Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την Παιδεία, μόνο με τις 158 ψήφους της ΝΔ και 124 “όχι”.
Το νομοσχέδιο δέχτηκε σφοδρή κριτική τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από συλλόγους εκπαιδευτικών με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), την Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) να ζητούν την άμεση απόσυρσή του.
Κατά τη χθεσινή του ομιλία στη Βουλή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο μια «επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού που προσπαθεί επιμελώς να καλλιεργήσει η κυβέρνηση, πίσω από την οποία κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό, τον επιθεωρητισμό απέναντι στη διοίκηση της εκπαίδευσης». Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί «με το μυαλό στην τσέπη των σχολαρχών και των ιδιοκτητών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών». Ενώ αυτοί που θα επηρεαστούν άμεσα από το νομοσχέδιο είναι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων αυτής της χώρας.
Η κριτική εστιάζεται κυρίως στην εντατικοποίηση μέσω εξετάσεων, στην αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις, στην επαναφορά της διαγωγής των μαθητών, στην εκμάθηση αγγλικών στα νηπιαγωγεία, στην κατάργηση της κοινωνιολογίας και την επαναφορά των Λατινικών, στην τράπεζα θεμάτων και στα πρότυπα σχολεία. Επίσης, ο κ. Φίλης έχει αναδείξει τη διαρροή των προσωπικών στοιχείων εκπαιδευτικών και μαθητών από την εταιρία μέσω της οποίας γίνονται μαθήματα εξ’αποστάσεως, γεγονός που επιβεβαίωσε και η ΕΛΜΕ με σχετική καταγγελία.
Μετά την ψήφιση του επίμαχου νομοσχεδίου οι αλλαγές που προβλέπει και αυτές που βρέθηκαν στο επίκεντρο της κριτικής έγιναν πλέον νόμος του κράτους.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
Αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο
Εισαγωγή «κόντρα» μαθημάτων δηλαδή από άλλη κατεύθυνση. Για τους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης αυτό το μάθημα θα είναι τα Μαθηματικά, ενώ για τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης η Ιστορία
Επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων
Αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Αξιολόγηση σχολικών μονάδων
Θεσμοθετούνται 24 πρότυπα και 38 πειραματικά σχολεία
Επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια και των πολυήμερων αποβολών
Καθιερώνεται «Βάση Μετεγγραφής». Ο υποψήφιος θα πρέπει να έχει τη βάση της σχολής που επιθυμεί, μείον 2.750 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι εάν η βάση της σχολής είναι τα 17.750 μόρια, ο υποψήφιος θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει 15.000 μόρια.
Προβλέπεται η εισαγωγή νέων θεματικών, με ενίσχυση της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών.
Σε ό,τι αφορά τα πειθαρχικά παραπτώματα, επιστρέφει το σύστημα που ίσχυε προ του 2017 με την αναγραφή διαγωγής στο απολυτήριο και τη δυνατότητα πολυήμερων αποβολών.
Εισάγεται, πιλοτικά, το μάθημα των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο.
Στο Γυμνάσιο, αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη θα απαιτείται ο βαθμός 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στο μέσο όρο μέχρι 4 μαθήματα κάτω από τη βάση. Οι επαναληπτικές εξετάσεις θα διεξάγονται τον Σεπτέμβριο.