Άρθρο του Guerric Poncet στην εφημερίδα Le Point, έχει τον εξής χαρακτηριστικό τίτλο: «Αγορά 18 Rafale από την Ελλάδα: τι πρέπει να γνωρίζουμε», όπως αναδημοσιεύεται από το hellasjournal.com.
Η Υπουργός Άμυνας, Florence Parly πρόκειται να ταξιδέψει στην Αθήνα τη Δευτέρα 25 Ιανουαρίου για την υπογραφή της σύμβασης, συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ. Τριάντα πέντε χρόνια μετά την πρώτη πτήση και σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την πρώτη χρήση του στη Γαλλία, το Rafale θα πετάξει επιτέλους για έναν άλλο ευρωπαϊκό στρατό.
Η Υπουργός Άμυνας, Florence Parly, αναμένεται να επισκεφθεί την Αθήνα τη Δευτέρα, για την υπογραφή της σύμβασης για την αγορά από την Ελλάδα 18 μαχητικών αεροσκαφών της Dassault και των εξοπλισμών τους. Θα συνοδεύεται από τον στρατηγό Lavigne, Αρχηγό του επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας και του Διαστήματος, και θα συναντηθεί με τον Υπουργό Άμυνας και τον Έλληνα Πρωθυπουργό.
Η επιχείρηση, ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, αποτελείται από τρία συμβόλαια: ένα για την αγορά αεροπλάνων, ένα για την αγορά εξοπλισμών (πύραυλοι Mica και Meteor, πύραυλοι Scalp και βόμβες) και ένα τρίτο για την εκπαίδευση πιλότων και μηχανικών και την αρχική υποστήριξη των πρώτων αεροσκαφών.
«Το χρονοδιάγραμμα είναι εξαιρετικά σύντομο», εξηγεί το γραφείο της Florence Parly, το οποίο αναφέρει ότι η παράδοση των πρώτων έξι αεροπλάνων θα γίνει τον Ιούνιο του 2021 και η ολοκλήρωση των παραδόσεων σε δύο χρόνια, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2023.
Η Αθήνα θέλει να προχωρήσει γρήγορα, και δεν έχει τα μέσα να αγοράσει μόνο καινούργια. Δώδεκα μεταχειρισμένα αεροπλάνα θα ληφθούν από τα εκατό περίπου της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ έξι άλλα θα είναι καινούργια. Όλα θα είναι στο πιο σύγχρονο πρότυπο που αναπτύσσεται αυτήν τη στιγμή, το F3R, ικανό να χρησιμοποιήσει τους πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor .
Αρκετά για να δυσκολέψουν τη γηρασμένη αεροπορία του τούρκου γείτονα, με τον οποίο οι εντάσεις είναι έντονες εδώ και ένα χρόνο, με φόντο την εξερεύνηση πόρων σε υδρογονάνθρακες στην ανατολική Μεσόγειο, ειδικά στα ανοικτά της Κύπρου.
Το συμβόλαιο των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ είναι το πιο ορατό μέρος μιας συνολικής επανεκτίμησης των ελληνικών στρατιωτικών δαπανών, ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που ψηφίστηκε στα τέλη του 2020 από το Κοινοβούλιο, για το έτος 2021. Μια απόφαση που δημιούργησε διαμάχη στη χώρα, της οποίας οι δαπάνες για εξοπλισμούς αυξήθηκαν κατά 57%, ενώ ο προϋπολογισμός για την υγεία μειώθηκε κατά 17% σε σύγκριση με το 2020, και αυτό ενώ το ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί κατά 10,5% για το 2020 και το χρέος να φθάσει το 209% του ΑΕΠ.
Αυτή η πρώτη παραγγελία για την εξαγωγή του Rafale στην Ευρώπη είναι μια ανάσα για την Dassault Aviation, η οποία ζήτησε το καλοκαίρι του 2020 την επίσπευση των γαλλικών παραδόσεων για να σώσει τις γραμμές παραγωγής της μετά την παράδοση των 36 Rafale που παραγγέλθηκαν το 2016 από την Ινδία. Ακόμα κι αν δώδεκα από τα δεκαοκτώ αεροπλάνα θα ληφθούν από το στόλο της γαλλικής αεροπορίας για να πουληθούν μεταχειρισμένα, εναπόκειται στην Dassault να κατασκευάσει δεκαοκτώ επιπλέον νέα αεροσκάφη, διότι θα πρέπει να αντικατασταθούν γρήγορα τα γαλλικά Rafale.
