Με ανακοίνωση της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών καταγγέλλει παραπλανητικές πρακτικές και εξαίρεση κοινωνικών ομάδων από το καλάθι του νοικοκυριού, ενώ και ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, μέσω συνέντευξης του στο newsbomb.gr, αναφέρει πως το καλάθι τελικά αποδείχτηκε μια απογοήτευση.
Αναποτελεσματικό μέτρο, κοροϊδία για τους καταναλωτές και ομολογία αποτυχίας της κυβέρνησης στη μάχη κατά της αισχροκέρδειας χαρακτηρίζει στο Newsbomb.gr το μέτρο «καλάθι του νοικοκυριού» με τη συγκράτηση τιμών σε πενήντα ένα προϊόντα πρώτης ανάγκης των σούπερ μάρκετ ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης.
«Όσοι ήλπιζαν ότι θα είχε αποτέλεσμα αυτό το μέτρο έχουν απογοητευτεί. Μπήκαν προϊόντα στο καλάθι που ήταν ήδη χαμηλά σε τιμή και όταν επέστρεψαν επανήλθαν σε υψηλότερες τιμές. Ο καταναλωτής πριν το καλάθι είχε περισσότερους κωδικούς και τους αξιοποιούσε. Δεν βοηθά στις χαμηλές τιμές το “καλάθι του νοικοκυριού” έχει αρνητικό αντίκτυπο», είπε αρχικά ο κ. Νίκος Τσεμπερλίδης.
«Το μέτρο για το “καλάθι του νοικοκυριού’’ αποτελεί κοροϊδία σε βάρος των καταναλωτών και πρέπει να το δούμε όλες οι οργανώσεις με τη δέουσα σοβαρότητα. Αυτή η ιστορία είναι μια ομολογία αποτυχίας της κυβέρνησης», πρόσθεσε.
«Η κυβέρνηση δεν θέλει να “χτυπήσει” την αισχροκέρδεια. Αν ήθελε πραγματικά να πατάξει την αισχροκέρδεια, θα μπορούσε να επιλέξει πολύ πιο αποτελεσματικούς τρόπους γι’ αυτό. Θα μπορούσαν να ζητήσουν από τις επιχειρήσεις να τους στείλουν τις αυξήσεις για κάθε προϊόν και πρέπει να πουν στους κρίκους της αγοράς ότι “ όποιος αλλάξει τιμή να μπορεί αιτιολογήσει την θέση του”, να μας πούν για ποιό λόγο ανέβασαν την τιμή», ανέφερε.
«Να μας πουν οι κρίκοι της αγοράς, για ποιο λόγο η τιμή ενός προϊόντος ετικέτας ανέβηκε, ποιος ευθύνεται;», αναρωτήθηκε ο κ. Τσεμπερλίδης και συνέχισε λέγοντας: «Δεν έχουν αιτιολογήσει ακριβώς γιατί αυξήθηκαν οι τιμές».
«Μόλις πάρει τα στοιχεία αυτά η κυβέρνηση, θα μπορεί να κάνει ελέγχους για τις διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ των εταιρειών. Όποιες λένε ψέματα, να δοθούν οι επωνυμίες στους καταναλωτές. Εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να τιμωρήσουμε», τόνισε ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ.
Τέλος ο ίδιος αναφερόμενος στα 51 προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ με το σήμα για το «καλάθι του νοικοκυριού» προκειμένου να διευκολύνονται οι καταναλωτές στις αγορές τους είπε: «Όσα προϊόντα και να βάλουν θα είναι το ίδιο. Από 51 προϊόντα κάποιοι βάζουν 75 αλλά είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κοροϊδεύουν τον κόσμο. Έτσι και αλλιώς τα προϊόντα αυτά (σ.σ. ιδιωτικής ετικέτας) ήταν φθηνά. Τα μικρομάγαζα έχουν μείνει στην άκρη».
Η καταγγελία της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών
Χωρίς κανένα προϊόν για τους διαβητικούς – παρά τις σχετικές δεσμεύσεις του υπουργείου Ανάπτυξης – εξακολουθεί να παραμένει το «Καλάθι του Νοικοκυριού» την ώρα που το ποσοστό των διαβητικών στη χώρα μας φτάνει το 10%.Αν και ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης ανέφερε πριν λίγο στη Βουλή ότι «φέρνει 20% μείωση στις τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού από εβδομάδα σε εβδομάδα», όπως καταγγέλλει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ (ΕΕΚΕ), οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να εφαρμόζουν διάφορα τρικ εναλλαγών και ανατιμήσεων με τα προιόντα του καλαθιού, ενώ και η ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-katanalotis» προβαίνει σε συγκρίσεις ανόμοιων προϊόντων τόσο σε είδος όσο και σε μέγεθος συσκευασίας καταλήγοντας σε πλασματικές εκπτώσεις. Ταυτόχρονα δεν έχει ανακοινωθεί κανένας έλεγχος και δεν έχει γίνει γνωστή κάποια επιβολή προστίμου για τις ελλείψεις αυτές.
«Από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού», με συνεχείς έρευνες, ελέγχους, συγκρίσεις είτε επιτόπια είτε μέσω της πλατφόρμας «e-katanalotis», κατέδειξε με απτές αποδείξεις ότι το (ημί)μετρο αυτό, δεν παρέχει κανένα ουσιαστικό όφελος στους καταναλωτές της χώρας μας, παρά την έντονη διαφήμιση προϊόντων, επιχειρήσεων, εμπορικών πρακτικών κλπ, με την οποία βομβαρδίστηκαν οι πολίτες από τις αρμόδιες Αρχές και πληθώρα ΜΜΕ», επισημαίνει η Ένωση σε ανακοίνωσή της στο πλαίσιο της εβδομαδιαίας αποτίμησης του μέτρου.
