Στον Ραφαήλ μάλλον δεν άρεσε η μύτη του. Γι΄ αυτό την αντικατέστησε με μία βελτιωμένη εκδοχή της στην περίφημη αυτοπροσωπογραφία του.
Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Ρώμης που δημιούργησαν στον υπολογιστή μία τρισδιάστατη αναπαράσταση του προσώπου του ζωγράφου της Αναγέννησης με βάση εκμαγείο του κρανίου του που χρονολογείται στο 1833. Τότε, είχαν εκταφεί τα λείψανα που πιστεύεται ότι ανήκαν στον καλλιτέχνη που οι σύγχρονοί του αποκαλούσαν «Θείο», επειδή επιζητούσε την τελειότητα μέσω του έργου του.
«Είναι βέβαιο ότι έκανε την μύτη του να φαίνεται πιο εκλεπτυσμένη», δήλωσε ο καθηγητής Ματία Φαλκόνι, μοριακός βιολόγος του πανεπιστημίου. «Η μύτη του ήταν, ας πούμε, ελαφρά πιο προεξέχουσα».
Ο Ραφαήλ πέθανε στην Ρώμη το 1520 σε ηλικία 37 ετών, μάλλον από πνευμονία, και ετάφη στο Πάνθεον της Ρώμης. Η αυτοπροσωπογραφία, η οποία κανονικά εκτίθεται στην Πινακοθήκη Uffizi της Φλωρεντίας, βρίσκεται στην Ρώμη σε έκθεση που διοργανώνεται με την ευκαιρία της 500ής επετείου από τον θάνατό του.
Ο Ματία Φαλκόνι, σε συνεργασία με επιστήμονες της Ιατροδικαστικής Ανθρωπολογίας και άλλους ειδικούς, αναπαρήγαγαν το πρόσωπο του Ραφαήλ με την τεχνική των επιστρώσεων που χρησιμοποιείται στην εγκληματολογία. Το αποτέλεσμα είναι ένα πρόσωπο που μοιάζει με του ζωγράφου όπως εμφανίζεται σε χαρακτικό έργο του μαθητή του Μαρκαντόνιο Ραϊμόντι.
«Όταν τελειώσαμε, είπα “έχω ξαναδεί αυτό το πρόσωπο», δηλώνει ο Φαλκόνι. Ομοιότητα υπάρχει επίσης και με το «Portrait of a Man» που φιλοτεχνήθηκε ανάμεσα στο 1512 και το 1515 από τον Σεμπαστιάνο ντελ Πιόμπο, σύγχρονο του Ραφαήλ.
Επί αιώνες υπήρχαν εικασίες ότι τα οστά που εκτάφηκαν το 1833 δεν ανήκαν στον Ραφαήλ. Όμως, ο καθηγητής Φαλκόνι πιστεύει ότι υπάρχουν 85% πιθανότητες το κρανίο να ανήκει στον Ραφαήλ εξαιτίας της ομοιότητας με το πρόσωπο του ζωγράφου όπως παριστάνεται από τον ίδιο και τους συγχρόνους του.
Πηγή: ΑΠΕ