Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,773 δισ. ευρώ, παρουσιάζει ο κρατικός προϋπολογισμός τον Ιανουάριο, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου 2023, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1,480 δισ. ευρώ έναντι στόχου για πλεόνασμα 917 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 1,199 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2,773 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2,147 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 15 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.
Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών αναφέρονται τα εξής:
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 7.166 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 574 εκατ. ευρώ ή 8,7% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στα αυξημένα φορολογικά έσοδα και επιτυγχάνεται παρά την αύξηση που παρατηρήθηκε στις επιστροφές των φορολογικών εσόδων.
Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 7.611 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 758 εκατ. ευρώ ή 11,1% έναντι του στόχου.
Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα των μειζόνων κατηγοριών του κρατικού προϋπολογισμού έχουν ως ακολούθως:
Α. Τα έσοδα της κατηγορίας «Φόροι» ανήλθαν σε 4.928 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 525 εκατ. ευρώ ή 12% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.
Ειδικότερα τον μήνα Ιανουάριο 2023, για τους κυριότερους φόρους της κατηγορίας αυτής παρατηρούνται τα εξής :
– Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 2.277 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 246 εκατ. ευρώ.
– Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 492 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 34 εκατ. ευρώ.
– Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 17 εκατ. ευρώ.
– Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 1.475 εκατ. ευρώ, και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 261 εκατ. ευρώ.
Β. Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον στόχο.
Γ. Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις» ανήλθαν σε 2.336 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 120 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Ποσό 1.718 εκατ. ευρώ αφορά την εκταμίευση της αναμενόμενης δεύτερης δόσης του 2022, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), στο πλαίσιο του «Ελλάδα 2.0», ενώ ποσό 592 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 109 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Δ. Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 70 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.
Ε. Τα έσοδα της κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 272 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 111 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Εκ των 272 εκατ. ευρώ, ποσό 9 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 23 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
ΣΤ. Στην κατηγορία «Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων» δεν καταγράφηκαν έσοδα, όπως είχε προβλεφθεί στο στόχο.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 445 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 184 εκατ. ευρώ από τον στόχο (261 εκατ. ευρώ).
Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 601 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 86 εκατ. ευρώ από τον στόχο (515 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου 2023 ανήλθαν στα 5.686 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 12 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (5.674 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 632 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων μεταβιβάσεων τακτικού προϋπολογισμού κατά 615 εκατ. ευρώ.
Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται αυξημένες έναντι του στόχου κατά 110 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην εμπροσθοβαρή μεταβίβαση πόρων προς τα νοσοκομεία ύψους 176 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτη είναι και η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 325 εκατ. ευρώ, με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, για τους πρώτους μήνες εφαρμογής του, καθώς και ο ετεροχρονισμός των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 298 εκατ. ευρώ.
Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 648 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υποεκτέλεση ύψους 99 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 22 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερο εξ αυτών, αριθμητικά, την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος.
Χωρίς τέλος είναι όμως η ακρίβεια, που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, καθώς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι τιμές χονδρικής κατέγραψαν νέα αύξηση και σύντομα οι νέες αυξημένες τιμές θα είναι στα «ράφια» των καταστημάτων.
Στην κορυφή της λίστας των ανατιμήσεων είναι τα τρόφιμα, τα χαρτικά, τα πλαστικά και όλα τα ενεργειακά αγαθά, τα οποία πιέζουν αφόρητα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οδηγώντας σε αδιέξοδο εκατομμύρια νοικοκυριά.
Είναι πρόσφατη άλλωστε η μελέτη της ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με την οποία οι μισθοί δεν φτάνουν, παρά για να καλύψουν τις πρώτες 18 μέρες κάθε μήνα, καθώς, σε μια διετία, έχουν συσσωρευτεί τεράστιες ανατιμήσεις αγαθών κατά πρώτο λόγο και υπηρεσιών κατά δεύτερο.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της, αντί να παρέμβει στην έμμεση φορολογία και να μειώσει τον ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, ώστε να ανασχεθεί το κύμα ακρίβειας, επιμένει στην ατελέσφορη λύση των διαφόρων pass, με τα οποία, απλά επιδοτείται η αισχροκέρδεια.
Οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν εκτοξευθεί την τελευταία διετία και η κυβέρνηση φέρεται να εκπονεί σχέδιο για μείωση των τιμών.
Λύση στο πρόβλημα των σημαντικών αυξήσεων που έχουν σημειωθεί τον τελευταίο χρόνο στην αγορά των καινούριων αλλά και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αναζητά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς από τις αυξήσεις αυτές επιβαρύνονται χιλιάδες ενδιαφερόμενοι αγοραστές ενώ και οι εταιρείες εμπορίας οχημάτων αν δεν πωλήσουν τα χιλιάδες οχήματα που έχουν ήδη παραγγείλει και είναι στη διαδικασία κατασκευής τότε και το κράτος θα έχει σημαντικές απώλειες από φόρους και τέλη.
Τέλη κυκλοφορίας
Την ίδια στιγμή εκπνέει την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, η προθεσμία για την πληρωμή τελών κυκλοφορίας 2023 μετά τη δίμηνη παράταση που είχε δοθεί πριν τα τέλη του 2022. Το πρόστιμα για πληρωμή τελών από 1η Μαρτίου και μετά ανέρχονται στο ύψος των υφιστάμενων τελών, ενώ όσοι προλάβουν να καταθέσουν ηλεκτρονικά καταθέσεις μπορούν σε περίπου ένα μήνα από τώρα που θα τεθούν και πάλι σε εφαρμογή τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα να της πάρουν πίσω και ουσιαστικά να κερδίσουν τα τέλη του πρώτου διμήνου του 2023.
Αν για παράδειγμα προχωρήσουν σε άρση ακινησίας τον Απρίλιο θα πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για 9/12 και όχι για το σύνολο του έτους. Επίσης, επειδή για το πρώτο δίμηνο είχε δοθεί παράταση στην πληρωμή τους, ουσιαστικά το κράτος «χαρίζει» στους ιδιοκτήτες ΙΧ τα τέλη κυκλοφορίας του εν λόγω διμήνου. Αυτό όμως ισχύει μόνο για εκείνους που θα προλάβουν έως την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου να «καταθέσουν» πινακίδες.
Οι επιβαρύνσεις
Όσον αφορά στα μηνύματα που φθάνουν στο υπουργείο Οικονομικών από εμπόρους αυτοκινήτων αλλά και πολίτες για την αύξηση των τιμών και τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που επιβάλλονται σε ενδιαφερόμενους αγοραστές που θέλουν μετά από πολλά χρόνια να αλλάξουν το παλαιό όχημά τους με ένα σύγχρονο, λιγότερο ρυπογόνο και πολύ πιο ασφαλές όχημα, είναι άκρως ανησυχητικά.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πολύτεκνης οικογένειας με τέσσερα παιδιά, που ενώ προχώρησε σε παραγγελία καινούριου αυτοκινήτου το Δεκέμβριο του 2022, με αναγραφόμενη τιμή λιανικής προ φόρων στο έγγραφο με την προσφορά που έλαβαν περίπου 25.000 ευρώ και παράδοση τον Ιούνιο του 2023, ενημερώθηκε πριν λίγες ημέρες από την αντιπροσωπεία που εισάγει το όχημα ότι η τιμή έχει αυξηθεί κατά περίπου 2.000 ευρώ και το πιθανότερο είναι να υπάρξει και νέα άνοδος στη συνέχεια. Στην έντονη αντίδραση του πελάτη ότι δεν έχει να πληρώσει το πρόσθετο αυτό κόστος και ότι θα ακυρώσει την παραγγελία η αντιπροσωπεία απάντησε ότι σε μεγάλο ποσοστό θα επωμιστεί η ίδια την πρόσθετη επιβάρυνση καθώς σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να γεμίσει τις εγκαταστάσεις τις με στοκ καινούριων οχημάτων.