Αναλυτικά, τα ευρήματα της ΕΕΚΕ για τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου (9/11-15/11/2022), καταδεικνύουν ότι:
- Η 14η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα για τον Σακχαρώδη Διαβήτη (ΣΔ) από τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη (IDF) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Παρά ταύτα και παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης από την αρχή εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», δεν έχει καταχωρηθεί κανένα προϊόν που να θεωρείται ειδικό τρόφιμο για διαβητικούς. Επισημαίνουμε ότι το ποσοστό των διαβητικών στην Ελλάδα ανέρχεται στο 10% του συνολικού πληθυσμού, πράγμα που φανερώνει το μέγεθος του κοινωνικού αποκλεισμού της συγκεκριμένης κατηγορίας των συνανθρώπων μας.
- Σε πολλές από τις συμμετέχουσες αλυσίδες στο μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: προϊόν που είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, αφαιρέθηκε τη δεύτερη και πωλείται στα ράφια με τιμή έως και 110% ακριβότερη από την προηγούμενη εβδομάδα (π.χ. αυγά συγκεκριμένης φίρμας επωλούντο την πρώτη εβδομάδα του «καλαθιού» προς 1,90 € ενώ μετά την αφαίρεσή τους από τη λίστα, πωλούνται προς 3,99€, ή ελληνικός καφές 194gr επωλείτο στο «καλάθι» προς 2,44€ και τη δεύτερη εβδομάδα 3,88€). Αυτό αποδεικνύει τον χαρακτηρισμό του «καλαθιού» ως ημίμετρο, αφού τελικά η μοναδική ωφέλεια του καταναλωτή σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων διήρκεσε μόλις έξι (6) ημέρες!
- Διαπιστώθηκε ότι πολλά καταχωρημένα προϊόντα ήταν διαθέσιμα μόνο σε τοπικές αγορές (π.χ. παστεριωμένο γάλα που διατίθετο μόνο σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας), με τη φθηνότερη τιμή, τη στιγμή που το ίδιο προϊόν που διατίθεται σε όλη τη χώρα έχει προσαυξημένη τιμή. Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι να παρουσιάζεται (και από επίσημα χείλη), ότι συγκεκριμένες αλυσίδες έχουν ρίξει τις τιμές, ενώ το αληθές είναι ότι η μειωμένη τιμή αφορά μόνο μία μικρή περιοχή της χώρας!
- Υπήρξε έλλειψη προϊόντων του «καλαθιού» ήδη από την πρώτη ημέρα της δεύτερης εβδομάδας (π.χ. γάλα, ψωμί του τοστ, χοιρινό κλπ.), τα οποία αντικαταστάθηκαν δύο τουλάχιστον ημέρες μετά.
- Στην πλατφόρμα e–katanalotis, την οποία διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, γίνεται παραπλανητική σύγκριση ανόμοιων κατά μέγεθος, συσκευασία, είδος προϊόντων, με σκοπό να αναδειχθεί μείωση τιμών, π.χ. γίνεται σύγκριση γαλοπούλα καπνιστή 300 gr-τιμή 2,49€ η οποία είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, με πάριζα 160 gr, τιμή 0,99€ που καταχωρήθηκε τη δεύτερη εβδομάδα. Στην μπάρα της «διακύμανσης τιμών» φαίνεται μία πλασματική μείωση 1,50€!
- Εξακολουθεί και τη δεύτερη εβδομάδα το φαινόμενο, κάποιες από τις αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e–katanalotis» προϊόντα, να μην έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλ. δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στον νόμο. Μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί από την αρμόδια Υπηρεσία ούτε κάποιο αποτέλεσμα ελέγχου ούτε κάποια επιβολή του (ελάχιστου για τα δεδομένα των αλυσίδων εμπορίας τροφίμων) προστίμου των 5.000 € για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή.
Καλάθι νοικοκυριού: Σε ποια σούπερ μάρκετ μειώθηκαν οι τιμές
Υπενθυμίζεται ότι σε νέες μειώσεις που ανήλθαν έως το -11,3% προχώρησαν οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων σήμερα, Τετάρτη 16 Νοεμβρίου και ισχύουν για την τρίτη εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης (16-22/11/2022).
«Για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα επιτυγχάνουμε να μειώσουμε μεσοσταθμικά το «καλάθι του νοικοκυριού». Για μια ακόμη εβδομάδα παρατηρούμε πάρα πολλές μειώσεις, ελάχιστες αυξήσεις και μειούμενα στο σύνολο «καλάθια». Η πρωτοβουλία μας αποδίδει καρπούς για τους καταναλωτές», επεσήμανε ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης.
Αναλυτικά, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα
-στα 186, ποσοστό 22%, η τιμή μειώθηκε
-στα 555, ποσοστό 69% η τιμή παρέμεινε σταθερή
-και μόλις σε 75, ποσοστό 9%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις.
Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -11,3% στην αλυσίδα My market.
Αναλυτικά, οι ποσοστιαίες μεταβολές στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε αλυσίδας στο γράφημα: