Οταν ο Τιμ Κουκ αποκαλύψει το headset μεικτής πραγματικότητας της Apple μέσα στη χρονιά, δεν θα παρουσιάσει απλώς το τελευταίο γυαλιστερό γκάτζετ του τεχνολογικού κολοσσού. Ο επικεφαλής της Apple θα εξασφαλίσει πως η «κληρονομιά» της ηγεσίας του θα περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική συσκευή επόμενης γενιάς, που ορισμένοι μέσα στην εταιρεία εκτιμούν ότι μια μέρα θα ανταγωνιστεί σε επιτυχία το iPhone.
Υστερα από επτά χρόνια έρευνας και ανάπτυξης -χρόνος διπλάσιος από αυτόν που είχε απαιτηθεί για το iPhone- η Apple αναμένεται να παρουσιάσει ένα headset εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Το διακύβευμα είναι μεγάλο για τον Κουκ, όπως σχολιάζουν οι Financial Times, αφού το headset θα είναι η πρώτη συσκευή της Apple που θα έχει αναπτυχθεί εξ ολοκλήρου υπό την ηγεσία του. Το iPhone, το iPad και Apple Watch είχαν αρχικώς σχεδιαστεί όταν στο «τιμόνι» ήταν ο Στιβ Τζομπς, ο οποίος πέθανε το 2011.
«Η ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της θητείας του Κουκ είναι θεαματική, αφού η αξία της εταιρείας αυξήθηκε, από περίπου 350 δισ. δολάρια το 2011, σε περίπου 2,4 τρισ. δολάρια σήμερα. Ομως, παρά τη διπλή επιτυχία με το λανσάρισμα του Apple Watch το 2015 και των AirPods έναν χρόνο αργότερα (που μετέτρεψαν το τμήμα των αξεσουάρ σε μια κερδοφόρα επιχείρηση 41 δισ. δολαρίων), η Apple δέχεται επικρίσεις ότι επαναλαμβάνει παλιές ιδέες αντί να ανοίγει νέους δρόμους.
«Δέχονται τεράστια πίεση» για το headset, δήλωσε ένας πρώην μηχανικός της Apple που εργάστηκε στην ανάπτυξη του προϊόντος. «Αναβάλλουν την κυκλοφορία κάθε χρόνο τα τελευταία χρόνια». Το χρονοδιάγραμμα του λανσαρίσματος αποτελεί λόγο έντασης από τότε που ξεκίνησε το εγχείρημα, στις αρχές του 2016, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τις εσωτερικές διαβουλεύσεις στην Apple.
Η επιχειρησιακή ομάδα της Apple επέμενε να ξεκινήσουν με ένα προϊόν που θα έμοιαζε με γυαλιά του σκι και θα επέτρεπε στους χρήστες να παρακολουθούν 3D βίντεο, να εκτελούν διαδραστικές προπονήσεις ή να συνομιλούν με ρεαλιστικά avatars μέσω ενός ανανεωμένου FaceTime. Ομως η ομάδα βιομηχανικού σχεδιασμού της Apple ζήτησε να κάνουν υπομονή, αφού ήθελε να καθυστερήσει την κυκλοφορία μέχρι να γίνει τεχνικά εφικτή μια πιο ελαφριά έκδοση των γυαλιών επαυξημένης πραγματικότητας.
Οι περισσότεροι στον τεχνολογικό κλάδο εκτιμούν ότι αυτό θα πάρει ακόμη αρκετά χρόνια. Με την απόφαση για το φετινό λανσάρισμα, ο Κουκ τάχθηκε με το μέρος του επικεφαλής των επιχειρήσεων Jeff Williams (σύμφωνα με δύο άτομα με γνώση για τις σχετικές αποφάσεις της Apple) και απέρριψε τις αντιρρήσεις των σχεδιαστών της Apple που ζητούσαν αναμονή, μέχρι η τεχνολογία να κάνει εφικτό το όραμά τους.
«Λίγα χρόνια νωρίτερα, το να πάει κανείς κόντρα στις επιθυμίες της πανίσχυρης ομάδας σχεδιασμού της Apple θα ήταν αδιανόητο», σχολιάζουν οι FT. «Αλλά μετά την αποχώρηση του επί σειρά ετών επικεφαλής της, Jony Ive, το 2019, η δομή της Apple έχει αναδιαμορφωθεί, με τον σχεδιασμό να λογοδοτεί πλέον στον Williams. Ο προηγούμενος ρόλος του Ive ως επικεφαλής σχεδιασμού έσπασε στα δύο, με την Evans Hankey στο hardware και τον Alan Dye στο software. Η Hankey ανακοίνωσε τον περασμένο Οκτώβριο ότι θα αποχωρήσει εντός εξαμήνου.
