προκατόχου της κυβέρνησης, του ΣΥΡΙΖΑ, που επί των ημερών του, όχι μόνο μπήκαν οι βάσεις για τέτοια προγράμματα, αλλά γενικεύτηκαν ακόμα περισσότερο τα δίδακτρα και στα μεταπτυχιακά”.
Όπως σημείωσε, με ευθύνη και του ΣΥΡΙΖΑ “επιχειρείται να επεκταθούν οι δραστηριότητες του πανεπιστημίου-επιχείρηση, που θα εμπορεύεται προγράμματα σπουδών και άλλα προϊόντα και υπηρεσίες. Μάλιστα, η βίαιη στροφή στην τηλεκπαίδευση τους μήνες της πανδημίας, έχει ανοίξει ακόμα περισσότερο τις ορέξεις, όσων προσβλέπουν να βρουν μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό για να πουλάνε και τα ξενόγλωσσα προγράμματα”.
Χαρακτήρισε προκλητική την θέσπιση του αυθαίρετου κατωφλιού στη διάφορα των βάσεων “σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να διατηρήσει πελατεία και για τις νέες Εστίες που θέλει να χτίσει με ΣΔΙΤ, ώστε να διασφαλίζονται τα λειτουργικά κέρδη των μεγάλων επιχειρηματιών με τους οποίους θα συμπράξει” και κάλεσε την κυβέρνηση να αποδώσει πάσο και δωρεάν σίτιση σε χιλιάδες παιδιά που βρίσκονται στον αέρα και να ενισχύσει με ευθύνη του κράτους και έκτακτη χρηματοδότηση, την φοιτητική μέριμνα και όχι να την παραδώσει σε ιδιώτες.
Ο Δ. Κουτσούμπας τόνισε ότι το ΚΚΕ “καταψηφίζει το απαράδεκτο αυτό νομοσχέδιο“, προσθέτοντας “θα κάνουμε το παν για να σας δυσκολέψουμε. Για το καλό των παιδιών, των μαθητών, των φοιτητών, των οικογενειών τους, για το καλό της Ελλάδας και της κοινωνίας συνολικά. Για να ανοίξει ο δρόμος για μια κοινωνία που θα εγγυάται πραγματικά ότι κάθε νέα και νέος θα έχει την εκπαίδευση που του αξίζει..
“Μέσα στην καταχνιά που οικοδομείτε, το δίλημμα για τη ζωή και το μέλλον της νεολαίας για να μπορεί να αναπνεύσει είναι ένα: Σχολείο για λίγους και εκλεκτούς, καπιταλιστική βαρβαρότητα δηλαδή ή Παιδεία των ίσων και των πολλών, μια νέα κοινωνία, η σοσιαλιστική κοινωνία; Ουσιαστικά δυο δρόμοι διαφορετικοί που παλεύουν: Παράσιτα απ’ τη μια, πραγματικοί δημιουργοί του πλούτου απ’ την άλλη. Τελικά θα θριαμβεύσει το δίκιο, είμαστε σίγουροι γι’ αυτό, η πραγματική μόρφωση και η ζωή”, κατέληξε στην ομιλία του ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.
Βαρουφάκης: Το νομοσχέδιο εξυπηρετεί συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα
Ο κ. Βαρουφάκης έκανε λόγο για νομοσχέδιο που προωθεί την ταξική παιδεία και εξυπηρετεί συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα που συνδέονται με τη Νέα Δημοκρατία. Ειδικότερα είπε ότι μεταρρύθμιση χωρίς μελέτη, χωρίς προεργασία, χωρίς τους εκπαιδευτικούς, κυρίως τους δασκάλους, είναι απορρύθμιση και ακολουθεί άλλες παρόμοιες αλλαγές που γίνονται επί χρόνια από τους εκάστοτε υπουργούς Παιδείας.
