Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός προσχεδίων για την ανάπλαση της πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους ολοκληρώθηκε με την κατάθεση δεκατριών συμμετοχών, ενώ η κριτική επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα την απονομή τριών βραβείων και τριών ισόποσων εξαγορών.
«Ο άξονας της Αριστοτέλους για κάθε Θεσσαλονικιό αλλά και για κάθε επισκέπτη της Θεσσαλονίκης σημαίνει πολλά: Είναι ένα σημείο αναφοράς. Όλοι έχουμε ζήσει σημαντικές, όμορφες στιγμές σε αυτόν τον υπέροχο άξονα, σε αυτήν την τόσο σημαντική πλατεία. Παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι δυστυχώς η πλατεία Αριστοτέλους τα έχει τα χρονάκια της», ανέφερε σχηματικά ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, τονίζοντας: «Ήλθε η στιγμή να μιλήσουμε για τη νέα Αριστοτέλους, που σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την πόλη μας με αισιοδοξία και φιλοδοξίες. Αναβαθμίζουμε μια από τις πιο γνωστές πλατείες της Ευρώπης, αλλάζοντας την εικόνα της Θεσσαλονίκης στον κόσμο. Δημότες, κάτοικοι και επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν έναν νέο δημόσιο χώρο, με νέα αισθητική, νέα υλικά, νέες προσεγγίσεις, που σέβονται όμως τον χαρακτήρα και τα ιστορικά χαρακτηριστικά του τόπου.
Ήταν μια βασική προεκλογική μας δέσμευση, που βήμα – βήμα υλοποιείται. Είμαι χαρούμενος και ικανοποιημένος που από τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό κλείνει αυτός ο πρώτος κύκλος, καθώς έχουμε το πρώτο βραβείο και την εικόνα της νέας Αριστοτέλους. Σε λίγα χρόνια η πόλη μας θα είναι διαφορετική μέσα από την ολοκλήρωση και αυτής αλλά και πολλών ανάλογων παρεμβάσεων». Video Player 00:00 02:57 Την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση του σημαντικού έργου της κριτικής επιτροπής, που ανοίγει τον δρόμο για μια από τις πλέον εμβληματικές παρεμβάσεις που σχεδιάζονται για τη Θεσσαλονίκη, εξέφρασε κι ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Εφραίμ Κυριζίδης.
Τι προβλέπει η πρόταση που κέρδισε το πρώτο βραβείο
Η πρόταση που έλαβε ομόφωνα το πρώτο βραβείο της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού επιχειρεί να αναδείξει την οδό Αριστοτέλους ως την κεντρική αρτηρία προβολής της σύγχρονης μητροπολιτικής ζωής και εικόνας της πόλης αλλά κι ως περιοχή διασύνδεσης με τη νεότερη ιστορία της. Μέσα από μια καθαρή οργάνωση χαράξεων και υλικών της νέας δαπεδόστρωσης, η Αριστοτέλους μετασχηματίζεται σε άξονα περιπάτου μητροπολιτικού χαρακτήρα με το σύνολο της κεντρικής ζώνης να αποδίδεται στους πεζούς.
Ίχνη του παλαιού ιστού της πόλης, πριν την πυρκαγιά του 1917, ενσωματώνονται στον σχεδιασμό ως «νήματα μνήμης», που προβάλλονται στο έδαφος διακριτικά. Με μια σύγχρονη αρχιτεκτονική προσέγγιση δημιουργείται μια νέα ιδιαίτερη ταυτότητα στις δύο πλατείες που οριοθετούν τη διασύνδεση της περιοχής μελέτης με την πόλη και τη θάλασσα: Η νέα Πλατεία Αριστοτέλους μετασχηματίζεται σε «καθρέπτη της πόλης», που ανακλά διαφορετικές εκδοχές της ανάλογα με την εποχή, την ώρα και τις δράσεις που υποδέχεται.
Ένα ελαφρά υποβαθμισμένο κεντρικό τμήμα, που επισημαίνεται με διαφορετική δαπεδόστρωση, δύναται να πάρει διαφορετικές μορφές. Παραμένοντας στεγνό εξασφαλίζει τη βασική λειτουργία της πλατείας ως «σκηνής» πρόσφορης για εκδηλώσεις κατά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, ενώ σημειακοί εκτοξευτήρες νερού μπορούν να τη μετασχηματίσουν, δημιουργώντας ένα σύννεφο τεχνητού δροσισμού και παιχνιδιού κατά τους θερμούς μήνες ή ένα λεπτό φιλμ νερού που λειτουργεί ως ανακλαστική επιφάνεια, διπλασιάζοντας τα είδωλα των κτιρίων.
