Η πριγκίπισσα Οντέτ και οι φίλες της βρίσκονται παγιδευμένες από τον μάγο Ρόθμπαρτ στη μορφή του κύκνου. Ο έρωτας και μόνο αυτός μπορεί να λύσει τα μάγια. Ο νεαρός πρίγκιπας Ζίγκφριντ βλέπει την Οντέτ και την ερωτεύεται. Ο Ρόθμπαρτ όμως καταλαβαίνει τις προθέσεις του Ζίγκφριντ και στέλνει την κόρη του Οντίλ στη μορφή της πριγκίπισσα Οντέτ για να ξεγελάσει τον πρίγκιπα.
Το τέλος του έργου του Τσαϊκόφσκι έχει δύο εκδοχές. Στη μία ο έρωτας υπερνικά και εν τέλει οι δυο ερωτευμένοι πετούν μαζί στον ουρανό. Στην άλλη οι δυο ερωτευμένοι πεθαίνουν αυτοκτονώντας.
Όπως ακριβώς και η Ειρήνη, έτσι και η Οντέτ βρίσκεται στη δίνη της μαγείας του Ρόθμπαρτ/Πούτιν και της Δύσης/Ζίγκφριντ. Ο έρωτας της δύσης για την κατάκτηση περισσότερων Δυτικόφιλων εδαφών ταλανίζει την Οντέτ και ο κακός μάγος Ρόθμπαρτ στέλνει την Οντίλ/Ουκρανία για να μαγέψει τον Ζίγκφριντ και να τον ξεγελάσει.
Ίσως κάπως έτσι να είχε αναγνώσει ο Τσαϊκόφσκι την σημερινή πολεμική σύρραξη της Ρωσίας κατά του Δυτικοφανούς κράτους της Ουκρανίας. Αν ο Τσαϊκόφσκι είχε ποτέ πολιτικοποιηθεί βέβαια.
Η νεοαποκτηθείσα τάση της Δύσης να αποπέμπει σιωπηρώς κάθε Ρωσικής προελεύσεως ανάγνωσμα, θεατρικό, έργο ή ακόμα και φοιτητή, φέρνει στο προσκήνιο σκοτεινές εικόνες από φιλμ νουάρ του παρελθόντος. Σκηνές που είχαμε την εντύπωση πως θα ήταν απλές μνήμες από μαύρες στιγμές του “κάποτε”.
Νοσταλγοί του Σιδηρού Παραπετάσματος δεν βρίσκονται μόνο στην Ανατολή, αλλά και στη Δύση. Και ο Τσαϊκόφσκι δεν έχει τη δυνατότητα να μιλήσει πια ώστε να εκφραστεί. Ούτε ο Τσέχωφ, ούτε ο Ντοστογιέφσκι. Κι αν η Ρώσικη Σαλάτα επιτρέπεται ακόμα, προσωπικά έχω καταναλώσει πολλά κιλά χούμους εν μέσω συρράξεων στην Ανατολή.
Επιτέλους αφήστε την Οντέτ να πετά ελεύθερη.