Απευθυνόμενος στη Ν. Κεραμέως ο επικεφαλής του ΜέΡΑ είπε ότι η υπουργός νομοθετεί για συγκεκριμένα συμφέροντα που εκφράζονται στον τομέα Παιδείας της ΝΔ που διακατέχονται από νοοτροπία της ΕΡΕ. Η διαγωγή εκεί παραπέμπει, είπε ο κ. Βαρουφάκης και προσέθεσε ότι την κυβέρνηση και την κ. Κεραμέως την διακρίνει η έφεση στον αυταρχισμό. Τα πάντα, είπε, παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις, αλλά όσο πιο πολλά ζητήματα εξαρτώνται από υπουργικές αποφάσεις, τόσο πιο σαθρό είναι το σύστημα.
Αν ο Μητσοτάκης ενδιαφέρεται να μείνει στην ιστορία θα πρέπει να αποσύρει αυτό το νομοσχέδιο, είπε ο κ. Βαρουφάκης. Εμείς προσέθεσε οραματιζόμαστε μια άλλη μεταρρυθμιστική διαδικασία. Μια πολιτεία, όπου ο υπουργός δεν μεταρρυθμίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, η δημόσια παιδεία μεταρρυθμίζεται σε πραγματικό χρόνο συνεχώς, είναι μια διαδικασία ελέγχου και μεταρρυθμίσεων κτήμα της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, θέση του ΜέΡΑ25 είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Μορφωτικού Συμβουλίου που θα αποτελείται από κληρωτούς και σοφούς της εκπαίδευσης που θα διορίζονται από τη Βουλή και η θητεία τους θα είναι εναλλασσόμενη και εκεί θα καλούνται υπουργοί και κόμματα και θα «ανακρίνονται» όσον αφορά τις προτάσεις όλων για το τι πρέπει να γίνει.
Μεγάλο μέρος της παρέμβασής του ο κ. Βαρουφάκης το αφιέρωσε στην έντονη ιδεολογική αντίθεσή του με το εν λόγω νομοσχέδιο. Επέκρινε με οξύτητα την Ν. Κεραμέως τονίζοντας ότι με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση προωθεί τα προνόμια των λίγων, ότι είναι ένα σύστημα για τα παιδιά των πλουσίων και των ολιγαρχών και ένα σύστημα για τα άλλα παιδιά. Εξέφρασε επίσης την έντονη διαφωνία του με το σύστημα εξετάσεων που εισάγει το νομοσχέδιο, κάνοντας λόγο για «εξετασιομανία». Επίσης διαφώνησε για τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές θα εγγράφονται στα πειραματικά σχολεία υποστηρίζοντας την μέθοδο της κλήρωσης, ενώ είπε ότι και πάλι τα παιδιά από πολύ μικρά θα ωθούνται προς τα φροντιστήρια.
Βασικός στόχος του νομοσχεδίου, είπε ο κ. Βαρουφάκης, είναι ο κατακερματισμός του σημερινού συστήματος που θα αντανακλά την ταξική διαστρωμάτωση της Ελλάδας. Σήμερα, προσέθεσε, θέλετε να σπάσει το δημόσιο σχολείο μεταξύ ενός επιλεκτικού σχολείου, ενώ τα υπόλοιπα δημόσια θα είναι αποθήκες ψυχών μέχρι να τελειώσουν και να γίνουν ντελιβεράδες. Ακόμη και αν δεν είναι αυτός ο σκοπός σας, είπε προς την Ν. Κεραμέως, το νομοσχέδιο είναι γραμμένο σαν να επρόκειτο γι αυτό.
Ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25 επέκρινε την υπουργό Παιδείας επειδή θέτει όριο ηλικίας τα 20 έτη για εγγραφή στα ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι αυτό συμβαίνει για να ωθείται ο νέος στα ΙΙΕΚ ενώ για την διδασκαλία των αγγλικών στα νηπιαγωγεία είπε ότι είναι υπέρ, ωστόσο εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα αποτύχει, όπως απέτυχε και στα δημόσια σχολεία γιατί δεν υπάρχει προσωπικό να διδάξει.
