Την ώρα που αναζητούνται τα αίτια της τραγωδίας και την προσπάθεια κάποιων να επιρρίψουν την ευθύνη εξολοκλήρου στον σταθμάρχη, νέες αποκαλύψεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας οι οποίες δείχνουν εγκληματικές ευθύνες στην κυβέρνηση για συμφωνίες που δεν είχαν τηρηθεί με τους Ιταλούς κατά την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Όπως ενα πολυσέλιδο συμφωνητικό του 2020 που υπέγραψε το υπουργείο Μεταφορών με την ιταλική εταιρία που ανέλαβε την εκμετάλλευση του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Παράλληλα ένα μακρύς κατάλογος από συμβάντα δείχνουν τα προβλήματα που υπήρχαν στους ελληνικούς σιδηροδρόμους ειδικά στο ζήτημα της τηλεδιοίκησης αλλά και με εκτροχιασμούς αμαξοστοιχιών.
- Καταρχάς όσον αφορά στη συμφωνία με τους Ιταλούς προέβλεπε αντισταθμιστικά ωφελήματα ύψους 800 εκατ από την ιταλική εταιρία με την βασική προϋπόθεση ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αναλάβει την ηλεκτρονική σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ωστόσο η συγκεκριμένη συμφωνία ουδέποτε υλοποιήθηκε με υπαιτιότητα της ελληνικής πλευράς η οποία προτίμησε να μην πάρει χρήματα (αντισταθμιστικά ωφελήματα) από την Ιταλία από το να φτιάξει την ηλεκτρονικό αυτοποιημενο συστήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.-
ΣΥΜΒΑΝΤΑ
● 15/10/19 –Εκτροχιάστηκε βαγόνι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Λιανοκλάδι, ευτυχώς χωρίς τραυματισμό επιβάτη. Το ατύχημα σημειώθηκε, σε τρένο του ΟΣΕ, όταν το πρώτο βαγόνι της τοπικής αμαξοστοιχίας 1521 (Λιανοκλάδι) βγήκε εκτός γραμμής στο κλειδί εξόδου στην Τιθορέα.
● 06/11/19 – «Λόγω αστοχίας υποδομής, εξαιτίας προβλήματος στην τηλεδιοίκησης στο ΣΚΑ και αδυναμία τοπικών χειρισμών, καταργούνται τα δρομολόγια Λιόσια – Κορωπί – Λιόσια. Αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων μεταξύ ΣΣ Λιόσια και ΣΣ Νερατζιώτισσας», αναφέρει η ανση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
● 2/12/19 – Συνεχίζονται τα προβλήματα στα δρομολόγια του Προαστιακού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά από την καθίζηση στη γραμμή στην Κινέτα. Ως εκ τούτου, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λόγω του προβλήματος υποδομής στην Κινέτα, όλες οι αμαξοστοιχίες προς Κιάτο και Πειραιά θα τερματίζουν και θα εκκινούν στο Σταθμό της Κινέτας, εναλλάξ στις γραμμές 501 & 502.Οι λοιποί σταθμοί του δικτύου του Προαστιακού Πειραιάς – Κιάτο, εκτός Ζευγολατιού και πέραν της Κινέτας θα εξυπηρετούνται -μέχρι νεωτέρας- με λεωφορεία.
● 06/03/20 – Εκτροχιάστηκε βαγόνι του Προαστιακού στην Πάτρα. Το συμβάν εκτυλίχθηκε λίγο πριν από τον κεντρικό σταθμό της πόλης. Επί τόπου έσπευσαν συνεργεία με υδραυλικές πρέσες και γρύλους για να σηκώσουν το βαγόνι.
