Πρόκειται για, ίσως, το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της μαγείας που μπορεί να αγγίξει η τέχνη του σινεμά.
Του Zen Zist
Κάθε δευτερόλεπτο της ταινίας είναι σαν ένα κολλάζ έργων τέχνης, άψογα εναρμονισμένων με τη διαπεραστική μουσική υπόκρουση του Ennio Morricone.
Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές με αποκορύφωμα εκείνη του Charles Bronson ο οποίος εκμεταλευόμενος στο έπακρο τα μοναδικά χαρακτηριστικά του και το παγωμένο βλέμμα του διδάσκει την τέχνη της λιτότητας σε μια λακωνική προσεγμένη και συγκροτημένη ερμηνεία.
Η ταινία αναγνωρίζεται γενικά ως αριστούργημα και ως μία από τις καλύτερες ταινίες που έγιναν ποτέ.
Η ταινία δείχνει δύο συγκρούσεις που λαμβάνουν χώρα γύρω από την Φλάγκστοουν, μια φανταστική πόλη της Αμερικανικής Δύσης: Μια «μάχη» σχετικά με την γη για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου, και μια αποστολή εκδίκησης εναντίον ενός φονιά.
Η κύρια ιστορία εξελίσσεται γύρω στον αγώνα για το Sweetwater, ένα κομμάτι γης κοντά στο Φλάγκστοουν, το οποίο έχει τη μόνη πηγή νερού στην περιοχή.
Η γη αγοράστηκε από τον Μπρετ Μακμπέιν, ο οποίος προέβλεψε πως ο σιδηρόδρομος έπρεπε να περάσει από εκείνη την περιοχή για να παρέχει νερό για τις μηχανές ατμού.
Όταν ο μεγιστάνας των σιδηρόδρομων Μόρτον μαθαίνει αυτό, προσλαμβάνει τον πληρωμένο πιστολέρο Φρανκ για να εκφοβίσει τον Μακμπέιν να φύγει απ’ την γη του.
Όμως ο Φρανκ αντί να εκφοβίσει, σκοτώνει τον Μακμπέιν τη γυναίκα του και τα δύο παιδιά του, βάζοντας αποδείξεις στη σκηνή για να ενοχοποιήσει τον ληστή Τσεγιέν και την συμμορία του.
Τότε καταφθάνει η νιόπαντρη σύζυγος του Μακμπέιν, η Τζιλ, από την Νέα Ορλεάνη, και βρίσκοντας την οικογένεια νεκρή, γίνεται η κληρονόμος και η νέα ιδιοκτήτρια της γης.
Ο παλιός κόσμος της δύσης και ο εκσυγχρονισμός με την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων, δύο κόσμοι σε σύγκρουση και συνεργασία.
Στο πρόσωπο του μεγιστάνα των σιδηροδρόμων Μόρτον βλέπουμε την αλματώδη ανάπτυξη του καπιταλισμού που χρησιμοποιεί παράνομα και νόμιμα μέσα για την επίτευξη των στόχων του.
Από την άλλη οι ηθικοί κώδικες της άγριας δύσης μέσα απο τα πρόσωπα του πληρωμένου πιστολέρο Φρανκ, του”Φυσαρμόνικα” και του ληστή Τσεγιέν.
Μια τοιχογραφία του κόσμου “της εποχής του κεφαλαίου” μέσα από το αριστουργηματική ταινία του Sergio Leone.