Προς τα μέσα της δεκαετίας τους 2000 μας είχε απασχολήσει η απόφαση της Διοίκησης (με την ευρεία έννοια του όρου) να προχωρήσει στην κατασκευή της επέκτασης, σε μεγάλο μήκος εντός της θάλασσας, του διαδρόμου 10-28 του αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Θεσσαλονίκης. Έργο που ανατέθηκε στα τέλη του 2005 και ολοκληρώθηκε, τελικά, στις αρχές του 2019 (αντί του 2011 που αρχικά προβλεπόταν).
Του Γιάννη Κρεστενίτη
Τότε είχα διατυπώσει και τεκμηριώσει ότι το έργο θα προκαλέσει επιπτώσεις στην παράκτια ζώνη νοτιοδυτικά της επέκτασης, προς την Περαία, κυρίως αναφορικά με τη διάβρωση και τη γενικότερη υποβάθμιση της περιοχής. Και ότι οι Περιβαλλοντικοί Όροι κατασκευής που είχαν καθοριστεί για την κατασκευή του έργου δεν κάλυπταν τη διαφαινόμενη/εκτιμούμενη αυτή υποβάθμιση και δεν προέβλεπαν τους απαραίτητους περιορισμούς και δράσεις/έργα για την αντιμετώπιση και ανάταξη της όποιας υποβάθμισης.
Δυστυχώς αυτή η πρόνοια δε υπήρξε, το έργο τελείωσε αλλά χωρίς καμία ειδική μέριμνα για την παράκτια περιοχή νοτιοδυτικά του έργου (προς την Περαία), αφού οι τότε έχοντες την όποια ευθύνη/αρμοδιότητα θεωρούσαν ότι «οι περιβαλλοντικές μελέτες που εκπονήθηκαν διερεύνησαν διεξοδικά όλα τα περιβαλλοντικά ζητήματα του έργου και αποδεικνύουν ότι οι όποιες επιπτώσεις του έργου είναι περιορισμένες και πλήρως ανατάξιμες».
Και σήμερα, στην ανατεθείσα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μελέτη του Ειδικού Χωρικού/Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για το Παραλιακό Μέτωπο, διαπιστώνεται ότι «η εν λόγω παράκτια περιοχή ΕΒ έχει δεχθεί ήδη αρνητικές διαβρώσεις και αλλοιώσεις λόγω της πρόσφατης κατασκευής του νέου αεροδιαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία», που επέκτεινε τον αρχικό διάδρομο εντός της θάλασσας και με διεύθυνση ΒΔ, σε οξεία γωνία με την ακτογραμμή της περιοχής ΕΒ» και «Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά επιδείνωσε την πρότερη κατάσταση κατά την οποία εμφανίζονται χαρακτηριστικά περιβαλλοντικής υποβάθμισης και συχνής παρουσίας λιμναζόντων υδάτων, και με γεωτεχνικούς όρους αναμένεται να εξακολουθήσει να διαβρώνει την ακτή».
Σε αυτή την περιοχή το υπό διαβούλευση ΕΠΣ, προτείνει να μεταφερθεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, που σήμερα βρίσκεται στην παραλιακή περιοχή κατά μήκος της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής, εντός των ορίων του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη.
*Καθ. Παράκτιας Τεχνικής και Ωκεανογραφίας