● 07/08/20 – Με ανακοίνωση της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητάει συγνώμη από τους επιβάτες που ταλαιπωρήθηκαν από τα προβλήματα που προέκυψαν στο δίκτυο λόγω της κακοκαιρίας ενημερώνοντας ότι την ευθύνη έχει ο ΟΣΕ. Συγκεκριμένα η ανακοίνωση της εταιρείας αναφέρει: Η σημερινή ημέρα ήταν πολύ δύσκολη για τους επιβάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., οι οποίοι υπέστησαν μεγάλες καθυστερήσεις και καταργήσεις τραίνων εξ’ αιτίας των προβλημάτων που δημιούργησε η βροχή στα σημεία ΤΧ1 & ΤΧ2 (του σιδηροδρομικού δικτύου) πλησίον του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης. Παρότι οι δυσμενείς κλιματολογικές συνθήκες ήταν αναμενόμενες, με βάση τις προβλέψεις της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, εν τούτοις ο μηχανισμός του Διαχειριστή της Υποδομής, ΟΣΕ, δεν αντέδρασε έγκαιρα, με αποτέλεσμα την μεγάλη ταλαιπωρία των εκατοντάδων επιβατών που εμπιστεύτηκαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε, για την μετακίνησή τους.
● 20/08/20 – 500 μέτρα πριν από το σταθμό του Προαστιακού στο Ξυλόκαστρο, σημειώθηκε εκτροχιασμός συρμών αμαξοστοιχίας του Προαστιακού.
● 19/09/20 – Αδύνατη η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας- Θεσσαλονίκης μετά τις καταστροφές που προκάλεσε στο πέρασμά του ο κυκλώνας «Ιανός». Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται στην κεντρική Στερεά και Θεσσαλία, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
● 13/10/20 -Σημειώθηκε εκτροχιασμός του τρένου προς Χαλκίδα, καθώς το πρώτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας βγήκε εκτός πορείας λόγω πτώσης βράχων στην γραμμή.
● 17/01/21 – Το Τρένο 87 Φλώρινα-Θεσσαλονίκη βρήκε σε βράχια κοντά στη Βέροια (σε γαλαρία) χωρίς να υπάρξει πρόβλημα με τους επιβάτες (15 άτομα ή το προσωπικό).Οι επιβάτες μεταφέρθηκαν με λεωφορείο στο Πλατύ και συνεχίσαν με την Αμαξοστοιχία 56.
● 16/02/21 – ΜΗΔΕΙΑ – Τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η κακοκαιρία στην υποδομή στην περιοχή της Οινόης είχαν σαν αποτέλεσμα να ακυρωθεί το δρομολόγιο της πρωινής αμαξοστοιχίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για Θεσσαλονίκη και το μεσημεριανό από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Ειδικότερα, έχουν πέσει δέντρα και καλώδια στη σιδηροδρομική γραμμή. Μικρός εκτροχιασμός βαγονιού του προαστιακού στις Αχαρνές χωρίς -ευτυχώς- να υπάρξει κάποιος τραυματισμός, αλλά το συμβάν προκαλέσε προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο με αποτέλεσμα να διακοπεί για κάποιες ώρες η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Δύο μήνες μετά αποκαταστάθηκε η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Αθήνα – Οινόη και συγκεκριμένα στο τμήμα Αγιος Στέφανος – Οινόη. Σε όλο το προηγούμενο διάστημα των δύο μηνών περίπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναγκαζόταν να προχωρεί σε υποχρεωτική χρήση πετρελαιοκίνητων μηχανών έλξης στην αμαξοστοιχία στο εν λόγω τμήμα. Ακολούθως οι μηχανές αντικαθίσταντο με ηλεκτροκίνητες στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Οινόης και οι αμαξοστοιχίες συνέχιζαν ηλεκτροκίνητα μέχρι την Θεσσαλονίκη. Κύριος χαμένος για ακόμα μία φορά ο επιβάτης του σιδηροδρόμου, ο οποίος υφίστατο καθυστερήσεις που κυμαίνονταν κατά περίπτωση από 8 έως και 40 λεπτά στα δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα αλλά και στην διαδρομή Αθήνα – Χαλκίδα – Αθήνα.
● 11/03/21 – Συρμός του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας εκτροχιάστηκε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Ανδρέα, ενώ δεν έχει αναφερθεί τραυματισμός επιβατών.
