Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους».
«Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.
Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.
«Δεν είμαι εδώ για να κάνω πολιτική αντιπαράθεση και δεν θα κάνω συμψηφισμούς, οι ευθύνες που αναλογούν στην κυβέρνηση έχουν αναληφθεί. Ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης κι εμού προσωπικά γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το αποτρόπαιο δυστύχημα» είπε και σημείωσε πως ο ίδιος ασχοληθεί αποκλειστικά με ό,τι έχει να κάνει με το ζήτημα του δυστυχήματος και το αύριο των σιδηροδρόμων.
https://www.youtube.com/live/DBwZ9RQrt2g?feature=share
Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, τόνισε ο Γ. Γεραπετρίτης. «Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε. Ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.
Τόνισε πως ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, εάν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.
Ακολουθούν σημεία της τοποθέτησης του κ. Γεραπετρίτη:
- Πρωτοφανής εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους.
- Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μία κάθαρση.
- Δεν βρίσκομαι εδώ για κομματική αντιπαράθεση και συμψηφισμούς.
- Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί.
- Συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα.
- Είμαι εδώ αφενός να διασφαλίσω ότι θα προχωρήσουν οι έρευνες, αφετέρου για να μπορέσω να διαμορφώσω πλαίσιο δράσεων για επανεκκίνηση σιδηροδρόμων με όρους ασφαλείας
- Δεν έχω αρμοδιότητα να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών
- Είμαι στη διάθεση της Βουλής, θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, για να βρούμε κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και ταυτόχρονα θα αξιολογεί ζητήματα ασφάλειας μεταφορών
- Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Θα προχωρήσουμε με τις νέες διοικήσεις στην ταχεία κατά το δυνατόν επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
- Τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν στα Τέμπη
- Δεν υπήρξε καμία διακοπή λειτουργίας του κέντρου τηλεδιοίκησης του κέντρο Λάρισας. Και το μοιραίο βράδυ έπρεπε να είχε καταγραφει η αυτόματη χάραξη της πορείας, κάτι που δεν έγινε.
- Χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού
- Θα έπρεπε σύμφωνα με το πρωτόκολλο να είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα ελέγχου Λάρισας μετά την αναχώρηση του συρμού. Αν είχε υπάρξει η παρακολούθηση, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο
- Το τρένο μπήκε σε λανθασμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την πλευρά της αμαξοστοιχίας.
- Αν είχαμε καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, παρά το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία.
- Ο σιδηρόδρομος υφίστατο μία διαχρονική απαξίωση που είχε να κάνει και με τη συντήρηση, αλλά και την απαιτούμενη αναβάθμιση
- Για πρώτη φορά 2014 υπεγράφη σύμβαση για καθολική αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών: σηματοδότηση και καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης.
- Η σύμβαση αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 (περίπου στο 32%). Στο παραδοτέο υπήρχαν σφάλματα, ένα ποσοστό 18% ήταν γνήσια λειτουργικό.
- Το 2017 σταματά η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρά σφάλματα στην εφαρμογή.
- Η αρμόδια αρχή διαπιστώνει ότι υπάρχουν σφάλματα και διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης.
- Από 2017 έως 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση.
- Από Ιούνιο 2019 γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης.
- Σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και η εκτίμησή μας είναι πως εντός του έτους θα έχουμε την παράδοση και του υπόλοιπου ποσοστού.
- Δύο ζητήματα: Πρώτον η υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θα γίνουν όλες οι ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη μητρική εταιρεία Alstom Γαλλίας και έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση όλων των διαδικασιών. Υπήρξε πλήρης κατανόηση εκ μέρους της γαλλικής εταιρείας.
- Δεύτερο ζήτημα: Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου. Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το σύστημα ασφάλειας μέχρι να έχουμε πλήρη τεχνολογική αναβάθμιση.
- Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό υποχρεωτικά. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με μείωση μεταφορικού έργου.
- Μεγαλύτερος συντονισμός έστω στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που είχαμε σήμερα.
- Εκπρόσωποι της Hellenic Train συμφώνησαν στο βασικό πλαίσιο για επανεκκίνηση.
- Θα υπάρξει αναβάθμιση προσωπικού – και προσλήψεις και εκπαίδευση. Θα αξιολογηθεί εκ νέου το πλαίσιο εκπαίδευσης προσωπικού.
- Θα κατατεθεί νομοσχέδιο για αυστηρότερο πλαίσιο ως προς τις κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο.
- Σήμερα στην Ελλάδα τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού γραφείου για σιδηροδρόμους. Συναντήσεις για να δρομολογήσουμε το νέο πλαίσιο.
- Επικοινωνία πρωθυπουργού με Σολτς. Θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου από τη Γερμανία για την περαιτέρω διερεύνηση και κατάθεση προτάσεων ασφαλείας.
- Θα δρομολογηθεί η σύσταση του εθνικού οργανισμού διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
- Κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι εύλογες.