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το συμβαίνει με τις πωλήσεις των καινούριων ΙΧ και τις αυξήσεις των τιμών. Το αξιοσημείωτο είναι ότι στην περίπτωση της πολύτεκνης οικογένειας δεν θα επιβληθεί τέλος ταξινόμησης γιατί εξαιρείται εκ του νόμου. Τι γίνεται όμως με τους χιλιάδες ενδιαφερόμενους αγοραστές όπου η αρχική τιμή λιανική πώλησης του οχήματος όταν το παρήγγειλαν βρισκόταν κοντά στα όρια αλλαγής κλίμακας τέλους ταξινόμησης και τώρα με την ακρίβεια κινδυνεύουν να πληρώσουν μαζί με την αυξημένη λιανική τιμή και αυξημένους υπέρογκους φόρους;
Το σχέδιο
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζονται αρκετές προτάσεις που έχουν κατατεθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς μεταξύ των οποίων βρίσκονται και δύο που μπορεί τελικά να επιλεγούν.
Η πρώτη πρόταση αφορά τη δημιουργία περισσότερων κλιμακίων και συντελεστών τελών ταξινόμησης και η δεύτερη την μικρή έστω μείωση των φόρων. Σε καμία περίπτωση ωστόσο δεν συζητείται μείωση του ΦΠΑ που επιβάλλεται στην πώλησης των καινούριων οχημάτων και σήμερα ανέρχεται σε 24% επί της λιανικής τιμής προ φόρων.
Το 2022 πωλήθηκαν στην ελληνική επικράτεια 105.283 καινούρια οχήματα, αριθμός αυξημένος κατά 4,3% σε σύγκριση με το 2021. Τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), οι τιμές πώλησης των οχημάτων εμφανίζουν αύξηση κατά 10,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα γεγονός που αποδεικνύει τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που έχουν επωμιστεί οι νέοι αγοραστές και εκείνες που θα πληρώσουν όσοι σκοπεύουν να παραγγείλουν ένα νέο όχημα.
Η φορολογία
Σήμερα όταν αγοράζει κάποιος ένα ΙΧ πληρώνει επί της λιανικής τιμής προ φόρων τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ 24%. Για λιανική τιμή (προ φόρων) έως 14.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης ανέρχεται σε 4%, για τιμή από 14.000 έως 17.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης είναι 8%, για τιμή από 17.001 έως 20.000 ευρώ το εν λόγω τέλος είναι 16%, για αξία από 20.001 έως 25.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης είναι 24% και για υψηλότερη λιανική τιμή πώλησης προ φόρων το συγκεκριμένο τέλος είναι 32%. Ανάλογα τις εκπομπές ρύπων του οχήματος οι παραπάνω συντελεστές αυξομειώνονται.
Το αρνητικό σενάριο
Εδώ όμως προκύπτει κάτι πολύ σημαντικό. Αν τελικά το υπουργείο Οικονομικών δεν προχωρήσει στη δημιουργία περισσότερων κλιμάκιων και τη δημιουργία νέων ενδιάμεσων συντελεστών ή δεν μειώσει τους υφιστάμενους συντελεστές τότε από την αύξηση των τιμών κάποιος που έχει παραγγείλει ή πρόκειται να αγοράσει ένα όχημα με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων κοντά στα όρια επιβολής των συντελεστών τελών ταξινόμησης θα επιβαρυνθεί σημαντικά.
Παράδειγμα
Για παράδειγμα έστω ότι ένα όχημα έχει λιανική τιμή προ φόρων 19.000 ευρώ και ο συντελεστής τέλους ταξινόμησης ανέρχεται με βάση τα ισχύοντα σε 16% επί της εν λόγω τιμής. Με αύξηση της τιμής κατά 10% (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ), η νέα τιμή πώλησης προ φόρων θα διαμορφωθεί σε 20.900 ευρώ. Δηλαδή θα μεταπηδήσει στην επόμενη κλίμακα επιβολής τέλους ταξινόμησης με συντελεστή 24%.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πέραν της αύξησης στην τιμή κατά 1.900 ευρώ που θα κληθεί να πληρώσει ο αγοραστής θα του επιβληθεί πρόσθετο τέλος ταξινόμησης 1.976. Επίσης και ο ΦΠΑ που θα κληθεί να πληρώσει θα είναι αυξημένος λόγω της υψηλότερης τιμής κατά 456 ευρώ. Δηλαδή θα επιβαρυνθεί συνολικά με 4.332 ευρώ.