Τα έσοδα από την πώληση των δώδεκα μεταχειρισμένων αεροπλάνων, εκτιμώμενα σε 400 εκατομμύρια ευρώ, θα πάνε εξάλλου στο Υπουργείο Άμυνας για να καλύψουν εν μέρει το κόστος αντικατάστασης. Αυτά τα δώδεκα επιπλέον καινούργια αεροσκάφη θα πρέπει να παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία έως το 2025, αναφέρει το γραφείο της Υπουργού: επομένως θα υπάρξει προσωρινή μείωση της ικανότητας της γαλλικής Αεροπορίας.
Η Dassault περιμένει επίσης, μια επικείμενη απόφαση από την Κροατία σχετικά με την πιθανή αγορά Rafale. Εκσυγχρονίζοντας την αεροπορία της, η Ελλάδα χτυπά εκεί που πονά η Τουρκία. Πράγματι, αν και το τουρκικό ναυτικό και ο στρατός είναι αναμφισβήτητα ανώτερα από εκείνα των Ελλήνων, δεν συμβαίνει απαραίτητα το ίδιο στον αέρα.
Τα τουρκικά αεροσκάφη είναι παλιά: παλιά βομβαρδιστικά μαχητικά F-4 από τον πόλεμο του Βιετνάμ, μαχητικά F-16 που έχουν εκσυγχρονιστεί σίγουρα, αλλά διατηρούν τα όρια ενός αεροσκάφους που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1970. Στην επιδείνωση των πραγμάτων, προστίθεται το ότι η τουρκική Πολεμική Αεροπορία δεν έχει ακόμη ανακάμψει από τις μαζικές εκκαθαρίσεις στις τάξεις της, που ακολούθησαν την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος το 2016: οι έμπειροι πιλότοι δεν είναι πλέον λεγεώνα.
Απέναντι, η Ελλάδα παραθέτει επίσης τα F-4 και F-16, σε μικρότερες ποσότητες. Αλλά διαθέτει μερικές δωδεκάδες Mirage 2000, μεταξύ των οποίων 24 στο πρότυπο 2000-5, ικανά να χτυπήσουν τους αντιπάλους σε μεγαλύτερη απόσταση. Με την προσθήκη των Rafale, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα παλαιότερα Mirage 2000, η Αθήνα διαθέτει μια υπερσύγχρονη ικανότητα στον αέρα, και ενισχύει την ικανότητα να πλήξει σε βάθος επίγειους και θαλάσσιους στόχους.
Κάτι που εγγυάται μεγάλες ζημιές στη Τουρκία σε περίπτωση σύγκρουσης και την εξισορρόπηση της ισορροπίας δυνάμεως στην ανατολική Μεσόγειο. Για τον εκσυγχρονισμό της αεροπορίας της, η Τουρκία βασίστηκε στον νέο αμερικανικό μαχητικό F-35. Αλλά μετά από μήνες αναβλητικότητας, το Πεντάγωνο επιτέλους άσκησε βέτο στην ανάπτυξη του αεροπλάνου σε στρατό που χρησιμοποιεί επίσης το αντιαεροπορικό σύστημα S-400 της Ρωσίας.
Ο Donald Trump , εμπόδισε τη σύμβαση το καλοκαίρι του 2019 και η Άγκυρα στράφηκε στη Μόσχα για να διαπραγματευτεί την αγορά μαχητών πέμπτης γενιάς: μια προσέγγιση που θα μπορούσε να επιταχυνθεί από τα ελληνικά βήματα. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2020, στο αποκορύφωμα των εντάσεων μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου από τη μια πλευρά, και της Τουρκίας από την άλλη, και με φόντο τις τουρκικές επιδρομές σε ευρωπαϊκά χωρικά ύδατα, η Γαλλία είχε αναπτύξει μια φρεγάτα και δύο Rafale στην Ανατολική Μεσόγειο, για να υποστηρίξει τους Ευρωπαίους εταίρους της.
Τα αεροσκάφη ανήκαν στις στρατηγικές αεροπορικές δυνάμεις, αυτές που είναι υπεύθυνες για την πυρηνική αποτροπή: ένας τρόπος για να υποστηριχθεί λίγο περισσότερο το μήνυμα στην Άγκυρα …
Πηγή: Guerric Poncet στην εφημερίδα Le Point