● 10/08/21 – Συγγνώμη ζήτησε με ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε ορισμένα δρομολόγια της, κυρίως στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, καθώς επίσης και σε άλλα δρομολόγια του δικτύου, εξαιτίας της κατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, η οποία επλήγη σοβαρά από τις καταστροφικές πυρκαγιές, αλλά και των συνεχόμενων τεχνικών εργασιών που εκτελούνται σε πολλά σημεία επί των γραμμών το τελευταίο διάστημα. «Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες για την αποκατάσταση των προβλημάτων και την ομαλοποίηση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, παραμένουν σοβαρά προβλήματα στην υποδομή όπως, μη ηλεκτροδοτούμενα τμήματα του δικτύου, κλειδιά που δεν ‘γυρίζουν’ εύκολα, κλειστοί σταθμοί, κ.α» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
● 25/08/21 – Τρένο εκτροχιάστηκε τις Σέρρες, με δύο βαγόνια με πετρέλαιο να βγαίνουν από τις γραμμές.
● 14/10/21 – Διακόπηκε η κυκλοφορία όλων των τρένων προς Θεσσαλονίκη και προς Χαλκίδα λόγω προβλημάτων υποδομής. Συγκεκριμένα, εκτός λειτουργίας βρίσκονταν αιχμές στο σταθμό Αφιδνών.
● 08/12/21 – Ένα ακόμη περιστατικό που συνδέεται με την ελλιπή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου συνέβη κοντά στον σταθμό του Ρέντη, όταν αμαξοστοιχία με 75 επιβάτες εκτροχιάστηκε στην αλλαγή των κλειδιών. Ήταν η αμαξοστοιχία 1323 που ερχόταν από Κιάτο με τελικό προορισμό τον Πειραιά που ακινητοποιήθηκε λίγο μετά τις 17.30 όταν δύο τροχοί της βρέθηκαν εκτός γραμμών.
● 25/01/22 – Τουλάχιστον οκτώ ώρες έμειναν εγκλωβισμένοι 140 επιβάτες της αμαξοστοιχίας 54 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς θέρμανση στις πολικές θερμοκρασίες που επικρατούσαν χθες στη Λιβαδειά, όταν έσπασε η μάσκα της μηχανής της αμαξοστοιχίας στην οποία επέβαιναν και αναγκάστηκε να σταματήσει. Το αρχικό σχέδιο ήθελε την αποστολή άλλης μηχανής προκειμένου η αμαξοστοιχία να αναχωρήσει για τον προορισμό της τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, αν και εστάλησαν 2-3 μηχανές για να ρυμουλκήσουν το τρένο,φαίνεται ότι και αυτές έπαθαν βλάβη με αποτέλεσμα να αλλάξει ο σχεδιασμός και να αποφασιστεί τελικά να αποσταλεί εκχιονιστική μηχανή ώστε να “σπρώξει” την αμαξοστοιχία μέχρι το Λιανοκλάδι.Για αγνώστους λόγους η εκχιονιστική μηχανή συγκρούστηκε με σφοδρότητα με βαγόνια του τρένου το οποίο επρόκειτο να σπρώξει με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο μηχανοδηγός της εκχιονιστική και περίπου 10 επιβάτες της αμαξοστοιχίας. Βαρύτερα τραυματισμένος είναι ο μηχανοδηγός. Τρένο ακινητοποιήθηκε στην Οινόη για πολλές ώρες. Χρειάστηκαν αρκετές παρεμβάσεις από εκχιονιστικά μηχανήματα έτσι ώστε να αποκατασταθεί η κυκλοφορία και να μπορέσουν να φτάσουν τα λεωφορεία για να παραλάβουν τους επιβάτες, καθώς το χιόνι στην περιοχή ξεπερνούσε τους 30 πόντους.
● 30/01/22 – Εκτροχιάστηκε στα Καλάβρυτα η αμαξοστοιχία 1330, που εκτελούσε το δρομολόγιο Διακοφτό – Καλάβρυτα.Στο σημείο μεταβαίνουν τεχνικοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ δεν υπήρξαν τραυματισμοί. Οι επιβάτες μεταφέρονται στα Καλάβρυτα με λεωφορείο.