Στην πράξη ένα όχημα με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων 19.000 ευρώ θα κοστίζει συνολικά στον αγοραστή 26.600 ευρώ, ενώ αν αυξηθεί η εν λόγω τιμή στις 20.900 θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 30.932 ευρώ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει γιατί πολλοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές ενώ έχουν προχωρήσει σε παραγγελία στη συνέχεια την ακυρώνουν με απώλειες εσόδων τόσο για το κράτος όσο και για τις ίδιες τις εταιρείες εισαγωγής οχημάτων.
ΙΧ: Αλλαγές σε τέλη ταξινόμησης και επιδότηση ακρίβειας
- Πωλήσεις 2022 νέων ΙΧ: 105.283 ταξινομήσεις
- Ετήσια αύξηση πωλήσεων: + 4,3%
- Αύξηση τιμών καινούριων ΙΧ: + 10,1% (Ιανουάριος 2022-2023)
Τέλη ταξινόμησης σήμερα (λιανική προ φόρων)
- Έως 14.000 ευρώ: 4%
- 14.000 – 17.000 ευρώ: 8%
- 17.001 – 20.000 ευρώ: 16%
- 20.001 – 25.000 ευρώ: 24%
- 25.001 ευρώ και άνω: 32%
- Αυξομείωση συντελεστών: Ανάλογα εκπομπές ρύπων
Τι εξετάζεται από Υπ. Οικονομικών:
- Περισσότερα κλιμάκια – συντελεστές
- Μείωση τελών ταξινόμησης
Τι σχεδιάζουν αντιπροσωπείες – έμποροι
- Επιδότηση: Ακρίβειας
- Αφορά: Διαφορά τιμής μεταξύ αρχικής παραγγελίας και τιμολογίου παράδοσης
Ξεκάθαρη, χαρακτηρίζει πλέον τη μηχανική στήριξης της αισχροκέρδειας από πλευράς κυβέρνησης η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Έφη Αχτσιόγλου, μετά την ανακοίνωση των εσόδων από ΦΠΑ μόνο τον Ιανουάριο.
Η ίδια με βάση στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού επισημαίνει ότι τον μόνο τον πρώτο μήνα του έτους τα έσοδα από ΦΠΑ ήταν αυξημένα κατά 751 εκατ. σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.
«Η λεηλασία του εισοδήματος των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργεί η αφαίμαξη των πολιτών. Μια αφαίμαξη που οργανώνεται και συντηρείται από την ίδια», σχολιάζει η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρνούμενη να μειώσει το ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, «εκμεταλλεύεται τον πληθωρισμό, για να εμφανιστεί στη συνέχεια με δήθεν κοινωνικό προφίλ να μοιράσει ψηφοθηρικού χαρακτήρα pass λίγων ευρώ, ενώ έχει αφαιρέσει τα πολλαπλάσια από τους πολίτες».
Καταλήγοντας, η Έφη Αχτσιόγλου υπογραμμίζει ότι «οι πολίτες πολύ σύντομα θα δείξουν τον δρόμο της εξόδου στην κυβέρνηση».
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή οι ανατιμήσεις σε επίπεδο τιμών παραγωγού στη βιομηχανία τον Ιανουάριο κινούνται πολύ ψηλότερα από την «μαγική εικόνα» του επίσημου πληθωρισμού.
Αναλυτικά η δήλωση της Έφης Αχτσιόγλου:
«Μόνο τον Ιανουάριο τα έσοδα από ΦΠΑ ήταν αυξημένα κατά 751 εκατ. σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού. Ήδη το 2022 η αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ ξεπέρασε τα 4 δισ.
Η λεηλασία του εισοδήματος των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργεί η αφαίμαξη των πολιτών. Μια αφαίμαξη που οργανώνεται και συντηρείται από την ίδια. Αρνούμενη να μειώσει το ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, η ΝΔ εκμεταλλεύεται τον πληθωρισμό, για να εμφανιστεί στη συνέχεια με δήθεν κοινωνικό προφίλ να μοιράσει ψηφοθηρικού χαρακτήρα pass λίγων ευρώ, ενώ έχει αφαιρέσει τα πολλαπλάσια από τους πολίτες.
Η μηχανική στήριξης της αισχροκέρδειας είναι πια ξεκάθαρη. Οι πολίτες πολύ σύντομα θα δείξουν τον δρόμο της εξόδου στην κυβέρνηση».