Η Τουρκία, κατοχύρωσε μέσω της Επιτροπής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ τη χρήση του brand name «Turkaegean» έως το 2031. Απέναντι σ’ αυτή την εξέλιξη, που έρχεται σε μια περίοδο όπου η Αγκυρα αμφισβητεί ευθέως την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο και εγείρει προκλητικές αξιώσεις, η κυβέρνηση προτίθεται να αντιδράσει με καθυστέρηση.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι η χώρα θα προσβάλλει τη τουρκική κίνηση, καταθέτοντας προσφυγή, σημειώνοντας παράλληλα ότι η εν λόγω εξέλιξη δεν παράγει πολιτικά αποτελέσματα. «Θα υπάρξει προσφυγή και θα προσβάλουμε την κίνηση αυτή. Δεν πρόκειται για αναγνώριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά για απόφαση ενός ιδιωτικού γραφείου στην Μαδρίτη σχετικά με τα εμπορικά σήματα», τόνισε ο κ. Οικονόμου μιλώντας στον ΣΚΑΙ και πρόσθεσε πως «θα αποκατασταθεί η τάξη όπως και έγινε με την απόφαση των ΗΠΑ να μην δεχθούν να αναγνωρίσουν τον συγκεκριμένο όρο ούτε την χρήση του».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος παρέλειψε να πει ότι η απόρριψη του αιτήματος από τις ΗΠΑ έγινε ΜΟΝΟ για τυπικούς λόγους και ότι το αίτημα θα κατατεθεί και πάλι από την Αγκυρα για να συζητηθεί μέχρι τον Δεκέμβριο.
Το MEGA επικοινώνησε με την Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ και ρώτησε εάν η απόφασή της να αναγνωρίσει το «Turkaegean» έλαβε υπόψιν της τις πολιτικές ευαισθησίες της νοτιοανατολικής Μεσογείου καθώς και την τουρκική επιθετικότητα τα τελευταία δυο χρόνια όπως έχουν επίσημα αναγνωρίσει οι ευρωπαίοι ηγέτες στα συμπεράσματα πολλών συνόδων κορυφής.
Επίσης ρωτήθηκε εάν η συγκεκριμένη υπηρεσία της ΕΕ διαβουλεύθηκε την Κομισιόν ή το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο πριν λάβει αυτή την απόφαση.
«Δεν σχολιάζουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», είπε ο οργανισμός σε απάντησή του μέσω email στο MEGA.
Στο διοικητικό του συμβούλιο και, συνεπώς στις αποφάσεις, συμμετέχουν ένας εκπρόσωπος από κάθε κράτος μέλος, δηλαδή και από την Ελλάδα, έχει δυο εκπροσώπους της Κομισιόν και έναν εκπρόσωπο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η νέα διαφημιστική καμπάνια του τουρκικού υπουργείου Τουρισμού για το καλοκαίρι, φέρει τον τίτλο «Τurkagean», με προφανή σκοπό να κατοχυρώσει έστω εμμέσως ή τουλάχιστον στη συνείδηση των τουριστών από όλο τον κόσμο, ότι το Αιγαίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Τουρκία και παράλληλα να καρπωθεί για εμπορικούς λόγους, την αίγλη του. Το τουρκικό υπουργείο κατέθεσε αίτημα στην Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ, για χρήση του brand name «Turkaegean» και η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή επιτροπή άναψε το πράσινο φως, χωρίς να προβάλλει την παραμικρή ένσταση. Μάλιστα, η ΕΕ σφράγισε την κατοχύρωση του εν λόγω brand name στην Τουρκία, έως τις 16 Ιουλίου του 2031.
Οι ΗΠΑ απέρριψαν για τυπικούς λόγους το τουρκικό αίτημα
Σε αντίθεση με την ΕΕ, οι ΗΠΑ είχαν απορρίψει για τυπικούς λόγους σχετικό αίτημα που είχε καταθέσει η Αγκυρα για το brand name «Τurkaegean». Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ απέρριψε τη σχετική αίτηση της Τουρκίας, που αφορούσε τη χρήση του όρου για διαφημίσεις στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το Διαδίκτυο και αλλού, για την ενοικίαση τουριστικών ακινήτων, αυτοκινήτων, αλλά και την παροχή νομικών και άλλων υπηρεσιών.
Γεμάτη λάθη και παραλείψεις, ήταν η αίτηση που κατατέθηκε από τουρκικό φορέα στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ (United States Patent and Trademark Office-USPTO) για την κατοχύρωση του όρου Turkaegean για ευρεία χρήση διαφημιστικών και τουριστικών δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, η αίτηση κατατέθηκε από την εταιρεία Destek Patent με έδρα την Προύσα, εκ μέρους του φορέα TÜRKIYE TURIZM TANITIM VE GELISTIRME AJA ETC. Στις 3 Ιουνίου 2022 έγινε η κοινοποίηση της απορριπτικής απόφασης, στην οποία ο νομικός σύμβουλος που εξέτασε την υπόθεση, αναφέρει αναλυτικά τέσσερις λόγους.
Ένας από αυτούς, ο οποίος μάλιστα προκαλεί ερωτήματα για την σοβαρότητα με την οποία δρομολογήθηκε το όλο εγχείρημα και την προφανή έλλειψη τεχνογνωσίας, είναι ότι “η αίτηση δεν κατατέθηκε από αμερικανικό Δικηγορικό Γραφείο όπως προβλέπεται”.
Η αρμόδια ομοσπονδιακή υπηρεσία των ΗΠΑ αναφέρει επίσης στο σκεπτικό της απόφασης ότι “πρέπει να γίνει ακριβής περιγραφή της χρήσης του όρου”, ότι δεν επιτρέπεται η χρήση παρένθεσης και εισαγωγικών (με αυτό τον τρόπο είχε γίνει η καταχώρηση του όρου) και ότι δεν υπάρχει επισυναπτόμενη στην αίτηση, η ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας του αιτούντος.
Η προθεσμία για να ζητηθεί αναθεώρηση της απορριπτικής απόφασης λήγει στις 3 Δεκεμβρίου του 2022.