● Φλεβάρης 22 -Τα δρομολόγια του Προαστιακού προς τον Πειραιά τερματίζουν στο σταθμό του Ρέντη όπου γίνεται μετεπιβίβαση σε άλλο συρμό, χωρίς να υπάρχει κάποια σχετική ανακοίνωση από την εταιρεία. Παράλληλα, άλλα δρομολόγια πραγματοποιούνται με ντιζελοκίνητους συρμούς, γεγονός το οποίο φέρνει την κίνηση των συρμών αρκετά χρόνια πίσω, αφού πλέον το δίκτυο είναι πλήρως εξηλεκτρισμένο. Σύμφωνα με εργαζόμενους, κύρια αιτία είναι η έλλειψη επαρκούς αριθμού ηλεκτροκίνητων συρμών Desiro λόγω αναγκών συντήρησης (η οποία εκτελείται από την ίδια την ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Ο αριθμός των συρμών αυτών είναι έτσι κι αλλιώς οριακός και δεν επιτρέπει την πύκνωση των δρομολογίων τα τελευταία χρόνια. Ως αποτέλεσμα είναι να σημειώνονται καθυστερήσεις, ακόμα και εντός του λεγόμενου αστικού τμήματος, όπου τα δρομολόγια εκτελούνται ανά μία ώρα (μεταξύ Άνω Λιοσίων και Μαγούλας) ή και λιγότερο συχνά, στη γραμμή της Χαλκίδας, μέρος της οποίας παραμένει αδικαιολόγητα εκτός του αστικού τμήματος, ακόμα και για περιοχές που εξυπηρετούνται από λεωφορεία του ΟΑΣΑ (π.χ. Αχαρνές, Άγιος Στέφανος). Την ίδια στιγμή το ωράριο των δρομολογίων δεν εξυπηρετεί όλους όσους εργάζονται πολύ νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ, με κάποια από τα δρομολόγια να ολοκληρώνονται γύρω στις 10 μ.μ. Σημαντικά είναι και τα προβλήματα υποδομών, με κύρια ευθύνη του δημόσιου ΟΣΕ. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζουν οι σταθμοί όπου συνήθως επισκευάζεται μόνο ότι είναι απολύτως απαραίτητο και με μεγάλη καθυστέρηση. Κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ παραμένουν εκτός λειτουργίας ακόμα και για μήνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την μετακίνηση των ΑμεΑ και άλλων ατόμων.
● 23/06/22 –Διακοπή της ηλεκτροκίνησης σε σημαντικό μήκος σιδηροδρομικού δικτύου του άξονα Αθηνών Θεσσαλονίκης.
● 28/07/22 – Το «Λευκό Βέλος ξεκίνησε το ταξίδι του από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη και ακινητοποιήθηκε κοντά στο σταθμό της Δεκέλειας, με 130 επιβάτες.Σαν αποτέλεσμα, οι επιβάτες περίμεναν με τις ώρες ψάχνοντας σκιά σε χωράφια, μέσα στη ζέστη, αφού δεν υπήρχε ούτε κλιματισμός λόγω της διακοπής ρεύματος.Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έδωσε εντολή να αναχωρήσει δεύτερο τρένο για να πάρει τους επιβάτες του Λευκού Βέλους και να συνεχίσουν προς τη Θεσσαλονίκη.Το τρένο 62 αναχώρησε αλλά λίγο πριν το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών έσπασαν οι παντογράφοι και υπήρξε απώλεια ηλεκτροκίνησης σε μεγάλο τμήμα του δικτύου και συγκεκριμένα από το ΣΚΑ έως την Αθήνα και λίγο πιο πάνω.
● 01/08/22 – Διπλή ταλαιπωρία για τους περίπου 200 επιβάτες της αμαξοστοιχίας 1521, που έφυγε από το Λιανοκλάδι λίγο πριν τις 07:00 για την Αθήνα. Μισή ώρα μετά την αναχώρησή της από το Λιανοκλάδι, στον παλιό σταθμό του Ελευθεροχωρίου, συγκρούστηκε με αγελάδα και ακινητοποιήθηκε.Στο σημείο έφτασαν τεχνικοί του ΟΣΕ και μετά από έλεγχο το τρένο συνέχισε το ταξίδι του. Όμως, δεκαπέντε λεπτά αργότερα, λίγο πριν μπει στον σταθμό της Τιθορέας, έφυγε από τα κλειδιά και εκτροχιάστηκε καθώς -όπως σημειώνουν οι επιβάτες- «είχαν ξεχασμένα τα κλειδιά προς τη νέα γραμμή με συνέπεια το τρένο να βρεθεί έξω από τις ράγες».
● 21/08/22 – Ξαφνικά, λόγω προβλημάτων που φαίνεται να σχετίζονται κυρίως με την έλλειψη προσωπικού, τα δρομολόγια από το μεσημέρι της Κυριακής και μετά, αποφασίστηκε να γίνουν με τα λεωφορεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Φτάνοντας στο Κιάτο οι επιβάτες, αντί της ολιγόλεπτης καθυστέρησης χρειάστηκε να περιμένουν πάνω από ώρα για τον προαστιακό, γεγονός πρωτοφανές το οποίο προκάλεσε παράπονα και διαμαρτυρίες.
● 10/10/22 – Σε «ξεχασμένο» κλειδί ανάποδα οφείλεται, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες ο μερικός εκτροχιασμός τρένου που σημειώθηκε στο Λιανοκλάδι.
● 21/10/22 – «Ο σημερινός νέος εκτροχιασμός (δεύτερος σε δέκα ημέρες) επιβατικής αμαξοστοιχίας (882) στην περιοχή της Φθιώτιδας και στην περίφημη «Τηλεδιοίκηση Τιθορέας- Δομοκού» που εγκαινίασαν – έθεσαν σε λειτουργία οι Διοικούντες τον ΟΣΕ και η πολιτική ηγεσία μόλις 4 μήνες πρίν, αποτελεί απόδειξη για το ότι τίποτα δεν λειτουργεί καλά στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο», σημειώνει η ΠΕΠΕ σε ανακοίνωσή της.
● 25/10/22 – Ακόμα μία δύσκολη μέρα περνούν οι επιβάτες του σιδηροδρόμου καθώς σκηνές χάους εκτυλίσσονται στον Προαστιακό σιδηρόδρομο της Αθήνας με μεγάλες καθυστερήσεις αλλά και ακυρώσεις δρομολογίων.Οπως ενημέρωσε η Hellenic Train, τα προβλήματα ξεκίνησαν εξαιτίας κοπής καλωδίου. Το κομμένο καλώδιο χτύπησε η αμαξοστοιχία 1534 (Αθήνα – Χαλκίδα) κοντά στο σταθμό Λαρίσης.Η κυκλοφορία γινόταν σε μονή γραμμή με αποτέλεσμα τα δρομολόγια του μέσου να απορρυθμιστούν εντελώς για άλλη μία φορά.Η Hellenic Train ενημέρωσε για μεγάλες καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, ωστόσο η κατάσταση στις αποβάθρες ήταν έκρυθμη με πολλούς επιβάτες να διαμαρτύρονται ότι ενημερώθηκαν αργά για την κατάσταση καθώς και η τηλεματική δε λειτουργεί.
● 20/02/23 – Αντιμέτωποι με μία …γέφυρα που κρεμόταν από γερανό πάνω από τα κεφάλια τους βρέθηκαν οι μηχανοδηγοί αλλά και εκατοντάδες επιβάτες αμαξοστοιχίας της Hellenic Train που περνούσαν από το 227ο χιλιόμετρο κοντά στη Λαμία στο ρεύμα προς τη Θεσσαλονίκη.
● 28/02/23 – Καλώδιο ηλεκτροκίνησης 25.000 βολτ κόπηκε και έπεσε πάνω σε αμαξοστοιχία (Intercity 56), στην οποία επέβαιναν 450 επιβάτες! Οι επιβάτες τελικώς αναχωρησαν απο τον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου με καθυστέρηση τριών ωρών με λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη, ενώ στο διάστημα που μεσολάβησε δεν τους επετράπη ούτε να κατέβουν από το τρένο καθώς υπήρχε ο κίνδυνος πιθανών διαρροών ρεύματος και τραυματισμού
● 01/03/23 – Τουλάχιστον 32 άνθρωποι σκοτώθηκαν και περισσότεροι από 85 τραυματίστηκαν όταν επιβατική αμαξοστοιχία που μετέφερε περισσότερους από 350 ανθρώπους συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ της Τρίτης, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, στα Τέμπη, στην κεντρική Ελλάδα, κοντά στην πόλη της Λάρισας