Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας κατέθεσαν 41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του βουλευτή Α’ Αθήνας και τομεάρχη Παιδείας Νίκου Φίλη, «για την κατάργηση ή/και τον περιορισμό των μαθημάτων καλλιτεχνικών, έρευνας (projects) και κοινωνικοοικονομικών επιστημών από το Γενικό Λύκειο».
Σύμφωνα με τους βουλευτές, καταργείται κάθε καλλιτεχνικό μάθημα από το Λύκειο (Καλλιτεχνική Παιδεία, Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο), ενώ απομακρύνονται τα μαθήματα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών (Κοινωνιολογία, Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης & Δημοκρατία, Ελληνικός & Ευρωπαϊκός Πολιτισμός). «Η διαμόρφωση του νέου ωρολογίου προγράμματος για το Γενικό Λύκειο αποτυπώνει την επιδίωξη της κυβέρνησης να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε ένα αποστειρωμένο και ασφυκτικό εξεταστικό κέντρο, εξοβελίζοντας τα καλλιτεχνικά μαθήματα, τα μαθήματα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών και των μαθημάτων έρευνας (projects) της Α’ και Β’ τάξης» προσθέτουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τονίζουν ότι «η κατάργηση των καλλιτεχνικών και των κοινωνικοοικονομικών μαθημάτων αντιτίθεται στους θεμελιωμένους σκοπούς της εκπαίδευσης, οι οποίοι ορίζονται ήδη από το ν.1566/1985 καθώς και το Σύνταγμα».
Όσο για την «κατάργηση των μαθημάτων σχεδίου, τα οποία είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα και προαπαιτούμενα για την εισαγωγή σε μια σειρά από πανεπιστημιακές σχολές (πχ: Αρχιτεκτονική, Σχολές Καλών Τεχνών, Γραφιστική, Συντήρηση Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης)» οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι «ωθεί απροκάλυπτα τους μαθητές στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και στερεί κάθε δυνατότητα ίσων ευκαιριών στους υποψήφιους φοιτητές».
Τέλος, εκτιμούν ότι προκύπτει «μείζον» ζήτημα και με τους εκπαιδευτικούς που μένουν δίχως αντικείμενο διδασκαλίας, με αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων οργανικών θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς και θέσεων εργασίας αναπληρωτών, «επαναφέροντας μνήμες από την κατάργηση ειδικοτήτων και τη διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου-Μητσοτάκη το 2013».
Συγκεκριμένα οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ερωτούν:
1. Έπειτα από ποια επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση λήφθηκε η απόφαση κατάργησης ή/και περιορισμού των μαθημάτων καλλιτεχνικών, έρευνας (projects) και κοινωνικοοικονομικών επιστημόνων από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου; Υπήρξε διάλογος και συναίνεση με τους φορείς της εκπαίδευσης; Υπάρχει σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ);
2. Ποιος είναι ο αριθμός μαθητών που δηλώνουν τα εν λόγω μαθήματα στην αρχή του σχολικού έτους;
3. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζονται σχέδια διαθεσιμότητας μόνιμων εκπαιδευτικών και μείωσης του αριθμού των αναπληρωτών, οι οποίοι λόγω της απόφασης μένουν δίχως αντικείμενο διδασκαλίας;
4. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να διατηρηθούν οι οργανικές θέσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών των συγκεκριμένων κατηγοριών ΠΕ, οι οποίες αποκτήθηκαν έπειτα από 10 και πλέον χρόνια «περιφοράς» των εκπαιδευτικών στην ελληνική επικράτεια;
5. Προτίθεται να καταργήσει τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» και από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ που το έχουν ως προ-απαιτούμενο ή υπάρχει συνειδητή ανακατεύθυνση των μαθητών που επιθυμούν να εξεταστούν στα συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα, στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα;