Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει ένα μεγάλο αφιέρωμα σε σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου θέλοντας να αναδείξει το σημαντικό έργο τους και ταυτόχρονα να συμμετάσχει στον ευρύτερο προβληματισμό γύρω από τις ίσες ευκαιρίες, εν προκειμένω σε ένα επάγγελμα που είναι κατ’ εξοχήν ανδροκρατούμενο.
Στο πλαίσιο αυτό θα προβάλλει μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες της Κλερ Ντενί, που πριν λίγες μέρες έφυγε από τις Κάννες με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για την ταινία της Stars at noon, ενώ θα υποδεχθεί στην Αθήνα την Ανιές Γκοντάρ, διευθύντρια φωτογραφίας της Ντενί, και τη Ντάρια Ντ’ Αντόνιο, στενή συνεργάτιδα του Πάολο Σορεντίνο, η οποία πριν μερικές εβδομάδες απέσπασε το βραβείο καλύτερης φωτογραφίας για το Χέρι του Θεού στα ιταλικά Όσκαρ (τα βραβεία David di Donatello).
Το φεστιβάλ θα υποδεχθεί ακόμα την Μπαμπέτ Μανγκόλτ, συνεργάτιδα της Σαντάλ Ακερμάν, και τις ελληνίδες διευθύντριες φωτογραφίας Ολυμπία Μυτιληναίου, στενή συνεργάτιδα του Πάνου Χ. Κούτρα (το Dodo τους μόλις προβλήθηκε με επιτυχία στις Κάννες), Κατερίνα Μαραγκουδάκη, την πρώτη γυναίκα διευθύντρια φωτογραφίας που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά και τη νεότερη και ταλαντούχα Χριστίνα Μουμούρη.
ΕΝΑΡΞΗ ΜΕ 3 ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ ΚΛΕΡ ΝΤΕΝΙ
To αφιέρωμα θα ξεκινήσει την Τετάρτη 1/6 στις 21.00 με το αριστούργημα της Κλερ Ντενί Οι λεγεωνάριοι (Beau travail), παρουσία της διευθύντριας φωτογραφίας Ανιές Γκοντάρ, η οποία θα βρίσκεται και στις άλλες δύο προβολές των ταινιών της Ντενί: Οι Μπάσταρδοι (Πέμπτη 2/6 στις 20.00) και Η Λιακάδα μέσα μου (Παρασκευή 3/6 στις 20.00) στην οποία πρωταγωνιστεί η Ζιλιέτ Μπινός.
Την Παρασκευή 3 Ιουνίου στις 18.00 οι Ανιές Γκοντάρ, Ντάρια Ντ’ Αντόνιο και Ολυμπία Μυτιληναίου θα συμμετάσχουν σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, ενώ την ίδια ώρα την Κυριακή 5 Ιουνίου η Ολυμπία Μυτιληναίου θα δώσει Masterclass. Και οι δύο εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Την Παρασκευή 3 Ιουνίου στις 22.15, η Ντάρια Ντ’ Αντόνιο, θα βρίσκεται στην προβολή της ταινίας Αναμνήσεις; του Βαλέριο Μιέλι, ενώ θα είναι παρούσα και στην ταινία Βάλε κρέας πάνω σου της Μικελα Οκιπίντι που θα προβληθεί το Σάββατο 4 Ιουνίου στις 21.00.
Την ίδια μέρα (Σάββατο 4 Ιουνίου) στις 23.15 θα παρουσιαστούν σε κοινό πρόγραμμα ελληνικές και ξένες μικρού μήκους ταινίες που κινηματογράφησε η Ολυμπία Μυτιληναίου, η οποία θα παρευρεθεί στην προβολή. Ανάμεσά τους βρίσκουμε ταινίες των Βαρβάρας Δούκα, Μέμης Κούπα, Ίριδας Μπαγλανέα, Αλέξανδρου Ζαρμπή και Σύνης Παππά.
Η Μπαμπέτ Μανγκολτ, για την οποία το 12ο ΦΠΚΑ έχει ετοιμάσει μεγάλο αφιέρωμα, θα βρίσκεται την ερχόμενη εβδομάδα στην Αθήνα, αλλά μια πρώτη γεύση από το σημαντικό έργο της δίνει η ταινία Επτά εύκολα έργα της Μαρίνα Αμπράμοβιτς σε δική της σκηνοθεσία την Πέμπτη 2/6 στις 22.30.
Το γυναικείο βλέμμα στον κινηματογράφο
Οι ταινίες που προβάλλονται στην Ταινιοθήκη κινηματογραφήθηκαν από σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου, ώστε να αναδειχθεί η συμβολή τους, όχι ακριβώς επειδή γεννήθηκαν γυναίκες, αλλά γιατί στον κινηματογραφικό χώρο, όπως άλλωστε και αλλού, το παιχνίδι εξακολουθεί να μην είναι ισότιμο. Επιπλέον, σήμερα που γνωρίζουμε ότι το φύλο είναι ρευστό, μπορούμε ενδεχομένως να αναρωτηθούμε εκ νέου τι μπορεί να σημαίνει το «γυναικείο βλέμμα».
Η Μπαμπέτ Μανγκόλτ με την Σαντάλ Ακερμάν (Ζαν Ντίλμαν, 1975) δημιούργησαν μια εκδοχή του γυναικείου βλέμματος την εποχή των έντονων φεμινιστικών διεκδικήσεων. Εδώ προβάλλεται Το δωμάτιο (1972), η πρώτη πειραματική ταινία στην οποία συνεργάστηκαν και το ντοκιμαντέρ Νέα από το σπίτι (1976) με τις παράξενες εικόνες του Μανχάταν. Επίσης, προβάλλεται σε ελληνική πρεμιέρα, η ταινία Ζωές των περφόρμερς (1972) της σπουδαίας χορογράφου και σκηνοθέτη Ιβόν Ράινερ, με την οποία η Μανγκόλτ μοιραζόταν τις ίδιες φεμινιστικές και καλλιτεχνικές ευαισθησίες.
Η καταξιωμένη Ανιές Γκοντάρ έχει συνεργαστεί επανειλημμένα και στενά με τη σημαντική γαλλίδα σκηνοθέτη Κλερ Ντενί και έχει συμβάλει στο χαρακτηριστικό οπτικό ύφος των ταινιών της, όπου οι εικόνες έχουν από μόνες τους μια ποιητική αυταξία. Εδώ προβάλλονται οι βραβευμένες ταινίες Οι λεγεωνάριοι (1999), Οι μπάσταρδοι (2013) και Η λιακάδα μέσα μου (2017).
Η βραβευμένη Ντάρια Ντ’Αντόνιο, συνεργάτις του Πάολο Σορεντίνο (Το χέρι του Θεού, 2021) δηλώνει ερωτευμένη με τη δουλειά της: “είμαι ερωτευμένη με τις ιστορίες, τους ανθρώπους, τους τόπους, το διάβασμα και την παρατήρηση”. Προβάλλονται οι ταινίες, Βάλε κρέας πάνω σου (2019) της Μικέλα Οκιπίντι και Θυμάσαι; (2018) του Βαλέριο Μιέλι.
Για την Ολυμπία Μυτιληναίου η διεύθυνση φωτογραφίας δεν είναι απλώς επάγγελμα αλλά τρόπος ζωής. Μεταξύ άλλων, είναι συνεργάτις του Πάνου Χ. Κούτρα (Στρέλλα, Dodo). Προβάλλονται 7 μικρού μήκους ταινίες που έχει κινηματογραφήσει, καθώς κι η ταινία Ακόμα κρύβομαι για να καπνίσω (2016) της Ραϊάνα Ομπερμάγιερ.
Η Κατερίνα Μαραγκουδάκη έχει μακρά επαγγελματική εμπειρία και καταξίωση στον θεατρικό φωτισμό και στη διεύθυνση φωτογραφίας. Ήταν η πρώτη γυναίκα διευθύντρια φωτογραφίας που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη μεγάλου μήκους ταινία Πριν το τέλος του κόσμου του Παναγιώτη Μαρούλη το 1996. Προβάλλεται επίσης το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Πρέσπα-Σταγόνες υδάτινων κόσμων (2021) της Ανδρονίκης Χρηστάκη.
Τέλος, η Χριστίνα Μουμούρη, γνωστή για την ταινία Ζίζοτεκ (2019) του Βαρδή Μαρινάκη, κινηματογράφησε το βραβευμένο ντοκιμαντέρ για μια φαβέλα στο Ρίο ντε Τζανέιρο, Ευτυχισμένοι πρίγκιπες (2018) του Πάνου Δεληγιάννη.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, μεταβείτε εδώ.