Ευπρόσδεκτη η νέα καταναλωτική συνήθεια που φαίνεται να έχει ενθουσιάσει ειδικότερα τη νεολαία, αντιγράφοντας μια μόδα του εξωτερικού, η πολιτογραφημένη πλέον και στα καθ’ ημάς ως BlackFriday.
Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ
Ας μην κοροϊδευόμαστε όμως: Δεν αφορά ούτε όλο το εμπόριο, ούτε όλη την ελληνική κοινωνία.
Σε ό,τι αφορά το εμπόριο: Η BlackFridayέχει επικεντρωθεί στις μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου και σε εταιρείες που έχουν την ικανότητα να διαθέτουν μεγάλους διαφημιστικούς προϋπολογισμούς, προωθώντας επί εβδομάδες συχνά προσφορές σε ορισμένα προϊόντα τους. Ούτε στα προϊόντα ευρείας χρήσης, ούτε σε εκείνα που κάθε εποχή χρειάζεται η ελληνική οικογένεια, αναφέρεται η BlackFriday. Έτσι, ακόμη κι αν είναι τίμιες οι εκπτώσεις, κι όχι αποτέλεσμα εικονικών μειώσεων ως συνέχεια εκ του πονηρού αυξήσεων στις αρχές Νοεμβρίου, οι εκπτώσεις στα wearableκαι τις έξυπνες τηλεοράσεις δεν μειώνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό που συρρικνώνεται από τις συνεχείς αυξήσεις σε καθημερινά και …ταπεινά προϊόντα, όπως τα ζυμαρικά.
Το σημαντικότερο είναι ότι η BlackFridayδεν απευθύνεται σε όλη την ελληνική κοινωνία. Προνομιακός πελάτης της είναι η νεολαία που έλκεται από τις διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κι έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεπίφορη σε αγορές προϊόντων λάιφστάιλ. Πρόκειται για καταναλωτικές επιλογές απόλυτα ερμηνεύσιμες και προβλέψιμες, που κάναμε ή κάνουμε κι εμείς οι ίδιοι ή και τα παιδιά μας. Αυτό που θέλω να τονίσω όμως είναι ότι αφορούν ένα μικρό, μειοψηφικό τμήμα της αγοράς. Η δε υπερπροβολή από τα παραδοσιακά και Νέα Μέσα μπορεί να δημιουργεί μια εικόνα επίπλαστης ευημερίας και καταναλωτικού αμόκ, πόρρω ωστόσο απέχει από τα θέματα που συζητά ο μέσος πολίτης και επαγγελματίας.
HBlackFridayεπίσης δεν αφορά καθόλου τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που με διαφανή και τίμιο τρόπο όλο τον χρόνο τιμολογούν προσεκτικά τα προϊόντα τους, επενδύοντας στις μακροχρόνιες σχέσεις τους με την γειτονιά και την σταθερή πελατεία τους. Η Μαύρη Παρασκευή διεμβολίζει και υπονομεύει αυτή τη «σχέση ζωής», ωθώντας την κατανάλωση στις μεγάλες κι απρόσωπες, πολυεθνικέςαλυσίδες του εμπορίου. Η μαύρη Παρασκευή είναι μια λαμπρή μέρα για τα ταμεία τους…
Η Μαύρη Παρασκευή επίσης επ’ ουδενί δεν αλλάζει προς το καλύτερο την ζοφερή πραγματικότητα στην αγορά λόγω του επελαύνοντος πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης που προκαλεί η ασυδοσία των ενεργειακών εταιρειών. Αν ρίξουμε μια ματιά στον πληθωρισμό του μήνα Οκτωβρίου παρατηρούμε ότι η αύξηση κατά 9,1%, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, δεν προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις στην ομάδα στέγαση, όπου συμπεριλαμβάνονται και οι λογαριασμοί ηλεκτρικού και φυσικού αερίου, όπως συνέβαινε του προηγούμενους μήνες. Η ομάδα των προϊόντων που κατέγραψε ρεκόρ αυξήσεων (14,8%) είναι η διατροφή και τα μη αλκοολούχα ποτά. Στην συγκεκριμένη ομάδα συμπεριλαμβάνονται ψωμί, δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη, σοκολάτες, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων, κοκ. Δηλαδή, όλα εκείνα τα προϊόντα που είναι απαραίτητα για να ζήσει κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτως ηλικίας. Βλέπετε, τα βασικά αγαθά δεν έχουν το προνόμιο που απολαμβάνουν τα ηλεκτρικά πατίνια και οι ισιωτικές μαλλιών: να προσφέρονται με έκπτωση 50% και 70% την Μαύρη Παρασκευή…
Η φρενήρης αύξηση των τιμών τους όμως, που μετατρέπει σε μαύρες κι άραχνες και τις επτά ημέρες της εβδομάδας, δείχνει ότι ο πληθωρισμός έχει ξεφύγει κι έχει διαχυθεί σε όλη την αγορά προκαλώντας συνεχή κύματα αυξήσεων. Είναι μια εξέλιξη που την είχαμε προβλέψει και γι’ αυτό καλούσαμε την κυβέρνηση έγκαιρα να λάβει μέτρα ανάσχεσης των αυξήσεων, μειώνοντας για παράδειγμα τον ΦΠΑ κι άλλους άδικους φόρους. Τώρα όλοι εμείς πληρώνουμε τον λογαριασμό της ανοχής στην κερδοσκοπία και της πολιτικής ατολμίας…