Τέλος ο κ. Βαρουφάκης είπε ότι όταν απαιτούνται περισσότερα μόρια για την εισαγωγή σε σχολές αστυνομίας από τις παιδαγωγικές σχολές, τότε η κοινωνία έχει πρόβλημα. Διερωτήθηκε στη συνέχεια τι ποσοστό της άρχουσας τάξης στέλνει τα παιδιά σε δημόσιο σχολείο, για να απαντήσει ότι είναι ελάχιστο. Περιλαμβάνοντας τους προνομιούχους και τον εαυτό του και την υπουργό Παιδείας και άλλους οικονομικά προνομιούχους που μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σε καλά σχολεία ή πανεπιστήμια, ο κ. Βαρουφάκης συμπέρανε ότι ένα πολιτικό σύστημα του οποίου οι ιθύνοντες έχουν πάρει διαζύγιο από το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να κάνει εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που δεν θα είναι ολιγαρχικό.
Φίλης: Η Υπουργός Παιδείας βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία
Ο αποκλεισμός συγκρούεται με τη συμπερίληψη. Η γιγάντωση των ανισοτήτων με το σχολείο ισότητας και ποιότητας. Τα άριστα σχολεία για τους υποτιθέμενους άριστους με τα άριστα σχολεία για όλους. Ο ανταγωνισμός με τη συνεργατικότητα. Το αυταρχικό μοντέλο της διαγωγής και της τιμωρίας με ένα δημοκρατικό σχολείο που προετοιμάζει συνειδητούς και υπεύθυνους πολίτες».
Και συνέχισε ο Ν. Φίλης: Όλα αυτά δεν είναι λόγια, αποδείχθηκαν με πράξεις. Σαν χτες, πριν πέντε χρόνια, στις 8 Ιουνίου 2015, δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με την υπογραφή του τότε αναπ. υπουργού Τάσου Κουράκη που επανέφερε στην εκπαίδευση τους 2.700 εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ που είχαν κριθεί διαθέσιμοι για απόλυση το 2013 από τον κ. Αρβανιτόπουλο και τον κ. Μητσοτάκη, υπουργό, τότε, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στην κυβέρνηση Σαμαρά.
Μια από τις πιο φωτεινές στιγμές της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μια από τις πιο ντροπιαστικές σελίδες για τη ΝΔ και τον κ. Μητσοτάκη προσωπικά. Μια σελίδα που προτιμάει να μην τη θυμάται και να μην τη θυμίζει. Το ίδιο και οι υμνητές του στα ΜΜΕ. Καμιά μεταρρύθμιση δεν γίνεται χωρίς διάλογο. Και η υπουργός Παιδείας δυστυχώς βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία, τα κόμματα, τον εκπαιδευτικό κόσμο. Δεν έλαβε υπόψη της τις χιλιάδες αρνητικές παρατηρήσεις στη Διαβούλευση, οι περισσότερες τεκμηριωμένες. Δεν έλαβε υπόψη της τι είπαν οι φορείς των εκπαιδευτικών στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Δεν κατόρθωσε να πετύχει την ελάχιστη συναίνεση στο Κοινοβούλιο.
Μιλάει βέβαια με τους μεγαλοσχολάρχες -οι μόνοι εξάλλου που υπερασπίστηκαν την καταστροφική αναβάθμιση των κολεγίων. Μιλάει με τους ιδιοκτήτες των μεγάλων ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων -οι μόνοι και πάλι που υπερασπίστηκαν το νομοσχέδιό της. Είναι υπουργός ιδιωτικών κολλεγίων, μεγαλοσχολαρχών, μεγαλοφροντιστών και εκκλησιαστικών παραγόντων. Και, εσχάτως, υπουργός καμερών και εκατοντάδων χιλιάδων απουσιών: η μόνη υπουργός Παιδείας που θα τη συνοδεύουν ως εικόνα τα ανοιχτά αλλά άδεια Γυμνάσια και κυρίως Λύκεια. Το νομοσχέδιο διαπνέεται από πλήθος αρνητικών ρυθμίσεων.