Η 12μελής εκτελεστική ομάδα της Apple αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο έχει μετατοπιστεί η προσήλωση της εταιρείας υπό τον Κουκ, ο οποίος είχε επίσης διατελέσει επικεφαλής επιχειρήσεων. Τέσσερα από τα 12 κορυφαία στελέχη έχουν αναρριχηθεί μέσα από τις τάξεις του τμήματος επιχειρήσεων, ενώ κανείς δεν έχει διαδεχθεί τον Ive ως επικεφαλής σχεδιασμού, ο οποίος κατεύθυνε την ανάπτυξη του iMac, του iPod, του iPhone και του Apple Watch.
Ενώ η επιτυχία ή η αποτυχία του headset θα μπορούσε να έχει μεγάλες επιπτώσεις στη φήμη του Κουκ και την έξωθεν εικόνα της Apple ότι είναι σε θέση να συνεχίσει να καινοτομεί, οι πωλήσεις της συσκευής θα είναι μάλλον περιορισμένες σε πρώτη φάση. Η Apple αναμένει να πουλήσει μόνο περίπου ένα εκατομμύριο headset κατά τους πρώτους 12 μήνες, λιγότερα από όσες συσκευές είχαν πωληθεί από τις πρώτες γενιές του iPhone ή του Apple Watch στους πρώτους 12 μήνες μετά την κυκλοφορίας τους.
Η πολύπλοκη συσκευή, η οποία θα περιέχει μια σειρά από κάμερες και οθόνες υψηλής ανάλυσης, αναμένεται να κοστίζει περίπου 3.000 δολάρια, τριπλάσια τιμή από το Quest Pro της Meta, περιορίζοντας ενδεχομένως την απήχησή της. Ακόμα και πωλήσεις 3 δισ. δολαρίων σε ετήσια βάση, θα ήταν ένα μικρό κλάσμα των εσόδων της Apple, που πέρυσι άγγιξαν τα 400 δισ. δολάρια.
Ο μετριοπαθής στόχος μπορεί να δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι η Apple περιμένει μια «χλιαρή» ανταπόκριση. Αλλά η Apple έχει μακρά ιστορία στο να ξεκινάει αργά όταν εισέρχεται σε νέες κατηγορίες προϊόντων και στη συνέχεια να κατακτά την αγορά μέσα σε λίγα χρόνια. Ανθρωποι από το περιβάλλον της Apple λένε ότι, παρά τον μέτριο στόχο πωλήσεων, η εταιρεία ετοιμάζει ένα διαφημιστικό «τσουνάμι» για το νέο προϊόν.
«Η αγορά διαχρονικά υποτιμά τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο των νέων προϊόντων / υπηρεσιών (της Apple)», έγραφαν αναλυτές της Morgan Stanley σε σημείωμά τους προς τους πελάτες νωρίτερα αυτό τον μήνα. Η Apple πουλάει συνήθως περισσότερα από 200 εκατ. iPhone ετησίως και πέρυσι πούλησε περίπου 50 εκατ. έξυπνα ρολόγια.
Η πώληση 1 εκατ. headset θα αντιστοιχούσε περίπου στο 10% της ακόμη ανύπαρκτης αγοράς VR, καθώς η CCS Insight εκτιμά ότι μόλις 10 εκατ. συσκευές μεικτής πραγματικότητας πωλήθηκαν παγκοσμίως πέρυσι. Ο Amit Daryanani, αναλυτής της Evercore ISI, επισήμανε ότι η Apple χρησιμοποιεί συχνά ένα προϊόν πρώτης γενιάς για να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των πιστών χρηστών της Apple και να λειτουργήσει ως καταλύτης για την τεράστια κοινότητα προγραμματιστών της.
«Το προϊόν επιτρέπει στους προγραμματιστές εφαρμογών να αποκτήσουν μια αίσθηση για το πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το προϊόν και τους επιτρέπει να εντοπίσουν τις πιο ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης», είπε. Πέρυσι, ο Κουκ δήλωνε ότι η Apple είχε 34 εκατ. εγγεγραμμένους προγραμματιστές που σχεδίαζαν εφαρμογές για τις συσκευές της.
Αυτό θα επιτρέψει στην Apple να ακολουθήσει την προσέγγιση «αν το φτιάξεις, θα το πάρουν». «Είδαμε το iPhone να ευδοκιμεί καθώς η κοινότητα των προγραμματιστών μεγάλωνε και οι καταναλωτές αποκτούσαν εμπειρία της δύναμης των εφαρμογών», δήλωσε ο Hanish Bhatia, αναπληρωτής διευθυντής της ερευνητικής ομάδας Counterpoint. «Αναμένουμε παρόμοια δυναμική (…) για την κατηγορία των headset, με κάθε επόμενη γενιά να είναι βελτιωμένη σε σχέση με την προηγούμενη».
Πηγή: Financial Times