«Το δωμάτιο με φοίνικες»
Από την πλευρά της οδού Εγνατίας η νέα πλατεία προτείνεται ως «το δωμάτιο με φοίνικες», όπου υψίκορμοι φοίνικες σε αυστηρό γεωμετρικό κάναβο προσφέρουν μια φυσική οροφή σκίασης και ανεμπόδιστη θέα προς τον άξονα της Αριστοτέλους, τη θάλασσα και τον Όλυμπο. Μια ενιαία βατή επιφάνεια από πατημένο χώμα και χαμηλές φυτεύσεις με καθιστικά εξασφαλίζουν την ομαλή μετάβαση από την όχληση της Εγνατίας στο πεζοδρομημένο τμήμα της πόλης. Το άγαλμα του Αριστοτέλη προτείνεται να μεταφερθεί αξονικά μπροστά από το άλσος, βλέποντας προς τη θάλασσα.
Παράλληλα, επιμέρους ενότητες–«δωμάτια» δημιουργούν τοπικές διαφοροποιήσεις στον υπόλοιπο άξονα, οι οποίες συσχετίζονται με τα επιμέρους χαρακτηριστικά της περιβάλλουσας περιοχής. Είναι: 1. Το δωμάτιο του νερού – Εφήμερη αγορά (Βατικιώτου – Ερμού). 2. Το δωμάτιο με τις Μανόλιες (Ερμού – Βασιλέως Ηρακλείου). 3. Το δωμάτιο του χρόνου – Εφήμερη γλυπταποθήκη (Βασιλέως Ηρακλείου – Τσιμισκή). Το τμήμα αυτό ενσωματώνει το διατηρητέο ρολόι επί της Τσιμισκή, που ανασχεδιάζεται. 4. Το κατώφλι της πλατείας Αριστοτέλους (Τσιμισκή – Μητροπόλεως).
Οι αντιδράσεις
Πολλοί χρήστες των social media επισημαίνουν τις αισθητικές και πρακτικές αστοχίες της ανάπλασης, όπως για παράδειγμα την απουσία πράσινου και την κυριαρχία του τσιμέντου. Παράλληλα, σχολιάζουν την επιλογή φοινίκων (που όπως αποδείχθηκε και με τον πιλοτικό και δαπανηρό Μεγάλο Περίπατο δεν συνιστούν ιδιαίτερα επιτυχημένες επιλογές).
«Έξυπνη η ανακλαστική επιφάνεια για να φαίνονται τα κτίρια ψηλότερα ειδικά το καλοκαίρι που στην Αριστοτέλους έχει 45 βαθμούς,οι φοίνικες δε … φανταστική σκιά! Θα μαλλιοτραβιόμαστε ποιος θα κάτσει από κάτω!
Το ρολόι ναι. Αφήστε το εκεί που είναι. Τον Αριστοτέλη όμως βγαλ’τε τον!!! Κάπου αλλού ακουμπήστε τον μωρέ! Δε χρειάζεται και να τον βλέπουμε…λες κ έχει θέση τώρα ο Αριστοτέλης στην Αριστοτέλους!!! Άκου εκεί…» σχολιάζει μία χρήστρια.
«Η ανάγκη για πράσινο στην πόλη θα καλυφθεί από τους κοκοφοίνικες; τσιμέντο παντού και δήθεν απαστράπτον πάτωμα να γυαλίζει στους 40 βαθμούς τα καλοκαίρια…. Όπως στη Σαχάρα ένα πράγμα. Η μεγαλύτερη ανάγκη είναι η συντήρηση κάθε νέας διαμόρφωσης, αυτό να έχει ο δήμος στον προϋπολογισμό του (βλέπε την κατάντια της παραλίας που στα τόσα χρόνια δεν μπορούν να συντηρήσουν ούτε το γκαζόν). Κλασική ελληνική γκλαμουριά που κρατάει ένα 6μηνο και μετά πέφτει στη μιζέρια.» σχολίασε κάποιος άλλος.
«Θα τους είπε ο Μπακογιάννης πως κάνουν καλή “μπάζα”οι ουασινγκτόνιες και φύτεψαν και εδώ…τώρα το ότι σε κανένα χρόνο θα είναι λείψανα και θα τις βγάζουν…δεν πειράζει…θα μας πουν “πέσαμε έξω” και όλα καλά» σημείωσε κάποιος άλλος κάτω από την ανάρτηση της είδησης.
Πηγή: www.rosa.gr