Σοβαρά ερωτήματα φαίνεται ότι προκύπτουν όσον αφορά στην επιχειρησιακή ετοιμότητα των νέων μεταχειρισμένων λεωφορείων που παρέλαβε το υπουργείο μεταφορών, καθώς όπως φαίνεται δεν βγήκαν σήμερα στους δρόμους για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες.
Όπως κατήγγειλε ο κ. Νίκος Παππάς βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κατά την επίσκεψη σήμερα Δευτέρα στα αμαξοστάσια διαπιστώθηκε ότι όλα τα λεωφορεία που παραλήφθησαν έχουν μηχανικά προβλήματα και ως εκ τούτο δεν μπορούν να μπουν στην κυκλοφορία.
Όπως τον ενημέρωσαν οι εργαζόμενοι συνολικά από τα 40 λεωφορεία που νοίκιασε το υπουργείο Μεταφορών, σε δρομολόγια μπήκαν μόνο τα 27 αφού όλα τα υπόλοιπα 23 παρουσίασαν βλάβη.
Όπως τόνισε στο ΚΟΚΚΙΝΟ ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ «Τα πολυδιαφημισμένα λεωφορεία που παρελήφθησαν βρίσκονται ακινητοποιημένα με βλάβες στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ. πρόκειται για λεωφορεία με 500.000 -700.000 χιλιόμετρα τα οποία νοικιάζονται για 150.000 ευρώ ενώ με λίγα χρήματα περισσότερα θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε καινούργια».
Το συνολικό κόστος των συμβάσεων με τους αναδόχους ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ για 3+1 χρόνια και αφορά την προμήθεια 243 12μετρων και 50 18μετρων αρθρωτών, όλα μεταχειρισμένα δεκαετίας.
Πέραν της μεγάλης καθυστέρησης προμήθειάς τους αντιδράσεις προκαλεί και το γεγονός ότι με λίγα παραπάνω χρήματα η ΟΣΥ θα μπορούσε να προμηθευτεί ολοκαίνουργια και ασφαλή δικά της λεωφορεία.
Tεχνικά προβλήματα
Παράλληλα υπάρχουν προβλήματα με τον μικρότερο αριθμό παραθύρων αλλά και ότι δεν διαθέτουν πρόσβαση για ΑμεΑ. Πρόκειται για 40 μεταχειρισμένα λεωφορεία από τα συνολικά 293 που θα προμηθευτεί η ΟΣΥ με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing).
Το συνολικό κόστος των συμβάσεων με τους αναδόχους ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ για 3+1 χρόνια και αφορά την προμήθεια 243 12μετρων και 50 18μετρων αρθρωτών, όλα μεταχειρισμένα δεκαετίας. Πέραν της μεγάλης καθυστέρησης προμήθειάς τους (η διαδικασία ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο) και των παρατυπιών στις συμβάσεις (μεταξύ άλλων, τα λεωφορεία δεν έχουν ανοιγοκλεινόμενα παράθυρα), που προκάλεσαν και το προσωρινό «μπλόκο» του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα μέσα Φεβρουαρίου, έντονες αντιδράσεις προκαλεί και το γεγονός ότι με λίγα παραπάνω χρήματα η ΟΣΥ θα μπορούσε να προμηθευτεί ολοκαίνουργια και ασφαλή δικά της λεωφορεία.
Όπως προκύπτει από έγγραφο του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΥ, που έλαβε το Ελεγκτικό Συνέδριο με αρ. πρωτ. ΕΣ 5725/8.2.2021, η διενέργεια της προμήθειας των ανωτέρω λεωφορείων με βραχυχρόνια μίσθωση επιλέχθηκε καθώς «η τιμή ενός καινούργιου λεωφορείου όμοιου με τα προς προμήθεια λεωφορεία στην ευρωπαϊκή αγορά είναι περίπου 210.000,00 ευρώ και, σε κάθε περίπτωση, το κόστος απόκτησης των λεωφορείων με μίσθωση είναι σημαντικά μικρότερο, ανά έτος χρήσης τους, αυτού της απόκτησης καινούργιων, λαμβανομένης υπόψη της σταδιακής απομείωσης της αξίας των τελευταίων».
- Η ΟΣΥ με 61,5 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να έχει ασφαλή και ιδιόκτητα καινούργια λεωφορεία
Μάλιστα, σύμφωνα, με την αρχική προκήρυξη, τα λεωφορεία δύναται να εξαγοραστούν από την ΟΣΥ Α.Ε. μετά τη λήξη της σύμβασης αντί 12.000 ευρώ τα 12μετρα λεωφορεία και 15.000 ευρώ τα 18μετρα λεωφορεία, προσαυξανόμενων με 1.500 ευρώ για τον εξοπλισμό τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Η επίσκεψη Μητσοτάκη στον ΟΣΥ
Την περασμένη Παρασκευήγ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφτηκε το το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ για να επιθεωρήσει τα λεωφορεία που έχει προμηθευθεί ο ΟΣΥ με την διαδικασία Leasing.
«Εμείς από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι θέλουμε να στηρίξουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς, πρωτίστως τα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αποτελούσε μία δέσμευσή μας πριν χτυπήσει ο κορωνοϊός. Η ανάγκη αυτή έγινε ακόμα πιο επιτακτική λόγω του κορωνοϊού και με γρήγορα βήματα υλοποιούμε τη δέσμευσή μας», δήλωσε, συνομιλώντας με οδηγούς, ενώ υπογράμμισε πως «θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση της δέσμευσης που έχουμε αναλάβει».
Οι 14 γραμμές που… αναμένουν να “υποδεχθούν” τα πρώτα νέα λεωφορεία μέσω leasing είναι:
- 051 «ΣΤ. ΥΠΕΡ. ΛΕΩΦ. ΚΗΦΙΣΟΥ – ΟΜΟΝΟΙΑ (μέσω ΑΚΑΔ. ΠΛΑΤ.),
- 224 ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ – ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΠΟΛΥΓΩΝΟ),
- 813 (ΑΒΕΡΩΦ -ΠΡΟΥΣΣΗΣ),
- 211(ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ-ΑΚΑΔΗΜΙΑ),
- 550 (ΚΗΦΙΣΙΑ -Π. ΦΑΛΗΡΟ),
- 040 (ΣΥΝΤΑΓΜΑ- ΠΕΙΡΑΙΑΣ),
- 049 (ΠΕΙΡΑΙΑΣ -ΟΜΟΝΟΙΑ),
- Α7(ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ -ΚΗΦΙΣΙΑ),
- Β2 (ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ – ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ),
- Α3 (ΑΚΑΔΗΜΙΑ -ΓΛΥΦΑΔΑ),
- Α5 (ΑΚΑΔΗΜΙΑ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ -ΑΝΘΟΥΣΑ),
- και τρεις διπλές που εξυπηρετούν τις ίδιες περιοχές:
- 622 (ΓΟΥΔΗ-ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ) -815 (ΓΟΥΔΗ -ΤΑΥΡΟΣ),
- 136 (ΑΝΩ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ)- 137(ΑΝΩ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ) και
- 106 (ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ) -126 (ΠΑΛ. ΦΑΛΗΡΟ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ).
Η μίσθωση ανατέθηκε στις εταιρείες «MED BUS AND TRUCK CENTER ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ ΚΑΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ ΑΕ», «ΑΔΕΛΦΟΙ ΣΑΡΑΚΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ & ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και «ΕΘΝΙΚΗ LEASING AE» και αφορά 90 αρθρωτά (με ρυμουλκό) και 210 κανονικά (διαξονικά) ντιζελοκίνητα λεωφορεία.
Πηγή: Libre